fbpx

Milyen célokat tűzz ki 2019-re? Célkitűzési útmutató és példák

Valószínűleg már hallottál a célkitűzés erejéről. Vagyis arról, hogy azok az emberek, akik célokat tűznek ki, sokkal nagyobb eséllyel érnek el jelentős eredményeket, mint akik egyszerűen csak „keményen dolgoznak”. Lehet, hogy már ismered a célok különböző fajtáját is. Mégis bizonytalan vagy, hogy hogyan állj neki.

Mielőtt nekiállnál célokat kitűzni, fontos, hogy értsd a különböző típusokat.  Vannak célok időtáv szerint, és célok fajta szerint. A poszt célja, hogy segítsen neked megérteni, hogy milyen célok illeszkednének leginkább a TE életedhez.

célkitűzési útmutató és példák

A bejegyzés a developgoodhabits.com cikke alapján készült.

Mik a célok?

Kezdjük az elején, és nézzük meg először a „cél” kifejezést. Sok ember azt gondolja, hogy egy célnak valami „egetrengető” nagy dolognak kell lenni, és valami nagyobb pénzügyi eredménnyel, jelentős sikerrel vagy társadalmi változással kell járni. Ez nem így van.

Lehet a te célod is valami nagyobb cél, mint a fentiek, de a legtöbbünk esetében ezek sokkal személyesebbek. A szerző célja például, hogy az USA minden tagállamában lefussa a maratont.

 

Túl sok cél kitűzése

A célkitűzési „szakértők” véleménye megoszlik arról, hogy mennyi a már túl sok cél. Van, aki 3 célról, 5 célról, 4-6 célról és 5-7 célról beszél, mint ideális mennyiség.

Az ideális számnál azonban figyelembe kell venni, hogy mennyire jelentősek a céljaid. Ha például egy új technológiai start-up-ot tervezel létrehozni, akkor ez az időd nagy részét le fogja kötni a következő években. Egy ilyen cél borzasztóan összetett, és valószínűleg hosszú időn keresztül nem leszel képes semmi másra koncentrálni.

Az olyan célok viszont, mint a maraton futás, elég egyszerű, ezért ezekből lehet több is. Ha a céljaid összetettebbek, akkor jobb, ha egyszerre kevesebb dologra koncentrálsz.

 

A célok 4 típusa időtáv szerint

A megjelölt határidő szerint nagy különbség lehet cél és cél között. Az időtáv alapján 4 típust különböztetünk meg: lépcsőfok cél, rövid távú cél, hosszú távú cél és az életcélok.

Amikor az emberek a „túl sok célról” beszélnek, akkor valójában az utolsó kettőre gondolnak. A hosszú távú és az életcélokra. Ezek azok a célok, ahol érdemes odafigyelni, hogy ne terheljük túl magunkat. Ha túl sok rövid távú célt tűzöl ki, akkor lehet, hogy ez több lesz, mint amit egyszerre kezelni tudsz,  és néhányat nem fogsz tudni határidőre megcsinálni. Egy későbbi időpontban viszont újra nekifuthatsz.

Életcélok

Az életcélok olyan célok, melyeknek az elérése 10 évtől akár egy egész életeden át tart.

Az életcélod kiderítésének a legjobb módja, ha elképzeled a jövőbeni magadat, és hogy kivé szeretnél válni. Mit ért el a te jövőbeni önmagad? Boldog vagy azzal, amid akkor van? Egyedülálló vagy, vagy van családod? Jómódban élsz, vagy csak kényelmesen? Mit mondanak rólad a barátok, a családod az életed végén?

Amikor így végiggondolod a jövőbeni énedet, akkor valójában a céljaidat veszed sorra. Ezek lesznek a központi céljaid, ami köré olyan célokat fogsz építeni, melyek segítenek olyan emberré válni.

A céljaink mások 20 évesen, mint 40 évesen, és természetes, hogy ezek idővel változnak. A változások viszont nem történnek gyorsan, de érdemes 5 évente átgondolni az életcéljainkat.

Hosszú távú célok

Ezek a célok az igazi „munkalovak”. Fontos, hogy ezeknél legyen konkrét határidő: jellemzően 5-10 év. Ne felejtsd el: a legtöbb ember túlbecsüli, hogy mit tud rövid távon elérni, és alulbecsüli, hogy mit lehetséges elérni hosszú távon.

Rövid távú célok

Ezek nem is annyira rövid távúak. Vonatkozhatnak egy hónapra, 6 hónapra, vagy egy évre. Ezek a célok részcélokból állnak össze, és a feladatuk, hogy a hosszú távú és az életcéljaidat el tudd érni.

Lépcsőfok célok

Ezek összekötő célok. Gondolkozz ezekről úgy, mint amelyek lehetővé teszik, hogy a nagyobb céljaidat elérd.

Olvasd el ezt is:

Legyen 2019 mérföldkő az életedben! Így tűzd ki és valósítsd meg a céljaidat

A túl kevés cél

Megvan a veszélye annak, ha túl kevés célt tűzöl ki. Nézzük Jack példáját.

Jack szeretne előrelépni a munkahelyén. Több rövid távú célt tűz ki, hogy elérje a hosszú távú célját, és vezető pozícióba kerüljön.

Ezek a rövid távú céljai:

  • Elvégezni egy tanfolyamot
  • 20%-kal jobb értékesítési eredményt elérni
  • A következő évben havonta 3 önfejlesztő/vezetés könyvet elolvasni
  • Befejezni a mesterképzést az év végéig
  • Megkapni a következő előléptetést

Mind nagyszerű cél, és valószínűleg el is fogja érni az előléptetést. De ahogy tudjuk, állandóan csak a munka, és semmi magánélet le fogja tompítani Jack-et.

Jack-nek nincs kapcsolati célja. Nincs semmilyen fitnesz célja. Hol vannak az egészséggel kapcsolatos célok? Hol vannak a spirituális célok?

Jack céljainak egy kicsit nagyobb körből kellene összeállniuk. És el is jutottunk a célkitűzés 7 típusához.

 

A célok 7 típusa

A céloknak 7 típusa van. Van, akinek az összes célja egy témára fókuszál. Ez a személy prioritásain múlik. Viszont hogy meglegyen az egyensúly, egy kicsit érdemes kombinálni őket, és nem csak egy kategóriára gondolni. A lényeg viszont nem az, hogy mindenáron minden kategóriában legyen célod. A választás csak a tied.

A célok 7 kategóriája Jack Canfield A siker alapelvei c. könyvéből származik.

Karrier célok

Az emberek leggyakrabban erre gondolnak, ha felmerül a célkitűzés kérdése, és a legtöbbször ebben a kategóriában választanak célt is.

Karrier cél példák: 

  • Előléptetés
  • Változtatni a munka fókuszán
  • Karrierváltás
  • Javítani a kommunikáción
  • Megszerezni egy szakmai elismerést
  • Saját vállalkozást indítani
  • Munka mellett plusz pénzt keresni egy melléktevékenységgel
  • Elismert szakértővé válni egy adott területen
  • Javítani a hatékonyságon
  • Több pénzt keresni magadnak és a cégnek

Pénzügyi célok

Ez egy másik gyakori választás, amikor célokról beszélünk.

Pénzügyi cél példák:

  • Nyugdíj
  • Otthon vásárlása
  • Kölcsön visszafizetése
  • Bármilyen nagyobb értékű vásárlás
  • Vésztartalék létrehozása
  • Nagyobb megtakarítás, befektetés részvénybe, kötvénybe, stb.
  • Teljesen hitelmentessé válni
  • Félretenni elég pénzt, hogy ott tudd hagyni a munkád, és azzal foglalkozhass, amit szeretsz csinálni
  • Több pénzt szánni jótékonyságra

Személyes fejlődés célok

A személyes fejlődéseddel kapcsolatos célok azok, melyek által jobb emberré válsz. Ez nem bírálat, de ha például csak egyetlen nyelvet beszélsz, és úgy érzed, hogy meg szeretnél tanulni egy másik nyelvet, akkor ez egy fontos céloddá válik, ami által egy kicsivel több is leszel.

Személyes fejlődés cél példák:

  • Megtanulni egy idegen nyelvet
  • Könyvet írni
  • Megtanulni a gyorsolvasást
  • Új készségeket tanulni
  • Több könyvet olvasni
  • ​Létrehozni egy blogot /online képzést
  • Javítani a testbeszédeden, a magabiztosságodon
  • Kialakítani egy reggeli rutint
  • Javítani a hozzáállásodon
  • Elutazni egy bizonyos helyre

Spirituális célok

Mit tehetsz a lelkedért? Ezek lehetnek bármilyen vallással kapcsolatos célok, vagy amelyekkel többet tudsz hozzájárulni a társadalomhoz. Lehet bármilyen cél, ami túlmutat önmagadon és a közvetlen családodon.

Példák spirituális célokra:

  • Önkéntes munkát vállalni
  • Gyakrabban járni templomba
  • Vezetővé válni egy templomi közösségben
  • Figyelmesebbé válni
  • Mentorálni egy fiatalt
  • Naponta meditálni
  • Több támogatást adni a kevésbé szerencséseknek
  • Elindítani vagy csatlakozni egy imakörhöz
  • Segíteni egy külföldi országban: részt venni otthonok / iskolák építésében, stb.

 

Tanulási célok

Amikor főiskolára vagy egyetemre jársz, és készülsz a karrieredre, a tanulási célok fontossága egyértelmű. Később az életed folyamán ennek csökken a jelentősége. Viszont ha azt gondolod, hogy 50 éves vezetőként nem szükséges, hogy képezd magad, akkor nem biztos, hogy igazad van.

A tanulási célok leggyakrabban valamilyen speciális témára vonatkoznak, amire szükséged van a karrieredhez vagy jövőbeni munkádhoz, és ez rengeteg minden lehet területtől függően.

 

Kapcsolati célok

Néhány kapcsolati cél:

  • Nem hazahozni a stresszt a munkahelyedről
  • Több időt tölteni kettesben csak a gyerekeddel / pároddal
  • Több szabadidő
  • Több időt tölteni a családdal
  • Párt találni
  • Gyereket vállalni
  • Házasságot kötni
  • Félretenni a gyereknek egy távolabbi célra

 

Fizikai és egészség célok

Fizikai és egészség cél példák:

  • Fittnek és aktívnak maradni
  • Kialakítani egy rutint rendszeres testmozgásra
  • Elérni egy jelentősebb sport eredményt
  • A legjobb formában tartani az immunrendszeredet
  • Több energiát nyerni, hogy jobban tudj teljesíteni
  • Örökké élni. Vagy legalább 90 évig, egészségesen

 

Olvasd el ezeket a bejegyzéseket is:

Legyen 2019 mérföldkő az éleltedben! Így tűzd ki és valósítsd meg a céljaidat

Hány éves korban kezdődik az életünk? 

 

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé.