fbpx

Hogyan csinálj a hobbidból sikeres vállalkozást? Interjú Gere Tamás pilótával

Üdvözöllek a Különleges Életstílusok Sorozatban, ahol olyan inspiráló emberekkel szeretnélek megismertetni, akik leporolták a majdnem elfeledett álmaikat,  és megvalósították, vagy jó úton vannak az Álom Életstílusuk megvalósítása felé.

Ebben a részben Gere Tamással beszélgettem, aki eredetileg mérnöknek tanult, de mindig is vállalkozni szeretett volna, és helytől és időtől függetlenül dolgozni. Fiatal kora ellenére nagyon különleges életutat tudhat maga mögött, a szenvedélye és a folyamatos tanulási vágy viszi előre. Autógépész, blogger, repülőgép pilóta és oktató, 2 könyv szerzője, online marketing szakember – mindez 33 évesen.

 

Hobbiból vállalkozás

Mesélj nekünk az kezdetekről. Egy csodás diplomával a zsebedben hogyan lettél mégis vállalkozó?

Régen szerettem gokartozni, futamokat és bajnokságokat nyertem. Az autósport mindig vonzott, de mivel versenyzőként nagyon sokba kerül továbblépni, ezért úgy voltam vele, hogy próbáljuk meg mérnökként, hogy legalább a versenypálya szélén ebben a közegben mozoghassak. Így a BME-n autógépészként diplomáztam.

Régen azt láttam, hogy a versenymérnökök programozzák laptopon a technikát, és ennyi. Az egyetem végére viszont kiderült, hogy a valóság teljesen más. Az autósport valójában egy száguldó cirkusz. Minden versenyhétvége máshol van, sokat kell utazni, ott lenni egész nap, és rájöttem, hogy még mérnökként sem ez az álommeló számomra.

Multinál szintén nem akartam dolgozni. Hallottam érdekes történeteket olyanoktól, akik egyetem után elkezdtek dolgozni autóipari cégeknél. Kiküldték őket télen Svédországba tesztelni, ahol napközben alig van világos, mínusz 20 fokban kell dolgozni, és azt gondoltam, hogy én ezt sem fogom csinálni.

Igazából maga az alkalmazotti lét sem vonzott soha. Már középiskolában is úgy éreztem, hogy saját vállalkozást szeretnék, persze fogalmam sem volt, hogy mit. Egyetem alatt el akartam kezdeni vállalkozni, pl. honlapokat építeni, de mint tudjuk, a BME nem gyenge, oda kell tenni magad folyamatosan, és nem akartam 8-9 évig vagy még tovább elhúzni az egyetemet.

Aztán kaptam egy lehetőséget, hogy ott maradhatok PhD-sként az autós tanszéken és folytathatom diplomamunkám témáját. Nagyjából ezzel egy időben indítottam el az első vállalkozásomat. GPS adatgyűjtő termékeket forgalmaztam versenyzőknek, tudat alatt azért, hogy ezzel is közelebb tudjak kerülni a versenyzőkhöz és versenypályához. Ez a közeg továbbra is vonzott.

Mai fejjel viszont már tudom, hogy nem érdemes ezzel foglalkozni, szóval 6 évvel az indulás után a GPS bizniszt éppen most építem le. Rá kellett jönnöm, hogy ezek nagyon bonyolult eszközök és a versenyzők nem tudják őket kezelni. Nagy tanulmányút volt ez. Valójában a kezdeti sikertelenségnek köszönhetem azt, hogy ma már azt csinálom, amit szeretek. A folyamatos tanulás és tanulni vágyás juttatott el a jelenlegi helyzetbe.

Hogy jött a repülés és a pilotaszemmel.hu?

Pilóta leszekA repülésről azt kell tudni, hogy akiket megérint, szenvedélyként tudják kezelni. Lényegében ez egy legális drog, függővé tud tenni. Régen sokat motoroztam, gokartoztam, autót is szeretek vezetni. Úgy voltam a repüléssel, hogy előbb-utóbb ezt is meg fogom tanulni.

