Landing transparent

TÖLTSD LE AZ ONLINE VÁLLALKOZÁS ÚTMUTATÓT

Kövesd a bevált lépéseket a vállalkozásod megtervezéséhez és építéséhez

A Branding vagy Márkaépítés Lényege és 6 Lépése

Nem vagy biztos abban, hogy mit jelent a márkaépítés vagy branding? Semmi vész. A márkaépítés az egyik olyan marketing fogalom, amit sokan félreértenek.

Akik viszont pontosan értik, azok azt is tudják, hogy mekkora előnyt jelent egy olyan márka, ami kiemelkedik a versenytársak közül. Egy erős brand ugyanis hűséges fogyasztókat és másolhatatlan versenyelőnyt jelent.

Ebben a bejegyzésben megbeszéljük, hogy pontosan mit jelent a brand vagy márka, és mik a márkaépítés legfontosabb lépései.

A branding vagy márkaépítés lényege

 

Ha meg szeretnénk érteni, hogy mi a brand vagy márka, és hogyan történik a márkaépítés, érdemes azzal kezdeni, hogy mi NEM a márka.

A márka vagy brand nem egyelő a marketinggel, a hirdetéssel, a közösségi média jelenléttel, a logóval, a cég- vagy terméknévvel. Ezek mind fontos eszközök a márkaépítés során, viszont nem azonosak a márkával.

Mivel a brandet leggyakrabban magával a termékkel keverik össze, a könnyebb érthetőség kedvéért nézzük meg részletesebben is, hogy mi is a termék, mi a brand, és hogyan kapcsolódnak egymáshoz.

 

Mi a termék?

Tágabban értelmezve, a termék bármi lehet, amit a piacra viszünk, hogy egy vásárlói igényt kielégítsünk vele. A termék lehet fizikai árucikk, szolgáltatás, egy élmény, esemény, információ, ötlet, helyszín és még sok minden.

Ahhoz, hogy jobban értsük, hogyan kapcsolódik egymáshoz a termék és a brand, vegyük példának a vizet!

A víz elméletileg egy ingyenes erőforrás, amire minden élőlénynek szüksége van a túléléshez.

Onnantól viszont, hogy cégek elkezdték palackozni az ásványvizet, és kereskedelmi forgalomba került, termékké is vált.

A víz az víz.  Átlátszó és folyékony, legfeljebb az ízében lehet minimális eltérés az ásványianyag-tartalmától függően.

Hogyan győzik meg mégis a különböző cégek a vásárlókat, hogy az ő palackozott vizüket vegyék meg a versenytársak terméke helyett?

A válasz: a márkaépítés.

 

Mit jelent a márka vagy brand?

Mielőtt rátérünk a márkaépítésre, folytassuk azzal, hogy mi a brand.

A brand egy gondolat, asszociáció vagy kép, ami az emberek fejében jön létre, amikor egy bizonyos dologra (termék, szolgáltatás, vállalat) gondolnak.

Ez a kép gyakorlati jellemzőkből (pl. friss íz.) és érzésekből (ettől a víztől sportosnak érzem magam) áll össze.

Amikor valaki meglátja egy cég logóját, meghallja a márka névét, vagy találkozik a márka valamilyen üzenetével, akkor előjön a fejében élő kép és a hozzá kapcsolódó érzések.

A brandnek számos meghatározása van.

Seth Godin szerint

“A brand azoknak az elvárásoknak, emlékeknek, történeteknek, kapcsolatoknak az együttese, aminek az eredményeképpen a vásárló egy adott márka vagy termék mellett dönt egy másikkal szemben.”

A brand tehát az ügyfél elvárásainak az összessége. Mindaz, amire számít a termékünkkel kapcsolatban.

Jeff Bezos, az Amazon.com alapítója így határozza meg a brand-et:

“Amit más emberek mondanak rólad, amikor nem vagy a szobában.”

Így már nem is olyan megfoghatatlan a brand jelentése, ugye?

Még egy kis érdekesség:

A „brand” szó eredetileg azt jelentette, ahogy az állattenyésztők egyesével megjelölték a szarvasmarháikat. Ez a jel mutatta, hogy kinek a tulajdona a szarvasmarha, később pedig a hús minőségére is utalt attól függően, hogy milyen módon etették a szarvasmarhát. Ahol az állat természetes módon érte el a súlyát, ez jobb „brand”-et eredményezett szemben azokkal a versenytársakkal, ahol nem természetes módszerekkel növelték az állatok testsúlyát.

A márka tehát nem egyelő a termékkel.

A palackozott víz piacon a termékek elég hasonlók. A cégek azért fektetnek be márkaépítésbe, hogy megkülönböztessék a terméküket a többi hasonló terméktől, és meggyőzzék az embereket, hogy az ő márkájukat vásárolják.

Ha kimondod a Mizse, a Szentkirályi vagy a San Pellegrino ásványvizek nevét, egész biztos, hogy más is eszedbe fog jutni róluk, mint hogy víz.  Ráadásul mindhárom más érzéseket hív elő a fejünkben. Mindhárom erős márka, de más a célcsoportjuk, mások a jellemzőik, az értékrendjük, és az árstratégiájuk is.

Ha érdekel, hogy hogyan lehet márkaépítéssel elérni, hogy 100.000 dollárt fizessenek egy üveg palackozott vízért, olvasd el ezt az angol nyelvű bejegyzést: 17 Most Expensive Bottle of Water in the World

Mi a márkaépítés?

A márkaépítés vagy branding röviden az a folyamat, ami során megtervezzük és kialakítjuk a közönségünk fejében a kívánt képet a cégünkről, termékünkről vagy szolgáltatásunkról.

A márkaépítés során gyakorlatilag egy ígéretet teszünk a vásárlóinknak, hogy mire számíthatnak, ha velünk kötnek üzletet.

A márkaépítés tehát a bizalomról szól.

Az viszont egy dolog, hogy mi mit szeretnénk elérni, mint márkakép, és az egy másik, hogy valójában mi él az ember fejében a márkánkról.

Szerencsés esetben a kettő megegyezik, vagy nagyon közel áll egymáshoz.

A brandépítés célja és eszközei

A márkaépítésnek 3 fő célja van, amit különböző eszközökkel érhetünk el:

1. Felismerhetőség és megkülönböztetés

A márkaépítés egyik feladata, hogy könnyen felismerhetővé tegye a terméket a piacon, és kiemelje a versenytársak közül. Bár a márka fizikailag nem létezik, de több fizikai és vizuális megtestesülése van, ami a felismerhetőséget segítik. Ilyen pl. a logó, a brand színei, a csomagolás.

2. Egyediség

A márkaépítés fő célja, hogy a termékünk egyedivé váljon. Ez nagyon hasonlóan működik, mint egy embernél: a név, hang, beszédstílus (barátságos, hivatalos, vicces) mind egyediséget adnak nekünk, ahogy egy márkának is.

3. Pozícionálás

Ahogy egy embernek is van egyénisége, egy brandnek is. Az egyéniségét meghatározhatjuk a termék jellemzői alapján (ár, minőség), de az alapján is pl. hogy miben hisz az adott márka, mi a küldetése, az értékrendje.

A márka által képviselt értékrend sokszor szorosan kapcsolódik a cég tulajdonosának saját értékrendjéhez, küldetéséhez – hiszen gyakran pont ezek miatt indította el a vállalkozását.

Ezért a márkaépítésből nem szabad kihagyni a téged, a vállalkozót sem, és a saját miértedet. Ez különösen igaz egy kisvállalkozás esetén, ahol vállalkozóként sokszor a márkád középpontjában te állsz.

A kép forrása: fmccloevallejo.blogspot.com

A márkaépítés 6 lépése

A márkaépítés – a vállalkozásépítéshez hasonlóan – egymást követő, logikus lépésekből áll.

Nem érdemes kihagyni az első lépéseket, és rögtön pl. a vizuális elemek tervezéséhez ugrani.

A márkaépítés ráadásul egy hosszú távú folyamat, ezért az egyes lépésekhez később is vissza kell majd térni és ismételni.

1. Kezdj a miérteddel!

Miért indítottad el a vállalkozásodat? Ha erre a kérdésre válaszolni tudsz, ez segíteni fog abban, hogy a meghatározd azt a küldetést és célt, amit a cégeddel el szeretnél érni.

Mielőtt ugyanis a brand-ed bármilyen elemét meghatároznád, fontos, hogy tisztában légy a céged missziójával, víziójával. A brand-ed minden alkotóelemének ezeket az üzeneteket kell kommunikálni ahhoz, hogy az üzeneteid, és a márkakép összhangban legyenek.

2. Határozd meg a célcsoportodat!

A következő fontos lépés meghatározni, hogy kiket szeretnénk elérni a brand-ünkkel, vagyis kikből áll a célcsoportunk.

Ha a brand-ünk nem rezonál ugyanis a közönségünkkel. akkor nem fogjuk tudni elérni, hogy bízzanak a márkánkban és szeressék.

Itt jön képbe a piackutatás. Mielőtt bármit létrehozunk, meg kell ismernünk a célközönségünket. Kit szeretnénk a termékeinkkel szolgálni? Kikből áll az ideális célközönségünk? Mi jellemzi őket?

Minden, amit a kutatásokból megtudsz az ideális ügyfeleidről, befolyásolni fogja a brand-eddel kapcsolatos döntéseidet, ezért ezt a lépést nem érdemes átugrani.

Bővebben a piackutatásról:

A Piackutatás Fogalma, 5+1 Módszere és Lépései

3. Határozd meg a brand értékeit, jellemzőit, előnyeit!

Valószínűleg a te piacodon is számos szereplő van már. Könnyű a versenytársakra és a termékeikre fókuszálni, viszont most fókuszáljunk inkább rád.

Mi az az egyetlen dolog, amit egyetlen versenytárs sem fog tudni lemásolni?

Ez a branded.

Egy termék sokszor könnyen másolható, egy márka viszont nem.

Ezért a márkádnak olyan elemekből (értékek, előnyök, jellemzők) kell összeállni, ami csak a tiéd, és ami egyedivé teszi a cégedet.

Ülj le, és írd össze egy listába, hogy miben lehetsz te más, mint a versenytársaid!  Itt ne csak a termék jellemzőire gondolj (mint pl. a kinézete), hanem arra is, hogy a terméked hogyan járul hozzá mások életének a javításához!

4. Tervezd meg a vizuális elemeket, vagyis a márkád arculatát!

Mostanra meghatároztad a céged misszióját, jobban érted a célközönségedet, és tudod, hogy milyen egyedi értékekre épül a márkád.

Elérkeztél oda, hogy a branded vizuális megjelenését megtervezd. Itt a logóról, a branded színeiről, a betűtípusokról, ikonokról és egyéb vizuális tervekről beszélünk.

Ezek megtervezése előtt érdemes vizuális irányelveket lefektetni, hogy az egyes elemek üzenetei egységesek legyenek.

További segítség a vizuális arculatod megtervezéséhez:

Arculattervezés Útmutató– Egy profi grafikus legjobb tanácsai az elinduláshoz

5. Tervezd meg a márkád hangját!

Az, hogy hogyan kommunikálsz a célközönségeddel, szintén része a márkádnak. Milyen érzéseket szeretnél kelteni az üzeneteiddel a közönségedben? Hogyan szeretnél beszélgetni velük? Formálisan,  vagy inkább baráti hangon? Vicces, motiváló hangot választasz? Esetleg teljesen szakmai hangon kommunikálsz majd?

Úgy érdemes meghatározni a márkád hangját, hogy ahhoz a közönséged könnyen tudjon kapcsolódni – különben nem fognak odafigyelni rád. Ha nem vagy biztos benne, hogy hogyan szólítsd meg a közönségedet, menj vissza a 2. lépéshez, és tudj meg többet azokról, akikkel beszélni szeretnél!

6. Kezdj hozzá a márkaépítéshez!

Ahogy befejezted a tervezést, kezdd el alkalmazni és megvalósítani a lefektetett elveket! Ügyelj arra, hogy a fő üzeneteid egységesek legyenek, legyen szó akár hirdetésekről, a közösségi média megjelenéseidről, a weboldaladról, a blogbejegyzéseidről!

Extra TIPP: Gondolj a brand-edre úgy, mint egy személyre!

Azért, hogy minél könnyebben tudj a márkádról gondolkodni, tekintsd egy valós személynek!

Ha a brand-ed egy ember lenne, ki lenne az? Milyen lenne a személyisége? Mi lenne a története, amiről emlékeznének rá?

A márkaépítés célja, hogy érzelmi kapcsolatot hozz létre a közönségeddel. Ennek pedig a legkönnyebb módja, ha a márkádra mint egy személyre tekintesz. Ezután már csak azt kell elérned, hogy a közönséged is értékes és kedvelt személyként gondoljon rá.

Olvasd el ezeket a bejegyzéseket is:

Arculattervezés Útmutató– Egy profi grafikus legjobb tanácsai az elinduláshoz

A Piackutatás Fogalma, 5+1 Módszere és Lépései

Hogyan határozd meg az ideális célcsoportod?

21+1 legjobb vállalkozási ötlet 2021-ben

 

Kategóriák

Legújabb bejegyzések:

Csatlakozz a

VTM Bootcamp képzési programhoz!

Untitled design (28)
Untitled design (29)
Untitled design (30)

Gyakorlati képzések és kurzusok

Jól követhető vállalkozásépítési lépések

Támogató és motiváló közösség

Kérdésed van? Írj nekem emailt!

Csatlakozz a Facebook csoportunkhoz!