A beszélgetést meghallgathatod és az említett linkeket megtalálod ezen az oldalon: Epizod32
Paulányi Bea: A vállalkozók egy jelentős része nem az első ötletével lesz sikeres. Ha jobban belegondolunk, ez igaz az én esetemben is, hiszen pénzügyek témában indult a blogom, majd hat hónap után váltottam a blogindítás és online vállalkozásépítés témára.
Mégis sokan félnek attól, hogy rossz témát vagy ötletet választanak, és nem fognak tudni később pénzt keresni vele. Azt gondolom viszont, hogy fontosabb, hogy egy adott pillanatban az akkori legjobb ötletünkkel elinduljunk, mint az, hogy várjunk a tökéletes ötletre. Tökéletes ötlet ugyanis nem létezik, vagyis inkább azt mondanám, hogy a legjobb ötletek menet közben alakulnak ki.
Egy ilyen történetet fogunk ma megismerni. A vendégem Nagy Attila lesz, a WPKurzus alapítója, aki szintén nem elsőre talált rá az ötletére, amivel most már hatodik éve foglalkozik sikeresen. Attilától megtanulhatjuk, hogy mekkora ereje van a kitartásnak, hogyan érdemes az ötletünket validálni, illetve megtudhatjuk tőle azt, hogy lépésről lépésre végül hogyan építették fel a vállalkozásukat. Vágjunk is bele, máris kezdünk.
Szia Attila! Üdvözöllek a podcast csatornámon, és köszönöm, hogy elfogadtad a meghívásomat.
Nagy Attila: Szia! Köszönöm szépen, hogy itt lehetek.
Bea: Na, hát sok mindenről szeretnélek ma kifaggatni. Szeretném megtudni, hogy hogy csináltátok, hogyan építettétek fel a blogotokból ezt a sikeres vállalkozást, viszont talán kezdjünk azzal, hogy hogyan jött az ötlet, hogyan jutottatok el addig, hogy a WordPress témával elkezdtetek foglalkozni. Elmesélnéd nekünk, hogy milyen lépésekkel jutottál el végül eddig az ötletig?
Attila: Ez számomra is amúgy nagyon közeli téma olyan szempontból, hogy én is próbálok tanítani vállalkozókat, akik elkezdenek saját maguknak is elindulni, és én is mindig nagyon szépen vissza tudok gondolni az én utamra, mert nekem se volt meg tényleg elsőnek, és azért, mert egyszerűen nem lehet olyan szerintem, hogy valaki az első ötletéből csinálja meg a vállalkozását, és azt, amivel hosszú távon fog foglalkozni, és szerintem ezért is nagyon fontos, meg tök jó így végigmenni ezeken a lépéseken, de mikor ott benne van az ember, akkor kihívás tud lenni, hogy okés, azt tényleg elkezdjem, de szerintem az a legjobb, hogyha elkezdi valaki, mert nekem például úgy indult az egész, hogy egy online kurzuson vettem részt, ahol igazából azt tanították meg, hogy hogyan vállalkozzon valaki, hogyan építsen olyan vállalkozást, ami ilyen freedom business, szóval egy laptopon keresztül tudja üzemeltetni a businesst, és tud utazgatni közben.
Bea: Ezeket nagyon szeretjük.
Attila: Igen, igen, ezek ilyen részletek. Ezek nagyon be is tudják húzni az embert, hogy ezt csinálja valaki, mert tényleg az egy nagyon jó életstílusnak tűnik, és ez engem is teljesen behúzott, és én is rájöttem, hogy hú, én is egy ilyet akarok építeni. Ezen a képzésen főleg ilyen online marketing dolgokat tanítottak, és olyan üzleti modelleket, olyan kisvállalkozás ötleteket, amikkel így el lehet indulni, viszont nagyon egyértelmű volt, hogy valamivel el kell indulni.
És nekem, ami elsőnek az indulásnál volt, volt egy olyan ötlet, hogy ilyen animációs videókat csináljunk cégeknek, amit úgy lehet megcsinálni, hogy kiszervezzük azt a részét, hogy valaki megcsinálja az animációt, mi megírjuk a szövegeket, ugye mi szerezzük az ügyfelet, és viszonylag jól ki lehet szervezni azokat a dolgokat, amihez magas szaktudás kell, de közben meg az igazi értéket az adja, hogyha mondjuk megszerzünk egy ügyfelet, meg nagyon jól megírjuk ennek a történetét, ezt lehet hirdetésben használni, lehet a weboldalon használni.
Ez volt az első ötlet, de rájöttem, hogy nekem szükségem van arra, hogy én jobban is értsek az egész folyamathoz, szóval nekem is jó lett volna, hogyha megtanulok animálni, de ahhoz meg nem voltam elég ügyes, hogy meg tudjam ezt csinálni. És itt követtem el igazából az első hibát, hogy nem ugrottam fejest bele, hanem még gondolkodtam egy fél évet, hogy mi legyen nekem az első. És hogyha ebben a félévben én csak inkább elkezdtem volna és beszéltem volna pár emberrel, hogy helló, szeretnék egy ilyen videót csinálni neked, mert látom, hogy a vállalkozásodon tudnak segíteni, akkor már rengeteg dolgot tanultam volna. Szóval ez volt az első lépés, de ez egyáltalán nem jött össze.
Bea: Hogy élted ezt meg?
Attila: Hát ez nehéz volt akkor, mikor még ugye kezdő az ember, nem tudja azt, hogy egyáltalán van-e értelme annak, amit csinál, hogy ebből lesz-e egyáltalán valami, hogy inkább én ilyenkor egyetemista voltam, és ugye a szülői nyomás az az volt, hogy végezzem el az egyetemet, és akkor abból csináljak valamit, de én tudtam, hogy ott nem tanulok semmi értelmeset, szóval nekem volt így a fejemben az, hogy ez valahogy sikerülni fog.
És nagyon nehéz volt ugye nekem és a környezetemnek ezt átadni, meg elmondani, hogy ez az online vállalkozás tud működni, meg valahogy kialakul, mikor még igazából én sem tudtam, hogy tud-e működni, de volt egy ilyen nagyon nagy bizodalmam benne, meg azt tanították, hogy csak kövessem ezeket a lépéseket, és akkor tényleg oda el fog jutni.
Szóval ez egy nehéz időszak volt ilyen szempontból, de volt annyi magabiztosságom, hogy ez lehet, hogy egyszer sikerülni fog, és igazából nem találtam jobb alternatívát, szóval hiába csináltam volna mást, vagy gondoltam volna, hogy más jó lesz. Egyszerűen tudtam, hogy ez az irány olyan lehet, ami igazán jó lesz. Tehát próbáltam keresni mást, amivel így jobban el tudok indulni. Ugye ott volt az online kurzus, ahol online vállalkozások építését tanították főleg, és az mindig előjött, hogy weboldalra igazából mindenkinek szüksége van, és nekünk közben volt egy családi vállalkozásunk, ami egy edzőterem volt, és én mivel így megláttam a weboldalakban a lehetőséget, hogy arra tényleg mindenkinek szüksége van, így az az ötletem volt, hogy tanítok személyi edzőknek egy kis brandinget, meg online marketinget, meg segítek, hogy kommunikáljanak, hogy építsék fel a saját blogjukat, szóval alapból pont ez volt az irány, hogy hogy építsenek tartalom stratégiát, hogy legyen, hogy írják meg az első cikkeiket.
Ez ilyen 2014-15 körül volt, akkor még a Facebook, Instagram, meg TikTok, ezek egyáltalán nem voltak annyira előtérben. Facebook már azért nagyjából volt, de nem volt teljesen egyértelmű akkor még, hogy tartalmat hogyan építsen az ember, hanem ott főleg blogoltak az emberek, meg blogból nagyon jól el lehetett lenni, mert nagyon sokan olvasnak dolgokat, igazából ma is, csak ma a figyelem szerintem kicsit szertefoszlik a többi közösségi média csatornára is. Tehát ezt akartam tanítani személyi edzőknek, mert tudtam beszélni pár személyi edzővel, hogy hogyan csinálja meg. Itt volt egy olyan, hogy az egyik személyi edző, akivel együtt tanultam, mert én is tanultam személyi edzést, áthívtam, hogy megcsinálom a weboldalát, és akkor ott magyaráztam neki, hogy hogy kell ezt a weboldalt megcsinálni, és rájöttem, hogy így egy órája magyarázom, és fogalma sincs az egészről, és hogy ezt azért így nem lehet magyarázni, és mire én is megtanultam alapszinteken, az is egy ilyen fél év volt, különböző kurzusokból, blogbejegyzésekből, meg Youtube videókból. Egyszerűen nem találtam olyan képzést, ahol ezt nagyon ügyesen megtanítanák.
Egyszerűen nehéz alapesetben, mert elég komplex folyamat. De itt jött az ötlet, hogy itt mikor már kb. arra gondoltam, hogy ugye a személyi edzőknek fogom ezt tanítani, de közben rájöttem, hogy annyira nem lehet jó a személyi edzőknek tanítani ezt a brandinget, meg ezeket, mert nincs elég személyi edző Magyarországon, aki meg tudná venni tőlem ezt a szolgáltatást. Szóval éreztem, hogy túl pici a piac, de próbáltam mindig így alakítani, hogy oké, akkor ez nem jó, ez túl pici piac.
Ami számomra nagyon fontos volt, hogy ekkor jöttem kábé rá, hogy az egy tök jó jel, hogyha már valaki csinálja azt az adott vállalkozást, mivel ilyet nem csinált senki, hogy személyi edzőknek tanítson brandinget, meg ilyeneket. Én azt hittem, hogy hú, ezzel egy nagyon jó ötletem van, és akkor ez egy nagyon különlegesség, és akkor ez biztos menni fog, de közben rájöttem, hogy ha valaki már csinálja, és ő megél belőle, sőt, hogyha többen csinálják és megélnek belőle, akkor az azért van, mert annak van piaca, és hogyha én jobban tudom náluk csinálni, akkor meg nekem is meglesz igazából a piacom. Szóval ez talán az egyik legfontosabb gondolat volt nekem az elején, mikor próbálgattam, hogy akkor én milyen vállalkozást indítsak, hogy egyáltalán nem baj, hogyha olyat, ami már működik, csak jól kell megtanulni és ügyesebben kell csinálni.
Bea: Azt gondolom, hogy ez egy nagyon-nagyon fontos lecke, amit most így megtanítottál nekünk, hiszen sokan, amikor van egy jó ötletük, akkor megnézik, hogy valaki csinál-e, mert hasonlót, és pont azért nem indulnak el, mert már valaki elindult azzal az ötlettel, holott az egyik legjobb bizonyíték arra, hogy ez az ötlet működőképes, ahogy mondtad, hogyha valaki már megél ebből.
Attila: Igen, és elég nagy a piac ahhoz, hogy sokan megéljenek belőle, és hogyha meg ügyesen csinálod, akkor főleg le is lehet őket nyomni, meg egymás mellett is megfér ugyanolyan vállalkozásban két ember, meg sok ember is.
Bea: Ráadásul együtt is lehet működni.
Attila: Igen, igen, igen, igen. Szóval ez tényleg nagyon fontos volt nálam is. És ilyenkor már abba az irányba mentem, hogy oké, akkor nem csak személyi edzők, hanem mi lenne, hogyha weboldalakat készítenék, vagy én, vagy azt is kiszervezem valakinek. A freedom biznisznek az volt a lényege igazából, hogy én szerzem főleg az ügyfelet, meg a marketinggel valahogy megszerzem az ügyfeleket és nem én végzem el a munkát, hanem ezt kiszervezem valakinek, viszont ez szerintem amúgy nem a legjobb megoldás az elején, hanem szerintem a legjobb, hogyha már egyből valaki szolgáltat, akkor egyből tud pénzt is keresni vele, és muszáj mélyebben megtanulni azt az adott dolgot, amit az ember szolgáltat. Szóval én alapból eléggé szeretem a szolgáltató alapú vállalkozásokat kezdőknek, mert egyből van profit belőle. Szóval, hogyha az idődet cseréled pénzre, az szerintem az elején egyébként nagyon jó, mert akkor egyből tudsz pénzt is keresni azzal, amit csinálsz.
Nem úgy, mint mondjuk egy fizikai üzletnél, ahol egy nagy tőkét kell belerakni, vagy egy online kurzusnál, ahol mondjuk fél év mire felépíted az online kurzust, és lehet, hogy az első kampányból nem is jön annyi bevétel, hogy visszahozza ezt, ellenben szolgáltatóknál egyből jön bevétel, és az pszichológiailag, meg mentálisan is sokkal jobb, hogy már egyből kapsz pénzt, és akkor sokkal ügyesebben vagy sokkal magabiztosabban tudsz előre menni, meg amúgy is jó, mert könnyebb úgy lejjebb szedni azt, hogyha valaki mellette főállása van, akkor lehet, hogy nem nyolc órában dolgozik majd, hanem csak hat órában, és akkor így átállni is lehet, szóval én alapvetően ezt szeretem, de ekkor még ezt nem tudtam, és akkor még így ki akartam szervezgetni a dolgokat, és azt a célcsoportot találtam, hogy személyi edzőknek csinálok weboldalt, vagy edzőtermeknek, mert ugye abban volt egy közös érdeklődés, valamint magánorvosoknak, akiknek van pénzük weboldalra, viszont magánorvosokat nagyon nehéz elérni egyébként, arra közben rájöttem.
Egyébként itt én ilyen nagyon okos módszereket akartam, szóval például van egy olyan weboldal, hogy foglaljorvost.hu, és ott fent volt egy csomó olyan magánorvos, akitől lehetett foglalni órákat, és azt éreztem, hogy ők kicsit nyitottabbak az újdonságokra, és egy indiai fejlesztővel leszedtem az összes adatot erről a weboldalról, és így megkaptam több száz orvosnak a címét, meg a telefonszámát, meg a nevét, és akkor írtam nekik egy kézzel készített levelet. Azt elpostáztam, és innen jött igazából az első ügyfél, hogy ötven embernek kiküldtem, és az egyik azt mondta, hogy miért nem csinálom meg neki a weboldalán. Szóval ez volt az első olyan, hogy itt már valamit kezdtem kapizsgálni, hogy ez lehet, hogy működik, viszont weboldalt készíteni azért annyira nem tudtam, meg nem szerettem, de ez már egy jó irány volt. És egyébként pont ez az orvos, akinek csináltam azt a weboldalt, teljesen véletlenül ő adta be az első covid oltásomat. Nagyon vicces volt, és emlékeztünk még egymásra, szóval az tök jó volt.
És itt már kezdtem érezni, szerintem már ilyen egy-másfél éve próbálkoztam, és ez a próbálkozás, az ilyen mindennapos, nagyon sok órás munkát jelent, szóval az elején pont ez volt a baj, hogy nem indultam el rendesen, meg ennek a vállalkozásnak például nem találtam ki a nevét egy fél éven keresztül, és csak húztam az egészet. Nem foglaltam le domaint, nem csináltam semmit igazából, csak így gondolkodtam, hogy majd lesz valahogy, közben pedig már egyből, hogyha azt mondom, hogy oké, és ennek ez lesz a neve, veszek egy domaint, ami 2000 forint, szóval nem egy nagy bukás, veszek egy tárhelyet, amit hogyha, ami tízezer forint, mondjuk egy évre, és hogyha mást szeretnék később, akkor erre tudok egy teljesen más domaint rakni.
Szóval én nagyon próbálkoztam abban, hogy ne bukjak pénzt, mert attól is nagyon féltem, szerintem sokan félnek ugyanúgy, hogy az elején beletesznek pénzt, és akkor nem lesz belőle pozitívum, és én mindent úgy csináltam, hogy a lehető legkevesebb pénzt kelljen befektetni, de az, hogy egy domain nevet meg egy tárhelyet vegyen valaki, az tényleg szinte kötelező, mivel hogyha valaki online vállalkozik, akkor szinte biztos, hogy kell egy weboldal, és azt nem lehet elbukni, meg tényleg bármilyen domaint rá lehet rakni, hogyha esetleg a névválasztásal van valakinek problémája, mert az is elég sűrűn elő szokott fordulni.
Bea: Igen. Nem tudom, te mennyiből indítottad ezt a vállalkozást végül, de én 20 ezer forintból indítottam a saját blogomat, ami azért mára kinőtte magát, és elég jövedelmező lett. Mindenesetre itt nem olyan költségekről beszélünk, mint hogyha egy éttermet indítanánk. Tehát azt gondolom, hogy ezt a minimális költséget azt nagyon érdemes bevállalni.
Attila: Igen, nekem is ez volt, szóval csak ennyi volt a költségem. Ott volt a kurzusnak a díja, szóval én alapból szeretem a kurzusokat, bármilyen kurzus is, azaz nem bármilyen, de hogyha valaki jó kurzust választ, akkor nagyon sokszorosan meg fog térülni, de annak volt egy díja, és utána ezután csak erre költöttem, és mivel nekem főleg ilyen szolgáltatószerű vállalkozásom volt, ezért nem kellett vennem semmilyen fizikai dolgot, meg mint amit mondtál, étteremnél sok-sok millióba kerülne egyszerűen. Egy kezdő vállalkozásnak sokszor nincs arra tőkéje, és sokkal jobb olyan dologgal elindulni, ami ilyen szolgáltató típus, ahol tényleg az idődet tudod, meg szaktudást tudsz adni.
Bea: Én ezért szeretem nagyon ezt a modellt, amit ti is választottatok, illetve amit én is követek, mert alapvetően a kockázatot össze sem lehet hasonlítani egy klasszikus vállalkozással. Tehát itt tényleg, ahogy a te példád is mutatja, hogy akár több irányváltás is benne lehet, és pénzügyi kockázatod nem nagyon volt vele.
Attila: Pontosan, és az is nagyon fontos, hogy igazából az idődet is, mikor mondjuk egy vállalkozásnak így neki szenteled, meg nekem is ezek az ötletek igazából több pici vállalkozás elindulás volt, de egyszerűen úgy tanulod meg, hogy csinálod, és ez se elvesztegetett idő, hanem csak így fogod felvenni azt a tapasztalatot, ami kell ahhoz, hogy később, mikor már találsz egy olyan ötletet, vagy már a tapasztalatok miatt tudod irányítani, meg átalakítani az ötletedet, akkor már az, amit te addig megtanultál, az be fog jönni. És hogyha nem próbálod, akkor meg ezt tényleg nem lehet kurzusokból megtanulni.
Azt, hogy megírj egy levelet, és akkor azt kipostázd, és akkor annak milyen visszajelzése van, vagy hogy egy ügyféllel beszélj, legalább egy első beszélgetést megcsinálj vele. Ezt simán nem tanulja meg az ember, hogyha csak egy videót néz róla vagy bármi ilyesmi, hanem muszáj beletenni magát az embernek, és azok a lépések, amikor nekem is ezek nagyon nehezek voltak, nagyon félős voltam régen. Én az első ilyen ügyféllel való megbeszélés, pont ez a bőrgyógyász, én remegtem, és izzadtam, úgy mentem a megbeszélésre, de egyszerűen ezeken muszáj átlépni, meg meglépni őket, mert az építi fel a magabiztosságot, és azzal tud egyre több és több lenni az ember.
Bea: Abszolút, abszolút. Na, hogy jutottatok el végül idáig? Ugye a testvéreddel építitek a WP kurzust.
Attila: Pontosan. Ahogy jött ez, hogy másoknak készítünk weboldalakat. Onnan alakult az, hogy kitaláltuk azt, hogy másoknak építek weboldalakat, és ott volt az az ötlet is, hogy személyi edzőknek építek ilyen brandinget, meg megtanítom ezekre a dolgokra. Így jött az az ötlet, hogy ezt igazából kicsit össze is lehetne rakni olyan szempontból, hogy személyi edzőkből kevés volt, de ilyen mikrovállalkozóból, meg kisvállalkozásból, aki magának akar megtanulni weboldalkészítést, abból azért jóval több van, és magyar piacon is volt négy-öt olyan kurzus, ahol ezt tanították, szerintem elég rosszul, és én azt éreztem, hogy én jobban meg fogom tudni ezt tanítani.
Szóval validálva volt a piac által az ötlet, nekem is volt egy bizonyos tudásom már, amit ebbe bele lehet tenni, és öcsémet, meg aki weboldalakat készített, sokkal ügyesebben, mint én, meg már több éve, őt meg így megkérdeztem, hogy van-e kedve, és volt, és ez volt hat-hét évvel ezelőtt, és azóta meg rengeteg átalakuláson és fejlődésen ment keresztül ez a kis vállalkozás, és azóta csináljuk.
Bea: Szuper! Azt gondolom, hogy tényleg iskolapéldája vagytok a kitartásnak, vagyis te, hogy két irányváltás után sem adtad fel. Mi az, ami segített neked abban, hogy csak mentél tovább és kerested az irányt és megtaláltad végül?
Attila: Nekem szerintem az volt nagy változás ilyenkor az életemben, hogy előtte én sose találtam semmi olyat, ami így nagyon érdekelne, és így minden percben azon gondolkodnék, hogy hogy lehet megcsinálni. És mikor itt megtaláltam ezt az online vállalkozási világot, és tényleg, amikor felkeltem, meg azért nem tudtam aludni, mert mindig az ötleteken gondolkodtam.
Szóval nem volt egyszerűen másik olyan alternatíva a fejemben. És szerintem amúgy pont ezért nehéz sokaknak, mondjuk, alkalmazottból vállalkozóvá válni, mert egy ilyen viszonylag kényelmes helyzetben vannak, és mivel azzal is tudnak együtt élni, igazából ezért nehéz átváltani. Azért valljuk be, vállalkozni nem egyszerű, szóval nehéz azt a lépést megtenni.
De nekem nem volt ilyen, vagy én, ahogy így visszagondolok magamra, nekem nem volt ilyen, hogy bármi más is a közelében lenne annak, hogy szívesen csinálnám, és tudtam, hogyha kitartok, akkor egyszerűen egy idő után ugye annyi időt beleteszek, meg annyi mindent kipróbálok, hogy valamelyik ötlet ülni fog, és valamelyik működni fog. Lehet, hogy nem lesz belőle milliárdos vállalkozás, de az biztos, hogy valamennyi pénzt lehet vele keresni, és mivel élvezem, ezért szívesen foglalkozok vele, és hogyha ügyes leszek, akkor meg tudom majd egyre jobban építeni az egészet.
Bea: Mindig megszakad a szívem, amikor valaki belevág egy online vállalkozásba, mondjuk egy blog elindításával, és 2-3-4 hónap után feladja, mert még mindig nem sikerült felépíteni álmai üzletét. Nálad mennyi időről beszélünk, mire egyáltalán eljutottál az ötletedig, amivel gyakorlatilag megvalósítottad az álmaidat?
Attila: Úgy volt, hogy ez a Freedom Businesses kurzust érzem az első pillanatnak, amikor a gondolat elindult, és akkor el is kezdtem ugye vele dolgozni, és innentől volt olyan másfél év, mire eszembe jutott a WPKurzus ötlete.
Szóval másfél éven keresztül volt ez a harcos időszak, mikor még nem tudtam egyáltalán, hogy mi legyen, és a WPKurzusnak, mikor az ötlete előjött, akkor onnantól pedig olyan fél év volt, mikor az első vásárlóm meglett. Szóval egy ilyen két év kellett onnantól, hogy én okés, online vállalkozást építek, onnantól kellett két év addig, hogy egyetlen egy forintot is keressek vele.
Bea: Belegondoltál valahogy, mi lett volna, hogyha azt az első nem túl sikeres lépést nem teszed meg? Akkor nem jutsz el soha valószínűleg idáig.
Attila: Igen, az teljesen biztos, és nem is tudom, hogy mi lenne az életemmel, mert akkor nagyon sötét korszakomra gondolok vissza, meg én tényleg az életemet onnantól számítom, miután ezen a kurzuson részt vettem, hogy előtte tényleg, én akkor fiatalabb voltam, olyan huszonegy-két éves, és fogalmam nem volt, hogy mit kezdjek magammal, és nem tudom, hogy milyen irányba mentem volna.
De ez egyértelműen teljesen megváltoztatta az életem egy sokkal jobb irányba, és szerintem muszáj kitartani, meg muszáj próbálkozni, és tudom, hogy nehéz, mikor nincs semmi visszajelzés, és ezért is ajánlom azt, hogy inkább olyat csináljon valaki, hogy valamilyen szakmai ismeretet megszerezze, és úgy az idejét megpróbálja eladni, mert akkor sokkal hamarabb jön a pozitív visszajelzés akár pénz formájában is, és onnantól meg lehet alakítani az egészet, mert azért ezt a két évet valószínűleg sokan nem várnák ki, meg nekem ott volt egy szerencse mögöttem, hogy volt egy családi vállalkozás, amiből volt azért valamennyi bevételem, meg abban dolgoztam rendesen, meg mellette egyetemet végeztem, de igen, azzal is dolgoztam mondjuk ilyen heti vagy napi hat órát, de mellette pluszban tettem bele ezeket az időket, és szerintem ez muszáj plusz időt beleszánni.
Bea: Igen, időnyomás alatt nem igazán lehet, azt gondolom én is. Tehát hogyha valakit nagyon szorongat az idő, hogy gyorsan kell pénzt keresni, akkor azt szoktam javasolni, hogy ne egy teljesen új dologgal induljon, mert időnyomás alatt nem lehet jó igazán jó dolgot szerintem kialakítani.
Beszéljünk akkor egy kicsit arról, hogy hogyan indultatok el, amikor elkezdtétek a WPKurzust felépíteni. Ugye beszéltünk arról, hogy egy bloggal indultatok, nekem nagyon izgalmas ez az irány, merthogy én is egy bloggal indultam, és így fokozatosan alakult ki nálam, hogy milyen termékekkel szeretnék egyáltalán elindulni. Ezt meséld el nekünk, hogy tényleg az ötlet, hogy jó, akkor most én WordPress-szel szeretnék foglalkozni, hogyan építettétek fel a vállalkozásotokat. És hol tartotok most?
Attila: Alapvetően szerintem két út van. Nekünk az volt, hogy már megvolt a termék, és onnan jött az, hogy hogy legyen a marketingje felépítve, és nekem teljesen egyértelmű volt, hogy tartalommarketing és blog alapon kell ezt csinálni, mivel ugye oktatni szerettem volna embereket. Igazából én szerettem volna azért pénzt kérni, hogy tartalmat vegyenek tőlem, és ezért kellett ingyenes tartalmat gyártanom, hogy bebizonyítsam, hogy a fizetős tartalom is bőven meg fogja érni. Szóval, hogyha szerintem megvan az, hogy miből lesz pénz, akkor azt azért könnyebb hozzátenni, legalábbis nekem ez könnyebb volt.
De manapság pedig szerintem az van nagyon sokszor, akik tartalmat készítenek, mondjuk blogolnak vagy social médiában ilyen influencerkednek vagy hasonló, hogy ott meg sokszor nincs meg az, hogy miből lesz pénz igazából, és amúgy az nem is olyan egyszerű szerintem.
De nekem az teljesen egyértelmű volt, hogy mivel online kurzust akarok, én blogolni fogok, mert a blogbejegyzés, az elképesztően rugalmas egy valami, mivel abból lesz egy szöveges anyag, ami ugye SEO-ban tud szerepelni, és igazából nekem is egy idő után onnan jöttek sokan, valamint azt ki lehet posztolni, azt meg lehet hirdetni, abban lehet videót csinálni, abból lehet másmilyen formátumú tartalmat csinálni, szóval nagyon sokrétű egy blogbejegyzés. És nekem ez volt pontosan az elején a terv, hogy én talán olyan két-három hónapon keresztül minden nap, vagy minden másnap írtam egy cikket, és akkor én minden időmet ebbe tettem bele, és azért azóta ez jóval lentebb hagyott, mert kábé ezt lehetetlen csinálni, de az elején ez volt az ötlet, hogy cikkeket csinálok, és akkor majd keresőoptimalizásból jönnek emberek.
Csak ugye az azért elég sok idő, szóval a másik ötlet meg az volt, hogy írok valami rettentő jó cikket, azt elkezdem hirdetni, és akkor még rettentő olcsó is volt a hirdetés. Akkor ilyen egy-két forint volt egy kattintás a jó cikkeimre, ami tényleg hihetetlen így visszagondolva, és az volt az ötlet, hogy akkor meghirdetem ezeket a jó cikkeket, így felépítek egy kis brandet, hogy én tényleg tudom, én főleg online marketingről írtam, és tudom ezt a témát, ebben tudok jól magyarázni, ezt próbáltam bizonyítani ezekkel a cikkekkel, és utána meg, hogyha van olyan ember, akit érdekel az, hogy hogy csináljon weboldalt, akkor ez volt egy ilyen gát az emberek között, hogy innentől meg hogyha eszükbe jut, hogy akarnak weboldalt csinálni, akkor ott leszek a fejükben, hogy én vagyok az, aki tud jól magyarázni.
Bea: Na és akkor másfél-két hónapot blogbejegyzések írásával töltöttél. Honnan kezdtek beindulni a dolgok?
Attila: Itt indult meg az, hogy lettek olvasók, lettek visszajelzések, és hogy itt már azt hiszem, egy idő után már a kurzus is talán ki volt rakva, ebben nem vagyok 100%-ig biztos, de így lehetett bármikor jelentkezni a kurzusra, és itt indult meg az, hogy talán pár hónap után jött egy vásárló, és akkor még mindig emlékszem, mikor így rezgett a telefon, hogy jött egy vásárló, azóta is tudom, hogy ki ő, és az nagyon jó érzés volt.
Utána meg, hogy ez ilyen rendes vállalkozás legyen, szóval azért a havi egy-két vásárlóból nem él meg az ember, utána tanultam így inkább a kampányokról, hogy hogy lehet kampányokat csinálni, és onnantól szerintem ilyen négy-öt éven keresztül csak úgy jöttek főleg a vásárlások, főleg ilyen kampányokon, bármikor lehetett jelentkezni, de mikor kampányt építettem fel a képzésre, akkor jöttek sokan, és mondjuk első alkalommal, amikor elsőnek kampány volt, akkor 9875 forintot hirdettem, és akkor abból jött 500 ezer forint bevétel, másodjára pedig ilyen 30 ezer forintot hirdettem, és abból jött 1 millió 800 ezer talán. Szóval ez egy ilyen fél évvel egymás után volt, és így kezdtem el elhinni azt, hogy a környezetem is így kezdte elhinni azt, hogy ennek van értelme.
Bea: Szuper! Minek tulajdonítod leginkább a sikereteket? Nyilván a kitartás az alap, de hogyha mondjuk valamilyen technikai dolgot kellene mondani, valamilyen online dolgot, akkor tudom, hogy nagyon hiszel a tartalommarketingben te is, de tudsz-e esetleg valamit mondani, ami azt gondolod, hogy az az, amit ti nagyon jól csináltatok?
Attila: Nekünk ami nagyon különlegességünk, hogy én amúgy alapvetően nem építek weboldalakat, meg sose csináltam nulláról weboldalt, hanem én nagyon jó vagyok abban szerintem, meg én nem tudom, hogy azt hogy hihettem akkor, hogy én jó vagyok benne, mert közben meg ilyen rettentő félős voltam, de abban eléggé megvolt a gondolatom vagy elhittem magamról, hogy én jól össze fogok tudni tenni egy tartalmat, meg egy képzést. És mivel én is azon mentem keresztül, hogy hogy csináljon valaki, vagy hogy én hogyan készítsek el egy weboldalt úgy, hogy nem vagyok dizájner, nem vagyok fejlesztő, így jobban is tudom ezt magyarázni, szóval ez a sikerünknek szerintem az egyik kulcsa.
A másik, hogy öcsémmel nagyon jól kiegészítjük egymást, szóval egy jó társalapító az mindenképp jól jön az embernek, csak nagyon nehéz egyébként találni, hogyha valakinek nincs ilyen testvére, de hogyha technikailag kell rágondolni, akkor pedig szerintem muszáj kitalálni, hogy mi lesz a termék, vagy mi lesz a szolgáltatás, és meg kell érteni, hogy az adott termék vagy szolgáltatás abból, hogy lesz értékesítés, szóval, hogy hogyan lesznek eladva ezek a termékek vagy szolgáltatások, és ettől függően visszabontani azt, hogy milyen marketing csatornát érdemes választani. És nekem egyértelmű volt, hogy tartalommarketing a jó, de amúgy nem tartom mindenhol azt, hogy ez a legjobb.
Bea: Van-e valami, amit máshogy csinálnál, ha ma indulnál?
Attila: Az elején mindenképp megtanulnék weboldalt készíteni, és konkrétan házalnék embereknél és próbálnám eladni. Alapvetően ismerősöknek értékesítenék, hogyha valaki szolgáltató vállalkozásban van, akkor szinte biztos, hogy ezt csinálnám, hogy próbálnék ismerősöknek akár ingyen csinálni valamit, azt az adott dolgot, amit csinálok, hogy kvázi portfóliót építsen az ember. Nem is feltétlen muszáj az, hogy ez weboldal készítés legyen, hanem csak az, hogy dolgozzon emberekkel, úgy is, hogy így meglegyen köztük az a kapcsolat, hogy ő egy ügyfél és vele dolgozzon. Szóval én mindenképp az elején egyből már ügyfelekkel próbálnék dolgozni, és arra tenném minden időmet, hogy meglegyenek az első értékesítéseim.
És azon kívül pedig, hogyha mondjuk az én vállalkozásom, vagy mondjuk egy online kurzusos vállalkozás, ott pedig nem ennyi cikket írnék, hanem nagyon-nagyon jó cikkeket írnék, vagy nagyon-nagyon jó tartalmakat készítenék el, és azokat hirdetném, és mivel nagyon sok jó cikket írni rettentő sok idő, és egy nagyon jó cikket vagy tartalmat elkészíteni is sok idő, de szerintem az nagyon nagy hiba az elején, hogyha egy csomó időt tesz az ember abba, hogy elkészítsen tartalmakat, de az nem jut el senkihez. Szóval hiába tesz bele tíz órát egy cikk megírásába, hogyha azt tíz ember fogja olvasni, és akkor sokkal jobban megéri inkább egy nagyon jót megírni 40 meg 50 óra alatt, és akkor azt valahogy hirdetni vagy eljuttatni emberekhez, és hogy minél többen megismerjék. És muszáj valahogy szerintem már az elején is legalább sejteni, hogy egy ötlete legyen valakinek, hogy mi lesz a termék, mert csak úgy lehet visszabontani azt, hogy vajon azt hogy fogja valaki megvásárolni?
Bea: Szuper! Végezetül azt szeretném megkérdezni tőled, hogy mit tanácsolnál annak, aki fontolgatja, hogy belevág valamibe, nincsenek még nagyon kiforrott ötletei, és billeg, hogy elinduljon online vállalkozóként vagy ne induljon?
Attila: Hogyha valaki mellette dolgozik is, ami elég valószínű, akkor tényleg muszáj az, hogy legyen egy olyan szakmai ismerete, ami értékes a piacon, bármi is az, de meg lehet találni azt, hogy mások hogyan is csinálják ezt, szóval tényleg tud vele pénzt keresni, és mindenképp az, hogy muszáj annyira kilépni a komfortzónából, hogy odamenjen emberekhez, vagy ráérjen emberekre, vagy videót küldjön embereknek, hogy ő ezt akár ingyen is csinálná nekik, és rátenné az idejét arra, hogy tanulja ezt az egészet, mert csak úgy fog felépülni az a magabiztosság, hogy utána pénzt is merjen kérni, és így épüljön az egész egymással.
Szóval én teljesen biztos vagyok ebben, hogy enélkül, hogy valaki nem teszi így bele ezekbe magát, nagyon-nagyon lassan fog haladni, és sokkal jobb, hogyha már az elején ezeket a harcokat megvívja, és lehet, hogy negatív visszajelzéseket fog kapni, mert én is kaptam rengeteg negatív visszajelzést az elején, de egyszerűen ott kell lenni a magabiztosságnak, még akkor is, hogyha nem biztos, hogy az az adott ötlete jó lesz, de muszáj kipróbálni, és csak úgy fogja megtalálni azt, ami egyszer valószínűleg jó lesz.
Bea: Attila, nagyon szépen köszönöm neked, hogy megosztottad a vállalkozásotok, illetve a ti történeteteket, hogy hogyan jutottatok el idáig. Nagyon sok hasznos tanácsot kaptunk tőled, illetve ötleteket az elinduláshoz. Köszönöm szépen, hogy itt voltál velünk és hát további sok sikert kívánok nektek!
Attila: Nagyon szépen köszönjük, és én is sok sikert kívánok mindenkinek!
Bea: Szia Attila!
Attila: Szia!
Kérdésed van? Írj nekem emailt!
Csatlakozz a Facebook csoportunkhoz!