Fedezd fel az online pénzkereséshez és a szabadabb élethez vezető utat a LÉGY A SAJÁT FŐNÖKÖD! könyvvel ⟹

INGYENES Vállalkozási Ötlet Workshop - Április 25-30. Foglald le a helyed és találd meg az ötleted 1 HÉT alatt⟹

Untitled design (21)

Átirat: Hogyan keress havi 1 milliót Google AdSense-szel? Kerekesi Évával

Az adást meghallgathatod és a linkeket megtalálod a viszlattaposomalom/epizod28 oldalon

Paulányi Bea: A mai adásban arról fogunk beszélgetni, hogy hogyan lehet pénzt keresni a Google AdSense segítségével, vagyis azzal, hogy hirdetést helyezünk el a blogunkban. A vendégem pedig nem más, mint Kerekesi Éva, aki keresőoptimalizálás szakértő, és akivel még a blogom elindulása előtt ismerkedtem meg egy képzésen. Évával már többször beszélgettem a blogomon, például arról, hogy hogyan cserélte le a multis karrierjét tíz weboldalra, illetve készítettünk egy esettanulmányt is a saját blogom keresőoptimalizálás eredményeiről, és volt egy korábbi podcast adásban is már vendégem, ahol átbeszéltük a keresőoptimalizálás alapjait. Ma pedig arról fogunk beszélgetni Évával, hogy hogyan érte el a havi egymillió forintos AdSense bevételt. Szia, Éva! Nagy szeretettel köszöntelek a podcast csatornámon.

Kerekesi Éva: Szia Bea! Köszöntöm a meghívást és köszöntöm én is a hallgatókat.

Bea: Na, hát erről a nagyon izgalmas témáról fogunk beszélni. Ugye sokan, akik blog indításban gondolkoznak, azt gondolom, hogy eleve reklámok elhelyezésével szeretnének majd pénzt keresni, de kicsit tegyük helyre, hogy hogyan tudunk, milyen módszerekkel tudunk egyáltalán elhelyezni reklámokat a blogunkba, mert azt gondolom, hogy nemcsak az egyetlen lehetőség. Mesélnél egy kicsit erről nekünk, hogy milyen módszerek vannak?

Éva: Nyilván az egy lehetőség, hogyha megtalálod vagy megkeresed a potenciális hirdetőket, ami azért ugye nem egy egyszerű történet. Első lépésként mindenképpen az a legfontosabb, hogy legyen látogatottsága a honlapodnak, mert amíg ez nincsen addig ugye, amíg akarna bárki is nálad hirdetni – tehát ezt mindig jól a fejünkbe kell vésni, hogy a mi vevőink, akik ugye jelen esetben a hirdetőink, ők miért hirdetnének nálunk, miért éri meg. Általában azért éri meg, mert mondjuk ő el tudja érni a célcsoportját a mi olvasóink között, és akkor ugye itt azért nem mindegy, hogy tíz ember olvassa a blogunkat vagy százezer. De azért ugye ebből így látszódik, hogy azért nem olyan egyszerű ezt így fölhajtani, hogy most akkor bekopogtatok emberekhez vagy megkeresem őket, hogy figyelj, itt van az én kis blogom és hogy milyen jól tudnál itt hirdetni. Én is szoktam kapni ilyen e-maileket, meg telefonhívásokat, ahol megpróbálják nekem eladni az ő hirdetési felületeiket, tehát hogy ebbe rengeteg energiát bele kell fektetni, akkor mindenképpen egyesével meg kell állapodni, hogy akkor most mit teszünk ki, mennyibe fog kerülni, szóval ez egy ilyen eléggé macerás dolog.

 Nagyobb magazinoknál vagy portáloknál vannak ilyen ügynökségek, akik mondjuk az ilyen világmárkáknak kezelik az online jelenlétét, és akkor ők helyezik el a hirdetéseket, tehát ez is lehet egy lehetőség, de itt is azért már nagyon nagynak kell lenni, hogy mondjuk egy ilyen rendszerbe be tudjál kerülni, és akkor ugye itt van még ez az AdSense, amiről ma beszélünk. Ez a Google-nek a rendszere, ahova gyakorlatilag bárki beregisztrálhatja a weboldalát, és automatikusan tudsz hirdetéseket megjeleníteni, mert ugye a Google-nél rengetegen hirdetnek, és akkor nem neked kell egyesével megkeresni a potenciális hirdetőket, hanem gyakorlatilag a honlap bekerül a Google-nek a rendszerébe, és a Google küldi a hirdetéseket a te honlapodra. Tehát mindenképpen ez a legegyszerűbb, de azért azt is hozzá kell tenni, hogy azért ezzel kevesebb pénzt lehet keresni, mintha mondjuk ilyen közvetlen keresnél meg ügyfeleket, de ott meg ugye sokkal nehezebb ezeket a megállapodásokat összehozni.

Bea: Szuper, köszi! Tehát, ha az AdSense-ről fogunk akkor a továbbiakban beszélni. Te ugye ezt az utat választottad, és mindjárt át is beszéljük, hogy hogyan érted el ezeket a fantasztikus eredményeket, de picit beszéljünk előtte talán arról, hogy kinek érdemes egyáltalán ilyen formában gondolkodni, tehát, hogy reklámok elhelyezésével keressen pénzt?

Éva: Hát, ahogy mondtam, a sikerhez elengedhetetlen, hogy sok látogatót kell elérni. Tehát olyanoknak érdemes, akik képesnek érzik magukat arra, hogy nagy látogatottságú weboldalt tudjanak létrehozni. Ami előnye tud lenni, hogy ez egyfajta passzív jövedelemmé tudja kinőni magát. Tehát, hogy azért itt gondolhatjuk, hogy mondjuk egyik napról a másikra nem nagyon tudunk létrehozni egy olyan weboldalt, aminek több százezres látogatottsága van havonta, tehát ez így időbe telik, viszont hogyha ezt ügyesen csináljuk, és úgy, hogy folyamatosan megmaradjon ez a látogatottság, akkor onnantól kezdve ez egyfajta passzív jövedelmet tud hozni. Tehát én sem úgy kezdtem, hogy akkor most egyik napról a másikra ebből fogok élni, hanem főleg keresőoptimalizálással foglalkoztam, és mellette kezdtem építgetni a saját honlapjaimat, ahova tettem ki hirdetéseket. 

És akkor így szépen fokozatosan nőtt a bevétel, volt, hogy azt hiszem, az AdSense-nél 20 ezer forint a kifizetési limit, tehát havonta utalják a pénzt, csak akkor, ha elérted a 20 ezer forintot. És akkor eleinte még nem is jött minden hónapban, mert nem értem el. Akkor utána jött egy lépés, hogy akkor már minden hónapban elértem a 20 ezer forintot. Akkor már minden hónapban jött valamennyi, és akkor így szép fokozatosan sikerült növelni a bevételeket, és most decemberben már sikerült hétszámjegyű bevételt összehozni. De ezzel azért több év munkája adódott össze, úgyhogy szerintem ha valakinek van mondjuk egy hobbija, ami nagyon érdekli, és szívesen ír róla, mert mondjuk így is, úgy is sokat foglalkozik azzal a témával, akkor gyakorlatilag egy hobbijából tud valamennyi bevételt csinálni. Például valaki szeret főzni. Nekem is volt receptes honlapom is, és akkor igazából az, hogy otthon úgyis főzünk, mert eszünk, akkor most lefotózom azt az ételt, fölrakom a receptet, és akkor hoz valamennyi plusz bevételt számomra. De lehet bármilyen más hobbi is, mert olyat, aki mondjuk a horgászatban volt nagyon otthon, meg nagyon szerette, és akkor egy kicsit azért bele kellett tanulnia, mondjuk, akár a honlapkészítésbe vagy hogy hogyan írjon cikkeket a horgászásról úgy, hogy látogatói is legyenek, de mivel ezt imádta csinálni, ezért így tök könnyen tudott horgászati témájú cikkeket írni. Lett jó nagy látogatottságú honlapja, miután hozza neki minden hónapban a bevételt. Tehát én ezt javaslom, hogyha valaki ezen gondolkozik, akkor így induljon el, hogy csinálgatja, próbálgatja, és akkor lehet, hogy egy idő után eljut arra a szintre, hogy megéri csak ezzel foglalkozni.

Bea: Na, avass be minket egy kicsit abba, hogy te hogy csináltad, mi a sikernek a titka? Elmesélnéd, hogy hogyan érted el, hogy hétszámjegyű jövedelmed van most már ebből?

Éva: A legalapvetőbb dolog az tényleg az, hogy nagyon nagy látogatottság kell, tehát nem ötszáz vagy ezer, hanem tényleg ilyen több tízezer, több százezer. Nagyon fontos a témaválasztás. Rengeteg honlap van az interneten, minden egyes témakörben, és akkor fogunk tudni jó látogatottságot elérni, hogyha sikerül nagyon jó témát választanunk, ami sok embert érdekel. Ez nem olyan egyszerű, tehát nekem sem az van, hogy hasamra ütök, és akkor máris tudok ilyen témaköröket találni, hanem nyitott szemmel járok mindig. Akár az interneten is, ugye mindenki azért használja az internetet, keres erre-arra-amarra, és akkor jönnek szembe weboldalak. Van, hogy onnan észreveszek valamit, hogy hú, ez esetleg egy jó ötlet lehet. 

Ami még másik szempont, hogy oké, hogy nagy látogatottságot elérni, csak hogy ezt mennyi munkával tudjuk elérni, mert ugye az se mindegy. Ezért ilyen egyszemélyes honlapokkal nagyon gyakran főleg keresőoptimalizáló szakemberek szoktak foglalkozni, mert a keresőoptimalizálás az a módszer, amivel viszonylag kevesebb munkával lehet látogatottságot elérni, ami hosszú távon megmarad. Ugye mint a keresőoptimalizálásban mi általában ilyen úgynevezett örökzöld tartalmakat írunk, aminek az a lényege, hogy gyakorlatilag nem megy ki a divatból, hanem évek múlva is aktuális lesz, évek múlva is érdekli az embereket. Jó példák erre a receptek, mert az emberek mindig is főznek, rántottát készítettek húsz évvel ezelőtt, most is készítenek, és húsz év múlva is fognak rántottát készíteni. Hogyha jól keresőoptimalizáljuk a honlapunkat, akkor idővel az lesz, hogy minden nap fog jönni látogató, akkor is, ha már nem csinálunk vele semmit. Nekem is több ilyen honlapom van, amivel dolgoztam pár hónapig, felépítettem, és most már nem is nyúlok hozzá, de mégis havonta jön több tízezer látogató, és gyakorlatilag passzívan hozza nekem a bevételt. Ez a két fontos dolog, hogy sok látogató legyen, ezt minél kevesebb munkával tudd elérni. 

A témáknál még annyit érdemes tudni, hogy van egy ilyen mérőszám az AdSense-ben, hogy 1000 oldal megtekintés mennyi bevételt hoz. És ugye itt a téma nagyban befolyásolja. Általában, tehát amikor van egy fogyókúrás honlap, ugye fogyókúra sok embert érdekel. Általában egy fogyókúrás honlapon valószínűleg a Google is ilyen hasonló tematikájú hirdetéseket fog megjeleníteni. Ott magasabb tud lenni ez az érték. Receptes oldalnál meg lehet, lehet, hogy alacsonyabb, tehát hogy ezt is így érdemes nézni, hogy vajon milyen téma az, ahol mondjuk ezer megtekintés több bevételt hoz, de nemcsak ezt kell figyelembe venni, hanem azt, hogy mennyi munkával tudom azt előállítani. Mert nyilván ahol mivel több pénzt lehet keresni, ott a verseny is nagyobb, és akkor ott meg lehet, hogy pont ezért nehezebb nagy látogatottságot elérni. Nekem van az egyik legsikeresebb honlapom, ott ez az érték viszonylag alacsony, de mivel olyan a téma, hogy ott meg nagyon sok látogatót el tudok érni viszonylag kevés munkával mégis ez hoz az egyik legjobban. Szóval itt így nagyon balanszírozni kell, hogy nem tudom, egy jakuzzi, drága, biztos, hogy ott nagyon magas értéket el lehet érni, és a kérdés, hogy mondjuk egy jacuzzi témájú bloggal el tudsz-e érni százezer látogatót. Tehát így jól kell balanszírozni, hogy a legjobban gyere ki belőle.

Bea: Esetleg elárulod, hogy mondjuk egy konkrét weboldaladnak…. Mert ha jól értem, akkor több weboldaladból jön össze ez a bevétel, igaz?

Éva: Igen, igen, ez több weboldalból jön.

Bea: Egy példát erre mondanál, hogy mondjuk ott mi a téma, mekkora a forgalom és abból nagyságrendileg mekkora jövedelmet, csak azért,  hogy tudjunk egy kicsit kalkulálni, hogy mekkora forgalom kell bizonyos bevételhez.

Éva: Ugye a bevezetőben még tíz honlapot említettél, meg régebben annyi volt, de most már van több, mint húsz, és itt is egy kicsit van ez a Pareto-elv, ami érvényesül, hogy ugye a tevékenységünk húsz százaléka hozza a bevételünk nyolcvan százalékát. Nálam is ugyanígy van, tehát nekem sem jön be mindegyik honlap, de nekem is mondjuk van ebből a húszból, nem tudom, öt-hat, ami úgy igazán jó, a többi, az meg olyan futottak még kategória, azok is eltartják magukat, tehát nem negatív, de azért az annyira nem jó, viszont azok támogatják a jól hozó weboldalaimat. Mondok egy példát egy weboldalamra, ami most már nincsen meg, csak ez egy jó ötlet lehet másoknak is, hogy egyáltalán hogy találunk témaköröket. 

Van egy barátnőm, aki nagyon szeret étterembe járni, és akkor a Facebook ezt már tudja róla, és ezért neki mindig nyomja föl az ilyen új éttermeknek a hirdetéseit. Akkor szokott engem is hívni, hogy menjünk el együtt kipróbálni. Azt tapasztaltuk, hogy nagyon sok étteremnek nincs weboldala, megelégszenek egy Facebook-oldallal, de oda is alig raknak ki valamit. Étlap meg szinte sehol nem volt. Ez iszonyatosan bosszantott minket, hogy lehet, hogy ott egy étterem, és nem képes az étlapját elérhetővé tenni. Volt, akinek írtunk már, hogy tegyék már ki, és az volt a válasz, hogy hát nekik eszükbe se jutott. Szóval az ember tépi a haját, hogy hogy nyithat így valaki egy éttermet, hogy eszébe se jut, hogy kitegye az étlapot. Egy kicsit utánanéztem, hogy mire keresgélnek az emberek, és láttam, hogy más is küzd ezzel a problémával, mert nagyon sok olyan keresés van, hogy X étterem étlapja, Y étterem étlapja, és akkor arra jutottam, hogy hát én akkor csinálok egy ilyen étlapkereső weboldalt, és elkezdtem fölrakni az éttermek étlapjait, először főleg olyanokat, akiknek tényleg szinte nem volt elérhető, csak a Facebook-oldaluk volt. Nagyon sokan csak azt csinálták, hogy föltöltötték a fotók közé, és akkor utána ugye föltöltött még egy csomó képet, tehát akkor ott görgetni kellett, nem tudom mennyit, mire megtaláltad, és akkor erre a honlapra volt igény, mert aztán nagyon szépen felfutott. És persze volt egy ilyen adatbázis is, tehát oda volt írva, hogy mi az adott étterem nyitvatartása, pontos cím, telefon, a weboldal vagy a Facebook-oldaluk, tehát hogy konkrétan megtalálják, és aztán ez annyira jól ment, hogy már egy csomó étterem megkeresett, hogy már az én honlapomat találják meg, és nem az övéket. 

Ugye az étlapban van egy olyan rossz dolog, hogy az nem annyira örökzöld, mert változik. Miután megváltozott, akkor problémáztak a vendégek, hogy nem az van, mint amit nálam találtak, szóval ezzel volt egy ilyen kis probléma, meg aztán a koronavírus teljesen betett neki, mert az összes étterem, nagyon sok bezárt, meg minden megváltozott. Akkor le is állítottam már ezt a weboldalt, de addig havonta ez, hát nem is tudom, ilyen 20-30 ezer forintot simán hozott. És tényleg egyszer csak fölpakoltam rá ezeket, tehát itt még annyira tartalomgyártással sem kellett nagyon, hogy most akkor miről írjak cikket, meg hogy most jaj, de nehéz cikket írni, meg nem tudom, de semmilyen nem volt, és ez így tudott ennyi bevételt hozni. 

Ez szerintem még akár lehetett volna jobb, ha többet foglalkozik az ember vele, több mindent is ki lehetett volna hozni, de ez sokszor ilyen. Szembejön egy probléma, mindenkinek ezt javaslom, járjon nyitott szemmel, és mondjuk van valami olyan, amit ő keresne, de nem talál, az lehet egy jó kiindulópont. Utána persze érdemes utánanézni, hogy ebben tényleg van-e lehetőség, mert az is előfordulhat, hogy azért nincsen még olyan valami, mert nem nagyon van rá igény, de szerintem mindenkinek az életében vannak olyan területek, ahol tud találni ilyen lyukas témát, amire így könnyen rá lehet repülni, és tud belőle bevételt csinálni. 

Vagy most mondok egy másik példát, szóval tényleg így hobbiból hogy lehet online pénzt keresni. Én most néztem meg egy pár hete először a Nagy Pénzrablás sorozatot, ami ugye nagyon nagy népszerűségnek örvend. A 2021-es Google keresésekben is benne volt a Top5-ben, és nekem is nagyon megtetszett ez a sorozat, tök sokat néztem, és akkor rákerestem, hogy mi érdekli az embereket ezzel kapcsolatban. Például láttam ilyet, hogy idézetek ebből a sorozatból. Hát akkor onnantól kezdve néztem a sorozatot, és mikor olyan idézet volt, azt kigyűjtöttem. Ebből tudtam csinálni már egy cikket, hogy Nagy Pénzrablás idézetek. Ennek még nem tudok eredményt mondani, mert ezt kb. két napja raktam ki, szóval nagyon kevés idő telt el azóta, de ezt a sorozatot én is úgy is néztem volna. Tehát most az, hogy néha kiírtam egy-egy idézetet, nem volt annyira hú, de sok plusz munka. Írtam egy másik cikket, hogy üzleti ötletek a Nagy Pénzrablás sorozatból, hogy mit tanulhatsz vállalkozóként, ami ebben a sorozatban történik. Szóval kellőképpen kreatívnak kell lenni, és így tényleg a hobbidból is tudsz pénzt csinálni, csak azért ehhez kell az, hogy az internet világával meg kell ismerkednie mindenkinek. Tudjad, hogy ez hogyan működik, hogyan rakjál össze egy weboldalt, meg hogy milyen tartalmakat érdemes csinálni, tehát mondjuk itt nekem ez az idézetes dolog is, de ez szerintem viszonylag gyorsan megtanulható.

Bea: Ezzel egyetértek, én sem gondoltam, hogy valaha lesz weboldalam, aztán most már nekem is van három. Az lenne a kérdésem még, hogy amikor találsz egy ilyen új témát, akkor ezekre mindig létrehozol egy új weboldalt, vagy esetleg van egy olyan blogod, ami ilyen magazin-jellegűbb, és abban több témát is feldolgozol?

Éva: Általában egy téma, egy weboldal. Keresőoptimalizálás szempontjából is ez az ideális, így lehet jó eredményeket elérni. Mert ugye én a honlapjaimat egyedül készítem, egyedül csinálom a tartalmat, és ugye ilyen magazinokkal kell fölvennem a versenyt, amik meg mondjuk ilyen milliárdos médiavállalatok. Az egy jó stratégia tud lenni, hogyha választok egy viszonylag szűk témakört, de ezt nagyon jól le tudom fedni. 

Nekem van több receptes oldalam is, van olyan, amin mindenféle receptek vannak, de vannak, amik ilyen abszolút tematikusak, tehát hogy mondjuk csak cukkini receptek, csak csirkemell receptek, sőt még olyan is van, amin csak kizárólag frankfurti leves van. Azért, mert így tudom fölvenni a versenyt, mondjuk a Mindmegettével vagy a Street Kitchennel, akik ugye ontják magukból a recepteket. Én nem tudok annyit készíteni, viszont azzal, hogy így tematizálom, a Google-ben is sokkal jobb eredményeket el tudok érni, tehát eleve maga a weboldal is sokkal relevánsabb, tehát hogyha valaki keres egy csirkemell receptet, és akkor fölmegy egy olyan honlapra, hogy csak csirkemell receptek vannak, akkor azt érzi, hogy én most itt nagyon jó helyen vagyok, mert ez a weboldal a csirkemell receptek szakértője, és valóban, ám ő nagyon sok kipróbált csirkemell receptet talál. Hiába teszem fel, mondjuk ugyanazokat a recepteket a másik weboldalamra, ahol mindenféle recept van, ott mégsem érzem, tehát akkor az egész holnapnak a megítélése más kategóriába esik. 

Úgyhogy ennek a híve vagyok, hogy egy téma, egy weboldal, és szintén a keresőoptimalizálásban van egy olyan jelentősége, hogy számítanak, hogy egy holnapra hány másik weboldal hivatkozik. Nekem van 20 weboldalam, ezeket össze tudom linkelni és erősítik egymást. Mintha csak lenne egy, akkor ugye ez a lehetőségem nem lenne meg. De szerintem ez egy vállalkozás, ha most valaki elindít egy vállalkozást, ott is ez a jó stratégia, hogy válasszunk ki egy kisebb területet, amit ő nagyon jól le tud fedni, aminek ő nagyon jól a szakértője tud lenni, és akkor úgy tud jól elindulni, aztán persze később ezt bővítheti, de az, hogy én most egyszerre mindennel foglalkozom, az egyenlő a semmivel. Tehát hogy inkább egy valamiben legyen a legjobb, és akkor úgy lehet eredményeket elérni.

Bea: Gyakran felteszik nekem is a kérdést, hogy mondjuk, ilyen családi témában indulnának, de írna mondjuk a gyerekvállalásról, amikor a gyerek megszületik az akörüli problémákról, a párkapcsolati problémákról, és még nem tudom, öt másik témáról, és én is ezt szoktam javasolni, hogy egy valamivel induljon el, és később esetleg bővítheti. Neked mi a véleményed erről, amikor valaki tényleg ilyen magazinszerűen egy nagyon nagy témakört szeretne rögtön első lépésben megcélozni?

Éva: Hát ez szerintem nagyon nehéz. Jobb az, hogyha kiválasztasz egy területet, és arra koncentrálsz, mert akkor fogják az olvasók magukénak érezni igazából. Azt fogják érezni, hogy hú, hát én jó helyen vagyok, végre valaki arról ír, ami engem érdekel. Hogyha van ilyen is, meg olyan is, meg amolyan is, akkor nehezebb egy közösséget összehozni. Viszont ezzel kapcsolatban most még az jutott eszembe, hogy ugye itt elsősorban keresőoptimalizálással szerzek látogatókat, de azért van más lehetőség is. Tehát azért vannak, akik Facebookról tudnak hatalmas látogatottságot átterelni a weboldalukra. 

Nyilván ez sem megy egyik napról a másikra, de máshogy működik a Facebook, meg a Google, tehát az emberek, akik ezeket használják más a hozzáállásuk, és mondjuk a Facebookon ezek az ilyen család, meg párkapcsolat, meg terhességes dolgok nagyon jól tudnak működni, nagyon megfogja az embereket. Google-ben meg mondjuk erre viszonylag kevesebbet keresnek. Lehet ez is egy út, de ebben nekem nem annyira van tapasztalatom, meg azért itt is ugye föl kell építeni egy nagy olvasótábort. Mondok egy konkrét példát, a WMN magazint szerintem mindenki ismeri. Ők például szinte a Facebookról élnek. Megnéztem az ő statisztikáikat. A Google-ből minimális a forgalmuk, ott is leginkább csak az, hogy beírják, hogy WMN, tehát ez olyan, mintha direktbe már oda akarna menni. Ők nagyon sok ilyen jellegű cikket publikálnak, család, párkapcsolati problémák, meg gyereknevelés témakörében. 

Tehát ez is lehet egy út, de azért itt is azt ne felejtsük el, hogy a WMN magazint egy hatalmas csapat írja, tehát nem valaki otthon napi egy órát rászánva, amíg épp a gyerek alszik. Ezzel kapcsolatban még egy tanács mindenkinek, hogy az olvasó fejébe próbáljátok beleképzelni magatokat! Az oké, hogy én szeretnék írni a gyereknevelésről, meg a családi dolgokról, mert erről van bármi információm vagy gondolatom, csak kérdés, hogy mi az, amire az emberek kíváncsiak. Akkor tudunk sok látogatót elérni, hogyha olyan tartalmakat írunk, ami számukra hasznos, ami őket érdekli. Itt ezt össze kell hozni, hogy mi az, ami engem érdekel, és mi az, ami az olvasókat érdekelheti. 

Én ezzel dolgoztam kezdő bloggerekkel, segítettem nekik, hogy elinduljanak, meg hogy legyenek látogatóik, és ez nagyon gyakran előjött, hogy mondtam, hogy figyelj, erről kéne írni, és akkor jöttek azzal, hogy, de én arról nem akarok, mert én meg emerről akarok inkább. És akkor mondom, hogy oké, ha te amarról akarsz, akkor azzal a Google-ban biztos, hogy nem lesznek látogatóid. Próbáld meg, hogy megírod, kiteszed a Facebookra, azt majd vagy elolvassák, vagy nem. Ezért mindig szem előtt kell tartani, hogy mi az, ami az embereket érdekli. Én is ezt fürkészem folyamatosan. Receptes példa, hogy nem konfitált malacfület készítek mangó salsával, mert hú de kreatív vagyok, és most ez egy milyen tök jó ötlet, mert ez kábé senkit nem érdekel, hanem frankfurti levest, amire azt gondolják az emberek, hogy frankfurti leves, mert ez a kaja. Havonta negyvenezren keresnek arra, hogy frankfurti leves. Ez egy nagyon fontos tanács. Szerintem nem csak akkor, ha holnapot csinálsz, hanem bármilyen vállalkozást, akkor azt add az embereknek, amire szükségük van. Hogyha mindenki zöld biciklit akar venni, akkor te ne akard erőltetni a rózsaszínt. Akkor, ha zöld biciklit akarnak, akkor árulj zöld biciklit!

Bea: Abszolút egyetértek. Egy költői kérdés, amit sokszor felteszik nekem, hogy érdemes-e egyáltalán blogot indítani, hogy lehet-e vele pénzt keresni? Azt gondolom, hogy ezt ma is megválaszoltuk, hogy igen, lehet. Mit tanácsolnál azoknak, akik viszonylag gyorsan szeretnének pénzt keresni? Sok embernek a fejében van, hogy reklámokat kirakok az oldalamra. Ez lehet-e a legjobb stratégia akkor, hogyha viszonylag gyorsan szeretnék pénzt keresni, vagy inkább valami másban gondolkodjunk, szerinted?

Éva: Ha gyorsan kell pénz, akkor nem ez a legjobb stratégia. Mondtam, hogy itt nagy látogatottság kell, ahhoz pedig időre van szükség, tehát mellékesnek el lehet indulni, és akkor az úgy idővel kinőheti magát, hogy megérje jobban erre ráállni. 

Ha gyorsan kell pénz, akkor valami konkrét termékek vagy szolgáltatást kell eladni. Azért ez úgy nehéz. Persze jó motiváló erő tud lenni az, hogy jó gyorsan kell pénz, akkor azért az úgy hajtja az embert, de azért nem olyan egyszerű ez szerintem. Szerintem azt nagyon fontos tudomásul venni, hogy egy vállalkozás, meg hogy alkalmazott vagyok, az két különböző dolog. Mert egy vállalkozást akármennyire jól megtervezi az ember, nem biztos, hogy be fog jönni. Ebben van egyfajta kockázat, amit el kell fogadni. 

Nagyon sokáig voltam én is alkalmazva, tudom, hogy hogy gondolkoznak az alkalmazottak, hogy ott ugye az van, hogy mondd meg, mennyit fizetsz, és akkor én eldöntöm, hogy ennyiért megcsinálom ezt a feladatot, és igazából nem is érdekli az embert, hogy azután a cégnek most megérte vagy nem érte, én biztosra megyek.  Fölpakoltam a húsz polc ásványvizet, kérem a pénzt, és megyek innen. 

A vállalkozás máshogy működik, ennek van kockázata. Pont a napokban olvastam egy cikket a gepárdról, és akkor oda volt írva, hogy a gepárd is tízszer nekimegy, hogy elfogja az antilopot, vagy a nem tudom mit, és abból kábé ötször jár sikerrel. Ez az életnek a része, hogy lehet, hogy nem fog elsőre bejönni, lehet, hogy másodikra se fog. Nekem is itt a saját honlapjaimból van húsz, abból se jött be mindegyik nagyon jól, de ha nem csináltam volna meg az elején azt, amelyik mondjuk nem sikerült olyan jól, akkor lehet, hogy nem találtam volna rá utána arra, ami meg viszont tök jól hoz. Tehát ebben mindenki vegye tudomásul, aki vállalkozni próbál, hogy lehet, hogy nem jön be az első, de csinálni kell, tanulsz belőle, és akkor előbb-utóbb jó lesz. De csináld! 

A másik tanácsom még ezzel kapcsolatban, hogy azért a munkát bele kell tenni, mert nagyon sokszor vannak keresőoptimalizásban akár ilyen szoftverek, amik elhitetik az emberekkel, hogy ha ő megveszi azt a szoftvert, akkor az megoldja. Vagy akár egy webáruház motor. Ott is nagyon sokszor azt az érzetet keltik, hogy azt gondolja az ember, hogyha ő befizet arra webáruház motorra, és csak föltölt öt terméket, akkor őneki már lesz egy sikeres webáruháza, de ez nem így van, bele kell tenni a munkát. Azért azt senki ne gondolja, hogy föltesz két rántotta receptet, és akkor majd jön a havi százezer forint. Nekem is már több száz receptem van ezeken a honlapjaimon, rengeteg blogbejegyzés, tehát ez magától nem fog menni. Ha valaki vállalkozást indít, ott is ugyanez lesz, hogy bele kell tenni a munkát. Nem lesz olyan szoftver, webáruház, motor vagy akármi, ami a lényegi munkát elvégzi helyetted. Az segíti a munkádat, úgyhogy ezt gondoljátok át.

Bea: Éva, nagyon szépen köszönöm. Azt gondolom, hogy rengeteg hasznos ötletet adtál nekünk, illetve segítettél, hogy megértsük egy kicsit, hogy hogyan működik a Google AdSense. Nagyon szépen köszönöm, hogy itt voltál velünk és megosztottad a tapasztalataidat!

Éva: Köszönöm szépen én is a meghívást, és mindenkinek sok sikert, vágjatok bele!

Bea: Sok sikert neked is! Szia Éva!