PSZT...TUDTAD, HOGY VAN EGY TUTI STRATÉGIA, AMIVEL ELJUTHATSZ A PÉNZTERMELŐ BLOG FELÉPÍTÉSÉIG?

Landing transparent

TÖLTSD LE AZ ONLINE VÁLLALKOZÁS ÚTMUTATÓT

Kövesd a bevált lépéseket a vállalkozásod megtervezéséhez és építéséhez

A Branding vagy Márkaépítés Lényege és 6 Lépése

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: pinterest
Megosztás itt: linkedin

Nem vagy biztos abban, hogy mit jelent a márkaépítés vagy branding? Semmi vész. A márkaépítés az egyik olyan marketing fogalom, amit sokan félreértenek.

Akik viszont pontosan értik, azok azt is tudják, hogy mekkora előnyt jelent egy olyan márka, ami kiemelkedik a versenytársak közül. Egy erős brand ugyanis hűséges fogyasztókat és másolhatatlan versenyelőnyt jelent.

Ebben a bejegyzésben megbeszéljük, hogy pontosan mit jelent a brand vagy márka, és mik a márkaépítés legfontosabb lépései.

A branding vagy márkaépítés lényege

 

Ha meg szeretnénk érteni, hogy mi a brand vagy márka, és hogyan történik a márkaépítés, érdemes azzal kezdeni, hogy mi NEM a márka.

A márka vagy brand nem egyelő a marketinggel, a hirdetéssel, a közösségi média jelenléttel, a logóval, a cég- vagy terméknévvel. Ezek mind fontos eszközök a márkaépítés során, viszont nem azonosak a márkával.

Mivel a brandet leggyakrabban magával a termékkel keverik össze, a könnyebb érthetőség kedvéért nézzük meg részletesebben is, hogy mi is a termék, mi a brand, és hogyan kapcsolódnak egymáshoz.

 

Mi a termék?

Tágabban értelmezve, a termék bármi lehet, amit a piacra viszünk, hogy egy vásárlói igényt kielégítsünk vele. A termék lehet fizikai árucikk, szolgáltatás, egy élmény, esemény, információ, ötlet, helyszín és még sok minden.

Ahhoz, hogy jobban értsük, hogyan kapcsolódik egymáshoz a termék és a brand, vegyük példának a vizet!

A víz elméletileg egy ingyenes erőforrás, amire minden élőlénynek szüksége van a túléléshez.

Onnantól viszont, hogy cégek elkezdték palackozni az ásványvizet, és kereskedelmi forgalomba került, termékké is vált.

A víz az víz.  Átlátszó és folyékony, legfeljebb az ízében lehet minimális eltérés az ásványianyag-tartalmától függően.

Hogyan győzik meg mégis a különböző cégek a vásárlókat, hogy az ő palackozott vizüket vegyék meg a versenytársak terméke helyett?

A válasz: a márkaépítés.

 

Mit jelent a márka vagy brand?

Mielőtt rátérünk a márkaépítésre, folytassuk azzal, hogy mi a brand.

A brand egy gondolat, asszociáció vagy kép, ami az emberek fejében jön létre, amikor egy bizonyos dologra (termék, szolgáltatás, vállalat) gondolnak.

Ez a kép gyakorlati jellemzőkből (pl. friss íz.) és érzésekből (ettől a víztől sportosnak érzem magam) áll össze.

Amikor valaki meglátja egy cég logóját, meghallja a márka névét, vagy találkozik a márka valamilyen üzenetével, akkor előjön a fejében élő kép és a hozzá kapcsolódó érzések.

A brandnek számos meghatározása van.

Seth Godin szerint

“A brand azoknak az elvárásoknak, emlékeknek, történeteknek, kapcsolatoknak az együttese, aminek az eredményeképpen a vásárló egy adott márka vagy termék mellett dönt egy másikkal szemben.”

A brand tehát az ügyfél elvárásainak az összessége. Mindaz, amire számít a termékünkkel kapcsolatban.

Jeff Bezos, az Amazon.com alapítója így határozza meg a brand-et:

“Amit más emberek mondanak rólad, amikor nem vagy a szobában.”

Így már nem is olyan megfoghatatlan a brand jelentése, ugye?

Még egy kis érdekesség:

A „brand” szó eredetileg azt jelentette, ahogy az állattenyésztők egyesével megjelölték a szarvasmarháikat. Ez a jel mutatta, hogy kinek a tulajdona a szarvasmarha, később pedig a hús minőségére is utalt attól függően, hogy milyen módon etették a szarvasmarhát. Ahol az állat természetes módon érte el a súlyát, ez jobb „brand”-et eredményezett szemben azokkal a versenytársakkal, ahol nem természetes módszerekkel növelték az állatok testsúlyát.

A márka tehát nem egyelő a termékkel.

A palackozott víz piacon a termékek elég hasonlók. A cégek azért fektetnek be márkaépítésbe, hogy megkülönböztessék a terméküket a többi hasonló terméktől, és meggyőzzék az embereket, hogy az ő márkájukat vásárolják.

Ha kimondod a Mizse, a Szentkirályi vagy a San Pellegrino ásványvizek nevét, egész biztos, hogy más is eszedbe fog jutni róluk, mint hogy víz.  Ráadásul mindhárom más érzéseket hív elő a fejünkben. Mindhárom erős márka, de más a célcsoportjuk, mások a jellemzőik, az értékrendjük, és az árstratégiájuk is.

Ha érdekel, hogy hogyan lehet márkaépítéssel elérni, hogy 100.000 dollárt fizessenek egy üveg palackozott vízért, olvasd el ezt az angol nyelvű bejegyzést: 17 Most Expensive Bottle of Water in the World

Mi a márkaépítés?

A márkaépítés vagy branding röviden az a folyamat, ami során megtervezzük és kialakítjuk a közönségünk fejében a kívánt képet a cégünkről, termékünkről vagy szolgáltatásunkról.

A márkaépítés során gyakorlatilag egy ígéretet teszünk a vásárlóinknak, hogy mire számíthatnak, ha velünk kötnek üzletet.

A márkaépítés tehát a bizalomról szól.

Az viszont egy dolog, hogy mi mit szeretnénk elérni, mint márkakép, és az egy másik, hogy valójában mi él az ember fejében a márkánkról.

Szerencsés esetben a kettő megegyezik, vagy nagyon közel áll egymáshoz.

A brandépítés célja és eszközei

A márkaépítésnek 3 fő célja van, amit különböző eszközökkel érhetünk el:

1. Felismerhetőség és megkülönböztetés

A márkaépítés egyik feladata, hogy könnyen felismerhetővé tegye a terméket a piacon, és kiemelje a versenytársak közül. Bár a márka fizikailag nem létezik, de több fizikai és vizuális megtestesülése van, ami a felismerhetőséget segítik. Ilyen pl. a logó, a brand színei, a csomagolás.

2. Egyediség

A márkaépítés fő célja, hogy a termékünk egyedivé váljon. Ez nagyon hasonlóan működik, mint egy embernél: a név, hang, beszédstílus (barátságos, hivatalos, vicces) mind egyediséget adnak nekünk, ahogy egy márkának is.

3. Pozícionálás

Ahogy egy embernek is van egyénisége, egy brandnek is. Az egyéniségét meghatározhatjuk a termék jellemzői alapján (ár, minőség), de az alapján is pl. hogy miben hisz az adott márka, mi a küldetése, az értékrendje.

A márka által képviselt értékrend sokszor szorosan kapcsolódik a cég tulajdonosának saját értékrendjéhez, küldetéséhez – hiszen gyakran pont ezek miatt indította el a vállalkozását.

Ezért a márkaépítésből nem szabad kihagyni a téged, a vállalkozót sem, és a saját miértedet. Ez különösen igaz egy kisvállalkozás esetén, ahol vállalkozóként sokszor a márkád középpontjában te állsz.

A kép forrása: fmccloevallejo.blogspot.com

A márkaépítés 6 lépése

A márkaépítés – a vállalkozásépítéshez hasonlóan – egymást követő, logikus lépésekből áll.

Nem érdemes kihagyni az első lépéseket, és rögtön pl. a vizuális elemek tervezéséhez ugrani.

A márkaépítés ráadásul egy hosszú távú folyamat, ezért az egyes lépésekhez később is vissza kell majd térni és ismételni.

1. Kezdj a miérteddel!

Miért indítottad el a vállalkozásodat? Ha erre a kérdésre válaszolni tudsz, ez segíteni fog abban, hogy a meghatározd azt a küldetést és célt, amit a cégeddel el szeretnél érni.

Mielőtt ugyanis a brand-ed bármilyen elemét meghatároznád, fontos, hogy tisztában légy a céged missziójával, víziójával. A brand-ed minden alkotóelemének ezeket az üzeneteket kell kommunikálni ahhoz, hogy az üzeneteid, és a márkakép összhangban legyenek.

2. Határozd meg a célcsoportodat!

A következő fontos lépés meghatározni, hogy kiket szeretnénk elérni a brand-ünkkel, vagyis kikből áll a célcsoportunk.

Ha a brand-ünk nem rezonál ugyanis a közönségünkkel. akkor nem fogjuk tudni elérni, hogy bízzanak a márkánkban és szeressék.

Itt jön képbe a piackutatás. Mielőtt bármit létrehozunk, meg kell ismernünk a célközönségünket. Kit szeretnénk a termékeinkkel szolgálni? Kikből áll az ideális célközönségünk? Mi jellemzi őket?

Minden, amit a kutatásokból megtudsz az ideális ügyfeleidről, befolyásolni fogja a brand-eddel kapcsolatos döntéseidet, ezért ezt a lépést nem érdemes átugrani.

Bővebben a piackutatásról:

A Piackutatás Fogalma, 5+1 Módszere és Lépései

3. Határozd meg a brand értékeit, jellemzőit, előnyeit!

Valószínűleg a te piacodon is számos szereplő van már. Könnyű a versenytársakra és a termékeikre fókuszálni, viszont most fókuszáljunk inkább rád.

Mi az az egyetlen dolog, amit egyetlen versenytárs sem fog tudni lemásolni?

Ez a branded.

Egy termék sokszor könnyen másolható, egy márka viszont nem.

Ezért a márkádnak olyan elemekből (értékek, előnyök, jellemzők) kell összeállni, ami csak a tiéd, és ami egyedivé teszi a cégedet.

Ülj le, és írd össze egy listába, hogy miben lehetsz te más, mint a versenytársaid!  Itt ne csak a termék jellemzőire gondolj (mint pl. a kinézete), hanem arra is, hogy a terméked hogyan járul hozzá mások életének a javításához!

4. Tervezd meg a vizuális elemeket, vagyis a márkád arculatát!

Mostanra meghatároztad a céged misszióját, jobban érted a célközönségedet, és tudod, hogy milyen egyedi értékekre épül a márkád.

Elérkeztél oda, hogy a branded vizuális megjelenését megtervezd. Itt a logóról, a branded színeiről, a betűtípusokról, ikonokról és egyéb vizuális tervekről beszélünk.

Ezek megtervezése előtt érdemes vizuális irányelveket lefektetni, hogy az egyes elemek üzenetei egységesek legyenek.

További segítség a vizuális arculatod megtervezéséhez:

Arculattervezés Útmutató– Egy profi grafikus legjobb tanácsai az elinduláshoz

5. Tervezd meg a márkád hangját!

Az, hogy hogyan kommunikálsz a célközönségeddel, szintén része a márkádnak. Milyen érzéseket szeretnél kelteni az üzeneteiddel a közönségedben? Hogyan szeretnél beszélgetni velük? Formálisan,  vagy inkább baráti hangon? Vicces, motiváló hangot választasz? Esetleg teljesen szakmai hangon kommunikálsz majd?

Úgy érdemes meghatározni a márkád hangját, hogy ahhoz a közönséged könnyen tudjon kapcsolódni – különben nem fognak odafigyelni rád. Ha nem vagy biztos benne, hogy hogyan szólítsd meg a közönségedet, menj vissza a 2. lépéshez, és tudj meg többet azokról, akikkel beszélni szeretnél!

6. Kezdj hozzá a márkaépítéshez!

Ahogy befejezted a tervezést, kezdd el alkalmazni és megvalósítani a lefektetett elveket! Ügyelj arra, hogy a fő üzeneteid egységesek legyenek, legyen szó akár hirdetésekről, a közösségi média megjelenéseidről, a weboldaladról, a blogbejegyzéseidről!

Extra TIPP: Gondolj a brand-edre úgy, mint egy személyre!

Azért, hogy minél könnyebben tudj a márkádról gondolkodni, tekintsd egy valós személynek!

Ha a brand-ed egy ember lenne, ki lenne az? Milyen lenne a személyisége? Mi lenne a története, amiről emlékeznének rá?

A márkaépítés célja, hogy érzelmi kapcsolatot hozz létre a közönségeddel. Ennek pedig a legkönnyebb módja, ha a márkádra mint egy személyre tekintesz. Ezután már csak azt kell elérned, hogy a közönséged is értékes és kedvelt személyként gondoljon rá.

Olvasd el ezeket a bejegyzéseket is:

Arculattervezés Útmutató– Egy profi grafikus legjobb tanácsai az elinduláshoz

A Piackutatás Fogalma, 5+1 Módszere és Lépései

Hogyan határozd meg az ideális célcsoportod?

21+1 legjobb vállalkozási ötlet 2021-ben

 

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: pinterest
Megosztás itt: linkedin
Kategóriák

SZIA, PAULÁNYI BEA VAGYOK. 

A küldetésem segíteni azoknak, akik hozzám hasonlóan nagyobb szabadságot szeretnének elérni egy saját online vállalkozás felépítésével. Tudj meg többet arról, hogy mit csinálok!

Legújabb bejegyzések:

Csatlakozz a

VTM Bootcamp képzési programhoz!

Untitled design (28)
Untitled design (29)
Untitled design (30)

Gyakorlati képzések és kurzusok

Jól követhető vállalkozásépítési lépések

Támogató és motiváló közösség