Fedezd fel az online pénzkereséshez és a szabadabb élethez vezető utat a LÉGY A SAJÁT FŐNÖKÖD! könyvvel ⟹

INGYENES Vállalkozási Ötlet Workshop - Április 25-30. Foglald le a helyed és találd meg az ötleted 1 HÉT alatt⟹

#38 Hogyan válassz piaci rést félelmek nélkül?

Iratkozz fel a csatornámra!

Az Online Vállalkozás Egyszerűen podcast nyári különkiadása arról a vállalkozásépítési stratégiáról szól, ami ma a legjobb módszer azoknak, aki nulláról szeretnének belevágni egy saját vállalkozás felépítésébe az interneten. 13 héten keresztül, június 3-a és augusztus 26-a között minden héten a vállalkozásépítés 1-1 fontos kérdéséről beszélgetünk. 

Ennek a résznek a témája egy stratégiai jelentőségű kérdés: a piaci rés megtalálása és kiválasztása. 

Sok vállalkozó fél a specializációtól és a fókusz szűkítésétől, de valójában ennek nagyon sok előnye van, különösen a kezdeti időszakban. 

Az adásban említett linkek

VIP infóforrás és támogatás

Hogyan válassz piaci rést félelmek nélkül?

A legtöbb vállalkozási formánál igaz, de az online térben különösen, hogy egy nagyobb piacon belül a fókusz és a specializáció a legjobb elindulási mód.

A kezdő vállalkozók általában gyorsan megértik ennek a koncepciónak a lényegét, mégis rögtön eljönnek a félelmek: mi van, ha a specializáció, a piacszűkítés miatt elvesztek sok lehetséges ügyfelet, és így túl kicsi lesz a piacom?

Miért szükséges a piac szűkítése és hogyan jussunk túl a piaci rés kiválasztásának a félelmén? Ezekről a kérdésekről lesz szó ebben a bejegyzésben, de előtt nézzük meg, a VTM Térképen melyik lépéshez kapcsolódik ez a téma. 

 

Hova kapcsolódik a piaci rés kiválasztása a Térképen?

Ez a feladat az 1. Létrehozás szakasz 2. lépéséhez, az Ötlethez kapcsolódik. 

Miután eldöntötted, hogy milyen témával szeretnél foglalkozni, utána érdemes elgondolkodni azon, hogy pontosan mire szeretnél a teljes piacon belül fókuszálni. 

Mondjuk hogy kiválasztottad, hogy pénzügyek, vagy fogyókúra, vagy önismeret vagy  online marketinggel témával fogsz foglalkozni. 

Mit szólsz ahhoz, ha azt javaslom, hogy szűkítsd tovább a piacodat, vagyis specializálódj az általános témán belül valamire? 

Sokan szkeptikusak az ötlet hallatán, mert félnek, hogy így túl kicsi lesz a piacuk, így és sok lehetséges ügyfelet elveszíthetnek. Ezért beszéljük ma arról, hogy miért fontos a piacszűkítés és a specializáció különösen az elindulásnál.

 

Piaci rés példák

Kezdjük 2 példával, ami sokkal érthetővé teszi, hogy mi is az a piaci rés. 

1. réspiac példa

Ez egy elképzelt történet, ami azt mutatja, hogy hogyan alakulhattak ki az első réspiaci specializációk. Képzeljük el azt a időszakot, amikor a cipészek kis céhekben elkezdtek cipőt készíteni a városi emberek számára.  Több száz, ezer cipész készítette nagyon hasonló cipőket az embereknek. 

Az egyik közöttük rájött, hogy a pásztoroknak nem elég jók ezek a cipők, mivel a sziklás terep miatt nekik sokkal vastagabb talpra lett volna szükségük és sokkal tartósabb felsőrészre, mint általában az embereknek.

Elhatározta, hogy mostantól ő csak pásztorok számára készít speciális cipőket. Nem készített többé bárki számára cipőket, hanem csak a pásztorok speciális igényeire fókuszált.

Onnantól arról lett híres, hogy ő készíti a legjobb cipőt pásztorok számára. Elvesztette ugyan a potenciális piaca nagy részét, viszont minden pásztor tőle akart cipőt vásárolni, mivel az ő igényeikre ő kínálta a legjobb megoldást. 

Valahogy így alakulhatott ki a piaci rés specializáció. 

2. réspiac példa

Ez egy igaz sztori, amit gyakran idéznek példaként marketing körökben.  

Egy rovarirtószer gyártással foglalkozó cég felfedezett egy nagyszerű hatóanyagot, ami minden korábbinál hatásosabb volt hangyák, csótányok és mindenféle kártevő írtására. Elkezdték forgalmazni a rovarirtószert azzal a szlogennel, hogy ez minden rovar ellen hatásos. A tesztek alapján nagy sikerre számítottak. 

Kikerült a szer a boltok polcaira, de a nagy siker elmaradt. Először nem értették, hogy ez miért lehet, hiszen a szer minden eddiginél jobb megoldást kínált bármilyen rovar ellen.

Aztán elkezdtek beszélgetni a vásárlókkal és rájöttek, hogy mi a probléma: az embereknek nem rovar- vagy bogárproblémájuk volt, hanem a hangyáktól vagy a csótányoktól szerettek volna megszabadulni. Ezért olyan szereket kerestek, ami speciálisan ezek ellen hatásos.

Ez alapján ugyanazt a hatóanyagot, amit eddig általános rovarirtószerként próbáltak árusítani, egyszerűen átcsomagolták különféle réspiacok számára: Lett belőle hangyaírtószer, csótányírtószer stb.

Így az emberek, akik hangya- vagy csótányproblémával küzdöttek, pontosan azt találták, ami az ő speciális problémájukra a legjobb megoldást kínálta. A termékek így már nagy sikert arattak.

A piaci rés vagy réspiac megcélzása a teljes piac helyett tehát jól működhet olyan egyszerű termékek esetében, mint egy cipő és rovarirtószer, de bonyolult szoftverek esetén is.

 

Mi az a niche, vagy réspiac?

A réspiacra fókuszálás valójában specializációt jelent, vagyis azt, hogy a teljes piacon belül az emberek egy csoportja számára jobb megoldást tudsz kínálni, mint a többi általános szereplő.

  • Cipőpiacon belül a pásztorok lábbeli problémájára a legjobb megoldást.
  • Rovarirtópiacon belül a hangyaproblémával küzdőknek a legjobb megoldás.

A réspiac tehát azt jelenti, hogy kiválasztod, hogy melyik speciális probléma megoldására fogsz fókuszálni. Általában a cipőprobléma helyett a pásztorok cipőproblémája. Vagy lúdtalpasok cipőproblémájára.

Érdemes nem réspiacokban, hanem problémákban gondolkodni.

  • Mi az a speciális probléma, amire ma nincs megoldás?
  • Vagy amire nincs elég jó megoldás?
  • Vagy csak nagyon általános megoldás létezik, és te jobban tudnál erre a problémára fókuszálni?

Egy adott probléma speciális megoldása nem jelenti viszont azt, hogy valami világmegváltó innovációval kellene megjelenni. Sok esetben elég, ha a meglévő termékeken olyan módosításokat hajtasz végre, ami egy adott problémára már a legjobb megoldást kínálja.

 

Előnyök

“Nyereségesebb nagy halnak lenni egy kis tóban, mint szürke kis snecinek lenni egy nagy tóban.” Timothy Ferriss
 

Több előnyei is van annak, ha egy réspiacra fókuszálunk a teljes piac helyett.

1. Fókusz

Vállalkozóként fontos, hogy egyetlen dologban válj nagyon jóvá. Sokkal könnyebb először egyetlen dologra fókuszálni. Pl. autószerelőként nem lehetsz minden márkában jó, különösen, ha még kezdő vagy. Mi lenne ha egy márkára specializálódnál? Vagy egy speciális problémára?

A specializáció tehát neked vállalkozónak is segít, hogy a rengeteg lehetőség között meg tudd tartani a fókuszodat.

2. Vonzás

Minél vonzóbb az, amit csinálsz egy adott problémával küzdő ember számára, minél inkább pont neki szól, annál valószínűbb, hogy téged fog választani az a szolgáltató helyett, aki egyszerre több mindennel foglalkozik.

3. Versenytársak

Sokszor felmerül a kérdés: 

  • Mit kezdjek a versenytársakkal?
  • Hogyan tűnjek ki a versenytársak közül?
  • Hogyan lehetnék más?

Ha szűkíted, hogy milyen problémával foglalkozol, azzal azonnal szűkíted a közvetlen versenytársaid körét is. 

Ha jól választod ki a réspiacodat, akkor ott te leszel az első számú „szakértő”, és nem kell nagyon aggódnod a versenytársak miatt. Azon a réspiacon te leszel a legjobb, mivel te leszel az egyetlen.

4. Marketing

Ha megvan a fókusz, akkor sokkal könnyebb világos és egyértelmű üzeneteket alkotni. Olyanokat, amik azonnal célba találnak azoknál az embereknél, akik pont azzal a problémával küzdenek, amire te megoldást kínálsz. Sokkal könnyebb lesz megtalálnod ezeket az embereket, mivel a fókusz miatt jobb elképzelésed lesz arról is, hogy hol töltenek időt az interneten.

  • Lehet, hogy a Google keresőben keresik a megoldást a problémára?
  • Lehet, hogy a problémával foglalkozó Facebook csoportokhoz csatlakoznak és próbálnak választ kapni a problémájukra?


Miért félünk a piac szűkítésétől?

Miközben értjük, hogy a fókusznak mennyi előnye van, az az érzés is bennünk van, hogy a szűkítés miatt sok lehetőségre nemet kell majd mondanunk. 

Ha például partiszervezéssel foglalkozol, és mostantól csak legénybúcsúkra specializálódsz, akkor nemet fogsz mondani számtalan más partitípus szervezésére.

Amikor én az elindulásom után úgy döntöttem, hogy az online pénzkeresés piacon belül a blogindítás témával fogok foglalkozni, akkor nemet mondtam pl. a webáruház indítás témára.

A fókusztól való félelem általában abból származik, hogy:

  1. Félünk, hogy rossz réspiacot választunk. Ha pedig ez később kiderül, hogyan leszünk képesek módosítani a fókuszon? Egy általános üzenet mögött könnyebbnek tűnhet váltogatni az irányt. 
  2. Félünk, hogy csak egyetlen réspiacból nem tudunk elég pénzt keresni. 

Fontos érteni: semmi nincs kőbe vésve, viszont fontos, hogy válasszunk valamit, mert így könnyebb elindulni. 

Nézzük meg, hogy valójában mi történhet, miután meghatároztuk a fókuszunkat!

Tapasztalatot szerzel

Sokkal többet haladhatsz előre, ha elindulsz egy réspiaccal, és 6 hónap múlva kiderül, hogy módosítani kell, mert nem volt jó az irány, mintha tervezgetnél a háttérben.

Fejlődik az üzleted

Miközben te úgy fogod fel, hogy az egyik irány megbukott, és egy másik irányba kell indulnod, lehet, hogy a közönséged észre sem veszi. Sőt, amit te bukásnak tekintesz, ők valószínűleg azt fogják ebből látni, hogy fejlődik az üzleted.

Később bővíthetsz

Amikor úgy érzed, hogy nemet mondasz lehetőségekre, ez nem szól örökre. Később szélesítheted a fókuszodat, új problémákat célozhatsz meg.

Én pl. blogindítás témával kezdtem, de később hozzávettem a közönségépítés és a pénzkeresés egyes formáit is. 

Kísérletezz tehát az első iránnyal, és adj neki 6 hónapot. 6 hónap múlva már sokkal jobban fogod látni, hogy jó-e az irány, szükséges-e módosítani rajta vagy új irányt kell keresni.

 

Hogyan találd meg a réspiacod?

Több lehetőséged is van arra, hogy megtaláld egy piacon belül a saját helyedet.

Végezz piackutatást!

Keress rá a versenytársakra és nézd meg, hogy ők mit csinálnak. Mi az, amit jól csinálnak? Kikre fókuszálnak? Kikre nem fókuszálnak? Mi az, ami hiányzik vagy amit te máshogy tudnál csinálni? Általános megoldások helyett hogyan tudnál te jobban fókuszálni egy speciális témára, célközönségre?

Például lehetsz általános könyvelő vagy fókuszálhatsz csak a Katásokra.

Nézz körül a közösségi médiában!

Keress olyan embereket az online beszélgetések során, akik megrekedtek valahol, mert nem találtak elég jó megoldást a problémájukra.

Mi lehet ennek az oka? Nem létezik megoldás a problémájukra? Vagy nem teljesen jók a létező megoldások a speciális igényeikre?

Indulj ki egy saját problémádból!

Van olyan probléma egy adott témán belül, amit te valahogy megoldottál, viszont amit nem volt könnyű megoldani. Tudnál jobb megoldást létrehozni a létezők helyett?

 

Végezetül…

A specializáció segít megteremteni a tevékenységünk fókuszát, miközben segít kitűnni a versenytársak közül is.

Gyorsabban szakértőjévé válhatunk a témánknak, és általában gyorsabban indíthatjuk be a vállalkozásunkat, ha egy teljes nagy piac megcélzása helyett egy kisebb réspiacra fókuszálunk az elindulásunk után. 

Ezt a posztot más formátumban is eléred