PhD-s időszakomban megszereztem a hobbipilóta jogsit. Ekkor láttam, hogy Youtube-on már vannak nagyon jó amerikai csatornák, ahova repülős videókat raknak fel, tele hasznos tartalommal. A GPS-es biznisz miatt már tanultam némi online marketinget, láttam, hogy mi a trend, így 2014 tavaszán elindítottam a Pilótaszemmel Youtube csatornámat és hozzá egy Facebook oldalt. Később ez kiegészült honlappal, bloggal és Instagram fiókkal is.

Az indulás után 2 évvel már volt akkora közönségem, hogy azt gondoltam, most már jöhet egy könyv, így piacra dobtam a Megvalósult pilótaálmok című interjúkönyvet. Nem volt olyan nehéz létrehozni, leültem 12 pilótaismerőssel, beszélgettünk, hogy kinek hogy indult a karriere, ki hogyan lett sikeres.

Rengeteg pozitív olvasói visszajelzést kapok olyanoktól, akiknek a könyv segített átlendülni a holtponton és elkezdeni a pilótaképzést. Egy éve pedig megjelent a második könyvem, a Pilóta leszek. Az első könyv főként motivációt ad, megmutatja, hogy érdemes és meg lehet csinálni, a következő könyv a hogyanokról szól.

A könyveken kívül hogyan tudsz még pénzt keresni a pilotaszemmel.hu-ból vagy azon keresztül?

A hobbipilóta jogsival a repüléseken nem csinálhatok profitot, viszont oktatni oktathatok. Ezért a könyvek mellett csináltam egy elméleti tréningeket a kisgépes repülésről, ami most már kiegészült azzal, hogy oktatóval ki lehet próbálni a repülőgép vezetést. Itt nem én ülök a gépben, hanem az Airwin repülőiskola profi oktatói. Néhány éve, amikor elindult az iskola, felkerestek, mert látták a blogomat és hogy jól csinálom. Azóta együttműködünk és jutalékot kapok tőlük.

De más előnyei is vannak, ha felépítesz egy közösséget. Nekem szükségem volt repült órákra, ami kezdetben 18 ezer forintba került óránként. Volt egy zárt felület a holnapon, ahol a repülésrajongóktól időnként rákérdezetem, hogy ki akar jönni velem repülni. Volt jelentkező mindig, így költségmegosztással minimálisra tudtam szorítani a repült óráim árát. Az utasok is jól jártak, mert egy sétarepülés lényegesen többe kerül. Nekem kb. 150 órát kellett még gyűjteni, így összességében több milliót megspóroltam. Ez ugye még nem profittermelés volt, hanem költségmegosztás, ami teljesen legális megoldás. Egy megkeresett millió ugyanolyan, mint egy el nem költött millió.

sétarepülés

A pilotaszemmel.hu szerelemből indult, de közben azt is tudtam, hogy pár év múlva oktató leszek és addigra szükségem lesz egy felépített célközönségre, akik jönnek majd hozzám tanulni. Még csak nagy tömeg sem kell, jövőre ugyanis az a célom, hogy 4 embert sikeresen végigvigyek a hobbipilóta képzés útján. A kihívás az, hogy olyan embereket találjak, akik tényleg komolyan gondolják és végig is csinálják. A tapasztalat ugyanis az, hogy 10-ből 2-3 ember csinálja végig. Ezért elég komoly felvételi lesz nálam.

A nyáron szerveztem egy zártkörű filmvetítést a repülésről, ahol lefoglaltam egy komplett mozitermet. Idén pedig volt még egy nyílt napom is, ahol pénzügyi témában is hívtam előadót, hogy mondja el, hogyan lehet 2 millió forintot összeszedni, ha valakinek nincs, de szeretné megcsinálni a pilótaképzést. A beugró a repülés világába hobbi szinten ugyanis kb. 1,5-2 millióba kerül.

Mostanra egy elég jó szolgáltatáscsomagot tudok nyújtani, és sikerült egy jó kis közösséget felépíteni. Vannak már rajongók, akik mindent megvesznek, mindenben követnek és viszik a jó híremet.

Mi kell szerinted ahhoz, hogy valaki a hobbijából tudjon megélni?

Ha valaki szeret valamit, akkor ne a pénzért kezdje el csinálni, hanem szerelemből. A pilotaszemmel.hu nálam tényleg szívből indult. Persze ott volt mögötte egy tudatos vállalkozói szemlélet, és tudtam, hogy ez be fog majd érni. Olyan ez, mint egy gyümölcsfa. Elülteted, és tudod, hogy az majd 5 év múlva fog pénzt hozni.

A gond az szokott lenni, hogy manapság már türelmetlen az ember. Én is türelmetlen voltam régen. Miért nem jönnek a megrendelések a GPS-re? Miért nem fut fel, miért nem jön egymillió Ft bevétel havonta?

Mit csinálnál ma másként?

Ha olyat csinál az ember, amit szeret, az sokat segíthet, de arra kell vigyázni, hogy ne legyen túl szűk a célközönség, legyen piaca. Utólag már tudom, hogy a GPS biznisszel a legnehezebb fába vágtam a fejszémet. Nem volt igazán piaca, és bonyolult volt a termék.  Ha én most kezdeném el, akkor rákeresnék Facebookon vagy Instagramon, hogy GPS témában mit találok. Rögtön látnám, hogy nemzetközi szinten is alig van GPS témával kapcsolatban oldal és nincs is rajta sok ember.

A repülés viszont teljesen más piac. Pilótahiány van, a pilótaképzés egyre népszerűbb, szerte a világon

Mi volt a következő lépés? Hogyan jött az onlinerobotpilota.hu?

A GPS webshopból és a pilotaszemmel.hu-ból még nem jött elég jövedelmem, ezért a PhD mellett az Autónavigátor.hu online autós magazinnál találtam egy újságírói állást, amit néhány évig csináltam, bár egyre nehezebben viseltem a mindennapi munkát, a folyamatos írást.

Közben a két vállalkozásom miatt folyamatosan új dolgokat tanultam, többek között online értékesítési rendszerek építését. Tagja voltam egy marketinges klubtagnak, ahol gyakran merültek fel online marketing kérdések, például a SalesAutopilot rendszerrel kapcsolatban, én meg általában rögtön tudtam válaszolni. Így tudatosult bennem, hogy erre van igény és lesznek, akik fizetni is hajlandóak azért, ha összerakok egy ilyen rendszert. Szóval szinte véletlenül akadtam rá erre a lehetőségre, és elkezdtem ilyen rendszereket ügyfeleknek összerakni.

Merj ugorni és a háló megjelenik

Kezdetben kiegészítő jövedelemként jól jött, de a megélhetéshez ez még mindig kevés volt. Létrehoztam az onlinerobotpilota.hu-t, majd felmondtam az újságírói munkát. Ekkor még továbbra is bizonytalan volt az online rendszerépítős biznisz, de ugrottam. Merj ugrani és a háló is megjelenik majd alattad, tartja a mondás. Én ezt tettem. Előtte azért összeszedtem kb. fél évnyi tartalékot arra az esetre, ha mégsem indulna be. A tartalék elfogyott, mert nehezebben indult be az elején, mint gondoltam, de a következő évben elkezdtem komolyan venni a dolgot, és innentől elkezdtek jönni a megrendelések. Tavaly januártól pedig már többszörösét keresem az egykori alkalmazotti fizetésemnek.

A kivitelezés mellett már tanítom is ezeknek a rendszereknek az építését és kezelését. Erre egy üzlettársammal létrehoztunk egy előfizetéses klubtagságot is, amely éppen most debütál.

Hosszú utat tettél meg a sikertelen GPS vállalkozásodtól végül a vállalkozói sikerig. Hogyan látod visszatekintve az utadat?

Valóban, sok szívás volt az elején a GPS-sel, ami azért volt jó, mert elkezdtem az elejétől nagyon sokat tanulni. És ennek a sok tanulásnak köszönhetően jutottam el oda, hogy megismertem a SalesAutopilot-ot, kitanultam ezt a szakmát, amiből 2-3 évvel később már jól meg tudtam élni.

Nem tekintem a GPS vállalkozást megbukott vállalkozásnak, inkább egy tanuló projekt volt. Azt mondják, hogy kezdd el kicsiben, csináld, mert közben fogod megtanulni. Én nulla vállalkozói tudással indultam, de azt tudtam, hogy ezt akarom csinálni. Minden nap tanultam valamit, nem volt olyan nap, hogy ne olvassak valamit, vagy ne nézzek meg egy videót 4-5 éven át.

Közben teljesen átformálódtam, mint ember is. Elkezdtem tanulni pénzügyeket, befektetésekről, mert tudtam, hogy az is nagyon fontos. Megtanultam például, hogy 100-150 ezer forintból is meg lehet normálisan élni, csak tudatosan kell költeni.

Van titka a sikernek?

Sokan várnak a varázslatra, a titokra. Én is mentem tréningről tréningre és kerestem, hogy mi az átütő siker titka. Vártam pl. a profi Facebook hirdetés titkát, vagy valami olyan, hogy ha ezt alkalmazod, akkor az már elég lesz ahhoz, hogy dőljön a pénz és alig kell dolgoznod.

Nincs ilyen titok. Vállalkozóként csinálni kell, bele kell tenni a munkát és türelmesnek lenni. Hinni magadban és az üzletedben. Ha szabadságot szeretnél, online dolgokban gondolkozz, hogy helytől és időtől függetlenül tudd csinálni. Én többnyire éjszaka alkotok és dolgozom, mert akkor nyugi van. Napközben persze akkor alszom, amikor akarok. Ez az új hobbim.

Nekem 4-5 év volt, mire felépítettem egy sikeres vállalkozást, de ha valaki ezt tudatosan csinálja, akkor 2-3 év is elég lehet. Türelem mindenképpen kell hozzá.

Mi lenne a tanácsod annak, akik otthagyná az alkalmazotti létet és vállalkozna?

Kezdjen el vállalkozók között mozogni, járjon el rendezvényekre és kezdje el a személyiségfejlesztést. Ismerkedjen vállalkozókkal, lehetőleg olyanokkal, aki nem sokkal vannak előtte. Aki már milliárdos céget vezet, ott nagyon nagy lesz a különbség, és az ember agya könnyen azt mondja, hogy oda nem lehet eljutni. De aki még csak egy-két éve vállalkozik, éppen csak megél a vállalkozásából, vagy már egy kicsit többet keres, őket érdemes kérdezni. Könyvekből, rendezvényekből, YouTube videókból rengeteget lehet tanulni az üzleti gondolkodásról.

Aki vállalkozni szeretne, először ismerje meg saját magát, hogy megvan-e benne a megfelelő attitűd, vagy még nagyon alkalmazotti a gondolkodása. Van egy ismerősöm, írt egy könyvet, és az interneten szerette volna eladni. Csináltunk rá egy rendszert, hirdetgette, de nem ment el olyan sok könyv. Mivel mindenképpen vállalkozni akar, és van egy csomó más ötlete is, mondtam neki, hogy csináljon egy blogot, kezdjen el videókat, hasznos anyagokat gyártani. Nem nagyon halad vele.  A múltkor kérdeztem, hogy hogy áll, azt válaszolta, hogy sehogy, mert egyszerűbb leülni a TV vagy internet elé és nézni a sorozatot. Aki így gondolkodik, abból soha nem lesz vállalkozó.

 

Tetszett Tamás története? További ötleteket és inspirációt kaphatsz ezekből a történetekből:

Merre keressünk ma vállalkozási ötleteket? Interjú Németh Gáborral a szabadságról és az új üzleti modellekről

Hogyan cseréltem le a multis állásomat 10 weboldalra? Interjú Kerekesi Évával

Hogyan érte el egy 29 éves pénzügyi tanácsadó a “korai nyugdíjat”? Interjú Szendrei Ádámmal

Hogyan lettem ügyvédből hegyi túravezető?

 

 

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé.