Fedezd fel az online pénzkereséshez és a szabadabb élethez vezető utat a LÉGY A SAJÁT FŐNÖKÖD! könyvvel ⟹

Landing transparent

TÖLTSD LE AZ ONLINE VÁLLALKOZÁS ÚTMUTATÓT

Kövesd a bevált lépéseket a vállalkozásod megtervezéséhez és építéséhez

Hogyan gazdálkodj okosan a szűkös időddel?

Sokan vannak, akik szülőként, főállás és sok más kötelezettség mellett vágnak bele az online pénzkeresésbe.

Emiatt nagyon limitált az idő, amit a vállalkozásuk építésére fordíthatnak.

Két dolog viszont biztos:

  • a nap mindenkinek csak 24 órából áll
  • kevés szabadidő esetén sem lehetetlen sikeres vállalkozást építeni az interneten

 

Ehhez viszont ki kell tudni hozni a legtöbbet abból a kevés időből, ami a rendelkezésedre áll.

Ebben a bejegyzésben olyan stratégiákat és tippeket szeretnék megosztani veled, amivel jobban gazdálkodhatsz az időddel, miközben javíthatsz a hatékonyságodon és a fókuszodon is.

 

Hatékony munkavégzés tippek online vállalkozóknak

 

Vajon létezik közöttünk olyan, aki úgy érzi, bőven van elég ideje a vállalkozása építésére?

Aki szinte minden idejét a vállalkozása építésére fordítja, sokszor az is szűkösnek érzi a napi 24 órát.

Mit szóljanak akkor azok, akiknek egyszerre két, három vagy akár több szerepben is helyt kell állniuk a mindennapok során?

  • Ha van egy főállásod és mellette vállalkoznál, ez máris két szerep.
  • Ha pedig még családod is van, akkor ez már három összetett feladatkör, ami között nagyon okosan kell tudni beosztani az időt.

 

Ezzel én is küzdök minden nap: bár főállásban vállalkozom, van egy imádnivaló 12 éves kisfiam. Így ebéd után már csak a különórák és házi feladatok között lavírozva tudok rövid időre leülni a laptopom elé. Ezért a délelőtti 4-5 nyugodt órából kell kihoznom a maximumot.

Meggyőződésem viszont, hogy nem a rendelkezésre álló időtől függ elsősorban, hogy meddig jutunk el.

Ha ugyanis a kevés rendelkezésre álló időt maximálisan tudjuk hasznosítani, lehet, hogy kis lépésekkel és lassabban ugyan, de hegyeket mozgathatunk meg!

Lehet, hogy te is vissza tudnál szerezni 10 percet itt, 20 percet ott, és máris van napi plusz 30 perced a vállalkozásodra?

Ez éves szinten 182,5 órát jelenthet, ami majdnem huszonhárom 8 órás munkanappal egyezik meg. Ennyi idő alatt rengeteg dolgot meg lehet csinálni!

Nézzük is meg néhány tippet, amivel időt nyerhetünk, illetve hatékonyabbá válhatunk.

 

Tudd, hogy mit és miért csinálsz!

Egy korábbi bejegyzésemben Mark Mason, a Late Night Internet Marketing oldal szerzőjétől idézetem, aki egy vállalat igazgatójaként és 4 gyermekes családapaként késő éjszaka építi az online vállalkozását. Ha valakitől, tőle érdemes arról tanulni, hogy hogyan lehet akár nagyon kevés idő alatt is jelentős dolgot létrehozni az interneten.

4 fontos elvet emelnék ki tőle, ami elengedhetetlen alapot ad a hatékony munkavégzéshez.

1. Tervezd meg a végeredményt!

A hatékonyság ott kezdődik, hogy tudjuk, hogy miért akarunk egyáltalán online vállalkozni.

Hiába használod ki az idődet hatékonyabban, ha nem arrafelé haladsz, ahova el szeretnél jutni. Ha tudod, hogy mit szeretnél elérni 3-5 év múlva, akkor sokkal könnyebben tudod kiválasztani hozzá a megfelelő módszert is.

Kell tehát egy nagyobb cél, ami fele folyamatosan haladhatsz. Amikor pedig válaszúthoz érkezel, akkor döntéseket is gyorsabban tudsz hozni, hiszen csak azt kell átgondolnod, hogy a fő célodhoz melyik út visz közelebb.

2. Kövess egyetlen módszert!

Hiába tudod, hogy hova szeretnél eljutni, ha nincs a kezedben egy térkép, amit szisztematikusan követhetsz, és ami elvezet a célodhoz.

Stratégia nélkül rengeteg időd el tud menni kísérletezéssel, és lényegesen lassabban juthatsz el a célodig – ha eljutsz odáig egyáltalán.

Ráadásul naponta fogsz találkozni újabbnál újabb varázslatos ígéretekkel, amivel könnyebb és gyorsabb sikereket érhetsz el. Ezekkel a leggyakrabban csak pénzt és időt veszítünk.

Válassz ki egyetlen módszert, illetve mentort, és kötelezd el magad mellette hosszú távon!

3. Edd meg az elefántot – falatonként!

Egy online vállalkozás felépítése hosszú út, amit csak kisebb lépésekkel lehet teljesíteni.

Ha egyáltalán nem látjuk az előttünk álló lépéseket, az káoszhoz és fejetlenséghez vezet. Ha látjuk a lépéseket, de nem a megfelelő sorrendben haladunk, vagy túl sok lépést akarunk egyszerre megtenni, azzal nem az elvárt eredményt fogjuk elérni.

Ezért fontos, a teljes vállalkozásépítési utat osszuk fel kisebb lépésekre!

Ha tudjuk, hogy hova szeretnénk eljutni 3-5 év múlva, ezt könnyen feloszthatjuk

  • éves célokra
  • negyedéves célokra
  • havi célokra
  • heti célokra
  • napi célokra

 

A napi és heti célok már jól kezelhetőek, ekkora falatokkal már jobban boldogulhatunk. A heti céljainkra és a napi feladataink teljesítésére érdemes tehát fókuszálni.

A sok apró lépés és teljesített feladat jelentéktelennek tűnhet, de ezek amikor összeadódnak, hatalmas eredményeket érhetünk el velük.

4. Mindent a maga idejében tanulj meg!

Szorosan kapcsolódik az előző ponthoz a “Just in time learning” elv.

Az internet tele van értékes és persze kevésbé értékes tartalmakkal. Olyan sok a tartalom, hogy képtelenség mindent elolvasni, meghallgatni vagy megnézni.

Ha nem állunk nagyon tudatosan a tartalomfogyasztáshoz, akkor rengeteg időnk elmenet olyan tartalmakra, amire abban a pillanatban valójában nincs szükségünk.

Meg kell tehát tanulni a “Just in time learning” elv szerint megszűrni, hogy mire fordítunk időt, vagyis csak olyan tartalmakat szabad fogyasztanunk, amire az adott lépés teljesítéséhez valóban szükségünk van.

Sokat segíthet „elengedni” minden más tartalmat, ha létrehozol egy külön mappát, ahova mindent elmenthetsz, amikre később szükséged lehet.  Akár egy táblázatban is gyűjtheted témánként a hasznos linkeket. Így könnyebb lehet ellenállni az azonnali elolvasás kísértésének.

Tervezz okosan!

Egy vállalkozás építése sokféle feladat elvégzését igényli. Ezért a jó tervezés elengedhetetlen egy egyszemélyes, otthonról az interneten végezhető vállalkozás esetén is.

5. Tervezd meg előre a hetet!

Kezdjük a heti tervek elkészítésével!

Amikor meghatározod, hogy milyen feladatokat fogsz a hét folyamán elvégezni, és betervezed a naptáradba, akkor valójában döntesz a feladatok fontossági sorrendjéről is. Ezzel pedig nagyon sok stressztől megkímélheted magad.

Érdemes a tervezést a nagyobb és összetettebb határidős feladatokkal kezdeni, mint például egy marketing kampány vagy egy termék bevezetése. Először is gondold át a teljes projekt végrehajtásához szükséges összes kisebb lépést, majd határozd meg, hogy mennyi időre van szükség ezeknek a teljesítéséhez! Így már jobban le tudod bontani heti szintre a teljes feladat tervezését.

Az ilyen nagyobb feladatokat több hónapra előre érdemes megtervezni, gondolva a váratlan eseményekre is, amit nem láthatunk előre.

6. Csoportosítsd a feladatokat!

Ez egyik leghatékonyabb időgazdálkodási trükk, ha csoportosítani tudod a hasonló vagy egymáshoz kapcsolódó feladatokat.

Nagyon hatékony megoldás, amikor például 1-2 hónapra előre elkészíted az új tartalmaidat. Az így felszabadult idődet nagyobb fejlesztésekre, vagy egy új terméked bevezetésére fordíthatod.

Vagy rászánhatsz néhány napot arra, hogy egy hosszabb időszakra előre elkészítsd a közösségi média posztjaidat. A publikálásukat pedig egy szoftver segítségével előre beütemezed.

Azzal, hogy nem egyesével gyártod és publikálod a posztokat, összességében sok időt felszabadíthatsz.

7. Ne tervezz be minden percet!

Később szó lesz róla, hogy hogyan csökkentheted a figyelmed elterelésének a lehetőségét. Nem valószínű viszont, hogy minden a terveid szerint történik majd. Mindig jöhet valami váratlan dolog, ami miatt módosítani kell a terveiden.

A jó időmenedzsment része az is, hogy a nem tervezhető kihívásokkal is számol. A heti terved tehát legyen egy kicsit szellősebb. A tapasztalataim szerint az időd kb. 10%-át érdemes üresen hagyni, hogy legyen hely az előre nem tervezhető eseményeknek is.

8. Biztosíts időt a fókuszált munkára!

Az alkotómunka – mint amilyen egy blogbejegyzés megírása, egy podcast adás felvétele vagy egy online képzés létrehozása-  összpontosított figyelmet igényel.

Ahhoz, hogy ezeket a feladatokat minél jobban és rövidebb idő alatt meg tudjuk valósítani, érdemes elkülöníteni nekik olyan időszakot a heti tervezésnél, amikor mindent ki tudsz zárni, ami figyelmed elvonására alkalmas.

 

9. Tervezd meg a napodat!

Készíts listát a napi elvégzendő feladatokról!

A heti tervekből már jól látszik, hogy mit kell elvégezned aznap. Ennek a kezelésében sokat segít egy “to-do” lista, amire az adott napra tervezett feladatokat írod fel.

A lista tetején legyen a legfontosabb és legsürgősebb feladat, amit aznap mindenképpen meg kell csinálnod.

Vannak szakértőkk, akik azt javasolják, hogy egy adott napon maximum 3 dolog legyen a listádon.

10. Tervezz idősávonként!

Nagyon hasznos időgazdálkodás technika lehet, amikor meghatározod, hogy egy adott feladatra mikortól meddig szánsz időt, és ebben az idősávban kizárólag ezzel foglalkozol.

Mit hova tervezz be?

Ez attól függ, hogy számodra melyik a legproduktívabb időszak a nap folyamán. A legnagyobb fókusz igénylő feladatokat ide érdemes tervezni. Az éjjeli baglyoknak például nem a hajnali órákra érdemes a blogbejegyzések megírását tervezni.

Mindenkinek vannak kevésbé hatékony időszakai – nálam például az ebéd utáni időszak pont ilyen. Ide érdemes a kisebb fókuszt igénylő, rövidebb feladatokat tervezni (pl.  emailek megválaszolása, papírmunka).

11. Számolj a napi visszatérő feladatokkal is!

A heti tervedben valószínűleg nem fog szerepelni, de általában vannak olyan rutinfeladatok, amik a vállalkozásunk folyamatos működtetéséhez kapcsolódnak. Ilyenek pl. az emailek megválaszolása, telefonálás, számlák kezelése és sok más egyéb visszatérő feladat. Ezek nem szerepelnek általában a heti tervekben, de érdemes gondolni arra, hogy a nagyobb terveink mellett maradjon idő a napi rutinfeladatokra is. Ne tervezd tehát túl magad!

12. Tervezz be időt a felfrissülésre!

A túl sok képernyő előtt töltött idő káros és rossz hatással van a hatékonyságunkra is.

A szakértők szerint minden képernyő előtt töltött órából 5-10 percet képernyőmentesen, pihenéssel érdemes tölteni. Ez segít felfrissülni és utána jobb hatékonysággal tudsz tovább dolgozni.

Egy rövid séta vagy kocogás szintén új energiával tölt fel. Sokan esküsznek az ebéd utáni rövid szundikálás jótékony hatásaira is.

 

Tippek a hatékonyság javítására

A hatékonyság és a produktivitás jelentése hasonló, mégis mást jelent.

Sőt, akár egymás ellen is dolgozhatnak. Aki produktív, az nem feltétlenül hatékony, és fordítva.

A produktivitás ugyanis az elvégzett munka mennyiségéről szól (például arról, hogy hány ügyfelet tudsz kiszolgálni adott idő alatt), a hatékonyság pedig a munka minőségéről (például arról, hogy mennyire elégedettek az ügyfeleid).

Valójában mindkettő fontos.

A jobb hatékonysághoz viszont paradox módon sokszor pont arra van szükség, hogy lelassuljunk, és átgondoljuk: milyen új szokássokkal, módszerekkel érhetnénk el jobb eredményeket.

Végezetül néhány hatékonyságjavító tippet fogok most megosztani:

13. Vedd észre, amikor túl sok időt töltesz egy adott feladattal!

Hallottad már, hogy egy munka elvégzéséhez szükséges idő egyenes arányban növekszik a rendelkezésre álló idővel?

Ha valaminek az elvégzésére 3 órád van, akkor 3 óra alatt fogod megcsinálni. Ha viszont muszáj megcsinálnod másfél óra alatt, akkor annyi idő alatt is végzel vele.

Sokszor jót tesznek nekünk a szorosabb határidők, mert segítenek fókuszálni és minden mást kizárni.

14. Zárd ki a figyelemelvonás lehetőségét!

Észre sem vesszük, hogy mennyi idő elmegy azzal, amikor eltereli valami a figyelmünket.

Először is,  időt töltünk olyan üzenetek elolvasásával, aminek semmi köze ahhoz, amit éppen csinálunk. Utána pedig időbe telik, hogy visszataláljuk oda, ahol éppen tartottunk. Ez kutatások szerint akár 20 percet is igénybe vehet!

Egy-egy kisebb kizökkenés nem tűnik jelentősnek, de ezek összeadódnak. Így a hosszú távú céljaid elérését már negatívan érinthetik.

Új szokásként vezesd be tehát, hogy amikor fókuszáltan szeretnél dolgozni,  lenémítod a telefonod, kikapcsolod a közösségi média értesítéseket, vagy a beérkező e-mailekre automatikus válaszüzenetet küldesz.

Ezzel jelentősen csökkentheted annak az esélyét, hogy bármi kizökkentsen a fókuszból.

15. Ne a tökéletesre törekedj!

Rengeteg idő el tud menni azzal, hogy egy feladatnak soha nem érsz a végére, mert még mindig találsz rajta javítanivalót.

A legtöbb ember azt gondolja, hogy csak a tökéletes lehet jó. Valójában az elég jó az pontosan elég jó.

Ne tölts tehát időt azzal, hogy az elég jóból tökéletes akarj csinálni. Ha valamivel elkészültél, és már jó, akkor azt a munkát fejezd be, és lépj tovább a következőre!

A tökéletesre törekvés egyik legjobb ellenszere, ha előre meghatározod, hogy mennyi idő alatt fogod elvégezni a feladatot.

A határidő lejártával pedig kényszeríted magad a feladat befejezésére. Beállíthatsz például a telefonodon, hogy jelezze, amikor lejárt a tervezett idő, vagy radikálisabb megoldásként időzítheted, hogy kikapcsoljon a géped vagy az internet.

16. Tedd szokásoddá a rendszerességet!

Próbálj minden nap ugyanakkor dolgozni a vállalkozásodon, és dolgozz rajta minden nap. Mark Mason például minden este 10-12 között, illetve reggel 6-6.30 között dolgozik az online vállalkozásán.

Először lehet, hogy nehéz leülni egy új és szokatlan időpontban a laptopod elé. Ez idővel viszont szokássá válik, és már erőfeszítés nélkül is menni fog.

Ha rendszertelen időpontokban dolgozol, akkor könnyen lehet, hogy minden alkalommal, amikor hozzá szeretnél kezdeni a munkához, meg kell küzdened saját magaddal.

17. Dolgozz kényelmes helyen!

A hatékonyságod szempontjából fontos, hogy hol dolgozol.

Ha ez zajos, akkor könnyen elvonhatja bármi a figyelmedet. Olyan helyet keress a munkavégzésedre, ahol rendszerezetten ott van minden kéznél, amire szükséged van, miközben kényelmesen és szabadon mozoghatsz.

Ez mind időt és energiát takarít meg neked, miközben a kényelmes és nyugodt munkakörnyezet segíti a fókuszodat is.

Az is fontos, hogy jól érezd magad ott, ahol dolgozol, hiszen ez hatással van a kedvedre is, ez pedig észrevétlenül is befolyásolja a munkád minőségét.

18. Amit kerülj el: a multitasking!

Elkerülhetetlennek tűnhet, de próbáld minimalizálni, hogy különféle feladatok között kelljen egy adott napon belül ugrálnod.

Minden ráfókuszálás egy új feladatra időt igényel. sok energiát elvesz az agytól, és borzasztóan kimerítő tud lenni. Aki szülőként otthonról dolgozott a Covid lezárások alatt, annak nem kell tovább magyarázni szerintem, hogy a multitasking mit jelent.

A multitasking egyik legjobb ellenszere, ha megpróbálod a feladatokat csoportosítani, ahogy a tervezésnél már szó volt róla.

 

19. Használd ki a holtidőket!

Hol vannak olyan időszakok a nap folyamán, amikor olyan dologgal foglalkozol, amire már nem kell fókuszálnod?

Ilyen lehet például a reggeli utazás a munkahelyedre, a kutyasétáltatás vagy akár a takarítás is. Ezek nagyon ideális időszakok például arra, hogy podcast-et hallgass vagy egy hangoskönyvből tanulj.

Mark Mason például reggel munkába menet az autóban podcast tréningeket hallgat, vagy hanganyagot vesz fel diktafonnal, amit utána az asszisztense szöveggé alakít.

20. Áldozz fel valamit, ami kevésbé fontos!

Vannak olyan szokásaink, ami az életünk elengedhetetlen részének tűnnek. Viszont ha tudatosan átgondoljuk, akkor könnyen rájöhetünk, hogy csak az időnk megy vele, és a céljainkhoz semmivel nem visznek közelebb.

Ilyen lehet például a TV nézés vagy a közösségi médián töltött idő. Én 20 éve nem nézek TV-t, minimális időt töltök a közösségi médián.

Helyette viszont túl sok időt töltök az online hírportálokon. Ha őszintén belegondolok, semmivel nem jutok közelebb a céljaimhoz azzal, hogy napi 30-40 percet töltök hírek olvasgatásával.

Napi 5 perc alatt is ki tudnám deríteni azokat az infókat, amikről tényleg fontos tudni. Szóval nálam is vannak még bőven időgazdálkodási tartalékok.

21. Amit ne áldozz fel: az alvás!

Sok vállalkozó pont az alvásból próbál időt elvenni a vállalkozása számára, ez pedig a hatékonyság kárára megy. A rendszeres 7-9 óra alvás ugyanis segít a koncentrációban, könnyebben fogsz tanulni, jobban érezed magad, így jobb minőségű munkát fogsz végezni.

Egy egyszemélyes vállalkozás legértékesebb erőforrása a vállalkozó maga, ezért az alvás gyakorlatilag egy befektetés ebbe a pótolhatatlan erőforrásba.

22. Használd ki a technológiát!

Az online vállalkozások egyik szépsége, hogy nagyon sok feladat automatizálható. Ilyen lehet a számlakiállítástól a hanganyagok szöveggé alakításán át a közösségi média posztok publikálásáig nagyon sok minden.

Érdemes utánanézni, hogy milyen olyan feladataid vannak, amit egy kisebb díj ellenében szoftverek is el tudnának végezni helyetted.

Ezzel ugyanis sok időt megtakaríthatsz, amit alkotó és pénzkereső feladatokra fordíthatsz.

23. Szervezz ki feladatokat!

Senki nem lehet jó mindenben, és senki nem képes mindent megtanulni, ami egy online vállalkozás elindításához és működtetéséhez szükséges. Ráadásul neked is biztos lesznek olyan feladatok, amit egyszerűen nem szeretsz csinálni.

Ahogy megteheted, vonj be külső segítséget, és szervezz ki feladatokat.

Ezek lehetnek egyszerűbb feladatok, amit egy virtuális asszisztens is el tud látni (mint például hanganyagok legépelése, szövegek szerkesztése), vagy lehetnek szakértelmet igénylő feladatok (mint például egy weboldalad létrehozása vagy a hirdetéseid kezelése).

24. Élvezd a folyamatot!

Végezetül pedig egy tipp, amivel sokat lendíthetsz a hatékonyságodon:

Szeresd, amit csinálsz és élvezd a folyamatot. Ha motivált vagy, és lelkesítenek a céljaid, akkor ez energiát ad majd neked, és gyorsabban haladsz a munkáiddal is.

Ezért érdemes addig keresni az ötletedet, addig csiszolni a céljaidat, ameddig rá nem találsz arra, amitől megállíthatatlannak érzed magad.

 

 

Kategóriák

SZIA, PAULÁNYI BEA VAGYOK. 

A küldetésem segíteni azoknak, akik hozzám hasonlóan nagyobb szabadságot szeretnének elérni egy saját online vállalkozás felépítésével. Tudj meg többet arról, hogy mit csinálok!

Legújabb bejegyzések:

Csatlakozz a

VTM Bootcamp képzési programhoz!

Untitled design (28)
Untitled design (29)
Untitled design (30)

Gyakorlati képzések és kurzusok

Jól követhető vállalkozásépítési lépések

Támogató és motiváló közösség