Landing transparent

TÖLTSD LE AZ ONLINE VÁLLALKOZÁS ÚTMUTATÓT

Kövesd a bevált lépéseket a vállalkozásod megtervezéséhez és építéséhez

Miért érdemesebb kérdezni – találgatás helyett? (VTM esettanulmány)

Mi a sikeres vállalkozók közös jellemzője? A kitartás, teszik a dolgukat a félelmeik ellenére is, van víziójuk …

Itt van viszont egy meglepőbb jellemző:

a sikeres vállalkozók kiiktatják a találgatást a munkájukból.

 

Hogyan csinálják?

  • Találgatás helyett először kérdeznek, megfigyelnek, és megértik, hogy mire van szüksége a célközönségüknek. Ezt követően pedig pontosan ezt létrehozzák a célközönségük számára.

Sokan mégis egy fordított utat választanak:

  • Először létrehozzák a terméket, és utána kezdik el keresni, hogy kinek lehetne eladni. Ez a megközelítés jórészt találgatáson alapszik, és elég kétséges az eredményessége.

Nagy különbség van a két út között.

 

Nézd csak, miről ír a Harward Business Review ebben a bejegyzésben:

Az empátia a legértékesebb dolog, amit a Harward-on az üzletről tanítanak.

A bejegyzés a Netflixet hozza példának. A 2000-es évek elején a Blockbusteré volt a piac 60%-a. A Netflix eközben odafigyelt az ügyfelekre, és megértette, hogy valójában mit akarnak.

A Blockbuster látta a Nexflix felemelkedését, de nem lépett, mert ragaszkodott a korábbi termékéhez és abból származó profithoz. Ezért továbbra is azt adta el az ügyfeleknek, amit ő akart eladni, és nem azt, amire az emberek valójában vágytak.

A többi már történelem… Jelenleg 71% körül van a Netflix globális piacrészesedése.

Mit tanulhatunk ebből kezdő online vállalkozóként?

Az egyik tanulság az, hogy jobban járunk, ha elfogadjuk:

  • Nem tudhatunk mindent az ügyfeleinkről. Helyette érdemesebb kíváncsisággal és empátiával  nekiállni a vállalkozásunk építésének. Fontos, hogy megtanuljuk nem a saját, hanem a az ügyfeleink szemszögéből látni a piacot.

A másik pedig ez:

  • Kérdezés segítségével akár egy telítettebb piacon is megtalálhatjuk a helyünket. Új szereplőként is. Jól hangzik?

Ennyi „tudományos” bevezető után jöjjön a legújabb esettanulmányom.

Ez jó bizonyíték lesz arra, hogy érdemesebb kérdezni ahelyett, hogy magunk próbálnánk kitalálni mindenre a választ.

Esettanulmány – Viszlát TaposóMalom kérdőív

Az esettanulmányban szereplő kérdőívet 2 fő céllal hoztam létre:

  • Szeptemberben keddről péntekre változtattam a heti email küldésem napját, de egyáltalán nem voltam meggyőzve arról, hogy jó döntést hoztam. Hetek óta agyalok rajta, hogy visszategyem-e keddre…
  • Azon szintén gondolkodom egy ideje, hogy milyen egyéb témákról beszéljek a „szakmaibb” bejegyzések mellett, és milyen formában.

Végül úgy döntöttem, nem küzdök tovább egyedül ezekkel a kérdésekkel, hanem megkérdezem az email közösségemet, hogy ők mit szeretnének.

A tanulság röviden összefoglalva:

Kezdeném azzal, hogy ha megfogadod a tanácsomat, és elkezded építeni az email listádat, akkor ilyen csodás email közösséget kívánok neked is!

A kérdőívemre több, mint 50 választ kaptam eddig, ami messze felülmúlta minden várakozásomat. Nem beszélve arról a sok kedves és bátorító visszajelzésről, amit köszönök mindenkinek! Pont erre volt szükségem ahhoz, hogy új erőre kapjak!

A 3 fő tanulság, amit a kérdőívből tanultam:

  • Amin hetek óta gondolkozom, azokat a kérdéseket a közösségem megválaszolta nekem egy hétvége alatt.
  • Néha jó nagy különbség van aközött, amit gondolunk, és amit a közönségünk valójában szeretne.
  • A válaszokból annyi bátorítást és pozitív visszajelzést kaptam, ami túltesz egy több napos motivációs tréningen: )

És itt csak olyan egyszerű kérdésekről volt szólt, hogy mikor és miről írjak. Még csak nem is egy új termékről!

A kérdőív eredményei

Sorba veszem a kérdőívem 6 kérdését. Először leírom, hogy mi volt az én fejemben a kérdőív előtt, és utána jöjjenek az eredmények!

 

Kérdés #1 – Milyen gyakran szeretnél tőlem emaileket kapni?

Mi volt az én fejemben?

Valójában nem szerettem volna a heti 1-2 emailen változtatni, viszont szerettem volna tudni, hogy ez jó-e így.

Eredmény:

Jó visszaigazolás volt, hogy a legtöbben a heti 1 emailt választották, viszont kellemes meglepetés, hogy sokan ennél gyakoribb email küldésnek is örülnének, amire egyáltalán nem számítottam.

Kérdés #2 – Melyik napon kapnál tőlem legszívesebben emailt?

Mi volt az én fejemben?

Amikor elkezdtem emaileket küldeni, találtam néhány statisztikát, ami alapján kijelöltem a küldési napot. Én ezt a táblázatot használtam, ami 14 különböző kutatás alapján készült. Ez azt mutatja, hogy az email küldésre a legjobb 3 nap: 1). kedd, 2). csütörtök 3). szerda

 

 

Én a keddet választottam. Szeptemberben viszont áttértem a pénteki napra egyszerűen a megérzéseimre hagyatkozva és kíváncsiságból. Az utóbbi hetekben mégis azt terveztem, hogy visszatérek a keddhez.

Eredmény:

Nos, ez önmagáért beszél…

A pénteket gyanítom, azért is választották sokan, mert most ezen a napon küldöm, és az olvasóim úgy gondolták, hogy ez jól van úgy, ahogy van. Az is nagyon megnyugtató, hogy sokan választották a „Mindegy” opciót.

De hogy a legkevesebb szavazatot a keddi nap kapja…

Ez nagyon meglepett, és megerősíti:

jó kiindulási pont lehet egy statisztika vagy a saját elképzeléseink, de végül egyetlen dolog számít: mit szeretne a saját közösségünk! Szóval marad a péntek!

Kérdés #3 -Mi az a 2-3 legfontosabb kérdés számodra, amire választ szeretnél kapni, pl. az emailjeimen keresztül?

Az ehhez hasonló nyitott kérdésekből jobban megérthetjük a közönségünk legsürgetőbb problémáit. Nekem a válaszok nagy segítségemre lesznek a tartalom naptáram összeállításánál.

36 szöveges választ kaptam, ebből néhány példa:

  • “A blogolás, ill. üzleti oldal kezdeti időszakáról szívesen olvasnék. Milyen módon érdemes elkezdeni a követők email listáját építeni? Hogyan tudom a legyorsabban jól beazonosítani a célcsoportomat?”
  • “Hogy lehet kapcsolati tőkét szerezni? Honnan vannak az email kapcsolataid?”
  • “Személyes márkaépítés”

 

Kérdés #4 – Milyen témakörökről olvasnál az emailjeimben vagy a blogomon szívesen?

Mi volt az én fejemben?

Ennél a kérdésnél én adtam meg olyan témaköröket, amiről úgy éreztem, hogy jól kapcsolódnak vagy jól kiegészítik a online vállalkozásépítés témakört, és én is szívesen írnék róluk.

Kíváncsi voltam, hogy az email közösségem milyen témakörökről olvasna még szívesen. Az eredeti tervem az volt, hogy indítok egy különálló blogot a 2. legnépszerűbb témában.

Eredmények:

Ezt a kérdést egyébként feltettem az Élj többet Facebook csoportom tagjainak is, amiből szintén azt láttam, hogy az olvasóim örülnének, ha más témákról is olvashatnának.

A válaszok alapján úgy döntöttem:

nem indítok új blogot, hanem a viszlattaposomalom.hu-n belül fogok más témákról is beszélni.

 

Kérdés #5 – Az írott blogon kívül tervezem hogy indítok egy podcast csatornát, és készítek videókat is. Milyen formában kapnál tőlem legszívesebben infokat a jövőben?

Mi volt az én fejemben?

Sokak szerint a videó előbb utóbb átveszi az írott blog helyét.

Kíváncsi voltam, hogy ezt hogy látja az én közösségem. Az is érdekelt,  hogy a podcast-et, ami viszonylag új kommunikációs forma, hogyan fogadná a célcsoportom.

Eredmények:

 

Mostantól még jobban hiszek benne: az írott blognak még sokáig lesz helye!

Az eredményeknek azért örülök nagyon, mert ez tökéletesen illeszkedik az én elképzeléseimhez! (blog + podcast)

Kérdés #6 – Van-e valami, amit kifejezetten szeretsz, vagy nem szeretsz a tőlem kapott emailekben?

Mi volt az én fejemben?

Felkészítettem magam néhány keményebb kritikára is. Ahogy írtam is, ezekből lehet tanulni!

Eredmények:

35 választ kaptam, és köztük „legkeményebb kritika” az volt, hogy tehetnék fel magamról gyakrabban friss fotókat és közös fotót az interjúalanyokkal. (Megjegyzem: ez teljesen jogos észrevétel és köszönöm!)

Minden visszajelzést nagyon köszönök! Itt van néhány a kedvenceim közül:

  • “Szeretem, hogy nagyon informatívak a cikkeid, látszik, hogy komoly munkát és időt fordítasz rájuk, különösen az affiliate cikkeken érzem, hogy jobb, mint a magyar átlag, mert tényleg beleteszed magad, körüljárod a témát, tanácsot adsz, nem csak a sablon szöveget és a vásárlási linket teszed ki. Csak így tovább! ?”
  • “Nincsen olyan, hogy kifejezetten szeretem vagy nem szeretem, mindegyik bejegyzés nagyon inspiráló számomra”
  • “Nagyon sokat tanulok tőled! Köszönöm! Örülök, hogy megismertelek!”
  • “… reményt nyújtasz nekem, hogy nőként is lehet sikereket elérni…”

Ami a legjobban meglepett, hogy többen is említették a WordPress oktatóvideóimat. Pont gondolkoztam rajta, hogy hasznosak-e ezek a videók valakinek ebben a formában, és lehet, hogy le kéne inkább venni őket…

  • “Nekem nagyon sokat segítettek a wordpress videóid. Köszönöm szépen. Jó munkát sok sikert.”
  • “A WordPress oktató videód volt számomra a leghasznosabb, ill. kezdeti lépésekre vonatkozó linkek, tanácsok”

Ilyen visszajelzések után te nem kelsz fel lelkesebben másnap reggel bejegyzést írni? 🙂

Hogyan tudsz a legegyszerűbben kérdőívet készíteni?

A kérdőív szoftver, amit én használtam, a Surveymonkey.

A használata regisztráció után ingyenes. Plusz funkciókért (pl. eredmények exportálása, logo elhelyezés) kell fizetni, de ezekre nem lesz szükséged. Amikor kész a kérdőív, csak a linkjét kell elküldeni emailen keresztül, vagy megoszatni közösségi médiában. A válaszokat utána egyesével vagy összesítve is meg tudod nézni.

Ilyen kérdőív eszköz még a Google Űrlap (Forms) is.

Néhány gyors tipp a kérdőív elkészítéséhez:

  • Az én 6 kérdésemnél az átlagos kitöltési idő 4 perc körül volt. Nem érdemes sokkal hosszabb kérdőívet csinálni.
  • A legfontosabb kérdésekkel kezdd, mert lesznek, akik nem csinálják végig a kérdőívet. Így viszont a legfontosabb kérdéseidre jó eséllyel választ kapsz.
  • A nyitott kérdések, melyekre szabad szöveges válaszokat vársz, rendkívül értékesek! Viszont ne tegyél túl sok ilyen kérdést a kérdőívbe! Nekem a 6 kérdésből 2 nyitott kérdésem volt, ez jól működött.

Még egyszer: miért érdemes kérdezni találgatás helyett?

Remélem sikerült meggyőznöm arról, hogy a kérdezés az egyik legnagyszerűbb eszköz egy vállalkozó kezében! Ennek az egyik, de nem az egyetlen módja, a kérdőív. Itt vannak a legfontosabb érvek újra a kérdezés mellett:

  • Nem tudhatunk mindent! Ha ezt elfogadod, és inkább a célcsoportod iránti kíváncsisággal indítod a vállalkozásodat, nagy nyomást tudsz magadról levenni.
  • Időt spórolhatsz magadnak. Ahelyett, hogy hetekig próbálnál kitalálni valamit egyedül, konkrét válaszokat kaphatsz a célközönségedtől.
  • Csökkentheted vele a hibázási és a kudarc lehetőségét. Azt hozhatod létre, amire a közönséged valóban vágyik.
  • A kérdezés és válaszadás interaktív, így kapcsolatépítési lehetőség is a célközönségeddel. Mindannyian szeretjük, ha megkérdeznek minket,  és elmondhatjuk a véleményünket!
  • Rengeteg plusz motivációt és megerősítést kaphatsz, ami segít kitartani a nehezebb időkben is!

 

Olvasd el ezeket a kapcsolódó bejegyzéseket is:

Vállalkozás ÚJ STÍLUSBAN: Hogyan keress pénzt az interneten ELADÁS NÉLKÜL?

Milyen készségek kellenek egy online vállalkozás indításához 2019-ben? Ez a 7 „skill” nélkülözhetetlen lesz

Hogyan teszteld a vállalkozási ötleted?

Kategóriák

Legújabb bejegyzések:

Csatlakozz a

VTM Bootcamp képzési programhoz!

Untitled design (28)
Untitled design (29)
Untitled design (30)

Gyakorlati képzések és kurzusok

Jól követhető vállalkozásépítési lépések

Támogató és motiváló közösség

Kérdésed van? Írj nekem emailt!

Csatlakozz a Facebook csoportunkhoz!