Fedezd fel az online pénzkereséshez és a szabadabb élethez vezető utat a LÉGY A SAJÁT FŐNÖKÖD! könyvvel ⟹

INGYENES Vállalkozási Ötlet Workshop - Április 25-30. Foglald le a helyed és találd meg az ötleted 1 HÉT alatt⟹

#39 Az üzleted útjelzője: Így határozd meg a célközönségedet!

Iratkozz fel a csatornámra!

Az Online Vállalkozás Egyszerűen podcast nyári különkiadása arról a vállalkozásépítési stratégiáról szól, ami ma a legjobb módszer azoknak, aki nulláról szeretnének belevágni egy saját vállalkozás felépítésébe az interneten. 13 héten keresztül, június 3-a és augusztus 26-a között minden héten a vállalkozásépítés 1-1 fontos kérdéséről beszélgetünk. 

Ennek a résznek a témája újra egy olyan kérdés, ami a leendő vállalkozásunk biztos alapját jelenti, és fontos, hogy döntéseket hozzunk ezzel kapcsolatban már a tervezés fázisában. Ez a kérdés pedig az, hogy egyáltalán kinek is szól a vállalkozásunk.

Az adásban említett linkek

VIP infóforrás és támogatás


Az üzleted útjelzője: Így azonosítsd be és határozd meg a célközönségedet!

A mai epizód teljes egészében az ideális célközönséged meghatározásáról szól. Tudnod kell ugyanis, hogy kihez szeretnél beszélni, kinek készíted a tartalmaidat és a termékeidet. 

A célközönségedet jól kell ismerned. Pontosan kell értened, hogy mire van szükségük, mire vágynak, milyen kihívásokkal és akadályokkal szembesülnek, mit szeretned, mit utálnak.

Ebben a bejegyzésben arról lesz szó, hogy hogyan derítheted ki mindezt. 

Hova kapcsolódik a VTM Térképen ez a téma?

A célközönséged meghatározása  a Térkép 1. szakaszának, a Létrehozásnak az egyik legfontosabb lépése.

Ha el szeretnéd ugyanis érni azt az életstílust amire vágysz egy online vállalkozás felépítésével, akkor határozott irányt kell adni mindennek, amit csinálsz.

Ezért legelőször ezekre a kérdésekre kell tudnod válaszolni:  

  • Miről szól a vállalkozásod? Mi a témád, miről fogsz beszélni?
  • Kihez fogsz beszélni?

Ennek a meghatározásával kezdődik a teljes folyamat. Amikor később felmerülnek ilyen kérdések, mint például…

  • hogyan tudok kitűnni a versenytársak közül?
  • milyen terméket hozzak létre?
  • mi fogja megvenni a termékemet?

…ezek mind erre az első fontos kérdésekre vezethetők vissza: Mi a témád, és kihez szeretnél beszélni?

2 szempontból is érdekes viszont ez a lépés:

  • Ez egy izgalmas lépés, mivel itt még sok lehetőséged van, és ezen a ponton még minden lehetséges.
  • Viszont tudjuk, ez egy kritikus pont is. Ezért sokan megakadnak ezen a ponton.  A választási lehetőségben ugyanis benne van a siker, de a kudarc lehetősége is.


Ne felejtsük el viszont az online vállalkozás egyik legfontosabb szabályát:

A kész jobb, mint a tökéletes.

Ezért a döntés mindig jobb, mintha megakadnál ennél a lépésnél. Minden korrigálható ugyanis később, ehhez viszont el kell valamivel indulni, és információkat gyűjteni. 

Ez a bejegyzés tehát a célközönség meghatározásáról szól, és kezdjük azzal, hogy mit is jelent pontosan a célközönség. 

 

Mit jelent a célközönség? 

A célközönség olyan emberekből áll, akik hasonló problémával küzdenek. Ez szorosan kapcsolódik tehát a réspiacodhoz. A célközönség viszont még jobb fókuszt ad annak, amit csinálsz. 

Mi az avatar?

Az egyszerűség kedvéért viszont a célközönség egyetlen ideális tagjáról érdemes beszélni, akit nevezhetünk avatarnak.

  • Az avatar egyetlen ideális olvasó, hallgató, ügyfél, akinek pont arra van szüksége, amit te kínálni tudsz.
  • És fordítva is igaz: az ideális avatar egy olyan személy, akivel te is nagy örömmel dolgozol együtt.

Szóval ezt az egyetlen személyt fogjuk meghatározni és megismerni. Egyetlen személyt ugyanis sokkal könnyebb elképzelni, mint egy csoportot, és ez határozott irányt fog adni mindennek, amit csinálunk.

Rögtön beszéljünk is az egyik fő félelemről, ami az avatarral kapcsolatban felmerül: 

“Ha egyetlen személyre gondolok, nem szűkítem le túlságosan, hogy kiket érek el?”

Nem, és ezt tapasztalatból is mondhatom. A speciális mindig különleges és izgalmas. Ami viszont túl általános, az unalmas, és nem tudsz vele kitűnni a sok általános üzenet közül.

Az én avatarom Szilvi, egy 2 gyerekes anyuka, aki nem szeretne visszamenni a multis állásába, mert a gyerekeivel szeretne több időt tölteni.

Ennek ellenére a podcast csatornám hallgatói között van fiatal biciklisfutár is, aki munka közben egy saját vállalkozást tervez a csatornámat hallgatva, és van nyugdíjas mérnök is, aki a nyugdíját szeretné kiegészíteni az internet segítségével.

Szóval avatarra szükség van. Ha nincs ilyen irányjelző, akkor minden, amit csinálsz annyira általános lesz, hogy senkit nem tudsz megszólítani vele. Ha van határozott irány és üzenetek, akkor viszont nagyon könnyű bevonzani a célközönséged tagjait.

Első lépésben meg kell tehát határoznunk, hogy kinek csináljuk, amit csinálunk, és mindenkinél jobban kell ismernünk az avatarunkat: mitől fél, mi a vágya, és mit gondol arról, hogy mire is van szüksége.

Egy homályos avatarral az üzeneteid is erőtlenek és homályosan lesznek. Ha nem tudod megmondani, hogy kihez szeretnél eljutni, akkor az üzeneteid

  • nem lesznek egyértelműek
  • nem érik el a közönségedet
  • nem tudsz kitűnni a piaci zajból.

 

„Aki mindenkihez szeretne szólni, az valójában senkihez nem fog eljutni„ Seth Godin

Lézer fókuszra lesz tehát szükséged. amivel kitűnhetsz a tömegből azok számára, akik a legjobban fognak rezonálni az üzeneteiddel.

 

Hogyan határozzuk meg az avatarunkat?

Gyakori hiba, amikor valaki csak egy laptop képernyője mögött ülve próbálja megalkotni az ideális avatart.  Kiindulásnak ez is jó módszer. Az igazság viszont az, hogy a legjobban a gyakorlatban, valódi kommunikáción, beszélgetéseken keresztül ismerhetjük meg  az avatarunkat. 

Hogyan ismerd meg tehát az avatarodat?

Kövesd ezeket a lépéseket és jól bevált módszereket!

1. lépés: Írj egy részletes leírást az ideális avatarodról!

Először is készítsd el az avatarod részletes leírását annak alapján, amit ma tudsz róla!

Ilyen kérdésekre keresd a választ:

  • Hány éves?
  • Mit olvas?
  • Hol tölt időt a szabadidejében?
  • Mi lelkesíti?
  • Mitől fél?
  • Milyen blogokat olvas? Milyen podcast csatornákat hallgat?
  • Mitől nem tud éjszaka aludni? Vagyis mi a legnagyobb kihívás számára az életében?

 

2. lépés: Csinálj kutatást az interneten!

Az avatarodról további információkat gyűjthetsz egy kis kutatással. 

  • Keress olyan csoportokat, fórumokat a közösségi médián, ahol az avatarod időt tölt!
  • Olvass bele versenytárs blogok hozzászólásaiba!
  • Nézd meg, hogy miről beszélnek, milyen kérdései vannak!

Ne ijedj meg, ha közben azt látod, hogy valaki már megoldással szolgál az avatarodnak! Mindig van lehetőség arra, hogy az avatarodat megkülönböztesd és veled akarjon dolgozni. Erről szó lesz egy későbbi epizódban.

3. Lépés: Találj olyan embereket, akik az avatarod lehetnének!

Biztos ismersz 1-2 olyan kollégát, barátot, aki ideális avatarod lehetne. Ha pedig már vannak ügyfeleid, akkor válaszd ki azokat, akikkel a legszívesebben dolgozol együtt!

Alternatív megoldásként írd le a jelenlegi vagy  korábbi önmagad kiindulásként, ha te is a saját célközönséged tagja vagy vagy voltál.

Fontos: mindig képzeld magad az avatarod helyébe! Ha ezt teszed, könnyen átérezheted, hogy mit szeretnek, mit nem szeretnek, mire vágynak, mitől félnek. 

Készítsd el tehát az avatarod leírásának az első verzióját! 

Segítségképpen töltsd le a Célközönség munkalapot, ahol megtalálod a legfontosabb kérdéseket az avatarod leírásához!

Ezt a leírást tekintsd egyelőre hipotézisnek, amit a következő lépésben meg fogunk erősíteni.

4. lépés – Csinálj 7-10 megerősítő hívást!

Ebben a lépésben 7-10 valós személlyel fogsz beszélni, akik ideális avatarod lehetnének.

A hívás videóhívást (Zoom, Skype) jelent vagy személyes találkozót, mert fontos, hogy lásd is a beszélgetőpartneredet, ne csak halld.

Itt jól célzott kérdések segítségével még jobban megérheted, hogy az avatarod:

  • mire vágyik
  • mire van szüksége
  • mi a problémája
  • mit csinált a múltban, hogy megoldja a problémát
  • hova szeretne a jövőben eljutni.


A beszélgetés irányított kérdéseken keresztül történik.

Fontos alapelv ezeknél a beszélgetéseknél, hogy sokkal kevesebbet beszélj, mint amennyit figyelsz.

Ha beleegyezik a beszélgetőpartnered, akkor vedd is fel a beszélgetést. Azok a szavak, kifejezések, amit az avatarod használ, ugyanis aranyat érnek majd, amikor az email szövegeidet, az értékesítési oldaladat és minden mást írsz.

Célközönség munkalap nagy segítségedre lehet abban, hogy milyen kérdésekre keresd a választ. amikor az avatarod megismerésére törekszel. 

Létezik olyan, hogy több avatar?

Igen, természetesen létezik. Nekem is három avatarom van jelenleg. 

Ahogy fejlődik a vállalkozásod és bővül a témád, újabb és újabb avatarokat tudsz majd meghatározni.

Viszont egyetlen avatarral érdemes indulni, és mindig csak egy avatar fő problémájának a megoldásán érdemes dolgozni.

Szóval mielőtt bármit is csinálnál, bármilyen bejegyzést írnál, értékesítési oldalt készítenél, workshopot indítanál, tisztába kell lenned azzal, hogy kinek készíted mindezt.

Ne ugord át ezt az avatar megismerésének a lépését. Ez az egyik leghasznosabb lépés,  és minden sikeres online vállalkozó folyamatosan foglalkozik  a célközönsége jobb megismerésével.

Ez a lépés után ugyanis sokkal könnyebb lesz a tartalmaidat létrehozni, akár blogot, podcastet vagy videót készítesz. Csak oda kell őt képzelned és neki  beszélhetsz, neki írhatsz. 

Végezetül…

Sokan félnek attól, hogy elsőre nem találják el pontosan az avatarukat.

Ne felejtsd el, hogy itt sincs semmi nincs kőbe vésve. Az ideális avatar változhat idővel, ahogy egyre többet megtudsz a közönségedről, és ahogy az üzleted fejlődik, változik.

A legfontosabb, hogy valamivel indulj el.

Ha pedig szeretnél még több segítséget kapni a réspiacod, avatarod meghatározásához, akkor a VTM Bootcamp programom részeként pontosan megmutatom azt is, hogy hogyan szervezd meg és bonyolítsd le a beszélgetéseket az avataroddal.

Sőt, két mintabeszélgetést felvételét meg is hallgathatod. Ezeket csak kell másolnod és a saját témádra átalakítani. 

Lépj tehát kapcsolatba az avataroddal, és beszélgess vele, mert ez a legjobb módszer, amivel megismerheted, és amin keresztül megoldásra váró problémákat, jövedelmező termékötleteket azonosíthatsz be. 

Ezt a posztot más formátumban is eléred