Landing transparent

TÖLTSD LE AZ ONLINE VÁLLALKOZÁS ÚTMUTATÓT

Kövesd a bevált lépéseket a vállalkozásod megtervezéséhez és építéséhez

Rendszeres Online Jövedelem – Ezért érdemes tagsági rendszert indítani

Az interneten keresztül sokféle módon kereshetünk pénzt.

Indíthatunk webáruházat, nyújthatunk szolgáltatást (pl. weboldal készítés, tanácsadás, coaching), vagy készíthetünk digitális oktató termékeket (pl. videó tanfolyamok).

Ha a tudásunk megosztásával szeretnénk pénzt keresni, vagyis egy meghatározott témában szeretnénk tanítani vagy támogatást nyújtani a közönségünknek, általában 2 üzleti modell között választhatunk:

  • értékesíthetünk online képzéseket vagy
  • indíthatunk egy előfizetéses tagsági rendszert.

Mindkét pénzkeresési formára az jellemző, hogy ezeknél a növekedést nem korlátozza a vállalkozó munkára fordítható ideje, ahogy pl. a tanácsadás, a személyes coaching vagy az egyéni oktatás esetén korlátozza.

Online képzésekkel valószínűleg már mindenki találkozott, és sok online vállalkozó célja, hogy a saját képzéseket hozzon létre a témájában és ezzel a saját befektetett idejétől függetlenül is tudjon pénzt keresni.

Az előfizetéses tagsági rendszerek viszont még kevésbé ismertek annak ellenére, hogy egy gyorsan terjedő üzleti modellről van szó, ami számos előnnyel jár.

Chris Ducker Rise of the Youpreneur című könyvében egyenesen az online vállalkozások Szent Gráljának nevezi a fizetett tagsági modellt.

Mivel én is éppen egy tagsági rendszert építek, ebben a bejegyzésben megosztom, hogy mitől különleges ez az online pénzkeresési módszer és miért döntöttem én is a tagsági modell mellett.

Ha érdekel, hogy milyen lesz a Viszlát Taposómalom új tagsági rendszere, kattints ide!

A tagsági rendszer és előfizetés trend

Ha angol nyelven rákeresünk a Google-ben az előfizetés vagy tagsági rendszer kifejezésekre, ilyen címekkel találkozhatunk: Az előfizetési rendszerek előretörése, Fordulópontjához érkezett az előfizetési iparág?

Az előfizetési iparág valóban dinamikus növekedést mutatott az elmúlt években.

Az elmúlt évtizedekben leginkább magazinokra, konditerem bérletre vagy TV csatornákra fizettünk elő, miközben ma már a zenétől kezdve az élelmiszereken, kozmetikumokon át a ruháig sokféle előfizetés közül választhatunk.

Persze itt is az USA vezeti a trendet. Az úttörő szerepet talán a Costco diszkontlánc játszotta a tagsági modell elterjedésében. Az 1983-as indulása óta a Costco üzleteiben ugyanis csak éves díjat fizető klubtagok vásárolhatnak, akik a tagságért cserében az üztletekben a piacon elérhető a legjobb árakon vásárolhatnak. Azóta a Netflix az előfizetési rendszerével forradalmasította a film és szórakoztató iparágat, a Spotify a zeneipart, és a legnagyobb cégek, mint pl. a Microsoft, Adobe vagy Ford, szintén bevezették a saját a tagsági rendszerüket.

A Zuora (előfizetés management platform nagyvállalatok számára) felmérése szerint a tagsági rendszerben működő szolgáltatási iparág 2014 és 2018 között kb. 300%-kal nőtt, és úgy tűnik, hogy a Covid-19 hatása az előfizetések növekedését tovább erősítette: miközben a járvány hatására a 2020. 1. negyedévében az 500 legnagyobb amerikai vállalat 2%-os bevételcsökkenést könyvelhetett el, az előfizetéses modellben működő vállalatok ugyanebben az időszakban 9,5%-kal növekedtek.  (forrás: Customer Contact Week)

Mire ez a nagy felhajtás a tagsági rendszerek körül?

Az előfizetéses modell egyik legnagyobb előnye, hogy tervezhető, garantált jövedelmet biztosít.

Ahogy Tien Tzuo, a Zuore  alapítója összefoglalta:

„Mindig is az értékesítésben dolgoztam, és ami nagyszerű a tagsági modellben, az az, hogy a bevételed 80%-a már megvan, amikor egy új negyedévet kezdesz.”

Egy előfizető ugyanis nem csak egyszer fizet a szolgáltatásért, hanem rendszeresen hónapokon, éveken keresztül egészen addig, ameddig elégedett és szüksége van a szolgáltatásra.

Ha tehát a nagyvállalatok az előfizetés irányába mennek, akkor érdemes nekünk is –  bloggereknek, tartalomgyártóknak, online tanítóknak, tanácsadóknak, coach-oknak stb.– megnézni, hogy érdemes-e ebbe az új irányba indulnunk.

A válaszhoz nézzünk egy egyszerű példát!

Maradjuk a realitásoknál, és tűzzünk ki célul egy havi 1 millió Ft-os bevételt az online vállalkozásunkból (ami éves szinten megfelel a jelenlegi maximális 12 milliós KATA bevételnek).

Havi 1 millió Ft-ot többféle módon is meg lehet keresni az interneten:

  • 1 vevőnek eladunk egy 1.000.000 Ft-os terméket/szolgáltatást
  • 10 vevőnek eladunk egy 100.000 Ft-os terméket/szolgáltatást
  • 100 vevőnek eladunk egy 10.000 Ft-os terméket/szolgáltatást

Ha viszont tagsági rendszert működtetünk , ahol havonta 10.000 Ft-ot fizet minden tag, és van 100 előfizetőnk,  akkor meg is érkeztünk a havi 1.000.000 Ft-os bevételhez – minden hónapban.

Az előfizetők ugyanis nem egyszer, hanem rendszeresen fizetnek – hónapról hónapra.

Az egy előfizetésből származó rendszeres bevétel pedig nem kis dolog, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a legtöbb online vállalkozó számára a fő kihívás, hogy hogyan találjon folyamatosan új vevőket.

(Persze néhány % lemorzsolódás minden hónapban lesz az előfizetőknél, de ezt pótolni még mindig könnyebb feladat, mind minden hónapban teljesen új vevőket szerezni. )

Milyen témákban működhet jól egy tagsági rendszer?

A tagsági rendszerek olyan témák esetén működnek jól, ahol a téma egy hosszabb folyamatot fed le, ezért folyamatosan új tartalmakat lehet benne létrehozni, vagy a tagok folyamatos támogatást igényelnek hónapról-hónapra.

Ilyenek lehetnek például online klubok vagy oktatási platformok. Példa néhány lehetséges témakörökre és megvalósult tagsági rendszerre:

Fitness

Fogyókúra

Főzés és receptek

Művészet

Önfejlesztés

Karrier coaching

Online marketing

Stock fotók és sablonok

Hobbi

Sport

Ingatlanbefektetés

Zene

Varrás

Ahol viszont a témának van egy konkrét kiindulópontja és egy végpontja (pl. Hogyan hozd létre a webáruházad a X szoftverrel), ott egy különálló online kurzus létrehozása jobb megoldás).

Hogy működik a tagsági modell?

A tagsági modell leginkább az online képzésekhez hasonlít.

  • Mindkét modell célja, hogy egy meghatározott témában támogatást adjuk a résztvevőknek és/vagy megtanítsuk nekik a probléma megoldásához szükséges ismereteket.
  • Mindkét modell működésének az alapja, hogy a vásárló fizetés ellenében kap hozzáférést prémium tartalmakhoz.

A 2 legfőbb különbség:

  • A prémium tartalom jellege, amihez hozzáférést kínálunk.

Az online képzések esetén a tartalom időben vagy terjedelmében meghatározott (pl. 8 hét, vagy 6 modul). A tagság esetén viszont sok különféle tartalomhoz adhatunk hozzáférést (pl. prémium tartalmak, képzések, fórumok,  online workshopok, kedvezmények stb.), melyek általában folyamatosan bővülnek

  • A hozzáférés módja a tartalmakhoz

Az online képzéseknél általában egyszeri fizetés lehetőség van, amiért örökös hozzáférést kap a vásárló a tartalmakhoz. A képzések árai általában egy egyszeri nagyobb összeg, ahol esetleg lehetőség van részletfizetésre. A tagsági rendszerek havidíja egy sokkal kisebb összeg, és egy tagnak addig van hozzáférése a tartalmakhoz, ameddig fizeti a tagdíjat.

A tagsági rendszerek előnyei:

  • Az elinduláshoz nem szükséges, hogy teljesen véglegesített terméked legyen. A tagság egy folyamatosan fejlődő termék.
  • Rendszeres, ismétlődő jövedelem
  • A tagsági díjak alacsonyabbak, ezért egy szélesebb közönség számára elérhető, mint a tanfolyamok.
  • Mindenki egyénileg határozhatja meg, hogy meddig és mennyit fizet.
  • Sokkal szorosabb kapcsolat alakul ki a tagokkal, mint egy online képzés értékesítése során.

A tagsági rendszerek hátrányai:

  • Nagyobb elkötelezettséget jelent a működtetése, mint egy online képzés esetén
  • Ez egy hosszú távú modell: a tagsággal általában lassabban érhetők el a pénzügyi célok, mint egy nagyobb értékű online képzéssel, ami gyorsan tud egyszeri nagyobb bevételt generálni
  • Technikailag nehezebb egy tagsági rendszert felépíteni
  • A tagok megtartásáért folyamatosan dolgozni kell, szemben egy képzéssel, ahol az eladással általában véget ér a kapcsolat az ügyféllel.

 

Hogyan állj neki egy tagsági rendszer indításának?

#1. Az ötlet

Először is el kell döntened, hogy milyen témában szeretnél indulni, illetve hogy az adott téma alkalmas-e tagsági rendszer építésére.

Ha pl. webfejlesztő vagy, aki kivitelezéssel foglalkozik, akkor könnyen indíthatsz egy online képzést az ügyfeleid számára, amiben megtanítod a weboldal létrehozásának vagy kezelésének az alapjait.  Mivel ez egy olyan téma, aminek van egy jól meghatározató kiindulópontja és egy végpontja, ez a téma kevésbé alkalmas tagsági rendszer létrehozására.

Azért ne adjuk fel ilyen könnyen! Mi lenne, ha a több éves webfejlesző-vállalkozó tapasztalatoddal kezdő webfejlesztőknek segítenél elindítani a saját szolgáltatásukat? Mivel egy kivitelező vállalkozás beindítása egy hosszabb folyamat és többféle készség elsajátítását igényli,  ennek a megtanítása már egy tagsági rendszerben is működtethető téma lehet.

Ha tehát a mostani tevékenységed nem igazán működőképes tagsági rendszerben, először próbáld meg a témádat kicsit más szemszögből is megvizsgálni. Ha pedig semmilyen jó ötlet nem jön ki belőle, válassz egy teljesen új témát a tagsági rendszeredhez.

#2. Közönségépítés

Értékes tartalmak segítségével (blog, podcast, vlog)  építs fel egy kis közönséget. Majd ismerd meg a problémákat, vágyakat, igényeket a közönséged tagjaival folytatott beszélgetések által. A kapott információkból egyre jobban körvonalazódik majd, hogy milyen tagsági rendszert hozhatnál létre számukra.

#3. Teszt

Ha már látod a problémát körvonalazódni, amire te megoldást kínálhatnál, még ne hozd létre a tagsági rendszered! Egy ilyen rendszer felépítése több hónapos munka, és jelentősebb befektetés. Ezért először győződj meg róla, hogy biztosan lesz igény a tagsági rendszeredre, mielőtt belevágnál a fejlesztésbe.

Ha oktatással foglalkozol, akkor hozzám hasonlóan tesztelheted a tagsági ötletedet pl. online workshop formájában, amit pénzbefektetés nélkül meg tudsz valósítani. Ha a teszten átment az ötleted és látod az igényt egy tagsági rendszerre, akkor jöhet a fejlesztés.

#4. Tagsági rendszer létrehozása

A tagsági rendszerekben egy közös van: valamilyen értékes dologhoz/tartalomhoz adsz hozzáférést a tagdíjat fizető tagoknak.

Az értékes dolog viszont nagyon sok minden lehet, ezért a tagsági rendszereknek rengeteg típusa és formája van. Adhatsz hozzáférést prémium tartalmakhoz, képzésekhez, de lehet a védett tartalmad csak maga a közösség, a fórumodon történő beszélgetések, kapcsolatépítési lehetőségek.

Összefoglalva

A tagsági rendszer indítása az egyik legizgalmasabb online pénzkeresési módszer, egyesek szerint ez az online pénzkeresés Szent Grálja.

Az aktív pénzkeresési módszerekkel szemben (mint pl. a kivitelezés vagy tanácsadás) vitathatatlan előnye, hogy egy tagsági rendszernél a növekedést nem korlátozza a vállalkozó munkára fordítható ideje. Sok előnye van azonban az online képzések értékesítésével szemben is. A tagsági rendszerek

  • elindításához nem szükséges véglegesített termék, hiszen a tagsági tartalom egy folyamatosan fejlődő termék
  • rendszeres, ismétlődő jövedelmet lehet elérni vele
  • a díjai alacsonyabbak, ezért egy szélesebb közönség számára elérhető, mint a tanfolyamok.
  • alkalmasak hosszú távú kapcsolat építésére a tagokkal.

Minden előnyével együtt nem való mindenkinek ez a modell, mivel ez egy hosszú távú modell és nagyobb elkötelezettséget igényel a vállalkozó részéről, mint egy infótermék létrehozása és értékesítése. Ráadásul a tagsági rendszer létrehozása technikailag is komolyabb feladat és nagyobb befektetés, ezért csak alapos tesztelés után érdemes nekiállni egy tagsági rendszer létrehozásának.

Ha érdekel, hogy én milyen tagsági rendszert építek, illetve szeretnél segítséget a saját online vállalkozásod vagy tagsági rendszered építésében, látogass el erre az oldalra!

 

 

Kategóriák

Legújabb bejegyzések:

Csatlakozz a

VTM Bootcamp képzési programhoz!

Untitled design (28)
Untitled design (29)
Untitled design (30)

Gyakorlati képzések és kurzusok

Jól követhető vállalkozásépítési lépések

Támogató és motiváló közösség

Kérdésed van? Írj nekem emailt!

Csatlakozz a Facebook csoportunkhoz!