Kattints ide és töltsd le az Epizod19 átiratát PDF-ként is!
PAULÁNYI BEA: A mai vendégem Mengyán Eszter, a Holy Duck! blog tulajdonosa, szerzője. A blog a fenntartható divatról és a tudatosabb öltözködésről, vásárlásról szól. Szervusz, Eszter, szeretettel köszöntelek az adásomban!
MENGYÁN
ESZTER: Szia! Én is nagyon-nagyon szeretettel azokat, akik minket
hallgatnak!
BEA: Eszter,
először mesélj nekem arról egy kicsit, hogy honnét jött neked ez a nagyon
izgalmas témaválasztás! Ugye a fenntartható divatról, tudatosabb öltözködésről
beszélsz. Mondhatjuk azt, hogy neked ez egy szerelemprojekt vagy szerelemtéma?
ESZTER: Hát igen, ez
egyértelműen az. Én újságíróként dolgoztam – most már nem annyira dolgozom így
-, de nagyon-nagyon sokáig, több mint 10 évig az online médiában voltam
különböző női magazinoknál. És egy ilyen témakeresés kapcsán jutottam el a
fenntartható divat témájáig.
Én nagyon sok cikket írtam arról, hogy
mik a kötelező trendek, mit kell felvenni, milyen színek a divatosak,
interjúztam magyar tervezőkkel, tehát az elmúlt évek alatt ez a téma közel volt
hozzám, mint az öltözködés, a divat. De az, hogy ennek mi a háttere, vagy hogy
például mennyire környezetterhelő a divatiparnak a mostani működése, az
valahogy így kimaradt. Nem volt benne a fejemben.
És egy dokumentumfilmet láttam, ami
miatt azt gondoltam, hogy innentől kezdve teljesen másképp szeretnék beszélni
az öltözködésről. És arrafelé… „terelgetni” mindenkit, hogy legyen ez is
tudatosabb. Mert azért elég nagy baj itt a háttérben.
BEA: Egy kicsit a
küldetésed akkor, hogy…
ESZTER: Igen, ez
fogalmazódott meg bennem! Mert akkor már nagyon sok eszközöm volt arra, hogy
tudjam, hogyan lehet egy témát eljuttatni minél több olvasóhoz, és azt
gondolom, hogy ezt a témát mindenképpen szeretném, hogy ha eljutna többekhez.
Bár nem gondoltam, hogy ennyire sok embert elérek majd.
BEA: Ma már van
egy jövedelmező vállalkozásod ebből, illetve nagyon sok előadásra hívnak. De
egy bloggal indultál, ami – ha jól tudom – nem volt teljesen tudatos, hogy mi
fog ebből kinőni. Mesélnél erről egy kicsit?
ESZTER: Igen, nekem
volt az újságírás mellett volt blogom is – már korábban is. Az inkább ilyen
divattörténetről, öltözködéstörténetről szólt. Elvégeztem egy stylist kurzust,
öltözködéstörténetet, viselettörténetet tanultunk a kurzuson belül, és annyira
megtetszett a téma, és annyira izgalmasnak találtam, hogy elkezdtem
utánaolvasni.
És én úgy működöm, hogy amit olvasok,
azt írásban dolgozom fel, tehát utána azt elolvashatják mások. Azt a blogot
elhagytam végül, egyébként 3 évig írtam. És amikor ezzel a témával találkoztam,
a fenntartható divat témájával, akkor is azt éreztem, hogy annyira sok az
információ, és annyira izgalmas maga a téma, és annyira egyébként valamilyen
szempontból sokkoló is, hogy szerettem volna egy külön felületet dedikálni
ennek.
Amúgy képzeld el, hogy nem a blog volt
az első, hanem az Instagram oldal. És az Instagram oldalt követte pár hónappal
később a blog és a Facebook-oldal. Valamiért az Instagramon kezdtem el
kísérletezni. Ez 2016 volt, akkor még nem olyan sokan használták, nem így
használták; izgalmas, új felület volt, ugye kommunikációs szakemberként
szerettem újabb és újabb platformokat kipróbálni, és akkor az nagyon tetszett,
hogy ott elkezdeni kísérletezni. Illetve az Instagramon találtam meg nagyon sok
információt, mert akkor már külföldön sokan beszéltek erről a témáról. Tehát ez
nekem is egy inspiráló közeg volt, és nagyon sok információhoz jutottam.
Úgyhogy így tulajdonképpen a téma
feldolgozása miatt született meg az Instagram oldal, a blogoldal, illetve a
Facebook-oldal, amit inkább olyan „terelőeszköznek” használtam. Amit a blogon
írtam, az jó, hogy kikerült a Facebookra, mert akkor ugye sokakat elért, ott
jól lehetett hirdetni. Az Instagramot pl. sosem hirdettem, az teljesen
organikusan nőtt ekkorára. Az „ekkorára” az most 11 ezer követő vagy olvasó,
nem is tudom, hogy hívjam őket.
BEA: Az
Instagramról még szeretnélek majd kérdezni, de nagyon érdekelne, hogy ma
tényleg van egy jövedelmező, sikeres vállalkozásod. Mesélnél egy kicsit arról,
hogy egy blogból hogyan jutottál el addig, hogy tényleg ebből meg tudsz élni?
Tehát egy picit ha a vállalkozói utadat elmesélnéd, az nagyon izgalmas lenne!
ESZTER: 2016 végén
indult el a blog, és én úgy dolgoztam, hogy akkor volt egy nyolcórás újságírói,
egészen pontosan főszerkesztői állásom egy kisebb női magazinnál. És ott a
hétvégéket és a szabadidőmet pedig azzal töltöttem, hogy a blogra készítettem
tartalmakat, ami valahol tényleg szenvedély, mert az interjúkészítés az azért
nem a legkönnyebb műfaj, meg a leggyorsabb műfaj… nagyon sok utánajárás volt
itt a cikkeknél… tehát tényleg, sok mindent kellett elolvasnom ahhoz, hogy
megszülessen akár egy rövidebb tartalom is.
Aztán 2017-ben találkoztam a tudatos
öltözködés kapcsán a személyi stylingnak a szín- és stílustanácsadás
testalkat-tanácsadás részével. Én akkoriban egyáltalán nem vásároltam magamnak
ruhát, hanem teljesen másképp költöttem magamra. Például ilyen programokon
vettem részt, és annyira hatott rám az, hogy megismertem azokat az
árnyalatokat, amikben tényleg felderül az arcom, vagy frissebb lesz, ahogy
kinézek, hogy azt gondoltam, hogy ezt én szeretném átadni szintén nagyon sokaknak.
Úgyhogy elvégeztem a szín- és stílustanácsadás kurzust, ami egyébként most az
egyik lábam, tehát vállalkozóként nézve.
És 2018 végén kezdtem el
színtanácsadóként működni, addig csak gyakoroltam, meg ugye a kurzust végeztem,
és ez kezdett el beszivárogni ilyen plusz tevékenységként: ugye blogírás,
színtanácsadás, és akkor még megvolt a fő állásom is.
Tehát párhuzamosan elindultak a
dolgok, de a blogírással már eltelt két év, és akkoriban egyébként – 2019 volt
– számomra a színtanácsadás és az előadások éve, akkor nagyon sok jött,
hirtelen.
Nekem ugye ez kint van a blogomon,
hogy vállalok előadásokat, de ez azért van kint, mert valaki egyszer
megkeresett, hogy „nem beszélnék erről a témáról?” Akkor még zoomon keresztül
beszélgettünk, mondtam, hogy de, nagyon szívesen. Fogalmam nem volt, hogy
honnan fogok erről összerakni egy előadást, de szerencsére volt – mindig a
saját tapasztalatomból indulok ki, mert én nem csak írok erről a témáról, hanem
nagyon sok dolgot kipróbáltam: kipróbáltam, hogy milyen, ha egy évig nem
vásárolok, kipróbáltam, hogy milyen egy kapszulagardróbot felépíteni,
kipróbáltam, hogy milyen folyamatosan listázni, hogy milyen ruhadarabokat
hordok szívesen és mit nem.
Nagyon sok lelőhelyet tudok, ami jó
megoldás lehet, hogyha valaki tudatosabban szeretne öltözni. Én magam is nagyon
sokat vásárolok, nagyon sok magyar tervezőt ismerek, tehát van egy személyes
tapasztalatom azzal kapcsolatban, hogyan lehet mondjuk tudatosabban öltözködni,
és ezeket el szoktam mesélni az előadások során is. Úgyhogy az első előadáson
rémesen izgultam, most már kevésbé izgulok. (nevetés)
BEA: Hogyan küzdöd le ezt? Mondjuk ez picit témán
kívüli, de én sem szeretek előadni, és azt gondolom, hogy nagyon sokan félnek a
nyilvánosságtól, még úgy is, hogy egy bloggal kiálljanak, nemhogy egy
színpadra. Mi a módszered? Hogy sikerül legyőzni a lámpalázadat?
ESZTER: Nem sikerül
legyőzni a lámpalázamat! Most már szerintem a gyakorlat miatt könnyebb, illetve
azt tapasztaltam, hogy ha megvannak a saját történeteim, akkor azok valahogy
így feloldják azt, hogy nekem mindenről mindent tudni kellene, mert nem kell
mindenről mindent tudni: egy csomó mindenre lehet azt mondani, akár előadás
közben vagy végén, amikor kérdeznek, hogy nem tudom, de nagyon szívesen
utánajárok a témának, és meg lehet keresni amúgy üzenetben is engem.
Szerintem ezt nem szégyen felvállalni,
hanem nekem egyszerűen van tapasztalatom egy nagy témának egy bizonyos
részéről, és hát nem vagyok úgymond szakértő, tehát nem kutatom ezt a témát,
csak nagyon sokat olvasok róla, sok mindent kipróbálok, sok szakemberrel vagyok
kapcsolatban, akiket meg tudok kérdezni, tehát ez nekem mindig egy ilyen őszinteség.
Szerintem az őszinteséget nagyon sokan
szeretik és ott tudnak kapcsolódni, mert szerintem nagyon sokan vannak amúgy,
akik így… szóval nem profi előadók.
BEA: Na, erről
mesélj egy picit, mert ez az, ami miatt azt gondoltam, hogy mindenképp
szeretnék veled beszélgetni. Én egy személyes márkaoldalon olvastam egy veled
készült interjút, és ott pont arról van szó, hogy a hitelesség és az őszinteség
a te „én márkádnak” gyakorlatilag a jellemzője.
Ez nagyon izgalmas szerintem, hogy
tényleg te felvállalod azt, hogy van, amit nem tudsz, valaminek majd utánanézel.
Mesélnél erről? Mennyiben határozta ez meg szerinted a sikeredet? Vagyis, hogy
nem egy afféle guruként álltál ki a piacra, hanem egy őszinte hangként.
ESZTER: Nem tudnék
guruként kiállni, tehát egyszerűen maga a téma sem olyan, és lehet, hogy ez is
segít engem ebben, mert ha a témát nézem, az egy átalakulási folyamat jelen
pillanatban. Ráadásul az, hogy fenntartható divat, az nagyon sokféleképpen
értelmezhető, nagyon sokféle megoldásuk van, és hát van olyan, ami most jelen
pillanatban nagyon fenntarthatónak gondolunk, vagy azt gondoljuk, hogy ez a
tuti megoldás, és lehet, hogy két év múlva a kutatások, és ahogy alakul az
egész, kiderül, hogy nem is ez a legfenntarthatóbb megoldás.
Nagyon nehéz tehát „tuti” recepteket
adni, ráadásul sok élethelyzet van, nagyon különbözőek vagyunk, különböző
lehetőségeink vannak, különböző a ruhatárunk, és ezzel én azért folyamatosan
találkozom a visszajelzések során, amikor ugye az olvasók mondják azt, hogy ez
ezért meg ezért nem jó megoldás.
És nekem eleve így is kell
kommunikálni, ez is jön belőlem – hogy nem fogok tudni „tuti” megoldásokat
mondani, és nem egy út van, hanem nagyon sokféle út van, és szerintem ezt ki
kell mondani. Mert különben frusztráló lehet a téma is, tehát hogy sokan
mondják azt, hogy nem engedhetik meg azt, hogy magyar tervezőktől magyar
gyártóktól vásároljanak, de ugye egy csomó más lehetőség van, és nehogy amiatt
ne figyeljen valaki a tudatosabb vásárlásra, mert egy dolgot nem tud csinálni,
mert szerencsére ott van még nagyon sok opció.
És ezt szeretem kimondani, ezt ki kell
mondani, illetve nagyon sok mindent én magam sem tudok, hiszen nem dolgozom
ebben a szakmában, tehát nem vagyok sem tervező, sem kutató, sem semmi, hanem
egy csatornának gondolom magam, aki ismer már nagyon sok szakembert, és
szerencsére egyre többen olvassák azt, amit írok, és emiatt össze tudom kötni a
megfelelő szakembereket azzal a közösséggel, akiket érdekel a téma.
Én magam – azt gondolom – nem is
mondhatok ki semmi olyasmit, amiről nem tudok 100 százalékosan valamit. Szóval
ezek belőlem így jönnek! (nevetés) És nagyon sok mindent meg tudok
kérdőjelezni, pont amiatt, mert nagyon összetett maga a téma. Ezek nekem
segítségemre vannak. Nem tudom, hogy ha mással foglalkoznék, akkor is így
működnék-e, de szerintem igen.
BEA: Én azt gondolom, hogy hosszú távon csak ezzel
az őszinte hozzáállással lehet sikereket elérni. Tehát rövid távon lehet
tényleg beállítani magad egy óriási szakértőnek, de valahol nem fogod te magad
sem jól érezni magad egy olyan vállalkozásban, ahol nem lehetsz önmagad.
ESZTER: Igen, igen,
ez vagyok én. És szerintem, ha valaki felismeri, hogy ő milyen, akkor úgy
működjön, mert különben tényleg belefeszül abba a szerepbe, amit felvesz, és le
fog hullani az álarc.
BEA: Beszéltünk
itt a vállalkozói utadról. Még azt áruld el, hogy ugye nagyon komoly
rendezvényeken is részt vettél, néztem a weboldaladon, például a TEDx-en is
voltál előadó, és nagy cégek is hívnak előadni. Erről egy pár szót mesélnél?
ESZTER: Szerencsére
azért a tudatosság, a környezettudatosság, a háztartás zöldítése és ezáltal
mondjuk az öltözködésnek a megreformálása is nagyon sokakat érdekel, és ezeknél
a cégeknél is dolgoznak olyanok, akiket szintén érdekel, és általában úgy
találnak meg, hogy elolvassák a bejegyzéseimet.
És van mondjuk egy programjuk, ahova
tudok csatlakozni egy-egy előadással. Ez általában egyébként a Föld napja körül
szokott összpontosulni, ott azért nagyon sok megkeresés van, de az év során
folyamatosan érkeznek megkeresések különböző nagyvállalatoktól kezdve egészen könyvtárakon
át, ahol valamilyen program keretében tudunk erről beszélgetni, akár iskolákig,
ahol kötelező erről a témáról, ugye a környezetvédelemről beszélni.
Úgyhogy általában így keresnek meg,
illetve idén kezdtem el aktívabban a LinkedIn-t, ahol szintén erről a témáról
mesélek. Ott egy picit másképp, mint az én márkám oldaláról, és onnan is
érkeztek már megkeresések. Tehát nekem az egy teljesen új felület, teljesen új
csatorna, és hát ugye nyilván ott sokkal inkább jelen vannak azok, akik
különböző cégeknél vagy nagyvállalatoknál dolgoznak, és ott tudunk kapcsolódni.
BEA: Jelenleg már csak a vállalkozásodból élsz.
Milyen forrásokból van jövedelmed? Ugye egy blogra sokféle módon lehet
jövedelemforrásokat építeni, és azért is nagyon örülök, hogy tudunk beszélgetni,
mert neked több forrásból van jövedelmed és több terved is van, hogy hogyan
szeretnél még pénzt keresni a vállalkozásoddal.
ESZTER: Igen, azt
elöljáróban elmondom, hogy nagyon nehéz volt – annak ellenére, hogy én a
tartalommal foglalkozom, és ugye újságíróként eladjuk a tartalmat – de hogy ott
az egy teljesen másféle működés, mint amikor egy blogot kezd el az ember
vállalkozássá alakítani.
És ugyan nem feltétlen az a megoldás,
hogy a blog tartalmait adom el, mint mondjuk egy újságnál, hanem az ahhoz
kapcsolódó tevékenységek kezdenek el vállalkozói tevékenységgé válni.
Nálam a színtanácsadás és
környezettudatos ruhatár tanácsadás, ez egy ilyen személyes két és fél órás
tanácsadás tud lenni – ez az egyik alapja a bevételeknek. Most egyébként ez
jelen pillanatban szünetel. Nyilván van olyan helyzet, amikor nem tudok
vállalni személyes tanácsadást, és én ezt online nem csinálom. Én azt gondolom,
hogy ehhez a módszerhez, amit én használok, kell a személyes jelenlét. Van
olyan vállalkozó társam, aki színtanácsadást csinál online is – ez mindenkinek
a döntése, hogy hogyan dolgozik. Tehát ugye a személyes tanácsadás nekem most
szünetel.
Emellett még mindig érkeznek
felkérések cikkírásra, ugye újságíróként dolgoztam, a médiában elég nagy a
kapcsolatrendszerem, de most már csak ebben a témában írok cikket, ezt most már
megengedhetem magamnak.
Aztán ott vannak az előadások, amikből
szintén rendszeres a felkérés, rendszeresek a megkeresések, de ha csak az
lenne, akkor az nem lenne elég, ezt muszáj hozzátennem. Illetve van most egy
másik weboldal, ez a fenntarthatodivat.hu, aminek azért van üzleti lába is, ott
egyelőre a megjelenő márkák, alkotók, tervezők fizetnek egy havidíjat, ami
szintén az oldal fenntartását segíti.
Nekem vannak külön márka-együttműködéseim,
amiről azt érdemes azért tudni, hogy amikor én elkezdtem a blogot, és velem
együtt dolgozó kommunikációs szakemberek ezt így tudták, akkor ők azt
gondolták, hogy nekem soha senki nem fog azért fizetni márkaként, hogy
megjelenjen, mert nem volt szokás. Tehát magyar márkák nem nagyon fizettek
ilyen social media együttműködésekért akkoriban, de ez megváltozott az elmúlt
években, és nekem hosszú távú együttműködéseim vannak magyar márkákkal is,
illetve például online. Nem tudom, mondhatok-e márkát vagy nevet…
BEA: Mondd!
ESZTER: Például a
Vaterával van egy együttműködésem, ugye a használtruha-vásárlást promotálom
tulajdonképpen. Úgyhogy ez is nagyon érdekes, hogy ez is kialakult. Illetve
volt olyan, amikor nagy cégek kerestek meg úgymond reklámarcként, tehát hogy
volt együttműködésem egy biztosítótársasággal. Ki voltam plakátolva Budapest
utcáin, hát az egy eléggé érdekes élmény volt, de azért ebből egyet tudok
mondani, tehát ez nem a jellemző. De hogy akár ilyen együttműködés is
kialakulhat.
BEA: És mik a
terveid? Mert említetted a beszélgetés előtt is, hogy szeretnél azért még plusz
irányokba is elindulni.
ESZTER: Igen, nekem
ugye még mindig hiányzik az, hogy nincsen e-bookom, ami szerintem egy ilyen
passzív jövedelemforrás lehetne, illetve online kurzusok, ami szintén lehetne
passzív jövedelemforrás, és ez még nincs kiépítve. Illetve a
fenntarthatodivat.hu-nál is vannak azért még olyan tervek, amiket még csak
dédelgetek, az majd egy kicsit későbbi, de hogy nagyon sok ötletem van.
Hát az idő az… (nevetés) azért még
mindig csak 24 órából áll egy nap, és ott a jelenlegi helyzetben van úgyis egy
kis energia elvonva, és nem is gondolom azt, hogy most a leginkább top
formámban vagyok. Szerintem sokan vagyunk így, akik most nem a
leghatékonyabbak.
BEA: Például én
is! (nevetés)
Az Instagramot én nem használom, és én
nem tudok ebben igazán segíteni. Te mit tanácsolnál annak, aki az Instagramot
el szeretné kezdeni használni?
ESZTER: Azt, hogy
mindenképpen szeretettel használja – szóval egy olyan felület legyen, ahol
élmény neki is fent lenni, mert sajnos most már elég sokat lehet olvasni arról,
hogy mennyire frusztráló az, hogy más mit posztol, meg mennyire szép képei
vannak, meg hú, nem, én nem leszek olyan, mint ő, szóval mindenki a saját útját
járja.
Nekem nagyon sokat változott az
Instagramon 2016 óta. Tavaly kezdtem el szinte csak profi fotókat feltenni,
tehát egy fotóssal dolgozok együtt. Nyilván a témám is olyan – divat, öltözködés
– ahol azért a szép képek úgy „kellenek” ahhoz, hogy az ember szívesen megnézze
magát a posztot is.
Most már azért azt vettem észre, hogy
nem csak a képek, amik erősek, hanem a posztoknak a szövege is. Tehát egyre
inkább magazinként is olvassák sokan az Instagramot, nagyon rövid bejegyzések –
tehát blogcikkhez képest rövidebb bejegyzések – vannak, de azért nem
kétsorosok, és nem arról szólnak, hogy „na, felvettem egy milyen csinos
pulóvert, vegyétek meg ti is!” Nem ez, hanem edukációs posztok vannak. Nagyon-nagyon
népszerűek.
Úgyhogy teljesen másképp működik –
olyan posztok, amik véleményt, gondolatot tartalmaznak, el tudnak jutni nagyon
sok emberhez, úgyhogy érdemes ezeket követni, figyelni és hát csak olyan
tartalmakat követni, amik tényleg feltöltenek és nem frusztrálóak.
Az Instagramot az ember tudatosan kell,
használja; nem csak a posztolást, hanem a tartalomfogyasztásnál is. Ugye van az
Instagramnak a sztori funkciója, én azt nagyon szeretem, mert ha egy hétig nem
posztolok semmit a feed-be, a galériába, de sztoriban szívesen megosztok
egy-egy ilyen aprócska tartalmat, aminek nem is kell olyan hiperszupernek
lennie.
Itt nem is profi fotókat használok,
meg itt meg is lehet osztani mások tartalmát, tehát fenn lehet tartani az
érdeklődést, és az ember nem érzi azt a nyomást, hogy „hú, nem posztoltam,
mindenképpen posztolnom kell”. Én szeretek ezzel játszani, tök jó szavazásokat
lehet kitenni, nagyon jó véleményeket lehet összegyűjteni, úgyhogy szerintem ez
egy nagyon hasznos eszköz, meg egy jó felület.
Nekem a következő amúgy a Tik-tok
(nevetés); engem nagyon érdekel, ott is már találtam edukációs csatornákat,
több ismerősöm is fent van. Szerintem az is egy nagyon izgalmas felület és
nagyon sok emberhez lehet eljutni egy-egy témával.
BEA: Mennyi időt
érdemes amúgy rászánni mondjuk az Instagramra? Neked mennyi időd megy el vele?
ESZTER: A sztori
szerintem nem sok idő, csak bátorság inkább. Tehát hogy az lehet tényleg az,
hogy ide megyek, oda megyek, itt vagyok, ott vagyok, kicsit a háttérről, hogy
mivel foglalkozom épp; nem is tudom, kicsit úgy a vállalkozás mögé lehet látni.
Például olyan posztjaim, ami jól
megkomponált, szöveges-képes poszt, amivel akár 3-4 órát is dolgozom, mert
nagyon sok kutatómunka áll mögötte – és a kutatómunka az az, hogy minden
márkát, amiről írok, lekeresem, megnézem, hogy miért fenntartható, gyűjtök róla
képet, összeállítom a posztot – tehát ezt sok idő összeállítani. Illetve a
fotóknál az van, hogy általában tömbösítve fotózunk, tehát előre ki kell
találnom néhány témát, és azt a profi fotóssal együtt, egy délelőtt alatt
lefényképezzük.
De ez persze sosem egy délelőtt, mert
ugye elő is kell készülni, meg a posztokat meg kell írni hozzá, szóval az idő.
És hogy mennyit érdemes? Hát, szerintem mindenkinek annyit, ahogy be tudja
osztani az idejét. Az van, hogy a sztorival azért el lehet érni sokakhoz.
BEA: Mit tanácsolnál azoknak, aki blog indításán
gondolkodik? Érdemes-e belevágni, milyen gondolatokkal induljunk?
ESZTER: Mindenképpen
érdemes belevágni, szerintem! Én azt tanultam meg ezalatt a jó néhány év alatt,
hogy nem szabad arra várni, hogy valami száz százalékosan profi legyen, mert
maga a készítés folyamata során is nagyon sok mindent lehet megtanulni. És
inkább induljunk el félprofiként, vagy nem teljesen kiforrott ötletekkel, mert
maga a folyamat is segít abban, hogy irányba kerüljünk.
És egyszerűen az, hogy valaki elkezd
egy témával foglalkozni, elkezdi magát beleásni, nagyon sok mindent fog
megtanulni már ezalatt a folyamat alatt is. Nekem hosszú bejegyzések vannak
általában a blogon, és ahhoz az újságírói munkám miatt ragaszkodtam, hogy én
egy korrektorral dolgozzak együtt. Tehát hogy valaki nézze át ezeket a szövegeket.
Azt nem szeretném, hogy utána visszaolvassam és hemzseg az elütésektől vagy
hibákból – tehát ez az, ami nekem… ez az, amihez én nagyon ragaszkodtam.
Illetve hát a blog indulásánál a képi
tartalom is azért elég magas minőségű, tehát nekem ezek kellettek a blogomhoz,
de az, hogy most én a témában mennyire voltam profi? Hát semennyire. Egyszerűen
csak elkezdtem írni, meg gondolkozni, meg a posztoknál A-ból B-be mire
eljutottam egy posztírás során, már ott is egy csomó minden eszembe jutott.
Tehát még témajegyzeteket készítettem ott mellé: még erről kéne írni, meg erről
meg erről.
Amúgy én ezt szoktam nézni, hogy mi
érdekli az olvasókat, az Instagramon is nagyon sok visszajelzést kapok; Google
Analytics-et is használok, hogy mi az, amire nagyon sokan rákeresnek, mi az,
ami jelenleg olvasottabb cikk, és még akkor abból a témából még egy-kettőt
akkor írni, mert akkor az valószínűleg sokakhoz elér. De azt azért muszáj
elmondanom, hogy újságíróként, szerkesztőségben sokkal tudatosabban dolgoztam,
nekem azért egy picit kimenekülés is volt abból a blog, tehát nem kell
hál’istennek tudatosnak lenni, mármint hogy mindent betartani, minden cikkben
mindenre odafigyelni.
De most kezdek el… hát volt egy
ilyen újságírói munkából való kiégésem, ez után visszakerülni ahhoz, hogy igen,
a bloggal is most már még tudatosabban lehessen foglalkozni, mert hogy
egyszerűen én jutottam el addig, hogy ez már nem fáj, vagy hogy így nem érzem
azt, hogy… fáj – tényleg fájt tőle a gyomrom -, hogy igen, most már ez lett a
főállásom, és hogy akkor lehet ezt még tudatosabban csinálni, mint eddig.
BEA: Eszter,
nagyon szépen köszönöm, hogy megosztottad velünk ezt a nagyon sok hasznos
információt. Azt gondolom, hogy nagyon motiváló az az út, amit te bejártál, és
remélem, hogy sokakat ösztönzünk majd arra ezzel, hogy ők is elinduljanak a
saját témájukkal. Köszönöm, hogy itt voltál!
ESZTER: Én is nagyon szépen köszönöm! Sziasztok!
Kérdésed van? Írj nekem emailt!
Csatlakozz a Facebook csoportunkhoz!