Merre keressünk ma vállalkozási ötleteket? Beszélgetés szabadságról és az új digitális üzleti modellekről

Üdvözöllek a Különleges Életstílusok Sorozatban, ahol olyan inspiráló emberekkel szeretnélek megismertetni, akik leporolták a majdnem elfeledett álmaikat,  és megvalósították, vagy jó úton vannak az Álom Életstílusuk megvalósítása felé.

 

Ebben a részben Németh Gábort szeretném bemutatni nektek. Megkérdeztem tőle, hogy hogy mutassam be, annyit mondott: szabad ember. Egyébként gépészmérnöknek tanult, több multinál is dolgozott. Ma szabadúszó, 2 gyermek édesapja, a „freedom business” üzleti modellek rajongója, előadó.

online vállalkozási ötletek

Mesélj nekünk kicsit a korábbi életedről. Mindig a szabadság keresése mozgatott?

Így visszaemlékezve, már 1996-ban úgy választottam munkahelyet, hogy mérnök létemre hol tudok elhelyezkedni a kereskedelemben, mert a kereskedelemben nem kell az irodában ülni, és van cégautó is. Ez volt az egyetlen szempont. Igazából az összes állásom ilyen volt 15 éven keresztül, csak egyre magasabb beosztásban.  Világ életemben a szabadságot kerestem, csak idővel ennek a fogalma kezdett megváltozni.

Manapság olyan dolgot csinálok szívesen, amivel mozgásba tudok hozni új dolgokat, folyamatokat, új energiákat. Csak így van értelme. Mint pl.  a búgócsiga ha elengeded, akkor az magától forog nagyon sokáig, akár ott is hagyhatod, mert az azt megelőző energiák miatt tud tovább forogni. Amit nem lehet ily módon mozgásba hozni, majd mozgásban tartani annak nincs értelme, ott kell hagyni. Ez szabadság.

Viszont a munkahelyen nagyon hamar rájöttem arra, hogy minden évben ugyanazt kell megcsinálni, és teljesítményt kell lerakni. Nem a saját víziódat követed és alakítod vele a személyiségedet, hanem mások használják a képességeidet és energiádat. Ezért 1,5-2 évente munkahelyet váltottam és új kihívást kerestem. Volt bennem egy vágy, egy kíváncsiság, ami a gyerekekben is, hogy ez nem elég, még többet akarok, szabad akarok lenni, látni akarom a világot. Ez egy belső hang, amitől nem tudsz szabadulni.

Akiben nincs meg ez a belső hang, ők lehet, hogy ledolgozzák az életüket és soha nem érezik úgy, mintha kalitkában lennének. Nem is kell igazából megváltoztatni őket.  A kérdés az, hogy az, akiben ott van ez a belső hang, az mit kezd ezzel. Mert a hangot nem fogja tudni elhallgattatni. Tehát fel kell állni és indulni kell. Bennem ott volt ez a belső hang, de nagyon sokáig elhallgattattam. Egy újabb állással, előrelépéssel.

Mi segített, hogy mégis elindultál?

Találkoztam egy utazásos üzlettel, amivel egy nemzetközi közösség létrehozásán dolgoztunk. Próbáltunk ezáltal egy gondolkodásmódot szélesebb körben megmutatni és ezzel egyfajta kultúrát is létrehozni. Ez már egy olyan tapasztalás volt, ami visszavonhatatlanul kinyitotta számomra a világot, formálta a személyiségemet.

Ebben az időszakban nagyon sokat utaztunk a világban és ekkor jöttem rá, hogy minden egyes utazás egy újabb inspiráció egy következő ötlethez. Imádtam. Pont ez a kíváncsiság volt az ami miatt annak idején felálltam az íróasztalom mellől és elindultam.  Azt vettem észre, hogy mindig, amikor egy utazásból hazaérkeztem, azonnal elkezdtem terveket szőni, megújulva éreztem magam. Mindig volt egy meghatározó pontja, ami kilendített a hétköznapok monoton egyensúlyából. Egy íz egy illat, vagy egy hang.

szabad életstílus online vállalkozással

És szerintem azért jöttünk le a földre, azért kaptunk érzékszerveket, hogy ezeket nagyon sokat használjuk: szagoljuk, ízleljünk és kipróbáljunk dolgokat, ami által inspirálódunk és többek leszünk. És ezeket az érzékszerveket zárjuk a négy fal közé egy üvegirodába. Nem erre van az ember kitalálva.

Ezért van az, hogy egy idő után ez feszít belül, mert igazából rájössz, hogy nincs értelme ott ülni. Ennyi. Annak, hogy megkóstoljuk egy jó kaját, van értelme. Annak, hogy fújjon a szél, mondjuk a spanyol tengerparton, és ezt érezd, annak van értelme. De bent ülni valahol pénzért, nincs értelme.

Én azt veszem észre magamon, hogy az élettapasztalatom eredménye nem az, hogy bölcsebb vagy okosabb vagyok másoknál, hanem hogy sokkal egyszerűbben tudok már ránézni dolgokra. Ennek van értelme, annak nincs. Ez ennyire egyszerű.

Meg szokták kérdezni, hogy mit csinálok, mivel foglalkozom. Általában munkaköri leírást várnak és a kérdés igazából arra vonatkozik, hogy mire adom el az időmet.  Azt szoktam válaszolni, hogy jól érzem magam és keresem a lehetőségeket. És most elképesztő sok lehetőség van szerintem az online térben, amivel értéket lehet teremteni.

 

Az előadásaidban a hagyományos és az új, digitális üzleti modellekről beszélsz. Mik a fő különbségek?

Tartottam most előadásokat digitalizáció témában elég komoly konferenciákon, és gyakran kezdem azzal a gondolattal az egészet, hogy nincs az a státus quoban lévő üzlet a világban, amelyik pillanatok alatt nem tudna romba dőlni, 3 dolog miatt:

  • Megjelenő technológiák – Most 2018-ban hibás dolog hagyományos gondolkodású üzletben tölteni az időt, mert nem tanulsz és elmegy az időd. A megjelenő technológiákat pedig le lehet késni, mert a technológiák nagyon fel fogják gyorsítani az üzleteket.
  • Új üzleti modellek – A pénz nem biztos, hogy ott fog keletkezni, ahol eddig. Például. eladok egy flakont, és azon van, mondjuk 10% árrés. Lehet, hogy nem lesz árrés, hanem majd máshogy keletkezik bevétel. Tehát új üzleti modellek jönnek létre.
  • Ami még ennél is veszélyesebb tud lenni, azok a jól informált vevők. – Ugyanis az e-kereskedelem átalakította a világot. Amit te egy Amazon vagy egy eBay felületen már természetességgel elvársz, ugyanazt a gyorsaságot, reakciót, adatmennyiséget és döntési képességet elvárod akár egy BKV oldalán is.

Az e-kereskedelem viszi előre a zászlót. Ha egy eBay oldalon betöltődik egy termék 0,3 másodperc alatt, akkor más felületeken a 0,6 másodpercet sokallni fogod. Az Amazonon azt látod, hogy egy termék 3 féle szögből le van fotózva, hogy nagyon gyorsan a releváns információk eléd vannak rakva, látsz vásárlói visszajelzéseket. Ez most már alapelvárás nagyon sok helyen. Ez alapján kellene kialakítani a cégek oldalát. Ha egy vásárló felmegy a felületre, akkor az ott található információk alapján a vásárlónak meg kellene tudni hozni a vásárlói döntést.

Ez például a tartalommarketing szerepe. Ha összekötöd az embereket az információval egy blogon keresztül, akkor nagyon gyorsan ki lehet szűrni, hogy ő érdeklődő fázisban van-e vagy nem. A 2. fázisban már csak annak adod a következő információt, aki átment ezen a szűrőn. Ezt lehet nagyüzemben is csinálni. Értéket teremtünk folyamatosan blogokkal, a jól informált vevő pedig visszatérő vásárlód lesz. Ez a passzív jövedelemnek a lényege.

Az én elvem, hogy ma nem érdemes olyan dologgal foglalkozni, ahol személyesen kell az embereket edukálni, ha automatizálni is lehet.

Hol látod a blogok szerepét a magyar piacon? És hogy állunk nemzetközi összehasonlításban?

Én azt látom, hogy ez még egy nagyon nagy lyuk az egész piacon. Van mit csinálni és lehet. Szerintem figyelni kell az amerikai piacot, mert minden 3-4 év késéssel érkezik meg ide. Az ott jól működő ötleteket be kell gyorsan applikálni ide. Nagyon sokan ebből élnek, hogy ezt jól tudják megcsinálni.

A jó blog egy edukációs folyamat, amely közben közösséget épít a vevőiből. Ezé a jövő, és ezt még kevesen csinálják jól itthon. Az a jó, ha nem a termékről írsz, hanem magáról a koncepcióról. Például hogy hogyan lehet tisztán élni, tiszta fejjel gondolkodni.

Ott van például a Bulletproof márka. Adott egy srác, aki hackelésből lett dollármilliomos, de nem tudott lefogyni. Addig kísérletezett, amíg rájött, hogy az élelmiszerekben található méreganyagokat kell kiiktatni, és hogy például a vajas kávé megoldja ezt a problémát. Megszületett a biohacking, majd a sleephacking kifejezés. Elkezdett tiszta kávékat árulni. Itt egy jó koncepció, ahol kézenfekvő lenne, hogy MLM-ben forgalmazza. De nem ezt választotta. Csinált egy blogrendszert, ami tele van orvosi tesztekkel, és elkezdte edukálni a vevőit. Majd hozzárakott egy egyszerű affiliate rendszert, mert a legerősebb mindig a vevői ajánlás.

És itt jön a kulcs: kitalált a termékek mögé egy eszmét, vagyis hogy „Hogyan válhatsz golyóállóvá”. Aki golyóálló, az így és így viselkedik, ezt eszi, így alszik, ekkor kel, és akkor golyóállónak hívnak téged is. Nem a terméket árulja, hanem a golyóálló koncepciót és életmódot. A vevők imádják ezt a koncepciót, megkapnak minden információt a blogon keresztül, és lelkesen továbbajánlják másoknak.

Vagy ott van a Lady Boss. Ő egy anyuka, aki visszajött a szülésből, problémát jelentett neki a visszafogyás, de megoldotta. És létrehozta a Lady Boss közösséget, ami nőknek segít lefogyni. Közösséget épít arra a koncepcióra, hogy hogyan tudsz te is Lady Boss-szá válni.

Mit javasolsz annak, aki szeretne lépni, otthagyni a vállalati taposómalmot és elindulni egy digitális vállalkozási ötlettel?

Szerintem az első nagy hiba, amikor ember arra vár, hogy majd eljön a megfelelő pillanat, hogy elengedje, ahol most nem érzi jól magát. Nincs megfelelő pillanat, csak az idő megy.

Ha azt kérdezed, hogy a vállalkozóknak mit javasolok, akkor egy fontos dolog van: tudd, hogy milyen a stressz tűrő képességed. Pontosabban, hogy mit tekintesz stressznek. Bírod-e mondjuk, hogy 3 hónapig nincs bevételed. Mert az emberek nagyon gyorsan visszarohannak dolgozni. Vagy mondjuk, ha beesik egyszerre 5 havi bevétel, azt be tudod-e osztani.

Azzal, hogy minden hónapban érkezik a munkabér a számlánkra, a legtöbb ember a tudatalattijában egy olyan biztonságot épít fel, amit nagyon nehezen enged el. Nekem, ha az a feladat, hogy most 20ezer Ft van nálam karácsonyig, akkor én abból karácsonyig megvagyok. Nem azon stresszelek, hogy az most kevés-e vagy nem. Az a feladat, hogy annak elégnek kell lenni.

Én azt látom, hogy amikor az ember dolgozik, rengeteg monoton dolgot csinál – felkelés, munkába járás, ismétlődő munkafázisok. Minél monotonabbul éled az életedet, annál több olyan dolgot kezdesz el köré építeni, ami igazából egy kis vigasz. Mondjuk, autóval járok dolgozni, nem fogok BKV-re ülni. Megveszem a drágábbik kabátot, mert megérdemlem. Ezeket le kell építeni, és utána rájössz arra, hogy meg lehet élni havi 100ezer Ft-ból.

Én azt gondolom, hogy az egész élet és a vállalkozás egy óriási kaland. Ha nincs pénzed, az is egy jó kaland.  Kérdés: hogyan állsz hozzá, ha nem tudsz kijönni egy parkoló garázsból, mert az utolsó 250 forintodat kifizetted kávéra, és lent van a garázsban a parkoló kocsid. Na ezek az izgalmas kalandok. Erre a gondolkodásra nagyon rá kell állnia az agynak, mert enélkül kijön valaki az irodából, és remeg 3 hónapig, hogy most mi lesz.

Akiben a belső hang ott van, az úgysem fog tudni nyugodni egy irodában, és annak minél előbb lépnie kell szerintem. Én először csak eljárnék nagyon sok képzésre, ahol az ember nem konkrét technikákat kap, hanem inspirációkat arra, hogy mennyi mindenből lehet szabadon élni. Képzéseken lehet emberekkel ismerkedni és előbb utóbb jön, hogy mivel érdemes foglalkozni. Aki váltana, az az e-kereskedelem környékén nézzen körbe, ott nagyon sok lehetőség van.

 

Olvasd el ezt is:

Érdemes-e blogot indítani a magyar piacon? Interjú az első Zrt.-vé alakult bloggercsapattal

Hogyan érte el egy 29 éves pénzügyi tanácsadó a “korai nyugdíjat”?

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé.