Fedezd fel az online pénzkereséshez és a szabadabb élethez vezető utat a LÉGY A SAJÁT FŐNÖKÖD! könyvvel ⟹

Landing transparent

TÖLTSD LE AZ ONLINE VÁLLALKOZÁS ÚTMUTATÓT

Kövesd a bevált lépéseket a vállalkozásod megtervezéséhez és építéséhez

Hogyan határozd meg az ideális célcsoportod?

Aki mindenkit el szeretne érni a vállalkozásával, az valójában senkit nem tud eredményesen megszólítani.

Ez talán már marketing közhely, mégsem nem lehet elégszer hangsúlyozni: tudnod kell, pontosan kit szeretnél megszólítani a vállalkozásoddal.

Csak így érheted el ugyanis minden vállalkozó álmát, vagyis hogy amikor az ideális ügyféljelölted rád talál, ez legyen a reakciója: “Pontosan ezt kerestem!”

 

ügyfél avatar

 

Vissza tudsz emlékezni egy olyan alkalomra, amikor találtál valamit, amiről rögtön tudtad, pontosan erre van szükséged?

Vállalkozóként mindannyian azt az élményt szeretnénk az ügyfeleinknek megadni, hogy azt érezzék, olvasol a gondolataikban, és pontosan azt kínálod nekik, amire vágynak, és amire szükségük van abban a pillanatban.

Ahhoz viszont, hogy ez megtörténhessen, nagyon jól kell ismerned az ideális célcsoportodat.

  • Tudnod kell, kihez beszélsz, kinek készíted a tartalmaidat, kinek hozod létre a termékeidet, szolgáltatásaidat.
  • Pontosan kell ismerned, hogy a célcsoportod tagjai mire vágynak, mire van szükségük, hogyan gondolkodnak, mivel küzdenek, hol akadtak el, mit szeretnek, mit utálnak…

 

Nézzük meg, hogy hogyan tudod meghatározni és jobban megismerni az ideális célcsoportodat!

Az avatar – egyetlen ideális ügyféljelölt

Ehhez először is be kell vezetnünk egy új fogalmat: az avatart.

Ez nagyban megkönnyíti ugyanis a dolgunkat, amikor az ideális célcsoportunkról gondolkodunk.

Az ideális ügyfél avatar valójában egyetlen olyan tökéletes ügyféljelöltet jelenti, akinek pont a te tartalmaidra, termékeidre vagy szolgáltatásodra van szüksége, és akivel te is örömmel dolgozol. Attól ideális tehát, hogy a lelkesedés kölcsönös.

Miért gondolkozzunk egyetlen ideális személyben, ha nyilván sokkal több lehetséges ügyfelet szeretnénk elérni a célcsoportunkon belül?

Azzal, hogy lézer fókusszal egy adott személyre fókuszálunk, a saját feladatunkat egyszerűsítjük le.  Sokkal könnyebb ugyanis egyetlen emberre gondolva döntéseket hozni, kommunikálni, mintha egy csoportra gondolnál.

Sokan viszont félnek egyetlen emberre leszűkíteni a célközönségüket. Valójában ezzel a fókusszal nem szűkítjük le a célcsoportunkat, mert nagyon sok olyan embert el tudunk majd érni, akik az avatarunk kicsit tágabb szórásába esnek bele.

Avatar hiányában viszont az üzeneteink könnyen homályosak és erőtlenek lehetnek, így pedig könnyen elvesznek az online zajban.

Pontosan célzott, fókuszált üzenetekkel viszont nagyon hatékonyan meg tudod szólítani az ideális célközönségedet.

Az avatar, vagyis egy konkrét ideális személy meghatározása pedig nagy segítségedre lesz  a határozott üzenetek kialakításában, mivel mostantól bármit csinálsz, azt neki fogod csinálni.

 

Hogyan határozd meg az avatarodat?

Ahhoz, hogy jobban értsd az avatarodat, el kell kezdened az ő fejével gondolkodni. Ez időt igényel, mivel ehhez kapcsolatba kell lépned emberekkel, és oda kell figyelned arra, amit mondanak.

Ráadásul az avatarod megismerése és meghatározása egy folyamat.

Az avatarod első verziója ezért nem egy végleges valami, hiszen folyamatosan új dolgokat fogsz megtudni, ami alapján módosulhat az avatarod is.

Íme 3 egyszerű lépés, aminek a segítségével meghatározhatjuk az avatarunkat!

1.   Az avatar leírása

Először is nézzük meg, hogy milyen információkat érdemes megtudnunk az avatarunkról! Ezek a kérdések közelebb visznek minket a megismeréséhez:

  1. Nő vagy férfi? Adjunk nevet az avatarunknak!
  2. Hány éves? Hogy néz ki?
  3. Hol él? Van családja? Vannak gyerekei? Hány évesek?
  4. Milyen végzettsége van? Mit dolgozik? Mennyit keres?
  5. Milyen események történtek vele mostanában, vagy mi történik éppen az életében?
  6. Mit csinál a szabadidejében? Hova utazik?
  7. Mit olvas szívesen? Milyen könyveket, blogokat, magazinokat? Milyen podcast csatornákat hallgat? Milyen weboldalakat látogat?
  8. Milyen közösségi médiákat használ rendszeresen?
  9. Mi teszi boldoggá, mi motiválja leginkább?
  10. Végül a legfontosabb kérdés: Mi az, ami a legjobban frusztrálja az életben? Mi az, ami miatt nem tud éjszaka aludni?

 

2. Írd körül az avatarodat!

Most pedig írd körül az avatarodat a fenti kérdések segítségével!

Attól függően, hogy éppen hol tartasz a vállalkozásod építésében, az első avatarodat többféleképpen is meghatározhatod.

  • Ha teljesen 0-ról indulsz, akkor találj valakit az ismeretségi körödből, aki ideális avatarod lehetne! Ha nincs ilyen, képzelj el valakit!
  • Az is nagyon gyakori, hogy az első avatarunk mi magunk vagyunk, vagy a múltbeli énünk, hiszen sok vállalkozási ötlet a saját tapasztalatainkból, vágyainkból, sikeresen megoldott problémáinkból születik.

Én eredetileg személyes pénzügyek témában indítottam a blogomat. Az avatarom pedig a néhány évvel korábbi énem volt, aki éppen ráébredt arra, hogy a pénzügyi intelligenciája fejlesztése nélkül soha nem fog kiszabadulni az alkalmazotti taposómalomból.

  • Kicsit pontosabb avatart tudsz már létrehozni, ha van például egy lelkes követőd, aki ideális avatarod is lenne. Vagy ha van egy olyan ügyfeled, akivel imádtál együtt dolgozni, és nagyszerű eredményeket értetek el együtt. Ilyenkor gondolj erre a személyre, és hozd létre az avatarodat ennek a segítségével.

Nem baj, ha még nincs teljesen pontos válaszod minden kérdésre, hiszen ez az első leírás még csak hipotézis. Ezt pedig a következő lépésben többféle módszerrel is pontosíthatjuk.

 

3. Kutass és tesztelj!

Ebben a lépésben információkat fogunk gyűjteni, amivel jobban megismerhetjük az avatarunkat. Ehhez 2 módszert fogunk használni:

 

 1. módszer: Kutatás az interneten keresztül

Ha nincsenek még követőid, akikkel beszélhetnél, és akiket megkérdezhetnél, akkor az interneten keresztül is el tudsz kezdeni kutatni.

  • Először is keress olyan Facebook csoportokat, online fórumokat, ahol a célcsoportod megtalálható.
  • Majd keresd meg a témádban a legsikeresebb szereplőket, különösen olyan versenytársakat, akikről tudod, hogy az ideális avatarodat is vonzzák. Nézd meg a blogbejegyzéseikhez fűzött kommenteket, vagy a Facebook csoportokban, fórumokon folyó beszélgetéseket.

Ezekből a beszélgetésekből megtudhatod például, hogy mire vágyik az avatarod, mire van szüksége, mi miatt nem tud éjszaka aludni.

2. módszer: Beszélgetés a célközönséged néhány tagjával

A kutatás egy következő szintje, amikor közvetlenül megkérdezel néhány embert, személyesen vagy videó híváson keresztül. Én 8-10 beszélgetést javaslok, mivel ebből már sok következtetést levonhatsz.

Ezekből a  15-20 perces beszélgetésekből választ kaphatsz arra, hogy pontosan mire van szüksége és mit szeretne az avatarod, milyen kihívásokkal, félelmekkel küzd stb. Szeretnénk azt is tudni, hogy milyen terméket/ szolgáltatást próbált ki már korábban, és milyen tapasztalataik voltak.

Kiket kérdezz meg?

  • Valószínűleg van néhány ember a fejedben, aki ideális ügyfeled lehetne, és akivel szívesen dolgoznál együtt a jövőben. Ha nincs ilyen, kapcsolatépítő rendezvényeken, vagy akár a közösségi médián keresztül is találhatsz beszélgetőtársakat. Ha később kiderül, hogy mégsem az avatarod valamelyik, semmi gond, ez is hasznos információ.
  • Ha van már saját email listád, vagy Facebook csoportod a témádban, ott könnyen találhatsz néhány lelkes válaszadót.

TIPP-ek a beszélgetéshez: Figyelmesen hallgasd meg a válaszokat! Azok a szavak, kifejezések, melyeket az avatarod használ, kincset érnek majd, amikor később emaileket, tartalmat, vagy az értékesítési oldaladat írod. Ha a válaszadó beleegyezik, vedd fel a beszélgetést, és utána jegyzeteld ki!

Saját példa: 

Lassan 1,5 éve döntöttem úgy, hogy az online vállalkozásindítás témára váltok a blogomban, ezért új avatarra volt szükségem. Én is egy ilyen beszélgetéssorozattal kezdtem, amit kiegészítettem egy kis kérdőíves kutatással az email feliratkozóim, és a Facebook csoportom tagjai körében.

Egy egyszerű táblázatban összesítettem az eredményeket egy A3-as papírlapon, hogy egyben lássam az egészet. Ez alapján alkottam meg az avataromat.

A táblázatban kiemeltem, hogy pontosan milyen kifejezéseket használtak a válaszadóim, és innen “puskázok”, amikor fontosabb szövegeket írok, és az avatarom fejével szeretnék gondolkodni.

 

Miért érdemes a célcsoport meghatározásával kezdeni?

Sokan kihagyják a célcsoport megismerésének a lépését. Ez pedig sok problémához vezet, kezdve a nem elég határozott üzenetektől egészen addig, hogy határozott célközönség hiányában nem fogod tudni, hogy pontosan miről írj és milyen terméket hozz létre.

Pedig a célközönségedet egyszerűen, beszélgetések során megismerheted, és felbecsülhetetlen értékű információkat nyerhetsz. Ezek az információk ráadásul “ingyen” vannak, ha a befektetett idődet nem számoljuk.

Az célközönséged megismerésébe fektetett idő sokszorosan megtérül később:

  • Nem kell például az üres képernyő előtt ülnöd, és azon gondolkodni, hogy mégis miről írj, mert tudni fogod, hogy mi foglalkoztatja az avatarodat.
  • Amikor pedig eljutsz a termékfejlesztéshez, tudni fogod azt is, hogy mire vágyik valójában az avatarod.

 

Az ideális célcsoportod meghatározásához tehát a célcsoportod egyetlen tagja, vagyis az avatar meghatározása a legkönnyebb út. Ez a megközelítés sokkal kezelhetőbbé  teszi a teljes vállalkozásépítésedet, mivel egy csoport helyett elég egyetlen emberre fókuszálnod.

Ráadásul nem szükséges, hogy az első avatarod tökéletes legyen! Rengeteg lehetőséged lesz később csiszolni és módosítani rajta!

Sokkal fontosabb, hogy legyen egy első verziód, ami az elejétől kezdve fókuszt ad az üzeneteidnek, tartalmaidnak, később pedig a termékeidnek.

Olvasd el ezeket a bejegyzéseket is:

Kezdő Online Vállalkozó Fókusz Útmutató

 

Kategóriák

SZIA, PAULÁNYI BEA VAGYOK. 

A küldetésem segíteni azoknak, akik hozzám hasonlóan nagyobb szabadságot szeretnének elérni egy saját online vállalkozás felépítésével. Tudj meg többet arról, hogy mit csinálok!

Legújabb bejegyzések:

Csatlakozz a

VTM Bootcamp képzési programhoz!

Untitled design (28)
Untitled design (29)
Untitled design (30)

Gyakorlati képzések és kurzusok

Jól követhető vállalkozásépítési lépések

Támogató és motiváló közösség