fbpx

Gyors ÚTMUTATÓ – Jó blog téma kiválasztása

(Online vállalkozás titkok 1.)

Blog indítását tervezed?

Viszont nem csak hobbiból írnál, hanem pénzt is szeretnél majd keresni vele?

Akkor lehet, hogy hozzám hasonlóan megakadsz egy időre a témaválasztásnál.

  • Előfordulhat, hogy fogalmad sincs, hogy mivel lenne érdemes foglalkoznod.
  • Lehet, hogy van téma ötleted, de nem tudod, hogy működni fog-e.
  • Vagy egyenesen túl sok ötleted van, és azzal küzdesz, hogy kiválaszd közülük a legjobbat.

Ha bármelyiknél magadra ismersz, jó ha tudod, nem vagy egyedül.

A téma kiválasztása ugyanis az egyik legnehezebb, de egyben az egyik legfontosabb feladat is.

Egy jó témához több szempontot is érdemes mérlegelni a hosszú távú siker érdekében.

Ezt én is végigcsináltam a témám kiválasztása előtt, és nagyon megérte a kutatásba és tervezésbe befektetett idő és energia. Ezért azt gondoltam, hogy megosztom erről a tapasztalataimat egy néhány részes sorozatban.

Ebben a részben kezdjük azzal, hogy mi is az a téma, és miért fontos, hogy kiválasszunk egyet?

 

blog téma választás

Mi az a blog téma?

A téma gyakorlatilag egy olyan speciális témakört jelent, ami iránt emberek egy jól körülhatárolható csoportja (piaci szegmens) érdeklődik.

Ez a teljes piacnak egy része, vagyis piaci rés, angolul niche (ejtsd: nis vagy nics).  Példa ilyen tágabb körülhatárolt témára: utazás, fitness, kisállat, stb.

Egy-egy témán belül számtalan al-téma (sub-niche) létezhet.

Itt van például néhány lehetséges utazási al-téma: utazás gyerekkel, sportturizmus, nászutasok, spirituális utak, hétvégi utak, kalandtúrák, stb.

Miért fontos, hogy kiválasszunk egy témát, illetve al-témát?

Léteznek olyan magazin-szerű blogok, melyek bármiről és mindenről írnak.  Sikeres példa erre a chasingfoxes.com, amit egy házaspár indított el. Egyszerre írnak utazásról, pénzről, életstílusról, receptekről. Az ilyen blogok viszont ritkán sikeresek, ezért ez a példa inkább kivétel külföldi piacokon is.

Ez azért van, mert az emberek leginkább ezért hasznáják az internetet, mert egy problémát szeretnének megoldani.

Egy probléma sok minden lehet. Szórakozást keresnek, kapcsolatokat szeretnének építeni, választ keresnek a kérdésükre, stb.

Viszont ha a te blogod rengeteg téma gyűjteménye, hogyan adhat ez hatékony megoldást egy adott problémára?

Ezért annyira népszerűek azok a “niche” blogok, melyek egy szűkebb témára fókuszálnak. Igaz, hogy ez szűkíteni fogja a célközönség méretét, viszont belőlük jobb eséllyel válhat hűséges, visszatérő közönség.

Riches is in the niches – avagy a nagy üzlet a résben rejlik

Gyakran találkozni ezzel az idézettel, és valóban. Rengeteg sikeres példa létezik arra, amikor egy blog vagy online vállalkozás egy jól meghatározott témára vagy problémára fókuszál.

Minél jobban körül tudod határolni, hogy kinek és miért hasznos, amit csinálsz, annál könnyebb lesz üzletet építened.

Egyrészt a témában az egyik legjobbá tudsz válni, másrészt ha van egy pontos fókuszod, akkor sokkal könnyebben egymásra találhattok a leendő vásárlóiddal.

Vannak-e jobb témák vagy al-témák?

A témád kiválasztásához több szempontot is érdemes mérlegelni. Erről ebben a bejegyzésben írtam részletesebben:

Milyen témában vállalkozzak? 4 lépéses útmutató a legjobb témád kiválasztásához

  • Az egyik fontos szempont az, hogy téged személyesen is érdekeljen és lelkesítsen a téma, hiszen a lelkesedés átjön az íráson, egy vlog esetében pedig a videón keresztül. Neked pedig segít éveken át fenntartani a motivációdat, és így könnyebb lesz szakértővé válni a témában.
  • Fontos még, hogy a témához kapcsolódjon üzleti lehetőség, illetve úgy lehessen vele pénzt keresni, hogy az illeszkedjen az egyéb terveidhez.

Ezeket a szempontokat mind érdemes figyelembe venni a témaválasztásnál.

Sokat segíthet viszont a lehetséges témák keresésénél és a kiválasztásnál, ha tudod, hogy vannak olyan kiemelt témák, melyekkel sokkal könnyebb pénzt keresni, mint másokkal. Miért?

  • Mert ezek a témák nagyon népszerűek és sok embert érdekelnek.
  • Vannak témák, ahol nagyobb értékű szolgáltatások vagy termékek jellemzőek.
  • Nagyobb értékű szolgáltatás vagy termék esetén viszont egy kisebb közönség is elég lehet egy adott jövedelem eléréséhez (szemben pl. a reklámjövedelemmel, amihez jelentős közönség szükséges).

Első körben tehát érdemes kicsit jobban megismerni ezeket a témákat, melyekről ebben a bejegyzésben már írtam korábban:

Milyen témában érdemes vállalkozni? A TOP 10 online piac

A következő részekben a célcsoportról, az érdeklődők eléréséről és a vállalkozásépítési lépcsőkről is fogok részletesebben írni.

 

Olvasd el ezeket a kapcsolódó bejegyzéseket is:

Nélkülözhetetlen TIPPEK a célcsoport meghatározásához (Online vállalkozás titkok 2.)

Érdemes-e blogot indítani a magyar piacon? Interjú az első Zrt.-vé alakult bloggercsapattal

Hogyan lehet egy bloggal pénzt keresni?

Blog készítés kezdőknek 15 lépésben

 

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé.