fbpx

4+1 tisztességtelen versenyelőny, amivel MÁS lehetsz, mint a versenytársaid

Többször írtam már arról, hogy egy ötlet életképességét a legjobban az mutatja, ha mások már letesztelték előttünk a piacot.

Vagyis ha a témánkban már vannak sikeres versenytársak, akik felépítettek a mi tervünkhöz hasonló vállalkozást.

Csakhogy a versenytársak egy kezdő vállalkozót inkább elbátortalanítanak, és sokan már az elindulás előtt feladják az ötletüket a verseny miatt.

Pedig általában a legjobb piacok azok, ahol verseny van.

A verseny pedig egyáltalán nem rossz dolog.

Ebben a bejegyzésben mutatok néhány egyszerű, de nagyon hatásos versenyelőnyt, amivel ki tudsz tűnni a piacon a versenytársak közül.

 

 

Az utóbbi időben megkerestek néhányan azzal, hogy van ugyan egy jó ötletük, de sajnos lekéstek róla. Utánanéztek, és már vannak a piacon versenytársak. Ezért inkább új ötlet után néznek, ahol nincs, vagy kisebb a verseny.

Ismerem ezt az érzést, mert a versenytársaktól való félelem engem is többször visszatartott már.

Legutóbb például pont akkor, amikor felmerült, hogy a blogomban az online vállalkozás témával foglalkozzak. Egy gyors keresés a Google-ben, és rögtön láttam, hogy jó sok szereplő van már a piacon. Ezért több hétig hezitáltam.

Végül mégis ennél a témánál kötöttem ki, mert egyrészt nagyon sok nyitott lehetőséget látok ebben a témában, másrészt egyre több kérdést kaptam az olvasóimtól online vállalkozásindítással kapcsolatban.

Amikor elindultam az online vállalkozás témában, megnéztem, hogy mások mit és hogyan csinálnak. Azt éreztem, hogy hiányoznak az őszinte, jól szervezett és közérthető tartalmak. Ezért eldöntöttem, hogy én mást és máshogy szeretnék létrehozni, mint a versenytársak.

Sally Hogshead, aki a 20-as évei végére az egyik legsikeresebb amerikai reklámszakemberré vált, a How the world sees you (ford.: Hogyan lát téged a világ) című könyvében ezt írja:

Nem feltétlenül vagy jobb a versenytársaidnál. De különböző vagy tőlük. És ahogy a piac egyre telítődik, az erősségek kevésbé fognak számítani, mint a különbözőség.

A MÁS jobb, mint a JOBB.

Szóval a versenytársak jelenléte nem rossz dolog, de tudni kell különbözni tőlük.

Ezt el tudod érni azzal, ha mást csinálsz, más élményt adsz a felhasználóidnak, illetve azzal, ha kihasználod valamelyik “tisztességtelen” versenyelőnyödet, amiről ez a bejegyzés szól.

 

A tisztességtelen versenyelőnyök

Ezekről a versenyelőnyökről először a Fizzle oldalán hallottam.

Ez nem ugyanaz, mint a USP (Unique Selling Proposition, vagyis Egyedi terméktulajdonság) – ami a termékedről vagy szolgáltatásodról szól.

A “tisztességtelen” versenyelőny rólad szól. Ezek olyan készségek vagy előnyök, amikkel mások nem, vagy csak kevesen rendelkeznek egy adott témában. A tisztességtelen természetesen nem az erkölcstelenségre utal, hanem arra, hogy ezek valójában behozhatatlan előnyt jelentenek a versenytársakkal szemben.

Corbett Barr, a Fizzle alapítója szerint ezek az egész vállalkozásodat átfogó versenyelőnyök, „a vállalkozás gyorsítói”:

Az ügyfeled szempontjából gondolkozz erről. Miközben több 10, vagy 100 lehetőség van a piacon, tudnod kell választ adni erre a kérdésre: „Miért tőled vásároljak?” vagy „Miért a te blogodat olvassam, amikor több millió másik blog létezik?

Mindenki rendelkezik egy vagy több ilyen versenyelőnnyel, így bizonyára te is.

Minél inkább be tudod ezeket azonosítani és használni a vállalkozásod építése során, annál jobban ki fogsz tudni tűnni a versenytársak közül is, és annál kevésbé lesz másolható, amit létrehozol.

A tisztességtelen versenyelőny fajtái

Több ilyen tisztességtelen versenyelőny létezik, ebből én most 4+1 előnyt fogok felsorolni.

 1. Kapcsolatok

Ha egy iparágban megvannak a kapcsolataid a megfelelő emberekhez, vagy ha képes vagy kapcsolatba lépni olyan emberekkel, akikkel mások nem, akkor ezen keresztül értéket tudsz a közönségednek adni.

Példák:

eventualmillionaire.com

Jamie Masterst mindig is érdekelte a milliomosok világa és az üzleti siker titka, ezért elindította a saját blogját és podcast show-ját. Mára több, mint 350 milliomossal és milliárdossal készített interjút.

fuzzyyellowballs.com

Will Hamilton teniszrajongó oldala, aki eddig 1 millió dollárt költött arra, hogy találkozzon a világ legjobb teniszezőivel és edzőivel, és kifaggassa őket a tenisztitkaikról.

inyour20s.com

Bessy Tam a Google-nél épített sikeres karriert, majd jelölteket interjúztatott technológia cégek számára. Fiatal szakemberek segít, akik olyan cégeknél szeretnének elhelyezkedni, mint a Google, Facebook, Amazon vagy egyéb tech start-upok.

 2. A személyes tapasztalat

Ha az életed során szereztél már olyan tapasztalatokat, melyek a terméked vagy ötleted sikerességét bizonyítják, akkor tisztességtelen versenyelőnyöd lesz azokkal szemben, akik csak elméletből ismerik a témát. A saját személyes tapasztalataid, eredményeid ugyanis már a kezdetektől hitelességet adnak neked.

Példák:

bulletproof.com

2004-ben, Dave Asprey, a Bulletproof és a Biohacking koncepció atyja, Tibetben járt. 6000 méter magasságban, -23 fokos hidegben az energiaszintje zuhanni kezdett. Egy vendégházban jakvajas teával kínálták. Ez a tea szinte meegfiatalította az elméjét és a testét, és szerette volna megérteni, hogy mitől volt ez a tea ilyen hatással rá.

Fejébe vette, hogy megcsinálja ugyanezt kávéval, tudományos módszerekkel megsokszorozva a hatékonyságát. A receptet állítólag 5 éven át finomította, miközben 300 ezer dollárt költött tudományos vizsgálatokra az agy anyagcseréjének működésével kapcsolatban.

Asprey szerint amióta ezt issza reggeli helyett, 40 kilót fogyott minden egyéb diéta, és különösebb edzés nélkül, 12-vel nőtt az IQ-ja, elég neki napi 5 óra alvás. És ez mind orvosilag dokumentált, tudományosan bizonyítható.

A teljes történetet itt olvashatod magyarul:

fluentin3months.com

Az oldal tulajdonosa Benny, az ír poliglott. 21 éves korában az egyetlen nyelv, amit beszélt, az angol volt. Állítása szerint az iskolában mindig nehézségei voltak a nyelvtanulással. Majd felfedezett egy egyszerű nyelvtanulási módszert. Ezzel a módszerrel 3 hónap alatt képes megtanulni bármilyen nyelvet úgy, hogy magabiztosan beszél.

Ma a világot járja, 7 nyelven beszél folyékonyan, és másik 4 nyelven társalgási szinten, és sok más nyelven beszél kicsit. Az oldalán a módszerét tanítja.

Még több példáért töltsd le a 100 SIKERES VÁLLALKOZÁSI ÖTLET e-bookot!

 

 3. Egy saját történet

A történetek nagyon erős kommunikációs eszközök. A történeteken keresztül a közönségünk sokkal jobban tud velünk azonosulni. Egy történetre mindennél könnyebb visszaemlékezni, és általuk sokkal mélyebb kapcsolatot tudunk kialakítani a közönségünkkel.

Az én sztorim egyszerű, de könnyű vele azonosulni, mert rengeteg ember érzi magát taposómalomban, és vágyik szabadabb életre. Valójában nem volt könnyű döntés, hogy megosszam a saját történetemet. Viszont a személyes történetek erejét bizonyítja, hogy én is egy hasonló sztori hatására kezdtem el blogot írni, ezért úgy éreztem, a saját történetemmel én is fogok tudni másokat inspirálni.

Mindenkinek van egy története. Ha neked is van egy jó történeted, ami a témádhoz kapcsolódik, akkor ezt érdemes minél jobban versenyelőnyként használni a vállalkozásod építése során.

Példák:

livingwellspendingless.com

Ruth Soukup története szintén egyszerű, de nagyon tanulságos: 2010-re a költési szokásai annyira kicsúsztak a kezéből, hogy emiatt már a házassága is veszélybe került. Ezért elindította személyes pénzügyi blogját, amiben elkezdett költségvetést vezetni, hogy elszámoltathatóvá tegye saját magát. Mára 3 weboldala van, és havi 1 millió olvasója.

zenhabits.net

Leo Babauta egy 6 gyerekes családapa, minden komolyabb formális képzettség nélkül. 2005 decemberében elkezdett változtatni az életén. Abbahagyta a dohányzást, elkezdett futni. Azóta több maratont lefutott, biciklivel közlekedik. Elkezdett korán kelni, jobban szervezni az életét, egészségesebben enni, áttért a vegetáriánus étrendre.

Rendbe tette a pénzügyeit, és sokat egyszerűsített az életén a fölösleges dolgok megszüntetésével. Elindította a blogját Zen Habits néven, aminek több, mint 200.000 feliratkozója van és a Time Magazin kétszer is az Top 25 Blog közé választotta.

petersandeen.com

Peter Sandeen több saját vállalkozást is indított, de mindig megunta őket, amikor a marketing részéhez érkezett. Sokat gondolkozott, hogy ez miért van így. A felesége ébresztette rá, hogy ha már ennyi időt foglalkozik marketing kérdésekkel, akár ezzel a témával is foglalkozhatna. Így lett marketing tanácsadó. Finnországban él, és az internetnek köszönhetően a világ minden tájáról vannak ügyfelei, főleg marketing szakemberek.

4. A személyiséged, és a képességed, hogy emberekkel kapcsolatot hozz létre

Újra Sally Hogshead könyvéből idézek:

A legtöbb ember fél attól, hogy nincs semmi különleges, amit másoknak adhatna. Azt gondolják, hogy nem tudnak semmilyen megkülönböztető értéket kínálni. Maga a személyiséged az, ami különleges előny. Ha pedig a személyiséged adta előny szerint kommunikálsz, azzal megkülönböztető értéket tudsz adni másoknak.

Egy adott piacon vagy témában egész biztosan te is egyedi és megismételhetetlen vagy. És ha mersz egyedi lenni, és a személyiségedet belevinni a vállalkozásodba, akkor ez megkülönböztet a piacon a versenytársaktól.

Néhány hete részt veszek Jason van Orden több hetes workshopján, ami online képzések tervezéséről és elindításáról szól. Meglepett, hogy az első webinárnak látszólag semmi köze nem volt az online képzésekhez.

A workshop ugyanis egy önismereti résszel kezdődött. A választási lehetőségek közül én Sally Hogshead: How the world sees you című könyvét, és a hozzá kapcsolódó önismereti tesztet választottam.

A könyv legfőbb üzenete az, hogy azokra a személyiségjegyekre érdemes építeni, amik eleve jellemeznek minket. Ugyanis ezeknek az értékeknek a hangsúlyozásával leszünk a legvonzóbbak mások szemében, illetve ezekre építve fogunk tudni a legkisebb erőfeszítéssel eredményeket elérni.

A teszt szerint a 49 személyiségtípusból én a „mérnök” személyiség vagyok.

A „mérnök” jellemzője, hogy magas szinten képes készségeket elsajátítani, és magas minőségű munkák jönnek ki a keze alól. A „mérnök” jó kérdező, megfigyelő, elemző és rendszereket hoz létre. Határozott véleménye van, de nem a leghangosabb, legdominánsabb típus.

Nekem óriási önbizalmat adott ennek a tesztnek az eredménye. Egyrészt nagyon más személyiségtípusokat látok a piacon, akik másban jók, mint én. Másrészt jó megerősítés, hogy nem kell másnak lennem, mert minden személyiségtípusnak lehet helye és hozzáadott értéke egy adott piacon.

 +1 előny: Empátia

A személyes képességekhez tartozik egy különleges versenyelőny, amiről már korábban is írtam:

az empátia.

Vagyis az a képesség, hogy megkérdezd a közönségedet, hogy valójában mi a problémája, odafigyelj a visszajelzésekre. Ezen keresztül megértsd, hogy mi hiányzik a piacról, és ennek megfelelő termékeket és szolgáltatásokat hozz létre.

Ha erre képes vagy, nem lesz több gondod, amikor új vállalkozási vagy termékötlet keresel.  Ez egy óriási versenyelőny, mivel a versenytársaid többsége soha nem fogja megkérdezni a közönségét, hogy valójában mire vágynak.

Végezetül…

A verseny valójában jó dolog.

Ha később lépsz be egy piacra, akkor megvan az az előnyöd, hogy megnézheted, és jobban megértheted, hogy milyen választási lehetőségei vannak ma az ügyfeleknek a piacon, és mi hiányzik. Láthatod, hogy a versenytársak mit csinálnak jól, és mit nem, és ez alapján alakíthatod ki a te termékedet és az élményt az ügyfeleknek.

Ha pedig kihasználod valamelyik tisztességtelen versenyelőnyödet, akkor ki fogsz tudni tűnni a versenytársak közül, ráadásul kevésbé lesz másolható, amit létrehozol.

 

Olvasd el ezeket a kapcsolódó tartalmakat is:

Online vállalkozás beindítása 2019-ben – lépésről lépésre útmutató

A Blogom Első Éve: 13 lecke, amit jó lett volna előre tudni

Hogyan teszteld a vállalkozási ötleted?

 

 

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé.