Az Online Vállalkozás Egyszerűen podcast nyári különkiadása arról a vállalkozásépítési stratégiáról szól, ami ma a legjobb módszer azoknak, aki nulláról szeretnének belevágni egy saját vállalkozás felépítésébe az interneten. 13 héten keresztül, június 3-a és augusztus 26-a között minden héten a vállalkozásépítés 1-1 fontos kérdéséről beszélgetünk.
Ennek a résznek a témája újra egy olyan kérdés, ami a leendő vállalkozásunk biztos alapját jelenti, és fontos, hogy döntéseket hozzunk ezzel kapcsolatban már a tervezés fázisában. Ez a kérdés pedig az, hogy egyáltalán kinek is szól a vállalkozásunk.
A mai epizód teljes egészében az ideális célközönséged meghatározásáról szól. Tudnod kell ugyanis, hogy kihez szeretnél beszélni, kinek készíted a tartalmaidat és a termékeidet.
A célközönségedet jól kell ismerned. Pontosan kell értened, hogy mire van szükségük, mire vágynak, milyen kihívásokkal és akadályokkal szembesülnek, mit szeretned, mit utálnak.
Ebben a bejegyzésben arról lesz szó, hogy hogyan derítheted ki mindezt.
A célközönséged meghatározása a Térkép 1. szakaszának, a Létrehozásnak az egyik legfontosabb lépése.
Ha el szeretnéd ugyanis érni azt az életstílust amire vágysz egy online vállalkozás felépítésével, akkor határozott irányt kell adni mindennek, amit csinálsz.
Ezért legelőször ezekre a kérdésekre kell tudnod válaszolni:
Ennek a meghatározásával kezdődik a teljes folyamat. Amikor később felmerülnek ilyen kérdések, mint például…
…ezek mind erre az első fontos kérdésekre vezethetők vissza: Mi a témád, és kihez szeretnél beszélni?
2 szempontból is érdekes viszont ez a lépés:
Ne felejtsük el viszont az online vállalkozás egyik legfontosabb szabályát:
A kész jobb, mint a tökéletes.
Ezért a döntés mindig jobb, mintha megakadnál ennél a lépésnél. Minden korrigálható ugyanis később, ehhez viszont el kell valamivel indulni, és információkat gyűjteni.
Ez a bejegyzés tehát a célközönség meghatározásáról szól, és kezdjük azzal, hogy mit is jelent pontosan a célközönség.
A célközönség olyan emberekből áll, akik hasonló problémával küzdenek. Ez szorosan kapcsolódik tehát a réspiacodhoz. A célközönség viszont még jobb fókuszt ad annak, amit csinálsz.
Az egyszerűség kedvéért viszont a célközönség egyetlen ideális tagjáról érdemes beszélni, akit nevezhetünk avatarnak.
Szóval ezt az egyetlen személyt fogjuk meghatározni és megismerni. Egyetlen személyt ugyanis sokkal könnyebb elképzelni, mint egy csoportot, és ez határozott irányt fog adni mindennek, amit csinálunk.
Rögtön beszéljünk is az egyik fő félelemről, ami az avatarral kapcsolatban felmerül:
“Ha egyetlen személyre gondolok, nem szűkítem le túlságosan, hogy kiket érek el?”
Nem, és ezt tapasztalatból is mondhatom. A speciális mindig különleges és izgalmas. Ami viszont túl általános, az unalmas, és nem tudsz vele kitűnni a sok általános üzenet közül.
Az én avatarom Szilvi, egy 2 gyerekes anyuka, aki nem szeretne visszamenni a multis állásába, mert a gyerekeivel szeretne több időt tölteni.
Ennek ellenére a podcast csatornám hallgatói között van fiatal biciklisfutár is, aki munka közben egy saját vállalkozást tervez a csatornámat hallgatva, és van nyugdíjas mérnök is, aki a nyugdíját szeretné kiegészíteni az internet segítségével.
Szóval avatarra szükség van. Ha nincs ilyen irányjelző, akkor minden, amit csinálsz annyira általános lesz, hogy senkit nem tudsz megszólítani vele. Ha van határozott irány és üzenetek, akkor viszont nagyon könnyű bevonzani a célközönséged tagjait.
Első lépésben meg kell tehát határoznunk, hogy kinek csináljuk, amit csinálunk, és mindenkinél jobban kell ismernünk az avatarunkat: mitől fél, mi a vágya, és mit gondol arról, hogy mire is van szüksége.
Egy homályos avatarral az üzeneteid is erőtlenek és homályosan lesznek. Ha nem tudod megmondani, hogy kihez szeretnél eljutni, akkor az üzeneteid
„Aki mindenkihez szeretne szólni, az valójában senkihez nem fog eljutni„ Seth Godin
Lézer fókuszra lesz tehát szükséged. amivel kitűnhetsz a tömegből azok számára, akik a legjobban fognak rezonálni az üzeneteiddel.
Gyakori hiba, amikor valaki csak egy laptop képernyője mögött ülve próbálja megalkotni az ideális avatart. Kiindulásnak ez is jó módszer. Az igazság viszont az, hogy a legjobban a gyakorlatban, valódi kommunikáción, beszélgetéseken keresztül ismerhetjük meg az avatarunkat.
Hogyan ismerd meg tehát az avatarodat?
Kövesd ezeket a lépéseket és jól bevált módszereket!
Először is készítsd el az avatarod részletes leírását annak alapján, amit ma tudsz róla!
Ilyen kérdésekre keresd a választ:
Az avatarodról további információkat gyűjthetsz egy kis kutatással.
Ne ijedj meg, ha közben azt látod, hogy valaki már megoldással szolgál az avatarodnak! Mindig van lehetőség arra, hogy az avatarodat megkülönböztesd és veled akarjon dolgozni. Erről szó lesz egy későbbi epizódban.
Biztos ismersz 1-2 olyan kollégát, barátot, aki ideális avatarod lehetne. Ha pedig már vannak ügyfeleid, akkor válaszd ki azokat, akikkel a legszívesebben dolgozol együtt!
Alternatív megoldásként írd le a jelenlegi vagy korábbi önmagad kiindulásként, ha te is a saját célközönséged tagja vagy vagy voltál.
Fontos: mindig képzeld magad az avatarod helyébe! Ha ezt teszed, könnyen átérezheted, hogy mit szeretnek, mit nem szeretnek, mire vágynak, mitől félnek.
Készítsd el tehát az avatarod leírásának az első verzióját!
Segítségképpen töltsd le a Célközönség munkalapot, ahol megtalálod a legfontosabb kérdéseket az avatarod leírásához!
Ezt a leírást tekintsd egyelőre hipotézisnek, amit a következő lépésben meg fogunk erősíteni.
Ebben a lépésben 7-10 valós személlyel fogsz beszélni, akik ideális avatarod lehetnének.
A hívás videóhívást (Zoom, Skype) jelent vagy személyes találkozót, mert fontos, hogy lásd is a beszélgetőpartneredet, ne csak halld.
Itt jól célzott kérdések segítségével még jobban megérheted, hogy az avatarod:
A beszélgetés irányított kérdéseken keresztül történik.
Fontos alapelv ezeknél a beszélgetéseknél, hogy sokkal kevesebbet beszélj, mint amennyit figyelsz.
Ha beleegyezik a beszélgetőpartnered, akkor vedd is fel a beszélgetést. Azok a szavak, kifejezések, amit az avatarod használ, ugyanis aranyat érnek majd, amikor az email szövegeidet, az értékesítési oldaladat és minden mást írsz.
Célközönség munkalap nagy segítségedre lehet abban, hogy milyen kérdésekre keresd a választ. amikor az avatarod megismerésére törekszel.
Igen, természetesen létezik. Nekem is három avatarom van jelenleg.
Ahogy fejlődik a vállalkozásod és bővül a témád, újabb és újabb avatarokat tudsz majd meghatározni.
Viszont egyetlen avatarral érdemes indulni, és mindig csak egy avatar fő problémájának a megoldásán érdemes dolgozni.
Szóval mielőtt bármit is csinálnál, bármilyen bejegyzést írnál, értékesítési oldalt készítenél, workshopot indítanál, tisztába kell lenned azzal, hogy kinek készíted mindezt.
Ne ugord át ezt az avatar megismerésének a lépését. Ez az egyik leghasznosabb lépés, és minden sikeres online vállalkozó folyamatosan foglalkozik a célközönsége jobb megismerésével.
Ez a lépés után ugyanis sokkal könnyebb lesz a tartalmaidat létrehozni, akár blogot, podcastet vagy videót készítesz. Csak oda kell őt képzelned és neki beszélhetsz, neki írhatsz.
Sokan félnek attól, hogy elsőre nem találják el pontosan az avatarukat.
Ne felejtsd el, hogy itt sincs semmi nincs kőbe vésve. Az ideális avatar változhat idővel, ahogy egyre többet megtudsz a közönségedről, és ahogy az üzleted fejlődik, változik.
A legfontosabb, hogy valamivel indulj el.
Ha pedig szeretnél még több segítséget kapni a réspiacod, avatarod meghatározásához, akkor a VTM Bootcamp programom részeként pontosan megmutatom azt is, hogy hogyan szervezd meg és bonyolítsd le a beszélgetéseket az avataroddal.
Sőt, két mintabeszélgetést felvételét meg is hallgathatod. Ezeket csak kell másolnod és a saját témádra átalakítani.
Lépj tehát kapcsolatba az avataroddal, és beszélgess vele, mert ez a legjobb módszer, amivel megismerheted, és amin keresztül megoldásra váró problémákat, jövedelmező termékötleteket azonosíthatsz be.
Kérdésed van? Írj nekem emailt!
Csatlakozz a Facebook csoportunkhoz!