Mi az a podcast és hogyan működik?

A bejegyzés affiliate linkeket tartalmazhat. Részletes infókért kérlek, hogy olvasd el az Affiliate Tájékoztatót

A podcast kifejezéssel és podcast csatornákkal egyre többször találkozhatunk.

A megállíthatatlanul növekvő népszerűségét annak köszönheti, hogy sok előnnyel jár mind a hallgatók, mind a podcast adások létrehozói számára.

A 2020-as év a podcastok számára is különleges. Az egyre nagyobb teljesítményű okostelefonok mellett talán a vírus által ránk kényszerített pihenőidő is hozzájárult a podcastok terjedéséhez.

A trendek tehát azt mutatják, hogy a podcast egyre inkább része lesz a életünknek. Sokan viszont még csak most ismerkednek a podcastok világával.

Mi az a podcast? Hogyan kezdd el a podcast hallgatást? És miért érdemes vállalkozóként megfontolnod egy saját podcast csatorna indítását?

Ebben a bejegyzésben ezekre a kérdésekre fogsz választ kapni.

Mit jelent a podcast? A podcast jelentése

Ha röviden szeretnénk összefoglalni, hogy mi is a podcast, akkor talán ez a legjobb  meghatározás:

Új típusú internetes rádiózás.

Mivel audió műfaj, a rádióhoz hasonlít a legjobban. Mégis, a podcast sok szempontból nagyon más.

A podcast valójában egy digitális hanganyag sorozatot jelent. A podcast csatornák általában egy jól meghatározott téma köré épülnek (pl. üzlet, életstílus, kultúra, film, technika, sport stb.), és a témájukban rendszeresen tesznek közzé új adásokban, amiket epizódoknak is nevezzük.

Az adások hossza nagyon széles skálán mozog: léteznek néhány perces epizódok és több órás adások is, de az átlagos adásidő 37 perc körül van.

Maga a podcast név 2004-ben született meg az iPod (az Apple médialejátszó eszköze) és a broadcast (műsorszórás) szavak összeolvadásával.

Magyarul is podcastnak írjuk, bár találkozhatunk podkaszt változattal is. A kiejtést illetően podkasztnak vagy podkesztnek ejtjük attól függően, hogy az angol vagy az amerikai kiejtést részesítjük-e előnybe.

Mitől más a podcast, mint a rádió?

Az egyik fő különbség a rádióhoz képest az, hogy a podcast teljes szabadságot ad nekünk abban, hogy mikor és mit hallgatunk.

2020. októberében 1,5 millió podcast csatorna és 34 millió epizód között válogathatunk, és jó hír, hogy egyre több a magyar nyelvű csatorna is.

Egy adott csatornára feliratkozhatunk, az adásokat bármikor meghallgathatjuk, félbeszakíthatjuk, előre / hátra tekerhetjük, ugrálhatunk, sőt, még lassítva vagy gyorsítva is hallgathatjuk.

A podcast és a rádió kapcsolata tehát nagyon hasonló ahhoz, mint amilyen a Netflix és TV-é, hiszen mi dönthetjük el,  hogy mikor, mit és hogyan hallgatunk.

Hallgathatunk podcastot az interneten keresztül, de az adásokat könnyen letölthetjük az eszközünkre. Ilyenkor offline hallgathatjuk meg őket, anélkül, hogy a mobilinternetünket fogyasztanánk.

A podcast abszolút előnye tehát bármilyen más médiához képest pontosan ez:

100%-ig mobil műfaj, vagyis amikor nem tudunk a képernyő elött ülni, podcastot akkor is hallgathatunk.

 

Mikor hallgatunk leginkább podcastot?

Mivel a podcast nem köt minket a képernyőhöz, a mobilunkat viszont szinte bárhova magunkkal vihetjük, nagyszerűen tudunk használni olyan időszakokat is szórakozásra, tanulásra, inspirálódásra, amikor mást nem műfajt nem tudnánk „fogyasztani”.

A felmérések szerint legtöbb ember ezeket az időszakokat használja podcast hallgatásra:

  • utazás, vezetés
  • házimunka
  • várakozás
  • sportolás
  • este lefekvés előtti időszak

A legszebb az egészben, hogy mindezt ingyen tehetjük, és cserébe csak minimális reklámot kell elviselnünk, ami messze nem olyan zavaró, mint egy rádióadás vagy TV esetén.

Kik készítik a podcastokat?

A podcastra Magyarországon sokáig hobbiként tekintettek, mára viszont egyre többen ismerik fel a műfajban rejlő üzleti lehetőségeket is. Ennek megfelelően a podcast készítői – a podcasterek- elég nagy változatosságot mutatnak. Léteznek:

  • nagymédiás csatornák (Példa: 24.hu)
  • egy adott brand által támogatott csatornák (Példa: Egyszer lent – Generali Biztosító)
  • szóló podcasterek vagy néhány fős kis podcast csapatok (Példa: Nincs egy göncöm se)

Hogyan hallgassunk podcastot?

Ha egy konkért brand podcast adását szeretnéd meghallgatni, a podcast készítője általában a saját holnapján keresztül is elérhetővé teszi az adásait. Ilyenkor csak a lejátszás gombra kell kattintanod az oldalon elhelyezett lejátszón, és az oldalon keresztül könnyen meghallgathatod az adást.

Ha viszont az elérhető podcast csatornák között keresnél, vagy egyetlen helyen szeretnéd látni és kezelni az összes általad követett csatornát, ehhez egy podcast alkalmazásra lesz szükséged azon eszközön, amin az adásokat hallgatni szeretnéd.

  • A legtöbb mobil telefonon már van podcast alkalmazás. Az app segítségével keresni tudsz podcastok között témák vagy nyelvek szerint, és fel is tudsz iratkozni a téged érdeklő csatornákra.
  • Ha nincs ilyen alkalmazás az eszközödön, vagy mást szeretnél használni, akkor pedig itt egy rövid lista a legnépszerűbb podcast alkalmazásokkal:

Android & iOS

  •  Castbox A Castbox Androidra, iOS-re tölthető és a legjobb podcast app az Index véleménye szerint.
  • Player FM AndroidiOS; Az app tud magyarul, és lehet csak magyar podcastok között is keresgélni.
  • Radiopublic AndroidiOS). Ingyenes és reklámmentes alkalmazás.
  • Spotify A legtöbb telefonon már eleve fut az alkalmazás.   Alapvetően zenelejátszó, de 2015 óta már podcastokat is támogat. Letöltés: AndroidiOSweb.

Csak Android

  • Google Podcasts A Google saját podcast app-ja. Letöltés: Google Podcasts.
  • Podcast Addict  Kicsit bonyolult a használata, de sok mindet tud.  Letöltés: Podcast Addict.

Csak iOS

  • Apple Podcasts Globálisan a legnépszerűbb app, minden iPhone alapfelszerelése. Letöltés: Apple Podcasts.
  • Overcast Viszonylag egyszerű alkalmazás. Letöltés: Overcast.

PC – Windows 10

  • Grover Podcast Podcastot hallgathatsz asztali PC-n is, ha Windows 10-et használsz,  a Microsoft Grover Podcast alkalmazásával. Letöltés: Grover Podcast

Mac

  • Apple Podcast Mac-es asztali gépen az Apple Podcasts-ot tudjuk podcast hallgatásra használni. Letöltés: Apple Podcast

Bővebb infókat találsz az egyes alkalmazásokról az Index bejegyzésében.

Az offline hallgatáshoz hasonlóan kell az applikációkban letölteni az adásokat. Példaként nézd meg a letöltés menetét a Spotify-on itt.

Podcast forradalom előtt állunk…

A podcast műfaj régóta jelen van Magyarországon is, és egyre többen ismerik fel az előnyeit hallgatói és üzleti oldalon is. Az idei év pedig katalizátorként működött a podcastok elterjedésében, emiatt egyre többen veszik komolyan ezt a műfajt.

Én 2 év blogírás után néhány hónapja indítottam el a saját podcast csatornámat Online Vállalkozás Egyszerűen néven, mivel rengeteg lehetőséget látok benne.

Egy podcast segítségével ugyanis más – mélyebb – kapcsolatot lehet építeni a hallgatókkal, mint bármilyen más média esetén.

Milyen előnyei vannak a podcastnak, ha üzleti szempontból nézzük?

  • A közösségi médiák rövid üzeneteivel szemben ez egy hosszabb tartalomforma.
  • Sok szempontból kényelmesebb, mint a blogbejegyzések
  • Kitűnő média a 30+ os értelmiségi célcsoport elérésére is
  • Sokkal jobban rögzülnek az itt átadott üzenetek
  • A hallgatók befogadóbbak és toleránsabbak a promóciókkal kapcsolatban

Ami az üzleti potenciált illeti, a Buzzsprout statisztikái szerint minden 750 blogra és 29 YouTube csatornára 1 podcast csatorna jut. Bár ilyen pontos magyar statisztikák nincsenek, itthon talán még kisebb a podcast csatornák aránya. Intelligens, értelmes, hasznos tartalmakra pedig egyre inkább igény mutatkozik.

Ha tehát mélyebb kapcsolatot szeretnél kialakítani a közönségeddel, és mindezt egy egyre népszerűbb, de még kevésbé kiaknázott platformon szeretnéd elérni, akkor egy podcast csatorna indítása üzleti szempontból is izgalmas lehetőség lehet.

Olvasd el ezeket a bejegyzéseket is:

21+1 legjobb vállalkozási ötlet 2021-ben

(podcast) Milyen vállalkozást indítsak? Az 5 legjobb online vállalkozási ötlet forrás

 6+1 TOP Online Pénzkeresés lehetőség a tudásoddal 2020-ban

 

 

Ezek is érdekelhetnek