fbpx

Coaching hívás Jason-nel – Hogyan válaszd ki a legjobb ötletet az online vállalkozásodhoz, ha megakadtál, és bizonytalannak érzed magad?

Az egyik leggyakoribb ok, ami kezdő online vállalkozókat visszatart egy sikeres online vállalkozástól az, hogy megakadnak az ötlet kiválasztásánál.

Az utóbbi időben több e-mailt is kaptam én is a témaválasztás nehézségeivel kapcsolatban.

Ezek között több olyan is volt, ahol két téma között nem sikerült választani.

Ehhez kaptam a napokban egy nagyszerű segítséget Jason van Ordentől, amit most megosztok.

vállalkozási ötlet coaching

Ki az a Jason van Orden?

Jason van Orden és Jeremy Frandsen 15 éve indították el nulláról Internet Business Mastery oldalukat, blogjukat és podcast adásukat azzal a céllal, hogy hozzájuk hasonló kezdő online vállalkozóknak segítsenek elindulni, és felépíteni egy nagyobb szabadságot adó vállalkozást.

Eddig több, mint 10.000 tanítványuk volt, köztük a legismertebb Pat Flynn, aki mára az online vállalkozási világ egy ikonikus alakja lett smartpassiveincome.com oldalával.

Pat Flynn oldalán olvastam először róluk. Azóta egy tagsági rendszerben működő képzésüket követem, nemrég pedig jelentkeztem Jason egy kiscsoportos workshopjára, ami online képzések tervezésről és bevezetéséről szól.

Jason egyéni ügyfeleket is rendszeresen mentorál. Pár napja egy ilyen coaching beszélgetés felvételét kaptam meg tőle. Egy leendő online vállalkozóval beszélgetett, aki több hónapra elakadt a témaválasztásnál, és nem tudott továbblépni.

Ha hasonló cipőben jársz, és elakadtál a témaválasztásnál, vagy bizonytalan vagy a továbblépésben, ez a beszélgetés nagyon hasznos lesz számodra is.

Ezért Jason engedélyével most megosztom az angol nyelvű felvételt és leiratot, illetve készítettem mellé egy rövidített összefoglalót magyarul, ha esetleg nem boldogulnál az angol eredetivel.

Töltsd le a beszélgetés hangfelvételét (MP3)

Töltsd le a beszélgetés leiratát (PDF)

A beszélgetés összefoglalója:

Ez a coaching beszélgetés egy Tejas nevű sráccal történt. Tejas online vállalkozást szeretne indítani, és a célja, hogy hosszú távra találjon egy olyan témát, ami a missziójává válhatna. Viszont hónapok óta egy helyben topog, mivel nem tudja eldönteni, hogy két ötlete közül melyiket válassza. Ezért segítséget kért Jason-től.

A két ötlet

Az első ötlet minőségbiztosítási szakmához kapcsolódik, amiben Tejas jelenleg alkalmazottként dolgozik. Ebben a szakmában a szükséges készségek gyorsan változnak, és sok munkaadó elvárja, hogy a munkavállalók értsék az újabb, automatizáltabb módszereket is. Az ötlet lényege segíteni az embereknek a karrierjük továbbépítésében. Tejas azokat az új készségeket tanítaná meg az embereknek, amivel jobban fizető, versenyképes állásokat is elnyerhetnének.

A második ötlet egy podcast indítása „Az ő cipőjükben” címmel. Tejas különféle területeken dolgozó szakemberekkel készítene interjút. Összegyűjtené az információkat a különféle szakmák előnyeiről és hátrányairól, illetve arról, hogy milyen készségek szükségesek hozzá. Ezzel segítene a középiskolás végzősöknek a karrierválasztásban és a karrierépítésben.

Témánként nézzük, hogy mi szól mellette és ellene.

Minőségbiztosítási téma

  • Pro: Tejasnak tetszik az a gondolat, hogy automatizált minőségbiztosítási tesztelés témában segítsen embereknek, mert tudja, hogy erre nagy igény lenne, és ezzel az ötlettel emberek életén lehetne javítani. Ezekkel a készségekkel ugyanis magasabb fizetéshez és olyan állásokhoz juthatnának, amit most nem tudnak megkapni.
  • Kontra: Már jó ideje minőségbiztosítási területen dolgozik, emiatt nem igazán érez lelkesedést, hogy ebbe az irányba menjen tovább az online vállalkozásával. Nem látja magát ezen a területen egy évnél tovább, mivel az ötlet úgy működne, hogy létrehozna egy terméket, ami utána reményei szerinte automatizáltan működne tovább. Később tovább lehetne bővíteni az üzletet más programokkal vagy technológiákkal, de ez nem igazán lelkesíti.

Podcast

  • Pro: „Az ő cipőjükben” podcast ötlet sokkal inkább lelkesítené. A podcast hullám most fut fel, és szeretné megtanulni a podcast készítés folyamatát. Később reméli, hogy talán más podcast-eket is létre tudna hozni, esetleg elindíthatna egy podcast média céget.
  • Kontra: Rövid távon nem látja, hogy fog-e a podcast-tel bármilyen jövedelmet szerezni, van-e itt egyáltalán üzleti lehetőség, mit lehetne pontosan eladni, amivel pénzt tudna keresni.

 

 

Jason:

Az olyan ötletek, mint a karrierépítéshez szükséges készségeket tanítása, eddig is nagyon jól működtek, és a minőségbiztosítási karrier építéséhez szükséges készségek tanításában komoly lehetőség lehet.

Amikor embereknek abban segítesz, hogy egy üzletet elindítsanak, a szakmájukban fejlődjenek tovább, több pénzt keressenek, időt spóroljanak, jobbá váljanak a kapcsolataik, ezek mindig forró témák, amire az emberek könnyebben költenek nálad pénzt.

Mi lenne akkor, ha elindulnál az első ötlettel, azzal a fő céllal, hogy megélhetésed legyen belőle, de 1-2 év múlva nem feltétlenül folytatnád ezt az irányt? Viszont közben egy csomó dolgot megtanulnál, és megtapasztalnád, hogy hogyan lehet az interneten pénzt keresni.

Ezeket a tapasztalatokat nagyon jól tudnád majd hasznosítani egy következő ötlet esetén, és így sokkal könnyebb lenne egy másik ötletet megvalósítani.

 

Tejas:

Egyetértek azzal, hogy ez egy nagyon is járható út lenne. Ha a szakmai képzéssel kezdenék, ez lehetővé tenné, hogy otthagyjam a munkahelyemet, és ez szabadságot és szabadidőt adna ahhoz, hogy például megtanuljam a podcast-et, ami egyébként elég időigényes dolog.

A félelmem viszont az, hogy nem szeretném lekésni a podcast hullámot.

Azt látom, hogy egy csomó új szereplő jön be, mint az Apple, a Spotify vagy a Luminary, és minden nap emberek ezrei indítanak podcast-et. Félek, hogy túl későn fogok elindulni.

 

Jason:

A podcast már legalább 15 éve létezik, és  minden évben rengeteg ember indul el podcast-tel. Viszont ahogy a technológia fejlődik, azok is többen lesznek, akik podcast-et hallgatnak.

Emiatt nem gondolom, hogy ha nem most indítod el a podcast-et, akkor 2 év múlva már ne lenne esélyed podcast-et indítani.

Azoknak, akik jó tartalmakat szeretnének létrehozni olyan témákban, ami valóban érdekli az embereket, mindig is bőven lesz lehetőség.

A legfontosabb, hogy valami olyat találj, ami elég motiváló ahhoz, hogy kitartóan tudj rajta dolgozni. Hogy érzed, melyik lenne motiválóbb számodra:

  • ha egy év múlva lenne mondjuk 1000 rendszeres podcast hallgatód, akik szeretik a podcast-edet, sok pozitív visszajelzést kapnál, nagyon élveznéd az interjúkészítést, viszont nem feltétlenül keresnél vele pénzt. A közönséged viszont növekedne, miközben még keresnéd a pénzkeresési lehetőséget,
  • vagy ha egy év múlva a minőségbiztosítás témával kapcsolatban lenne már néhány képzésed, amivel már pénzt is keresnél, bár ez a téma nem annyira lenne izgalmas számodra, mint mondjuk a podcast.

 

Tejas:

Ha 100-an részt vennének a minőségbiztosítás automatizálás képzésemen, amit a munkáltató fizetne, akkor ez valójában egy csomó pénzt jelentene. Ezt követően pedig el tudnék kezdeni mással foglalkozni, ami talán a podcast lenne, talán valami más. Valójában egy saját értékesítési csatornát szerettem volna mindig is…

 

Jason:

Ha valaki hosszú távra tervez valamit elindítani, akkor mindig ott van az esély, hogy az lesz az a dolog, amivel hosszú távon fog foglalkozni.

A saját személyes tapasztalatom viszont az, és sok tanítványomnál is azt láttam, hogy rengeteg olyan ötlet és lehetőség létezik, amibe egyszerűen nem futsz bele, amíg nem vagy mozgásban.

Nincs még meg mögötted az a munka, nincsenek meg még a készségeid, hogy felfedezd őket. Amikor elkezded a dolgokat csinálni, akkor fognak az új lehetőségek megnyílni.

Ezt azt is jelentheti, hogy nem számít, hogy melyiket választod. Lehet, hogy nagyon fogod szeretni a podcast-et, vagy jó pénzt keresel a karrier képzéssel.

Viszont 1-2 év múlva, miközben az egyiket vagy a másikat csinálod, valószínűleg találni fogsz egy még jobb ötletet. Ha ez így lenne,  melyik lenne jobb számodra? Ha melyikkel töltenéd az idődet, feltételezve, hogy a jövőben váltani fogsz?

 

Tejas:

Ha a minőségbiztosítással foglalkoznék, ott nagyban motiválna, hogy segíthetek az embereknek, és valószínűleg ezt is szeretném. De mivel még nem csináltam semmi kézzelfoghatót, nem tudom, hogy milyen érzés lenne ez számomra.

Nemrég elindítottam egy ingyenes workshopot azoknak, akikkel együtt dolgozom, és nagyon jó volt a dolog fogadtatása. El tudom képzelni, hogy ezt csinálom, és ez is boldoggá tesz.

 

Jason:

Nagyszerű lépés, hogy már beszéltél emberekkel az ötleteidről, hogy elkezdtél több infot gyűjteni, és hogy elkezdted a workshopot. Még ha meg is akadtál, nagyon jó, hogy már elkezdted tesztelni, milyen érzés számodra workshopot tartani.

Bármennyire is szeretnénk viszont biztosak lenni abban, hogy a jó utat választjuk és működni fog, mert nem szeretnénk az időnket, pénzünket és energiánkat vesztegetni az út során, ez nem pont így működik.

Az igazság az, hogy a sikerhez vezető út inkább cikcakkos. Én is kb. 6 dolgot próbáltam ki mielőtt még a podcast megjelent volna. Viszont ha nem csináltam volna korábban más dolgokat, nem lettem volna jókor jó helyen, hogy felfedezzem a podcast-et.

A lényeg, hogy menet közben találsz rá olyan dolgokra, amiről nem is álmodtad, hogy ott vannak és rád várnak.

Én megnézném, hogy mi az a legegyszerűbb, gyors tapasztalat, amit mindkét ötleteknél meg tudsz szerezni.

Egyrészt nagyon jó érzés lesz előrelépni, és egy csomó visszajelzést fogsz kapni arról, hogy melyik a jó irány. Hallgass az intuíciódra.

 

A karrier képzésnél ez lehet az ingyenes workshop.

Mindig azt mondom embereknek, hogy mielőtt e-könyvet írnak, képzést csinálnak vagy bármilyen hasonló dolgot, találjanak legalább 1 embert, akinek segíteni tudnak abban a témában, ahol segíteni szeretnének.

Szerintem a lehető legjobb dolog, amit bárki csinálhat, hogy csinál egy ingyenes workshopot, vagy lelül valakivel egy kávéházban egy coaching találkozóra. Ha félelmetesnek tűnik, hogy pénzt kérj érte, csinálhatod ingyen is. A lényeg, hogy dobd be magad a mély vízbe, figyelj oda valakire, hallgasd meg a kérdéseit, válaszolj rájuk.

Ez nagyon motiváló lesz, mert hallani fogod, hogy az emberek mivel küzdenek. Néhány óra alatt rengeteget fogsz arról tanulni, hogy valójában mit akarnak az emberek, ez pedig nagyobb önbizalmat fog neked adni.

Nem azt mondom, hogy coaching üzletet indíts. Viszont egy-egy ilyen beszélgetés a legjobb mód arra, hogy megtudd, pontosan milyen képzést vagy terméket hozz létre. Én ezt a tapasztalatszerzést javasolnám a minőségbiztosítás ötlettel kapcsolatban.

 

Ha a podcast ötlettel kapcsolatban szeretnél tapasztalatokat szerezni, egyszerűen csinálj 1-2 online interjút. Ne foglalkozz még a podcast-tel, vagy hogy hogyan hozz létre egy weboldalt. Az interjúkat viszont elküldheted néhány embernek, ami szintén nagyon motiváló lehet. Szóval csak csinálj két interjút, és próbáld ki, hogy milyen érzés.

Utána összegezd a két tapasztalatot:

Ok, megcsináltam a workshopot, és találtam egy embert, aki hajlandó volt nekem fizetni érte. Csináltam néhány interjút. A kettő közül melyiknél érzem azt az ösztönzést, hogy tovább menjek vele?

Csak egy kis lépésre van most szükséged, egy kis tapasztalatra, ami előre viszi. A többi majd jön magától. Valójában bármennyi időt eltölthetsz a probléma fölött ülve és gondolkodva, de a valódi kis tettek sokkal nagyobb tisztánlátást adnak, hogy merre menj tovább.

A lényeg: csak csinálj valami igazán egyszerűt!

 

Fő tanulságok

  • Minél több ideig ragadsz le a döntésnél, annál nehezebb lesz. Az egyetlen mód a továbblépéshez az, ha határozott lépéseket teszel, még ha azok kicsik is, és nem tökéletesek.
  • Az, hogy rátalálj egy jó üzleti ötletre és felépíts egy vállalkozást, egy sor kísérletezés eredménye. Ne várj a tökéletes válaszra! Próbálj ki valamit! Csinálj valamit! Tapasztald meg, hogy milyen érzés! Ez növelni fogja az önbizalmadat, és értékes infokat fogsz kapni ahhoz, hogy mi legyen a következő lépéses.
  • Csodás lehetőségek várnak rád. De csak akkor fognak megmutatkozni, ha akcióba lendülsz.
  • Nincs elbukott kísérlet. Minden egyes kísérlet előre fog vinni, még akkor is, ha nem pont úgy sikerül, ahogy vártad.
  • Az egyik legjobb dolog, amivel tesztelheted a vállalkozási ötletedet az, ha találsz egy olyan embert, akinek segíteni tudsz. Ezt teheted ingyenesen, vagy kérhetsz érte pénzt is. Felbecsülhetetlen értékű a tapasztalat, amit így szerezhetsz.

 

Lépj akcióba!

Mi az a kicsi (még ha nem is tökéletes) tapasztalat, amit most rögtön meg tudsz szerezni az egyik üzleti ötleteddel kapcsolatban, hogy lendületet vegyél, önbizalmat szerezz, és hogy egy első lépést megtegyél előre az online vállalkozásod felé?

Itt van néhány ötlet:

  • Beszélgess valakivel, aki az ideális ügyfeled lehetne! Kérdezd meg, hogy mivel küzd! Tudd meg, hogy mi a fő kérdése! Használd ezt a lehetőséget arra, hogy kitaláld, mi lehetne az az ajánlat, amivel a legjobban segíthetnél neki!
  • Találj egy embert, akinek coach-ként segítesz (ingyenesen, vagy annyiért, amit jó érzéssel tudsz elkérni)!
  • Készíts és ossz meg egy tartalmat!
  • Tarts ingyenes workshopot! Kérd meg a barátaidat, a családodat, a közösségi média követőidet és a kapcsolati hálódat, hogy segítsenek neked néhány embert találni, akiket taníthatsz! Használd ezt a lehetőséget képzési vagy termék ötleteid tesztelésére!

 

Olvasd el ezeket a kapcsolódó bejegyzéseket is:

Milyen készségek kellenek egy online vállalkozás indításához 2019-ben? Ez a 7 „skill” nélkülözhetetlen lesz

Hogyan teszteld a vállalkozási ötleted?

7 lecke a sikeres vállalkozói gondolkodásmódról

 Merre tovább ViszlatTaposoMalom.hu? (ESETTANULMÁNY – Vállalkozási ötlet teszt)

 

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé.