Fedezd fel az online pénzkereséshez és a szabadabb élethez vezető utat a LÉGY A SAJÁT FŐNÖKÖD! könyvvel ⟹

#40 Hogy derítsd ki, hogy fog-e működni? 9 gyakori Vállalkozási Ötlet hiba

Iratkozz fel a csatornámra!

Az Online Vállalkozás Egyszerűen podcast nyári különkiadása arról a vállalkozásépítési stratégiáról szól, ami ma a legjobb módszer azoknak, aki nulláról szeretnének belevágni egy saját vállalkozás felépítésébe az interneten. 13 héten keresztül, június 3-a és augusztus 26-a között minden héten a vállalkozásépítés 1-1 fontos kérdéséről beszélgetünk. 

Ebben a részben még mindig a tervezésnél tartunk, és a vállalkozási ötletről lesz szó. Azokat a jellemző hibákat vesszük végig, amit kezdő vállalkozók gyakran elkövetnek.

A lista segítségével könnyen megvizsgálhatod, hogy a saját ötletednek vannak-e esetleg gyenge pontjai, és még az elindulás előtt módosíthatsz rajta. 

Az adásban említett linkek

VIP infóforrás és támogatás

Hogy derítsd ki, hogy fog-e működni? 9 gyakori vállalkozási ötlet hiba

A vállalkozási ötlet valószínűleg az a téma, amivel kapcsolatban a legtöbb kérdést kapom, és amire sokan keresik a választ a Google keresőn keresztül is. 

Teljesen érthető, ha sok a bizonytalanság a vállalkozási ötlettel kapcsolatban. Nem könnyű kitalálni, hogy mi kell egyáltalán egy jó ötlethez, igaz?

Nem szeretnénk viszont hónapokat, éveket befektetni valaminek az építésébe, amiről csak később derül majd ki hogy nem lehet vele pénzt keresni. 

Ebben a bejegyzésben azokról a fontos szempontokról lesz szó, amit érdemes figyelembe venni, amikor egy vállalkozási ötlet életképességéről van szó. 

 

Melyik lépéshez kapcsolódik ez a téma a Térképen?

Az előző két részhez hasonlóan ez a téma még mindig a Térkép első, Létrehozás szakasz 2. lépéséhez tartozik. Vagyis még mindig a tervezésnél tartunk, ami egy fontos szakasz. Jó tervezéssel sok vállalkozási ötlet hibát előre be tudunk azonosítani, és így elkerülhetjük, hogy olyan dologba fektessünk éveket, ami nem életképes. 

 

Hogyan gondolkodjunk a kezdeti ötletünkről? 

Nyilván senki nem akar olyan ötletbe időt és energiát fektetni, amiről évekkel később derül csak ki, hogy nem lehet vele elég jövedelmet termelni, vagy nem lehet vele növekedni. Ezért sokan inkább el sem indulnak semmivel, vagy éveket töltenek az ötlet csiszolgatásával az íróasztal mögött.

Természetesen a vállalkozási ötlet kiválasztása fontos, viszont ez egy trükkös kérdés. Miközben a legnagyobb kockázatokat előre ki tudjuk szűrni, viszont 100 %-ig akkor sem lehetünk biztosak az ötletünk életképességében az elinduláskor. Teljesen akkor lehetünk biztosak benne, amikor már felépítettük a vállalkozásunkat. 

Amikor a kezdeti ötletünkről van szó, első körben tehát azt a célt érdemes kitűzni, hogy a legnagyobb hibákat elkerüljük, és megszerezzük az elinduláshoz szükséges magabiztosságot.

Az, hogy valóban életképes-e az ötleted, a munka során derül ki, helyesebben a útközben tudsz kialakítani az eredeti ötletedből egy 100%-ig működőképes ötletet.

Mindannyian hibázunk és tévedünk, viszont az ötlet kiválasztásánál van 10 olyan hiba, amit gyakran elkövetnek. Ha ezeket ismerjük, akkor ezeket könnyen elkerülhetjük, és szükség esetén módosíthatunk az ötletünkön, mielőtt még nekiállnánk a megvalósításának.

A 10 hiba megismerése után könnyen megválaszolhatod a kérdést: Elég jó az ötleted az elinduláshoz? 

 

10 gyakori vállalkozási ötlet hiba

 

1. Olyan vállalkozási ötlet, ami senkit nem érdekel

Egy vállalkozás küldetése, hogy olyan valamit hozzunk létre, amit az emberek akarnak.

Példaként a Légy a saját főnököd! című e-könyvemből idézek egy példát:

Omar Zenhom és Nicole Baldin eredetileg tanárok voltak. Elegük lett a túlterheltségből és az alulfizetettségből, ezért 2013-ban elindítottak egy képzést és közösséget az interneten vállalkozóknak.

Sok éven keresztül minden héten tartottak egy webinárt, amin keresztül az érdeklődőknek bemutatták a képzésüket.

Az üzletük jól ment, viszont Omar minden héten órákat töltött a webinár technikai előkészítésével. A folyamatot minden héten lépésről lépésre megismételte, ezért készített egy ellenőrzőlistát, amit követne kellett. 

Felmerült benne, hogy valószínűleg mások is hasonló problémákkal küzdenek. Ezért az az ötlete támadt, hogy termékké alakítja az ellenőrzőlistát, és megvásárolhatóvá teszi. 

Lelkesen belevetette magát a termék, vagyis egy „Csináld magad webinár” útmutató fejlesztésébe, amit egy nagy és költséges kampány keretében dobtak piacra. Összesen két vásárlás történt, ahol az egyik vevő gyorsan élt a pénzvisszafizetési garanciával.

A projekt tehát teljes kurdarccal végződött. Visszatértek az eredeti termékükhöz, a vállalkozói képzéshez, ami továbbra is jól ment.

Közben csak a saját munkájuk egyszerűsítése céljából fejlesztettek egy egyszerű webinár-bővítményt, amivel egyszerűsíteni tudtak a technikai előkészítés folyamatán.

A webinár résztvevői gyorsan észrevették a különbséget. Elkezdték kérdezgetni őket, hogy milyen új szoftvert használnak, amitől ilyen simán megy minden, és hol vehetnék meg ők is ezt a szoftvert. Omar és Nicole ráébredtek, hogy mit is akarnak valójában a leendő ügyfeleik. Nem „csináld magad” útmutatót, hanem kész megoldást.

Ez alkalommal viszont nem álltak neki rögtön egy végleges termék idő- és tőkeigényes fejlesztésének. Először biztosak akartak lenni az ötletük piacképességében. Ezért csináltak egy egyszerű értékesítési oldalt, ahol összefoglalták, hogy milyen előnyei lesznek a szoftvernek, amit létre szeretnének hozni, majd elküldték az oldal linkjét a hírlevelük feliratkozóinak. Az e-mailben őszintén megírták, hogy a szoftver négy hónap múlva készül majd el, de a korai csatlakozóknak örök hozzáférést adnak a szoftverhez. 

48 órán belül 150-en vásárolták meg a még csak fejben létező szoftvert, majd még 100-an a következő 24 órában.

Az ötlet tehát átment a teszten, elindulhatott a szoftver fejlesztése. A fejlesztésbe ráadásul bevonták a korai vásárlókat, akiktől folyamatosan visszajelzéseket kértek a folyamat egyes fázisaiban. 

Így született meg a WebinarNinja platform, aminek ma már 15.000 felhasználója van.

Tehát az, hogy valami megold egy problémát, még nem jelenti azt, hogy az emberek pont ezt akarják, és meg is fogják venni.

És pont erről beszélt egy korábban készült interjúban Gere Tamás is, aki 6 évig küzdött egy GPS termék forgalmazásával. Végül el kellett fogadnia, hogy a probléma ugyan létezik, de nem arra a megoldásra vágytak az emberek. Túl bonyolult volt a termék. 

Szóval az, hogy számodra valami jó ötletnek tűnik, még nem jelenti azt, hogy pont abban a formában vágynak az emberek a megoldásra. Csak azért, mert valami megold egy problémát, vagy azért, mert nem létezett még rá addig megoldás, attól még nem lesz jó vállalkozási ötlet. 

Érdemes a problémából kiindulni, de hipotézisként kezelni magát a problémát és a megoldást is. Szükségünk lesz további bizonyítékokra, ami azt mutatja,  hogy a probléma valóban létezik és az embereket zavarja annyira a probléma, hogy fizetni is hajlandók a megoldásért. És persze, hogy pont abban a formában vágynak a megoldásra.

“Az igényt megteremteni nehéz dolog. Az igényt kielégíteni annál könnyebb.”  Timothy Ferriss

Azért zseniális az a vállalkozásépítési stratégia, amit a Térkép követ, mert számtalan formában gyűjthetsz bizonyítékokat az ötleted életképességére, mielőtt nekiállnál a megvalósításának.

Olyan dolgot kell tehát készítenünk, amit az emberek akarnak. Ezt pedig úgy tudjuk a legkönnyebben kideríteni, ha megkérdezzük őket.

Hogy hogyan derítsd ki, pontosan mire vágynak az emberek, és hogyan állj neki a termékfejlesztésnek, a VTM Bootcamp képzésben részletesen, lépésről lépésre megtanulhatod. 

 

 

2. Olyan ötlet, amit nem vagy képes megvalósítani

A következő gyakori hiba, amikor olyan komplikált dolgot szeretnél létrehozni, amit nem vagy képes kivitelezni. 

Ez valószínűleg az egyik leggyakoribb ok, amiért vállalkozások el sem indulnak vagy képtelenek a terméket kifejleszteni. Egy vállalkozás ugyanis rengeteg feladattal jár, és ha rögtön egy nagyvállalatot akarunk nulláról felépíteni, akkor belefulladunk a feladatokba.

Ezért az a módszer, amit a Térkép követ, sok előnnyel jár.

Blogot vagy podcast csatornát indítani mindenki tud, és az email lista építés is könnyen megtanulható.  Amikor ezek már jól mennek, akkor állunk csak neki az első termékünk tesztelésének és létrehozásának. 

Így nem egyszerre csinálunk többféle új dolgot, és nem is rögtön egy bonyolult termék létrehozásával kezdünk, hanem egyszerűbb pénzkeresési módszerekkel. 

Sok vállalkozó viszont pont fordítva próbál elindulni: azonnal az álomterméket szeretné létrehozni, és a nagy vízióját megvalósítani egy hosszú és kockázatos termékfejlesztés utána.

Ezt pedig az a stresszes időszak követi, amikor vevőket próbál találni a termékre. 

Ez a módszer sok esetben egyelő a kudarccal, mert túl sok túl sok mindent akarunk egyszerre csinálni. 

Egy kis probléma egyszerű megoldásával érdemes elindulni. A ma már sikeres globális vállalatok is általában kicsiben indultak, egy kisebb probléma megoldásával. Az Uber sem globális vállalaként indult, hanem San Franciscoban a tech vezetők városi közlekedésének a problémájára indult.

Induljunk ki abból hogy valószínűleg nehezebb lesz egy online vállalkozást felépíteni, mint gondolnád, és tovább is fog tartani, mint gondolnád. Ezért ne nehezítsd a helyzetedet még azzal, hogy valami bonyolult dolgot próbálsz létrehozni elsőre.

Amikor már megvan a vállalkozói rutinod, akkor komplikáltabb dolgok létrehozására is képes leszel.

 

3. Olyan ötlet, amivel nem tudsz kitűnni a piacon

Azok a problémák, amiknek a megoldásában komoly üzleti lehetőség van, valószínűleg komoly versenyt vonzanak. 

Ha csak egy újabb szereplőként indulsz, akkor kevés esélyed van a sikerre.

Szüksége van a piacnak egy újabb szereplőre? Attól függ. Ha ki akarsz tűnni a tömegből, akkor meg kell tudnod különböztetni magad. Ha viszont sikerül kitűnnöd a versenytársak közül, akkor jelentős meglévő kereslettel fogsz találkozni, és valódi sikersztorit írhatsz.

Vegyük példának John Lee Dumast, a Entrepreneurs On Fire alapítóját, aki a heti vagy még ritkábban publikáló üzleti podcastek között indult el egy napi podcasttel. Nem talált ki gyökeresen új dolgot, viszont máshogy csinálta, mint a versenytársak, és ezzel azonnal kitűnt a többi podcast közül.

Kell tehát találni valamit, ami megkülönbözteti az ötletedet, ez angolul a USP-nek, vagyis Unique Selling Point-nak is hívjuk. 

Ez lesz az az ok, amiért a te blogodat, csatornádat, termékedet érdemes választani a többi helyett. 

 

4. Olyan ötlet választása, ahol nem ismered eléggé a célközönséget

Ha nem ismered eléggé a közönséget, akkor hogyan fogod a problémáját megoldani? Hol fogod megtalálni őket? Hogy fogod megszólítani őket? 

Ahhoz hogy a vállalkozási ötleted megkülönböztessen téged, arra van szükség, hogy ismerd a célközönséged.

Ezért nagyon jó, ha olyan ötletet választasz, ahol már eleve ismered a közönséged, vagy ahol lehetőséged van arra, hogy megismerd a közönséged tagjait. Különösen előnyös helyzet az, ha te is a célközönség tagja vagy, illetve voltál.

Szerencsére megvannak azok a módszerek, amivel jobban megismerheted a közönséged tagjait. Az egyik legjobb módszer, ha irányított beszélgetést folytatsz a közönséged néhány tagjával. Ez gyakorlatilag egy 15-20 perces interjú, aminek az eredményeként éertékes információk birtokába kerülhetsz a közönséged igényeit, vágyait, félelmeit stb. illetően.

Ezeknek a beszélgetéseknek a pontos menetét megismerheted a VTM Bootcamp képzésből.

Bármilyen módszert választasz is a közönséged megismerésére, fontos, hogy mindenképpen olyan közönséget válassz , akikkel szívesen töltesz együtt időt, és akikkel egy nyelvet tudsz beszélni.

 

5. A vállalkozási ötleted nem épít a készségeidre, tapasztalataidra

Vállalkozást indítani nem egyszerű, hiszen a szakmai készségek elsajátítása mellett magát a vállalkozást is meg kell tanulnunk. Ez önmagában is komoly feladat.

Ezért fontos, hogy próbáljuk minél inkább kihasználni a meglévő készségeinket, tapasztalatainkat ahelyett, hogy teljesen nulláról indulnánk.

Sokan utálják a munkahelyüket, ezért valami teljesen más dologba szeretnének kezdeni. Érdemes viszont az ötletünk kiválasztásánál figyelembe venni, hogy milyen készségeink, korábbi tapasztalataink vannak, hiszen ezeknek nagy hasznát vehetjük a vállalkozásunkban. 

Ez persze nem jelenti azt, hogy csak olyan témát választhatunk, amiben szakértők vagyunk. Ha viszont értünk pl. ahhoz, hogy hogyan kell videókat készíteni, vagy azt mondják rólunk, hogy milyen jól beszélünk, vagy a precizitásunkat dicsérik gyakran, ezeket a készségeket mindenképpen érdemes figyelembe venni a témánk kiválasztásánál.

 

6. Olyan ötlet választása, amit nem szívesen működtetsz

Sokan úgy ugranak bele egy ötlet megvalósításába, hogy lelkesek a lehetőség miatt, de nem gondolnak bele igazán abba, hogy mivel jár majd ennek a vállalkozásnak a működtetése. Elindítják az üzletet, és hónapok, évek múlva jönnek rá, hogy nem ez az a vállalkozási forma, amit örömmel működtetnének.

Lehet, hogy azért, mert az a vállalkozás nem illeszkedik igazán ahhoz az életstílushoz, amit megálmodtak maguknak? Vagy nem szívesen dolgoznak együtt azzal az ügyfélkörrel, akit megcéloztak? Esetleg a kreatív energiáikat nem tudják kellőképpen kihasználni?

Ha az életstílus tényezőt nem vesszük figyelembe a vállalkozási ötlet kiválasztásánál, akkor hogyan is érhetnénk el a segítségével a személyes céljainkat?

Könnyű egy pénzügyileg sikeres vállalkozás élén találni magunkat, ami nem harmonizál azzal az életstílussal, amit meg szeretnénk teremteni a segítségével magunknak.

Ezért is kezdtük a teljes folyamatot annak az átgondolásával, hogy mit is szeretnénk 3-5 év múlva elérni és mi jelenti számunkra majd a sikert

 

7. Egy könnyebb ötlet választása

Mindannyian ismerünk olyan embereket, akik egyik ötletről ugranak a másikra, mert az újabb ötletben nagyobb lehetőséget látnak, vagy egy könnyebb utat.

“Gazdagodjunk meg gyorsan” ígéretek mindig lesznek és kísérteni fog minket. Mindig fogunk találkozni olyan listákkal, amiből megismerhetjük az év legjobb üzleti lehetőségeit.

A listák formájában szembe jövő lehetőségekkel viszont érdemes óvatosnak lenni. Nem kell feltétlenük elvetni őket, de érdemes alaposan megvizsgálni őket.

A valódi üzleti lehetőségek ugyanis sok munkával járnak. Nem léteznek gazdagodjunk meg gyorsan lehetőségek. Ha ilyen létezne, gondolod, hogy listák formájában közzétennék őket az interneten?

Aki viszont mindig azt nézni, hogy miben van több pénz, vagy hogyan lehet minimális munkával elérni a célokat, nem igazán érti a vállalkozás lényegét.

 

8. Olyan ötlet választása, amiért nem hajlandók fizetni

Az egyik legfontosabb kérdés egy vállalkozási ötlet kapcsán, hogy a probléma megoldásáért hajlandók-e fizetni az emberek. 

Sok olyan probléma létezik ugyanis, ahol az embereknek szükségük van ugyan a megoldásra, de egyszerűen nem hajlandók fizetni érte.

A probléma létezik, de nem elég fontos. Az emberek vágynak ugyan a megoldásra, de csak addig, ameddig ez ingyenes. Vagy nem akarnak vagy nem képesek fizetni.

Sajnos, ezt sokszor nehéz előre megmondani, mert ha rákérdezünk a leendő ügyfeleinknél, hogy hajlandók lennének-e fizetni, akkor lelkesen igennel válaszolnak, egészen addig, ameddig nem kell valóban fizetniük.

Ezért a termékeinket létrehozás előtt tesztelni kell, vagyis megnézni, hogy találunk-e legalább néhány embert, aki hajlandó fizetni a termékünkért. Többféle tesztelési módszer létezik:

  1. Megnézhetjük, hogy van-e már hasonló termék a piacon, amiért fizetnek az emberek.
  2. Előre, még a létrehozás előtt értékesíthetjük a termékünket
  3. Az MVP (Minimum Viable Product) koncepciót alkalmazzuk, amikor a termékünk legegyszerűbb kezdetleges verzióját dobjuk először a piacra. 

 

Motiváló idézet a sikerről

 

9. Olyan ötlet választása, ami nem lelkesít

Ha nem lelkesít az ötlet, aminek a megvalósításán dolgozol, nehéz lesz éveken keresztül kitartani az ötleted mellett, és kiemelkedő minőséget, megoldást létrehozni.

Sokan a szenvedélyükből szeretnének vállalkozást építeni. ami teljesen jó megközelítést, feltéve, hogy minden más szempont is érvényesül mellette.

Viszont nem csak olyan témával lehet sikeres vállalkozást építeni, amiért szenvedélyesen rajongsz. Szenvedélyes rajongás helyett elég, hogy fontos legyen számodra valamiért, hogy megoldást kínálj a problémára. Ez lehet személyes érintettség, tapasztalat vagy őszinte segítési vágy. Mindegy hogy mi, csak találd meg azt, ami miatt 5 év múlva is fontos lesz számodra, hogy azzal a témával vagy azzal a célközönséggel foglalkozz, amit választottál. 

Ha ugyanis nincs meg az elkötelezettséged az ötleted iránt, akkor könnyű az első nehézségek esetén feladni, vagy egy másik ötlet után nézni.

Az elkötelezettség fontos feltétele tehát a sikernek. Fontos lehet számodra maga a probléma, a megoldás, a közönöség. mindegy honnan közelíted meg.

Végezetül…

Most, hogy már ismered a leggyakoribb vállalkozási ötlet hibákat, könnyebb lesz válasz találni arra, hogy jó –e a vállalkozási ötleted az elinduláshoz.

Gyakori, hogy nem minden szempontnak felel meg az ötleted. Egy-két pontnál még útközben korrigálható a hiba, viszont ha már 3-4 pontnak nem felel meg az ötlet, akkor nagyon nehéz az ötletből sikeres vállalkozást építeni.

A vállalkozási ötlet kiválasztása valóban fontos, viszont nem minden.

Az igazi feladat a megvalósításnál kezdődik, amikor az ötletünket hosszú hónapok, évek munkájával felépítjük.

Ebben nagy segítségedre lehet a VTM Bootcamp program, hiszen itt megszerezheted az elinduláshoz, a vállalkozásod építéséhez szükséges tudást, és azt a támogatást is, amire szükséged lesz az út során.

Egyedül ugyanis nem könnyű egy vállalkozást felépíteni. Egy támogató közösség viszont hatalmas előnyt jelenthet. 

Ezt a posztot más formátumban is eléred