fbpx

100% Eredeti Vállalkozási Ötlet – Miért nem jó, és mit csinálj helyette?

Több tévhit is létezik, ami kezdő vállalkozókat gyakran visszatart attól, hogy életképes vállalkozási ötletet találjanak.

Ezek közül az egyik, hogy egy sikeres online vállalkozáshoz olyan új ötlet kell, ami még nincs a piacon.

Egy teljesen új ötlet megvalósítása nehéz út, tele buktatókkal.

Ennek a bejegyzésnek a célja, hogy lásd: van ennél sokkal könnyebb út is ahhoz, hogy sikeres vállalkozást építs.

eredeti vállalkozási ötlet

 

Azok a vállalkozók, akik teljesen új ötletet visznek sikerre, nagyon inspirálóak tudnak lenni. Gondoljunk például Jeff Bezosra, az Amazon alapítójára, aki elsők között látta meg a lehetőséget az online kereskedelemben, és valódi úttörőnek számít.

Azt gondolhatjuk, hogy kezdő vállalkozóként nekünk is ez a feladatunk: valami teljesen újat kitalálni, ami még nincs a piacon.

Valójában viszont kevés új dolog van a nap alatt, hiszen a legtöbb igényünkre, problémánkra már létezik valamilyen megoldás, ezért kevés a 100%-ban eredeti és jó ötlet.

A valóság inkább így néz ki:

  • 100%-ban eredeti ötletek közül kevés lesz valóban sikeres.
  • A legtöbb sikeres vállalkozás nem teljesen eredeti ötletre épült, hanem egy meglévő ötlet továbbfejlesztett változata.

Itt van néhány ismert brand, akik ötletek kölcsönzésével és továbbfejlesztésével értek el sikereket:

  • A Google ötlete nem eredeti, valójában az elődök, pl. a Yahoo vagy a MSN ötletének a feljavítására épül.
  • A Facebook sem eredeti ötlet, fel is merült, hogy másoktól lopták a közösségi média ötletet.
  • Nem az Apple találta fel az okostelefont. Az iPhone előtt évekkel volt már okostelefon, de az Apple volt, az, aki tökélyre fejlesztette.

Miközben teljesen új ötletet nem könnyű találni, egy már létező megoldásnál jobbat, kényelmesebbet, hatékonyabbat, gyorsabbat, stb. mindig lehet csinálni. Ezért a legsikeresebb üzleti ötletek egy már létező ötlet hiányosságainak a megjavításáról, vagy egy létező probléma jobb megoldásáról szólnak.

Egy ötletet modellként használni és lemásolni valójában nem lopás. Ha jól és okosan csináljuk, akkor ez innováció.

Sokat tanulhatunk erről a szemléletről az Ikigai – A boldogság japán titka című könyvből.

A szerzők a könyvben beszélnek a japán gazdasági csodáról, illetve arról, hogy hogyan használják a japánok az utánzás és túlszárnyalás elvét. A japán kultúrában ugyanis – a nyugatitól eltérően – nem becsülik le azt a másolást, amikor valaki átdolgoz vagy jobbá tesz egy eredeti alkotást.

Ha a japánok találkoznak egy jó üzleti ötlettel, azonnal lemásolják.

A könyv a Starbucksot hozza példának. Amikor a lánc kezdte megnyitni első üzleteit Japánban, rá kellett döbbenniük, hogy már le is másolták az ötletüket. Már megjelent Japánban egy kávézólánc, ami az övékhez hasonló elven működik.

Üzenet a könyvből:

Minden kezdet nehéz, képességünk viszont, amivel a már létezőn tudunk javítani, szinte végtelen.

Hasonlóan működik a másolás elve a művészek világában is. Austin Kleon, Lopj úgy, mint egy művész c. könyvében szintén arról ír, hogy minden kreatív munka egy korábbira épül. Semmi sem teljesen eredeti. A művészek a másolásból tanulnak, kölcsönvesznek elemeket, hogy jobbá tegyék, és ezáltal egy saját egyedi művet hoznak létre.

Pablo Picassonak tulajdonítják ezt a gondolatot, amit Steve Jobs is többször említett:

A jó művész másol, a zseniális pedig lop.

Mit tanulhatunk mi ebből, kezdő online vállalkozóként?

Azt, hogy az elinduláshoz és a sikerhez nem szükséges 100%ban eredeti, világmegváltó ötletet találnunk, amit még senki nem csinált előttünk.

A legjobb és legígéretesebb ötleteket a nyilvánvaló problémák körül érdemes keresni, amikre már ma is léteznek megoldások.  Naponta találkozunk valamivel, amivel nem vagyunk teljesen elégedettek.

Keressünk ilyen ötleteket, és javítsuk meg! Használjunk meglévő ötleteket modellként, és szárnyaljuk túl őket!

Hogyan másoljunk ötletet okosan?

Ha az ötletünk és a kivitelezés 100%ban megegyezik az eredeti ötlettel, akkor az lopás, plágium. Ezt az ügyfeleink is észre fogják venni, ráadásul jogi problémák is lehetnek belőle.

Ha viszont fogunk egy ötletet, átdolgozzuk, továbbfejlesztjük, feljavítjuk, akkor egy teljesen egyedi márkát és vállalkozást hozhatunk létre. Ez pedig innováció.

Gondoljunk újra az Apple-re. Miközben kölcsönvették az okostelefon ötletet, teljesen egyedi designt és stílust adtak hozzá, ráadásul a célcsoport is más, és egyedi.

De vegyünk egy hozzánk közelebb álló példát: blog indítása pl. személyes pénzügyek vagy személyiségfejlesztés témában.

Sok blog létezik már most is mindkét témában, és sok valóban sikeres közöttük. A blog indítás ötlet tehát nem eredeti, hiszen százával találunk blogokat mindenféle témában, és egy témán belül a tartalom is sokszor hasonló.

Mégis, a legtöbb blog egy adott témán belül különleges és más, mert egyedi a szerző története, a hangja, a stílusa, a célcsoportja. Ha egy adott témát máshogy „csomagolunk”, azzal máris valami újat hozhatunk létre. Ebben a bejegyzésben találsz néhány ötletet, hogy hogyan hozhatsz létre valami egyedi dolgot:

4+1 tisztességtelen versenyelőny, amivel MÁS lehetsz, mint a versenytársaid

Miért jobb egy kölcsönvett és feljavított ötlet a 100%-ig eredetinél?

A másolás egyszerűsíti a feladatunkat, és nagyon sokat tanulhatunk belőle.

Egy létező ötlet feljavításához nagyobb magabiztossággal állhatunk neki, hiszen tudhatjuk, hogy az ötlet életképes: a piac valóban létezik, a probléma valós, és vannak fizetni is hajlandó vásárlók.

Mivel kevesebb a bizonytalanság, és kevesebb területen kell nekünk megtalálni a megoldást, jobban tudunk az innovációra fókuszálni. Kezdő vállalkozóként ez pedig nagyban megkönnyíti az életünket.

100%ban új ötletet pedig ráérünk majd sokadik vállalkozásként megvalósítani.

 

Olvasd el ezeket a bejegyzéseket is:

Milyen témában érdemes vállalkozni? A TOP 10 online piac

7 TOP vállalkozás ötlet kevés pénzből, amit az interneten el tudsz indítani

9 valós passzív jövedelem ötlet 2019-ben

Coaching hívás Jason-nel – Hogyan válaszd ki a legjobb ötletet az online vállalkozásodhoz, ha megakadtál, és bizonytalannak érzed magad?

 

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé.