Hogyan határozd meg az ideális célcsoportod?

A bejegyzés affiliate linkeket tartalmazhat. Részletes infókért kérlek, hogy olvasd el az Affiliate Tájékoztatót

11 Shares

Aki mindenkit el szeretne érni a vállalkozásával, az valójában senkit nem tud eredményesen megszólítani.

Ez talán már marketing közhely, mégsem nem lehet elégszer hangsúlyozni: tudnod kell, pontosan kit szeretnél megszólítani a vállalkozásoddal.

Csak így érheted el ugyanis minden vállalkozó álmát, hogy amikor az ideális ügyféljelölted rád talál, ez legyen a reakciója: “Pontosan ezt kerestem!”

ügyfél avatar

Vissza tudsz emlékezni egy olyan alkalomra, amikor találtál valamit, amiről rögtön tudtad, pontosan erre van szükséged? Ez lehet egy képzés, ami vállalkozásod építésében segít, egy szolgáltatás, vagy akár egy termék. Nekem a legfrissebb ilyen élményem egy vákuumos tárolózsák, amire pár napja bukkantam. Pont erre volt szükségem, egy fél szekrénnyi helyet szabadítottam fel a segítségével.

Vállalkozóként mindannyian azt az élményt szeretnénk az ügyfeleinknek megadni, hogy azt érezzék, olvasol a gondolataikban, és pontosan azt kínálod nekik, amire vágynak, és amire szükségük van abban a pillanatban.

Ahhoz viszont, hogy ez megtörténhessen, nagyon jól kell ismerned az ideális célcsoportodat. Tudnod kell, kihez beszélsz, kinek készíted a tartalmaidat, kinek hozod létre a termékeidet, szolgáltatásaidat. Pontosan kell ismerned, hogy a célcsoportod tagjai mire vágynak, mire van szükségük, hogyan gondolkodnak, mivel küzdenek, hol akadtak el, mit szeretnek, mit utálnak…

Nézzük meg, hogy hogyan tudod meghatározni és jobban megismerni az ideális célcsoportodat!

Az avatar – egyetlen ideális ügyféljelölt

Ehhez először is be kell vezetnünk egy új fogalmat: az avatart.

Ez nagyban megkönnyíti ugyanis a dolgunkat, amikor az ideális célcsoportunkról gondolkodunk.

Az ideális ügyfél avatar valójában egy olyan tökéletes ügyféljelöltet jelenti, akinek pont a te tartalmaidra, termékeidre vagy szolgáltatásodra van szüksége, ÉS akivel te is örömmel dolgozol. Attól ideális tehát, hogy a lelkesedés kölcsönös.

Miért gondolkozzunk egyetlen ideális személyben, ha nyilván sokkal több lehetséges ügyfelet szeretnénk elérni a célcsoportunkon belül?

Azzal, hogy lézer fókusszal egy adott személyre fókuszálunk, sokkal jobban megismerhetjük, hogy hogyan gondolkozik, és mire van szüksége a célcsoportunknak. Valójában ezzel a fókusszal nem szűkítjük le a célcsoportunkat, mert nagyon sok olyan embert el tudunk majd érni, akik az avatarunk kicsit tágabb szórásába esnek bele.

Avatar hiányában, vagy egy túl általános avatar esetén az üzeneteink viszont homályosak és erőtlenek lesznek, és könnyen elvesznek az online zajban.  Pontosan célzott, fókuszált üzenetekkel viszont hatékonyan meg tudod szólítani azokat az embereket, akik rezonálnak az üzeneteidre.

És az avatar, vagyis egy konkrét személy meghatározása nagy segítségedre lesz ebben, mert bármit csinálsz, azt mostantól neki fogod csinálni.

Hogyan határozd meg az avatarodat?

Ahhoz, hogy jobban értsd az avatarodat, el kell kezdened az ő fejével gondolkodni. Ez időt igényel, mivel ehhez kapcsolatba kell lépned emberekkel, és oda kell figyelned arra, amit mondanak.

Ráadásul az avatarod megismerése és meghatározása egy folyamat. Az első verziód ezért nincs is kőbe vésve, hiszen folyamatosan fogsz új dolgokat megtudni, ami alapján módosulhat az avatarod is. Ha pedig új termékeket fejleszthetsz a meglévők mellé, könnyen előfordulhat, hogy ehhez eltérő avatarra lesz szükséged.

Íme 3 egyszerű lépés, aminek a segítségével meghatározhatjuk az avatarunkat!

1.   Az avatar leírása

Először is nézzük meg, hogy milyen információkat érdemes megtudnunk az avatarunkról. Ezek a kérdések közelebb visznek minket a megismeréséhez:

  1. Nő vagy férfi? Adjunk nevet az avatarunknak!
  2. Hány éves? Hogy néz ki?
  3. Hol él? Van családja? Vannak gyerekei? Hány évesek?
  4. Milyen végzettsége van? Mit dolgozik? Mennyit keres?
  5. Milyen események történtek vele mostanában, vagy mi történik éppen az életében?
  6. Mit csinál a szabadidejében? Hova utazik?
  7. Mit olvas szívesen? Milyen könyveket, blogokat, magazinokat? Milyen podcast csatornákat hallgat? Milyen weboldalakat látogat?
  8. Milyen közösségi médiákat használ rendszeresen?
  9. Mi teszi boldoggá, mi motiválja leginkább?
  10. Végül a legfontosabb kérdés: Mi az, ami a legjobban frusztrálja az életben? Mi az, ami miatt nem tud éjszaka aludni?

2. Hozd létre az avatarodat!

Most pedig írd körül az avatarodat a fenti kérdések segítségével!

Attól függően, hogy éppen hol tartasz a vállalkozásod építésében, az első avatarodat többféleképpen is meghatározhatod.

  • Ha teljesen 0-ról indulsz, akkor találj valakit az ismeretségi körödből, aki ideális avatarod lehetne. Ha nincs ilyen, képzelj el valakit!
  • Az is nagyon gyakori, hogy az első avatarunk saját magunk vagyunk, vagy a múltbeli énünk, hiszen sok vállalkozási ötlet a saját tapasztalatainkból, vágyainkból, sikeresen megoldott problémáinkból születik.

Én eredetileg személyes pénzügyek témában indítottam a blogomat. Az avatarom pedig a néhány évvel korábbi énem volt, aki éppen ráébredt arra, hogy a pénzügyi intelligenciája fejlesztése nélkül soha nem fog kiszabadulni az alkalmazotti taposómalomból.

  • Kicsit pontosabb avatart tudsz már létrehozni, ha van például egy lelkes követőd, aki ideális avatarod is lenne. Vagy ha van egy olyan ügyfeled, akivel imádtál együtt dolgozni, és nagyszerű eredményeket értetek el együtt. Ilyenkor gondolj erre a személyre, és hozd létre az avatarodat ennek a segítségével.

Nem baj, ha még nincs teljesen pontos válaszod minden kérdésre, hiszen ez az első leírás még csak hipotézis, amit a következő lépéssel pontosíthatunk.

3. Kutass és tesztelj!

Ebben a lépésben több információt fogunk gyűjteni, hogy jobban megismerhessük az avatarunkat.

  • Ha nincsenek még követőid, akikkel beszélhetnél, és akiket megkérdezhetnél, akkor az interneten keresztül is el tudsz kezdeni kutatni.

Először is keress olyan Facebook csoportokat, online fórumokat, ahol a célcsoportod megtalálható. Majd keresd meg a témádban a legsikeresebb szereplőket, különösen olyan versenytársakat, akikről tudod, hogy az ideális avatarodat is vonzzák. Nézd meg a blogbejegyzéseikhez fűzött kommenteket, vagy a Facebook csoportokban, fórumokon folyó beszélgetéseket.

Ezekből sok mindent megtudhatsz az avatarodról, például, hogy mire vágynak, mire van szükségük, mi miatt nem tudnak éjszaka aludni.

  • A kutatás egy következő szintje, amikor közvetlenül megkérdezel néhány embert személyesen vagy videó híváson keresztül. Én 8-10 beszélgetést javaslok, ebből már rengeteg infót nyerhetsz.

Ezek a beszélgetések 15-20 perces “interjúk”, és a céljuk, hogy kérdések segítségével választ kapjunk arra, hogy pontosan mire van szüksége és mit szeretne az avatarunk, milyen kihívásokkal, félelmekkel küzd stb. Szeretnénk azt is tudni, hogy milyen terméket/ szolgáltatást próbált ki már korábban, és milyen tapasztalataik voltak.

Kiket kérdezz meg? Valószínűleg van néhány ember a fejedben, aki ideális ügyfeled lehetne, és akivel szívesen dolgoznál együtt a jövőben. Ha nincs ilyen, kapcsolatépítő rendezvényeken, vagy akár a közösségi médián keresztül is találhatsz interjúalanyokat. Ha később kiderül, hogy mégsem az avatarod valamelyik, semmi gond, ebből is rengeteg infót fogsz kapni.

Természetesen ha van már saját email listád, vagy Facebook csoportod a témádban, ott könnyen találhatsz néhány lelkes válaszadót.

Figyelmesen hallgasd meg a válaszokat! Azok a szavak, kifejezések, melyeket az avatarod használ, kincset érnek majd, amikor később emaileket, tartalmat, vagy az értékesítési oldaladat írod. Ha a válaszadó beleegyezik, vedd fel a beszélgetést, és utána jegyzeteld ki.

Lassan 1,5 éve döntöttem úgy, hogy az online vállalkozásindítás témára váltok a blogomban, ezért új avatarra volt szükségem. Én is egy ilyen interjúsorozattal kezdtem, amit kiegészítettem egy kis kérdőíves kutatással az email feliratkozóim, és a Facebook csoportom tagjai körében. Egy egyszerű táblázatban összesítettem az eredményeket – papírlapon, hogy egyben lássam az egészet. Ez alapján alkottam meg az avataromat. Kiemeltem, hogy pontosan milyen kifejezéseket használtak a válaszadóim, és innen “puskázok”, amikor fontosabb szövegeket írok, és az avatarom fejével szeretnék gondolkodni.

Sokan kihagyják ezt a lépést. Ha elsőre neked is kényelmetlennek tűnnek ezek az „interjúk”, nagyon megértelek. Igen, különösen az első néhány beszélgetés kicsit feszélyezett lehet – nekem is kicsit döcögősen ment az első 1-2 beszélgetés. Viszont tarts ki, mert tapasztalatból azt is tudom, hogy a következők már sokkal jobbak lesznek, és egyre jobban fogod élvezni őket. És az információk, melyeket ezekből a beszélgetésekből kapsz, felbecsülhetetlen értékűek!

A versenytársad nagy valószínűséggel nem fog ilyen beszélgetéseket szervezni.  De te ne hagyd ki semmiképpen, és különösen ne vesd bele magad az ötleted megvalósításába, ameddig nem ismerted meg jobban az avatarodat, és hogy mire vágyik valójában.

Szánj rá 1-2 órát, és alkosd meg az első avatar leírásodat, majd a következő 2 hétben csináld végig ezt a kis kutatást! Sokszorosan meg fog térülni később ez a befektetett idő! Hogyan? Nem kell például az üres képernyő előtt ülnöd, és azon gondolkodni, hogy mégis miről írj, mert tudni fogod, hogy mi foglalkoztatja az avatarodat. Amikor pedig eljutsz oda, hogy az avatarod problémáira, vágyaira kidolgozol egy termékötletet, pl. egy online képzés ötletét, akkor azt is tudni fogod, hogy kitől kérj visszajelzést az ötletedről.

Az ideális célcsoportodhoz  tehát a célcsoportod egyetlen tagja, vagyis az ideális avatar meghatározásán keresztül vezet a legjobb út. Ez a megközelítés sokkal kezelhetőbb, és jobb megismerést tesz lehetővé. Nem kell, hogy az első avatarod tökéletes legyen, hiszen rengeteg lehetőséged lesz később rajta csiszolni, módosítani! Sokkal fontosabb, hogy legyen egy első verziód, ami az elejétől kezdve fókuszt ad az üzeneteidnek, tartalmaidnak, később pedig a termékeidnek.

Ha hasznosnak találtad ezt a bejegyzést, és szeretnél az elindulásodhoz további segítséget kapni tőlem, tarts velem! Nemsokára indul egy új kiscsoportos Workshop képzésem, aminek a célja, hogy segítsek neked az ötleted kidolgozásában és az elindulásban – lépésről lépésre.

Ha érdekel a Workshop, iratkozz fel a  VIP listámra, és emailen minden részletet elküldök neked hamarosan.

Ezek is érdekelhetnek