Mi a sikeres vállalkozók közös jellemzője? A kitartás, teszik a dolgukat a félelmeik ellenére is, van víziójuk …
Itt van viszont egy meglepőbb jellemző:
a sikeres vállalkozók kiiktatják a találgatást a munkájukból.
Hogyan csinálják?
- Találgatás helyett először kérdeznek, megfigyelnek, és megértik, hogy mire van szüksége a célközönségüknek. Ezt követően pedig pontosan ezt létrehozzák a célközönségük számára.
Sokan mégis egy fordított utat választanak:
- Először létrehozzák a terméket, és utána kezdik el keresni, hogy kinek lehetne eladni. Ez a megközelítés jórészt találgatáson alapszik, és elég kétséges az eredményessége.
Nagy különbség van a két út között.
Nézd csak, miről ír a Harward Business Review ebben a bejegyzésben:
Az empátia a legértékesebb dolog, amit a Harward-on az üzletről tanítanak.
A bejegyzés a Netflixet hozza példának. A 2000-es évek elején a Blockbusteré volt a piac 60%-a. A Netflix eközben odafigyelt az ügyfelekre, és megértette, hogy valójában mit akarnak.
A Blockbuster látta a Nexflix felemelkedését, de nem lépett, mert ragaszkodott a korábbi termékéhez és abból származó profithoz. Ezért továbbra is azt adta el az ügyfeleknek, amit ő akart eladni, és nem azt, amire az emberek valójában vágytak.
A többi már történelem… Jelenleg 71% körül van a Netflix globális piacrészesedése.
Mit tanulhatunk ebből kezdő online vállalkozóként?
Az egyik tanulság az, hogy jobban járunk, ha elfogadjuk:
- Nem tudhatunk mindent az ügyfeleinkről. Helyette érdemesebb kíváncsisággal és empátiával nekiállni a vállalkozásunk építésének. Fontos, hogy megtanuljuk nem a saját, hanem a az ügyfeleink szemszögéből látni a piacot.
A másik pedig ez:
- Kérdezés segítségével akár egy telítettebb piacon is megtalálhatjuk a helyünket. Új szereplőként is. Jól hangzik?
Ennyi „tudományos” bevezető után jöjjön a legújabb esettanulmányom.
Ez jó bizonyíték lesz arra, hogy érdemesebb kérdezni ahelyett, hogy magunk próbálnánk kitalálni mindenre a választ.
Esettanulmány – Viszlát TaposóMalom kérdőív
Az esettanulmányban szereplő kérdőívet 2 fő céllal hoztam létre:
- Szeptemberben keddről péntekre változtattam a heti email küldésem napját, de egyáltalán nem voltam meggyőzve arról, hogy jó döntést hoztam. Hetek óta agyalok rajta, hogy visszategyem-e keddre…
- Azon szintén gondolkodom egy ideje, hogy milyen egyéb témákról beszéljek a „szakmaibb” bejegyzések mellett, és milyen formában.
Végül úgy döntöttem, nem küzdök tovább egyedül ezekkel a kérdésekkel, hanem megkérdezem az email közösségemet, hogy ők mit szeretnének.
A tanulság röviden összefoglalva:
Kezdeném azzal, hogy ha megfogadod a tanácsomat, és elkezded építeni az email listádat, akkor ilyen csodás email közösséget kívánok neked is!
A kérdőívemre több, mint 50 választ kaptam eddig, ami messze felülmúlta minden várakozásomat. Nem beszélve arról a sok kedves és bátorító visszajelzésről, amit köszönök mindenkinek! Pont erre volt szükségem ahhoz, hogy új erőre kapjak!
A 3 fő tanulság, amit a kérdőívből tanultam:
- Amin hetek óta gondolkozom, azokat a kérdéseket a közösségem megválaszolta nekem egy hétvége alatt.
- Néha jó nagy különbség van aközött, amit gondolunk, és amit a közönségünk valójában szeretne.
- A válaszokból annyi bátorítást és pozitív visszajelzést kaptam, ami túltesz egy több napos motivációs tréningen: )
És itt csak olyan egyszerű kérdésekről volt szólt, hogy mikor és miről írjak. Még csak nem is egy új termékről!
A kérdőív eredményei
Sorba veszem a kérdőívem 6 kérdését. Először leírom, hogy mi volt az én fejemben a kérdőív előtt, és utána jöjjenek az eredmények!
Kérdés #1 – Milyen gyakran szeretnél tőlem emaileket kapni?
Mi volt az én fejemben?
Valójában nem szerettem volna a heti 1-2 emailen változtatni, viszont szerettem volna tudni, hogy ez jó-e így.
Eredmény:
Jó visszaigazolás volt, hogy a legtöbben a heti 1 emailt választották, viszont kellemes meglepetés, hogy sokan ennél gyakoribb email küldésnek is örülnének, amire egyáltalán nem számítottam.
Kérdés #2 – Melyik napon kapnál tőlem legszívesebben emailt?
Mi volt az én fejemben?
Amikor elkezdtem emaileket küldeni, találtam néhány statisztikát, ami alapján kijelöltem a küldési napot. Én ezt a táblázatot használtam, ami 14 különböző kutatás alapján készült. Ez azt mutatja, hogy az email küldésre a legjobb 3 nap: 1). kedd, 2). csütörtök 3). szerda
Én a keddet választottam. Szeptemberben viszont áttértem a pénteki napra egyszerűen a megérzéseimre hagyatkozva és kíváncsiságból. Az utóbbi hetekben mégis azt terveztem, hogy visszatérek a keddhez.
Eredmény:
Nos, ez önmagáért beszél…
A pénteket gyanítom, azért is választották sokan, mert most ezen a napon küldöm, és az olvasóim úgy gondolták, hogy ez jól van úgy, ahogy van. Az is nagyon megnyugtató, hogy sokan választották a „Mindegy” opciót.
De hogy a legkevesebb szavazatot a keddi nap kapja…
Ez nagyon meglepett, és megerősíti:
jó kiindulási pont lehet egy statisztika vagy a saját elképzeléseink, de végül egyetlen dolog számít: mit szeretne a saját közösségünk! Szóval marad a péntek!
Kérdés #3 -Mi az a 2-3 legfontosabb kérdés számodra, amire választ szeretnél kapni, pl. az emailjeimen keresztül?
Az ehhez hasonló nyitott kérdésekből jobban megérthetjük a közönségünk legsürgetőbb problémáit. Nekem a válaszok nagy segítségemre lesznek a tartalom naptáram összeállításánál.
36 szöveges választ kaptam, ebből néhány példa:
- “A blogolás, ill. üzleti oldal kezdeti időszakáról szívesen olvasnék. Milyen módon érdemes elkezdeni a követők email listáját építeni? Hogyan tudom a legyorsabban jól beazonosítani a célcsoportomat?”
- “Hogy lehet kapcsolati tőkét szerezni? Honnan vannak az email kapcsolataid?”
- “Személyes márkaépítés”
Kérdés #4 – Milyen témakörökről olvasnál az emailjeimben vagy a blogomon szívesen?
Mi volt az én fejemben?
Ennél a kérdésnél én adtam meg olyan témaköröket, amiről úgy éreztem, hogy jól kapcsolódnak vagy jól kiegészítik a online vállalkozásépítés témakört, és én is szívesen írnék róluk.
Kíváncsi voltam, hogy az email közösségem milyen témakörökről olvasna még szívesen. Az eredeti tervem az volt, hogy indítok egy különálló blogot a 2. legnépszerűbb témában.
Eredmények:
Ezt a kérdést egyébként feltettem az Élj többet Facebook csoportom tagjainak is, amiből szintén azt láttam, hogy az olvasóim örülnének, ha más témákról is olvashatnának.
A válaszok alapján úgy döntöttem:
nem indítok új blogot, hanem a viszlattaposomalom.hu-n belül fogok más témákról is beszélni.
Kérdés #5 – Az írott blogon kívül tervezem hogy indítok egy podcast csatornát, és készítek videókat is. Milyen formában kapnál tőlem legszívesebben infokat a jövőben?
Mi volt az én fejemben?
Sokak szerint a videó előbb utóbb átveszi az írott blog helyét.
Kíváncsi voltam, hogy ezt hogy látja az én közösségem. Az is érdekelt, hogy a podcast-et, ami viszonylag új kommunikációs forma, hogyan fogadná a célcsoportom.
Eredmények:
Mostantól még jobban hiszek benne: az írott blognak még sokáig lesz helye!
Az eredményeknek azért örülök nagyon, mert ez tökéletesen illeszkedik az én elképzeléseimhez! (blog + podcast)
Kérdés #6 – Van-e valami, amit kifejezetten szeretsz, vagy nem szeretsz a tőlem kapott emailekben?
Mi volt az én fejemben?
Felkészítettem magam néhány keményebb kritikára is. Ahogy írtam is, ezekből lehet tanulni!
Eredmények:
35 választ kaptam, és köztük „legkeményebb kritika” az volt, hogy tehetnék fel magamról gyakrabban friss fotókat és közös fotót az interjúalanyokkal. (Megjegyzem: ez teljesen jogos észrevétel és köszönöm!)
Minden visszajelzést nagyon köszönök! Itt van néhány a kedvenceim közül:
- “Szeretem, hogy nagyon informatívak a cikkeid, látszik, hogy komoly munkát és időt fordítasz rájuk, különösen az affiliate cikkeken érzem, hogy jobb, mint a magyar átlag, mert tényleg beleteszed magad, körüljárod a témát, tanácsot adsz, nem csak a sablon szöveget és a vásárlási linket teszed ki. Csak így tovább! ?”
- “Nincsen olyan, hogy kifejezetten szeretem vagy nem szeretem, mindegyik bejegyzés nagyon inspiráló számomra”
- “Nagyon sokat tanulok tőled! Köszönöm! Örülök, hogy megismertelek!”
- “… reményt nyújtasz nekem, hogy nőként is lehet sikereket elérni…”
Ami a legjobban meglepett, hogy többen is említették a WordPress oktatóvideóimat. Pont gondolkoztam rajta, hogy hasznosak-e ezek a videók valakinek ebben a formában, és lehet, hogy le kéne inkább venni őket…
- “Nekem nagyon sokat segítettek a wordpress videóid. Köszönöm szépen. Jó munkát sok sikert.”
- “A WordPress oktató videód volt számomra a leghasznosabb, ill. kezdeti lépésekre vonatkozó linkek, tanácsok”
Ilyen visszajelzések után te nem kelsz fel lelkesebben másnap reggel bejegyzést írni? 🙂
Hogyan tudsz a legegyszerűbben kérdőívet készíteni?
A kérdőív szoftver, amit én használtam, a Surveymonkey.
A használata regisztráció után ingyenes. Plusz funkciókért (pl. eredmények exportálása, logo elhelyezés) kell fizetni, de ezekre nem lesz szükséged. Amikor kész a kérdőív, csak a linkjét kell elküldeni emailen keresztül, vagy megoszatni közösségi médiában. A válaszokat utána egyesével vagy összesítve is meg tudod nézni.
Ilyen kérdőív eszköz még a Google Űrlap (Forms) is.
Néhány gyors tipp a kérdőív elkészítéséhez:
- Az én 6 kérdésemnél az átlagos kitöltési idő 4 perc körül volt. Nem érdemes sokkal hosszabb kérdőívet csinálni.
- A legfontosabb kérdésekkel kezdd, mert lesznek, akik nem csinálják végig a kérdőívet. Így viszont a legfontosabb kérdéseidre jó eséllyel választ kapsz.
- A nyitott kérdések, melyekre szabad szöveges válaszokat vársz, rendkívül értékesek! Viszont ne tegyél túl sok ilyen kérdést a kérdőívbe! Nekem a 6 kérdésből 2 nyitott kérdésem volt, ez jól működött.
Még egyszer: miért érdemes kérdezni találgatás helyett?
Remélem sikerült meggyőznöm arról, hogy a kérdezés az egyik legnagyszerűbb eszköz egy vállalkozó kezében! Ennek az egyik, de nem az egyetlen módja, a kérdőív. Itt vannak a legfontosabb érvek újra a kérdezés mellett:
- Nem tudhatunk mindent! Ha ezt elfogadod, és inkább a célcsoportod iránti kíváncsisággal indítod a vállalkozásodat, nagy nyomást tudsz magadról levenni.
- Időt spórolhatsz magadnak. Ahelyett, hogy hetekig próbálnál kitalálni valamit egyedül, konkrét válaszokat kaphatsz a célközönségedtől.
- Csökkentheted vele a hibázási és a kudarc lehetőségét. Azt hozhatod létre, amire a közönséged valóban vágyik.
- A kérdezés és válaszadás interaktív, így kapcsolatépítési lehetőség is a célközönségeddel. Mindannyian szeretjük, ha megkérdeznek minket, és elmondhatjuk a véleményünket!
- Rengeteg plusz motivációt és megerősítést kaphatsz, ami segít kitartani a nehezebb időkben is!
Olvasd el ezeket a kapcsolódó bejegyzéseket is:
Vállalkozás ÚJ STÍLUSBAN: Hogyan keress pénzt az interneten ELADÁS NÉLKÜL?