fbpx

Te mit adsz Útravalóul a Gyermekednek? Ezt az 5 dolgot tanítsd meg neki a Pénzről!

75 Shares

Közeleg a szeptemberi iskolakezdés, így aktuális téma, hogy azokat az ÉLETHEZ NÉLKÜLÖZHETETLEN LECKÉKET, melyeket az iskolában nem fognak megtanítani a gyerekeinknek, hogyan tanítsuk meg nekik mi, SZÜLŐK. Az egyik ilyen a PÉNZ és a bölcs PÉNZKEZELÉS. Igen, ez megint csak rengeteg idő és türelem! Viszont ki ne szeretné, ha a gyerekének jobb és boldogabb élete lenne a sajátjánál? És mit adhatnánk többet a gyerekeinknek, mint szilárd alapokat, amihez mindig visszanyúlhatnak, amikor dönteniük kell, ha már nem vagyunk velük, akkor is?

 

 

 

Ebben a kérdésben óriási a mi felelősségünk, szülőké. A JÖVŐBELI PÉNZKEZELÉSI SZOKÁSOK ALAPJAI a Cambridge-i Egyetem felmérése szerint már 7 ÉVES KOR KÖRÜL kialakulnak, ezért nem lehet elég korán kezdeni beszélgetni a gyerekekkel a pénzről.

Másrészt a SZÜLŐ A LEGFŐBB MINTA, ezért kötelességünk magunkat is fejleszteni, hogy jó példát tudjunk mutatni. Én is pont azokhoz az alapokhoz nyúltam vissza a saját pénzügyi „csődöm” idején, amit a nagyszüleimtől és a szüleimtől láttam: takarékosan éltek, viszont vagyont építettek és mindig pénzügyi szabadságban éltek. Így amikor döntenem kellett, az ő példájukat vettem alapul.

Ha csak belegondolok, hogy hol tarthatnék most, ha tudatosan tanították volna nekem az elveiket gyerekkoromtól kezdve… Mindenesetre végtelenül hálás vagyok a jó példáért is.

Mikor kezdjük?

Sok családban tabu a pénz. Ahhoz viszont, hogy a gyereknek egészséges kapcsolata legyen a pénzzel, fontos, hogy elkezdjünk beszélni róla. A gyerekek általában 3-4 ÉVES KORUK KÖRÜL kapják az első malacperselyüket. A kezdéshez ez a kor ideális, de ne gondold, hogy csak egy malacpersely elég lesz.

Fontos, hogy megtanulják a pénz értékét, a megtakarítások fontosságát. Nem elég elmagyarázni nekik, mivel a tanulás leghatékonyabb módja, ha saját GYAKORLATI TAPASZTALATOKAT szereznek. Meg kell tanulniuk kisebb pénzügyi döntéseket meghozni, és a saját bőrükön megtapasztalni a következményeket, hogy később majd nagyobb döntések elé is magabiztosan álljanak.

Persze mi is egy csinos malacpersellyel kezdtünk, viszont emelett mindig sokat beszélgetünk a pénzről. A fiacskám 8 éves, és pár éve alatt – egy kis szülői segítséggel – elég jó kis megtakarítást sikerült elérnie. Ezen “gyakorolunk”. Nagyon büszke voltam rá, amikor pl. a nyári iskolai tábor után a kapott zsebpénz nagy részét visszahozta, mert nem akart fölöslegesen költeni.

Szóval nem haladunk rosszul, mégis azt gondoltam, hogy ideje egy kicsit rendet tenni Alex „pénzügyeiben”, ezért körülnéztem, hogy milyen jó javaslatok léteznek a következő lépésekhez. A kedvencem a 3 BEFŐTTES ÜVEG módszer lett, mivel egyszerű, játékos és kézzel fogható. Mi be is vezettük pár napja, Alex pedig lelkesen berendezte az üvegeket.

A 3 befőttes üveg módszer

3 befőttes üvegre lesz szükségünk. Fontos, hogy átlátszó legyen, hiszen így gyermekünk jól látja a változást és a fejlődést. Az egyik üveg az ELKÖLTHETŐ pénz, a következő a MEGTAKARÍTOTT pénz, a harmadik a JÓTÉKONYSÁGRA szánt pénz.

Ami az elkölthető pénz üvegbe kerül, hadd költse el KISEBB DOLGOKRA, mint pl. édesség. A jótékony célú üvegbe az a pénz kerül, amit egy NEMES ÜGY céljából vagy valaki támogatására különítünk el.

A megtakarítás üvegbe kerülő pénz célja pedig legyen egy NAGYOBB DOLOG, pl. egy játék, amire vágyik. Arra figyeljünk, hogy a cél ésszerű időn belül elérhető legyen, mert éveket várni valamire egy gyermek számára nagyon frusztráló.

Minden alkalommal, amikor a gyermekünk pénzt kap valamiért (pl.valamilyen kisebb munkáért), beszéljük át, hogy melyik üvegbe mennyi kerüljön, és hogy hol áll a kitűzött megtakarítási céljához képest.

5 fontos lecke a pénzről – gyerekeknek

Ezzel a módszerrel a következő 5 FONTOS PÉNZÜGYI LECKÉT tudjuk megtanítani nekik, ami jó alapot teremt ahhoz, hogy később pénzügyileg felelős és sikeres felnőtté váljanak:

  1. Megtanul pénzügyi CÉLOKAT kitűzni, és megtapasztalja, hogy milyen jó érzés elérni a kitűzött célt
  2. Megérti, hogy a pénz VÉGES, ezért fontos, hogy MEGFONTOLT DÖNTÉSEKET hozzon. Ha egyszer elkölti a pénzt cukorkára, még egyszer nem tudja elkölteni ugyanazt a pénzt játékra.
  3. Megtanulja, hogy a SAJÁT DÖNTÉSE, hogy mire költ, és mire takarít meg, ugyanakkor megtapasztalja a pozitív és negatív következményeket
  4. Fejlődik az AKARATEREJE, és képessé válik lemondani az azonnali öröm céljából történő IMPULZUS VÁSÁRLÁSOKRÓL egy távolabbi nagyobb cél érdekében
  5. TÜRELEMET és HOSSZÚ TÁVÚ GONDOLKODÁST tanul

És őszintén, első körben nekünk,  felnőtteknek nem pont ezekre a készségekre lenne szükségünk?

Az én egyéni alapelveim

Van pár alapelvem, ami sokszor az én személyes értékrendemet mutatja, de azért érdemes megfontolni.

  1. Ha csak lehet, fizikai pénzeszközöket mutatok neki. Először értse meg, hogy ez hogyan működik, mielőtt virtuális pénzekkel találkozna (ATM, bankszámla)
  2. Soha nem adok pénzt tanulmányi eredményért. Szeretném, ha a tanulás és a fejlődés önmagában jelentene neki értéket, külső motiváció nélkül.
  3. Házimunkával sem szívesen kötöm össze a pénzt. Mi egy csapat vagyunk, azért segítsen otthon, mert mindenki hozzájárul valamivel a közös jóhoz, ne pénzért.
  4. Házimunkáért járó fizetség helyett szeretném, ha ő gondolkozna el azon, hogy mivel és hogyan lehetne pénzt keresni. Erről elég sokat beszélgetünk, és minden héten előáll egy új „vállalkozási ötlettel’ (ásványkiállítás kertben, roller- bemutató a szomszédoknak, stb), de volt már, hogy magától nekiállt felmosni a lakást. Persze megmondta előre, hogy mennyit fog érte felszámolni nekem.

Ezt tanítsuk meg nekik óvodás, majd iskolás korban

Minden kornak megvan a maga leckéje, ahogy a CNBC szakértője is hangsúlyozza.

Az óvodás kor leckéi

Ez a legjobb időszak megtanítani a SZÜKSÉGES és a JÓ LENNE közötti különbséget. Szükséged van arra a nyalókára vagy csak akarod azt a nyalókát? Beszéljünk arról, hogy hogyan kell pl. egy édesség iránti azonnali vágyat elhalasztani mondjuk a hét végéig. Vagy arról, hogy mit jelent 2 dolog között választani.  “Ha most kapsz egy desszertet nap közben, de akkor vacsora után már nem fogsz.  Melyik legyen?”

Iskolás kor leckéi

Ebben a korban kisebb munkákért kapott „fizetségen” keresztül el lehet kezdeni megtanítani nekik, hogy a pénzt nem kapjuk, hanem MEGKERESSÜK. Ezen kívül ez jó időszak, hogy lefektessük a pénz bölcs ELKÖLTÉSÉNEK az alapjait és a MEGTAKARÍTÁS fontosságát.  Vásárlás közben beszéljük meg a gyerekkel, hogy miért nem a legdrágább dolgokat vesszük meg, vagy miért veszünk egyszerre többet valamiből, és hogyan érünk el ezzel megtakarítást.

Végezetül…

Azt vallom, hogy a legtöbb, amit a gyerekeinknek adhatunk, az az ÉRTÉKRENDÜNK és az ÉLETTAPASZTALATUNK. Ezen belül a pénz pedig az egyik legfontosabb téma. Magunkat fejleszteni és ezáltal a legjobbat átadni nekik IDŐ, ENERGIA és rengeteg TÜRELEM, viszont az egyik legjobb befektetés a JÖVŐJÜKBE.

Ahogy Danis Waitley amerikai iró megfogalmazta:

 

A legnagyobb ajándék, amit a gyerekeidnek adhatsz: a FELELŐSSÉGTUDAT GYÖKEREI és a FÜGGETLENSÉG SZÁRNYAI.

 

Hogyan tovább? Mit tanítsunk imádott kamaszunknak, hogy  pénzügyileg felelősségteljes és független felnőtté váljon? Nemsokára innen folytatjuk!

 

Iratkozz fel hírlevelemre még több pénzzel kapcsolatos posztért ! A pénztárcád is hálás lesz érte! 🙂

 

Olvasd el ezt is:

5 dolog, amit 25 éves korunk előtt meg kellene tanulnunk a pénzügyekről

Hogyan érte el egy 29 éves pénzügyi tanácsadó a “korai nyugdíjat”?

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé.