Mi a sikeres vállalkozók közös jellemzője?
Például a kitartás, teszik a dolgukat a félelmeik ellenére is, és van víziójuk.
Itt van viszont egy meglepőbb közös jellemző is:
a sikeres vállalkozók kiküszöbölik a találgatást a munkájukból.
- Találgatás helyett először kérdeznek, tesztelnek és megfigyelnek.
- Megértik, hogy mire vágynak a leendő ügyfeleik.
- Ezt követően pedig pontosan azt hozzák létre, amit a közönségük szeretne.
Sok vállalkozó mégis egy fordított utat választ:
- Először létrehozzák a terméket, és utána kezdik el keresni, hogy kinek lehetne eladni.
- Ez a megközelítés jórészt találgatáson alapszik, és elég kétséges az eredményessége.
Nagy különbség van a két út között.
Ebben a bejegyzésben szeretnék megosztani veled egy saját példát, ami jól mutatja, hogy mennyire hasznos tud lenni a kérdezés az online vállalkozók életében, például akkor, amikor az email feliratkozóink preferenciáit szeretnénk jobban megismerni.
Kezdjük egy érdekes gondolattal, ami a Harvard Business Review-ban jelent meg:
A legértékesebb dolog, amit a Harvard-on az üzletről tanítanak, az empátia.
A bejegyzés a Netflixet hozza példának.
A 2000-es évek elején a Blockbusteré volt a piac 60%-a. A Netflix közben odafigyelt az ügyfelekre, és megértette, hogy valójában mit akarnak.
A Blockbuster látta a Nexflix felemelkedését, de nem lépett, mert ragaszkodott a korábbi termékéhez és abból származó profithoz. Ezért továbbra is azt adta el az ügyfeleknek, amit ő akart eladni, és nem azt, amire az emberek valójában vágytak.
A többi már történelem…
Jelenleg 71% körül van a Netflix globális piacrészesedése.
Miért érdemes kérdezni online vállalkozóként?
A Netflix történetének az egyik tanulság ez:
- Nem tudhatunk mindent az ügyfeleinkről. Ezért érdemes kíváncsisággal és empátiával nekiállni a vállalkozásunk építésének. Fontos, hogy megtanuljuk nem a saját, hanem a az ügyfeleink szemszögéből látni a piacot.
A másik pedig ez:
- Kérdezés segítségével akár egy telítettebb piacon is megtalálhatjuk a helyünket. Új szereplőként is. Jól hangzik?
Ennyi „tudományos” bevezető után jöjjön a legújabb esettanulmányom arról, hogy hogyan derítettem ki, hogy mire vágynak a hírlevél feliratkozóim.
Először saját magam próbáltam kitalálni a válaszokat arra, hogy mire vágyik az email közösségem.
Ez csak további bizonytalanságot okozott.
Majd megkérdeztem a feliratkozóimat egy rövid kérdőívben.
A válaszok alapján már pontosan láttam, hogy min és hogyan kell módosítanom.
Mire vágynak a Viszlát Taposómalom hírlevél feliratkozói? – esettanulmány
Az esettanulmányban azt szeretném megmutatni, hogy találgatás helyett hogyan derítheted ki te is, hogy pontosan mire vágynak a hírlevél feliratkozóid egy rövid, könnyen elkészíthető kérdőív segítségével.
Az esettanulmányban szereplő kérdőívet 2019 szeptemberében hoztam létre két fő céllal:
- 2019. szeptemberben pénteki napra változtattam a heti hírlevelem kiküldésének a napját, ami korábba kedd volt. Nem voltam viszont meggyőzve, hogy ez jó döntés volt-e.
- Azon szintén gondolkodtam egy ideje, hogy milyen egyéb témákról írhatnék a „szakmaibb” bejegyzések mellett.
Végül úgy döntöttem, nem találgatok tovább egyedül ezekben a kérdésekben, hanem megkérdezem az email közösségem tagjait: ők mit szeretnének.
A tanulság röviden összefoglalva:
Kezdem azzal, hogy ha megfogadod a tanácsomat, és elkezded építeni az email listádat, akkor ilyen csodás email közösséget kívánok neked is!
A kérdőívemre több mint 50 választ kaptam, ami messze felülmúlta minden várakozásomat.
Nem beszélve a sok kedves és bátorító visszajelzésről: pont erre volt szükségem ahhoz, hogy új erőre kapjak!
Két fő tanulság, amit a kérdőívből tanultam:
- Amin hetek óta gondolkozom, azokat a kérdéseket a közösségem megválaszolta nekem egy hétvége alatt.
- Néha jó nagy különbség van aközött, amit mi gondolunk, és amire a közönségünk valójában vágyik.
A kérdőív kérdései és az eredmények
Menjünk végig a kérdőív hat kérdésén!
Mindegyik kérdésnél először leírom, hogy mi volt az én fejemben a kérdőív előtt, és utána jöjjenek a kérdőív eredményei!
Kérdés #1 – Milyen gyakran szeretnél tőlem hírlevelet kapni?
Mi volt az én fejemben?
Valójában nem szerettem volna a heti 1-2 emailen változtatni, viszont szerettem volna tudni, hogy ez jó-e így.
Eredmény:
Jó visszaigazolás volt, hogy a legtöbben a heti 1 emailt választották. Kellemes meglepetés volt viszont, hogy sokan ennél gyakoribb email küldésnek is örülnének, amire egyáltalán nem számítottam.
Kérdés #2 – Melyik napon kapnál tőlem legszívesebben emailt?
Mi volt az én fejemben?
Amikor elkezdtem emaileket küldeni, találtam néhány statisztikát, ami alapján kijelöltem a küldési napot.
Én a CoSchedule táblázatát használtam, ami 14 különböző kutatás alapján készült.
Ez az email küldésre legalkalmasabb 3 napot mutatja:
- Kedd
- Csütörtök
- Szerda
Én eredetileg a keddi napot választottam.
Szeptemberben viszont áttértem a pénteki napra egyszerűen a megérzéseimre hagyatkozva és kíváncsiságból. Az utóbbi hetekben mégis elbizonytalanodtam , és azt terveztem, hogy visszatérek a keddhez.
Ehhez szerettem volna megerősítést vagy új információkat az email közösségemtől.
Eredmények:
Nos, ez önmagáért beszél…
A pénteket gyanítom, azért is választották sokan, mert jelen pillanatban ezen a napon küldöm a hírlevelet, és az olvasóim úgy gondolják, hogy ez így rendben van.
Az is nagyon megnyugtató, hogy sokan választották a „Mindegy” opciót.
Viszont nagyon meglepett, hogy a statisztikáknak ellentmondva az én közönségem a keddi napot részesíti előnye a legkevésbé.
Ez megerősíti:
Kiindulási pont lehet egy statisztika vagy a saját elképzeléseink, de végül egyetlen dolog számít:
Mit szeretne a közösségünk?
Kérdés #3 Mi az a 2-3 legfontosabb kérdés számodra, amire választ szeretnél kapni a hírleveleimen keresztül?
Az ehhez hasonló, nyitott kérdésekből jobban megérthetjük a közönségünk legsürgetőbb problémáit.
Nekem a válaszok nagy segítségemet jelentenek a tartalomnaptáram összeállításánál.
36 szöveges választ kaptam, ebből néhány példa:
- “A blogolás, illetve üzleti oldal kezdeti időszakáról szívesen olvasnék.”
- “Milyen módon érdemes elkezdeni a követők email listáját építeni?”
- “Hogyan tudom a legyorsabban beazonosítani a célcsoportomat?”
- “Hogy lehet kapcsolati tőkét szerezni? Honnan vannak az email kapcsolataid?”
- “Személyes márkaépítés”
Kérdés #4 – Milyen témakörökről olvasnál a hírlevelemben vagy a blogomon szívesen?
Mi volt az én fejemben?
Ennél a kérdésnél én adtam meg olyan témaköröket, amiről úgy éreztem, hogy jól kapcsolódnak az online vállalkozásépítés témához, vagy jól kiegészítik.
Az eredmények:
Ezt a kérdést egyébként feltettem az Élj többet Facebook csoportom tagjainak is, amiből szintén azt láttam, hogy az olvasóim örülnének, ha más témákról is olvashatnának.
Kérdés #5 – Az írott blogon kívül tervezem hogy indítok egy podcast csatornát, és készítek videókat is. Milyen formában kapnál tőlem legszívesebben infókat a jövőben?
Mi volt az én fejemben?
Sokak szerint a videó előbb utóbb átveszi az írott blog helyét. Kíváncsi voltam, hogy ezt hogy látja az én közösségem.
Az is érdekelt, hogy a podcast-et, ami viszonylag új kommunikációs forma, hogyan fogadná a célcsoportom.
Eredmények:
Mostantól még jobban hiszek benne: az írott blognak még sokáig lesz helye!
Az eredményeknek azért örülök nagyon, mert ez tökéletesen illeszkedik az én elképzeléseimhez! (blog + podcast)
Kérdés #6 – Van-e valami, amit kifejezetten szeretsz, vagy nem szeretsz a tőlem kapott emailekben?
Mi volt az én fejemben?
Felkészítettem magam néhány keményebb kritikára is. Ahogy írtam is, ezekből lehet tanulni!
Eredmények:
35 választ kaptam, és köztük „legkeményebb kritika” az volt, hogy tehetnék fel magamról gyakrabban friss fotókat, illetve közös fotót az interjúalanyokkal. (Megjegyzem: ez teljesen jogos észrevétel és köszönöm!)
Minden visszajelzést nagyon köszönök! Itt van néhány a kedvenceim közül:
- “Szeretem, hogy nagyon informatívak a cikkeid, látszik, hogy komoly munkát és időt fordítasz rájuk, különösen az affiliate cikkeken érzem, hogy jobb, mint a magyar átlag, mert tényleg beleteszed magad, körüljárod a témát, tanácsot adsz, nem csak a sablon szöveget és a vásárlási linket teszed ki. Csak így tovább! “
- “Nincsen olyan, hogy kifejezetten szeretem vagy nem szeretem, mindegyik bejegyzés nagyon inspiráló számomra”
- “Nagyon sokat tanulok tőled! Köszönöm! Örülök, hogy megismertelek!”
- “… reményt nyújtasz nekem, hogy nőként is lehet sikereket elérni…”
Hogyan tudsz a legegyszerűbben kérdőívet készíteni?
A kérdőív szoftver, amit én használtam, a Surveymonkey.
(2021.novemberi megjegyzés: sajnos már nem ingyenes a használata).
Hasonló, de ingyenes kérdőív eszköz a Google Űrlap (Forms) is.
Néhány gyors tipp a kérdőív elkészítéséhez:
- Az én 6 kérdésemnél az átlagos kitöltési idő 4 perc körül volt. Nem érdemes hosszú kérdőívet csinálni.
- A legfontosabb kérdésekkel kezdj, mert lesznek, akik nem csinálják végig a kérdőívet. Így viszont a legfontosabb kérdéseidre jó eséllyel választ kapsz.
- A nyitott kérdések, melyekre szabad szöveges válaszokat vársz, rendkívül értékesek! Viszont ne tegyél túl sok ilyen kérdést a kérdőívbe! Nekem a 6 kérdésből 2 volt nyitott kérdés, ez jól működött.
Még egyszer a kérdezés fontosságáról…
Remélem sikerült megmutatnom neked, hogy a kérdezés az egyik legnagyszerűbb eszköz egy vállalkozó kezében.
Kérdéseket nem csak kérdőíven keresztül tehetünk fel a közönségünk tagjainak, bár ez az egyik legegyszerűbb módszer, aminek a segítségével jobban megismerhetjük a közönségünket, a problémáikat, a vágyaikat, a preferenciáikat.
Néhány további érv a kérdezés mellett:
- Nem tudhatunk mindent! Ha ezt elfogadod, és inkább a célcsoportod iránti kíváncsisággal indítod a vállalkozásodat, nagy nyomást tudsz magadról levenni.
- Időt spórolhatsz magadnak. Ahelyett, hogy hetekig próbálnál kitalálni valamit egyedül, konkrét válaszokat kaphatsz a célközönségedtől.
- Csökkentheted vele a hibázási és a kudarc lehetőségét. Azt hozhatod létre, amire a közönséged valóban vágyik.
- A kérdezés és válaszadás interaktív, így kapcsolatépítési lehetőség is a célközönségeddel. Mindannyian szeretjük, ha megkérdeznek minket, és elmondhatjuk a véleményünket!
Ha mindez nem lenne még elég, akkor bónuszként rengeteg plusz motivációt és megerősítést kaphatsz, ami segít kitartani a nehezebb időkben is!
Olvasd el ezeket a kapcsolódó bejegyzéseket is:
Hírlevél Küldés Útmutató; Hogyan építs hűséges közönséget emailen keresztül?