Blog létrehozása 15 lépésben

Kevés olyan vállalkozási lehetőség van, amely nem igényel az indulásnál komolyabb befektetést, az egyik ilyen, ha elindulsz bloggerként. Egy bloggal  gyakorlatilag kockázat nélkül lehet megtanulni az interneten vállalkozni és több formában is tudsz vele pénzt keresni.  Tőke nem nagyon kell egy blog létrehozásához, idő viszont igen, és érdemes is rászánni, hogy a blogodnak szilárd alapjai legyenek. Hogyan kezdj hozzá? Itt az első 15 lépés az ötlettől a blogod elindulásáig.

 

Én alkalmazottként dolgoztam életem nagy részében, viszont mindig is vágytam egy  szabadabb életformára. Sok példa mutatja, hogy ezt több úton is el lehet érni, de a vállalkozóvá válás az egyik leggyorsabb. Ezen belül is a legjárhatóbb út, amikor valaki mellékállásban, a főállása mellett kezd el vállalkozni, ami megmaradhat mellékjövedelem forrásnak, vagy ki lehet váltani vele egy főállást is.

A blogírás egy ilyen ideális és könnyen elindítható vállalkozási lehetőség, amit munka mellett is lehet csinálni. Egy igazi internetes pénzkeresési forma, ami rengeteg szabadságot ad. Milyen előnyei vannak más lehetőségekhez képest?

  • türelmes üzlet, akár évekig „gyakorolhatod” az alapokat
  • az önmegvalósítás egy különleges lehetősége, kipróbáld magad egy új területen
  • segíthet, hogy anyagilag egy következő vagy egy sokkal magasabb szintre lépj
  • a saját időbeosztásod szerint bármikor és bárhonnan dolgozhatsz,  otthonról végezhető munka

Azt, hogy a magyar piacon bőven van még hely új minőségi blogoknak, ebben a bejegyzésben körbejártuk. Arról, hogy milyen sokféle formában tudsz később egy blogból pénzt keresni, itt tudsz olvasni.

Csak 1 mondat arról, hogy érdemes-e ingyenes platformokon (pl. blog.hu) blogot indítani? Ha csak hobbiból blogolnál, akkor igen. Ha viszont valaha szeretnél pénzt keresni a blogoddal, akkor saját blogoldalt érdemes létrehozni. Erről lesz szó a továbbiakban.

Emlékeztetőül:  Ez az 5 FŐ LÉPÉS, amivel a legtöbb sikeres blogger eljut a pénzkeresésig.

  1. Hozz létre egy blogoldalt 
  2. Töltsd meg folyamatosan hasznos tartalommal
  3. Promotáld a tartalmaidat, találj olvasókat
  4. Építs ki egy elkötelezett olvasótábort
  5. Kezdj el pénzt keresni egy vagy több jövedelemszerzési módszerrel

Ebben a posztban az 1. fő lépésről lesz szó részletesen.

Hozz létre egy blogoldalat – BLOG KÉSZÍTÉSE 15 LÉPÉSBEN

Ez a lista azt a 15 lépést tartalmazza, amivel nagyon sok anyag elolvasása után végül én a saját blogomat elindítottam.  A 15 lépés sorrendje fontos, mert nem érdemes pl. addig domain nevedet beregisztrálni vagy sablont választani, ameddig nem gondoltad át alaposabban, hogy kikből áll majd a célcsoportod. Az egyes pontok között több olyan is van, amiről részletesebben is fogok írni (pl. a célpiacod meghatározása)

Kinek lesz hasznos ez a 15 lépéses lista? Elsősorban a most induló bloggereknek, akiknek még nincs konkrét tervük, de azoknak is, akiknek már van blogjuk, vagy akik meglévő vállalkozásukat szeretnék egy blog indításával támogatni.

Nézzük meg a 15 legfontosabb lépést a blogod elindulásáig:

1. „Üzleti terv”

Itt most csak az induláshoz szükséges pénz és időbefektetést fogjuk nézni. Ahogy a vállalkozásod nő, a költségeid is változhatnak a választott iránytól függően (pl. Facebook hirdetés). Nem számolok azokkal a költségekkel sem, melyek egy egyéni vagy társas vállalkozás működtetésével/ létrehozásával járnak, vagy pl. képzések költségeivel, sem a tervezett bevételekkel.

A blogod elindításnál ezekkel a költségekkel számolj:

  • PC vagy laptop + internet – feltételezzük, hogy ezekkel eleve rendelkezel
  • .hu domain név regisztráció: kb. 2400 Ft/2 év
  • Hosting (tárhely szolgáltatás) 5000-10000 Ft/év
  • WorldPress: ingyen
  • WordPress sablon: 0 – 40000-Ft
  • hírlevél küldő szolgáltatás: 0 – 10000 Ft/hó ( szolgáltatástól függően)

Láthatod, hogy akár 10.000 Ft-nál kevesebb pénzből is el tudod indítani a blogodat. Viszont ha ha megteheted, egy jó sablonba és hírlevél küldő szolgáltatásba nagyon megéri befektetni már az indulásnál.

Befektetett idő: erre viszont szükséged lesz az elején és ne lepődj meg, ha tovább tart majd elindítani a blogodat, mint amire számítottál (a vállalkozások már csak ilyenek…) . Jelöld ki előre a naptáradban azokat a napokat/ órákat, amit kizárólag a blogod építésére szánsz.

Persze ha hajlandó/képes vagy nagyobb pénzbefektetésre, akkor meg tudsz bízni egy webfejlesztőt, vagy egy webgrafikust, aki megcsinálja helyetted. Én nem találtam jó webfejlesztőt vagy csak nagyon drágán,  ezért csináltam én a saját oldalamat. És  őszintén, én nagyon élveztem, hogy közben nagyon sok mindent tanulok, ezért javaslom inkább ezt az utat.

2. Mi lesz a blogod témája?

Milyen probléma megoldásában segítesz? Mi a missziód? Ez egy fontos döntés az indulásnál, bár később bármikor indíthatsz egy blogot egy másik témában is, a megszerzett tapasztalatod nem vész el. Viszont a választott témától nagyon is  függ, hogy mennyire tudsz pénzt keresni a blogodból, ezért érdemes időt szánni erre a kérdésre.

Egyrészt fontos, hogy olyan témát válassz, ami téged lelkesít, ugyanakkor fontos, hogy a téma rajtad kívül más embereket is érdekeljen, különben nem lesz, vagy nagyon szűk lesz a „piacod” egy jövedelmező üzlet felépítéséhez.

A téma kiválasztásáról részletesen itt olvashatsz: Hogyan válassz PÉNZTERMELŐ témát kezdő bloggerként?

Olvasd el ezt a interjút, amelyben 10 javasolt blogtémát találsz: Érdemes-e blogot indítani a magyar piacon?

3. Célcsoport

Mondjuk, hogy te is személyes pénzügyek témában szeretnél blogot indítani, mint én. Ezen belül nagyon nem mindegy, hogy 45+os cégvezető férfiaknak írsz, gyesen otthon lévő anyukáknak, vagy az 20-as éveik elején járó frissdiplomásoknak. Olyan célcsoportot válassz, ahol otthonosan mozogsz.

Hogyan határozd meg a blogod célcsoportját? Nagyon leegyszerűsítve gondolj 1-2 konkrét ismerősödre, akik ideális ügyfeleid lehetnének, akikkel szívesen dolgoznál együtt. Mi a problémájuk? Mi érdekli őket? Indulj el azoknak az információknak az birtokában, amit most tudsz, de legyen az a célod, hogy sokat “beszélgetsz” a célcsoportoddal a blogodon, a közösségi médiákon keresztül és ismerd meg őket, a problémáikat minél jobban.

4. 8-10 poszt

Irj meg előre 8-10 posztot a lehető legrövidebb idő alatt (2-3 hét)!

Igen, jól látod, még nincs kész a blogoldalad, és már posztokat írunk. Én megfogadtam ezt a javaslatot és nagyon bölcs tanácsnak bizonyult, több okból is:

1. Ez egy kritikus és sokak számára félelmetes lépés. Ha még nem írtál az internetre, át kell esned az indulás nehézségein és hozzá kell szoknod az íráshoz. Ha ezt megcsinálod, komoly önbizalmat fogsz ebből meríteni, amire szükséged lesz később.

A siker azt jelenti, hogy tudod, hogy félsz valamit megcsinálni, és mégis csinálod” Linn Eleoff

2. Néhány poszt megírása után már óriási javulást fogsz látni az íráskészségedben.

3. Egy üzletet sem üresen nyitunk meg, ahogy egy blogot sem üresen indítunk, ugye?

5. Domain név választása

Miután már körvonalazódik, hogy kinek és miről szeretnél írni, sokkal könnyebb lesz domain nevet választani.

(Domain: az az egyedi webcím, ami a blogodra vezet. Nekem: viszlattaposomalom.hu)

A domain név választásakor több szempontot is érdemes figyelembe venni, de a legfontosabb talán, hogy a domain leírása/megjegyzése ne okozzon gondot az olvasóidnak. Az idegen szavakkal pl. érdemes óvatosan bánni, hiába hangzanak jól. A domained utalhat a célcsoportodra, a témára, lehet egy fantázianév, de használhatod a saját nevedet is. Viszont egészen egyedi és egyáltalán nem könnyű domain nevekkel is láttam már nagyon sikeres blogokat. Végül is ami igazán számít, az a tartalom, amivel megtöltöd majd a blogodat.

6. Domain név regisztráció

Ha magyar nyelvű blogot szeretnél, legegyszerűbb ha .hu végződésű domaint választasz.

Itt tudod leellenőrizni a foglaltságokat: Domain keresés

Itt pedig megtalálod azoknak a cégeknek a listáját, akiken keresztül le tudod foglalni a domain nevedet. Regisztrátorok listája

Érdemes a leendő tárhelyszolgáltatódon keresztül intézni a domain foglalást, mert több helyen kedvezményt adnak, ha egy helyen intézed a kettőt,  másrészt rögtön össze is tudják kapcsolni a tárhelyeddal a domain nevedet. Én a webonic.hu-n keresztül foglaltam le a domain neveimet és ott van a tárhelyem is.

Fontos: a domain nevedet mindig a saját neved alatt foglald le! Ha esetleg webfejlesztő  készíti el az oldaladat, és ő intézi neked a regisztrációt,  akkor is figyelj arra, hogy te legyél a domain „tulajdonosa”.

7. Tárhelyszolgáltató (hosting)

A tárhely az a nagyteljesítményű szerver, ahol a blogod fut. Éves vagy havidíjat kell fizetned a szolgáltatásért. Rengeteg tárhelyszolgáltató létezik, a domain regisztrátorok listáján a legtöbb egyben tárhelyszolgáltató is. Az én oldalam a webonic.hu tárhelyen fut, és elsősorban az ügyfélszolgálat minősége alapján választottam őket, az oldalam stabil működése persze alapfeltétel volt. Szívesen ajánlom őket, nem volt eddig semmilyen problémám velük.

8. Tartalomkezelő rendszer (CMS)

Ez az a szoftver / platform, ami megjeleníti a blogodat. Elég sok időt szántam arra, hogy milyen CMS rendszert válasszak. Sok IT szakember sokfélét ajánlott erre az egyszerű blogoldalra és kaptam árajánlatot 80-340 ezer Ft-ig. Ma meggyőződésem, hogy bloggerként a WordPressel jársz a legjobban. Ingyen van, saját magad össze tudod rakni az oldaladat, minden plusz funkció elérhető, amire egy kezdő és egy haladó bloggernek szüksége van. A WordPress már eleve fel van telepítve a tárhelyedre, vagy egyszerűen feltelepítheted az un. C panel-re.

TIPP: ha a youtube.com-on rákeresel arra, hogy “WordPress telepítése c panelre”, több ingyenes videót is találsz magyar nyelven, melyek lépésről-lépésre végigvezetnek a telepítés menetén, de a tárhelyszolgáltatód is biztos segít ebben.

9. “üzleti” email cím

A tárhellyel általában együtt jár egy vagy több email fiók is, így rögtön létre is tudod hozni a blogod üzleti email címét. Az enyém: paulanyi@viszlattaposomalom.hu , illetve info@viszlattaposomalom.hu. Mindkettőt átirányítottam a magánfiókomra, így nem kell külön figyelnem őket. Ezt a címet kell majd megadnod a blogoldaladon elérhetőségként vagy pl. a közösségi médiákon is.

10. Közösségi média

Miután megvan a domain neved és regisztráltad,  ésszerű ugyanazt a nevet minél előbb lefoglalni a közösségi médiákon is. Én egyenlőre a Facebook és a Pinterest felületeket használom, de ahol tudtam, mindenhol lefoglaltam a Viszlát Taposómalom nevet. Használni csak később fogom őket (ha fogom), viszont ingyen van a regisztrálásuk és nem lenne jó, ha valaki elkezdené használni helyettem.  Azokat a közösségi médiákat, melyeket használsz. össze tudod majd kötni a blogoddal. Erről később.

11. WordPress sablon (theme)

Ez az az elrendezés és design, ahogy a blogod meg fog jelenni a látogatóidnak.

Vannak jól használható ingyenes WordPress sablonok is, de én egy fizetős blog sablont választottam és nagyon javaslom neked is, több okból is:

1. sokkal könnyebb kezelni

2. biztonságosabb

3. Rögtön egy profibb oldal képét kapja a látogatód.

A sablonok ára nagyon széles skálán mozognak, nem könnyű dönteni, hogy mennyit szánj rá. Csak hogy lásd, mennyibe is kerülhet egy prémium sablon, nézz körbe kicsit  a https://www.studiopress.com/ oldalán, ahol egyébként csodás blog sablonokat fogsz találni. Itt először meg kell vásárolnod egy  keretprogramot (60 USD), majd meg kell vásárolnod a kiválasztott sablont, cserében egy prémium kategóriás “csúcsmodellel” fogsz dolgozni.

Én a mythemeshop.com-ot választottam, több sikeres blogger ajánlása alapján.  Gyönyörű responsive (laptopra, tabletre, mobilra optimalizált) sablonjaik vannak, könnyű kezelni őket, nagyon korrektek az áraik és az egész cég.

A mythemeshop.com sablonok oldalán ki tudsz próbálni ingyenes sablonokat is, de láthatod, hogy kifejezetten blog témára készült 53 sablon.

Én egy nagyon egyszerű, letisztult sablont szerettem volna, és a Spike nevű sablont választottam, ami most kedvezményesen 19 USD.

 

12. A blogod és a sablon testreszabása

Miután telepítetted a WordPresst és letöltötted a sablonodat, hátra van néhány biztonsági beállítás és a sablon testreszabása. Erről készítek hamarosan egy részletesebb anyagot magyarul.

Csak hogy lásd, mire gondolok egy sablon testreszabása alatt: az előző képen láttad, hogy hogy nézett ki a Spike sablon bemutató verziója. A mythemeshop bemutató galériájában láthatsz 3 elkészült és testreszabott blogoldalt, melyek a Spike sablonal készültek:

Talán feltűnt, hogy az első példa a viszlattaposomalom.hu oldal:) Ebből a példából láthatod, hogy egy fizetős sabon mekkora szabadságot tud adni a színekben, elrendezésben, anélkül, hogy a bármilyen kódhoz hozzá kellene nyúlnod.

Persze nem csak a Spike sablon létezik, nézz körbe egy kicsit a GALÉRIÁBAN a megvalósult oldalak között, és ha van olyan, ami tetszik, nézd meg, hogy milyen sablonnal készült.

TIPP: ha tudsz angolul, a mythemeshop oldalán találsz egy  WORDPRESS 101 VIDEO SOROZATOT, amiben lépésről-lépésre megtanulhatsz mindent a WordPress telepítéstől a sablon testreszabásán át a posztok szerkesztését, stb. – ingyen! (angol feliratot be tudsz hozzá kapcsolni)

13. Jogtiszta, ingyenes fotók

Több forrásból is tudsz ingyenes fotókat beszerezni. Fontos, hogy a fotók kiválasztására szánj időt, mert nagyon meg tudja határozni azt az első benyomást, amit a látogatód kap, amikor az oldaladra érkezik.

Én minden grafikát (a logomat is) a canva.com oldalán csinálok saját magam, ez könnyen kezelhető és ingyenes grafikai szoftver, nem kell letöltened sem, mindent magán az oldalon tudsz csinálni, az oldal tárolja a munkáidat és onnan tudod letölteni.  Ingyenes jogtiszta fotókat 3 forrásból keresek, és a canva-ban szerkesztem őket.

canva.comunsplash.compixabay.com

14. Oldalak

A blogoldaladon kétféle formában fognak a tartalmaid megjelenni: vagy bejegyzésként, vagy oldalként. Az oldalak statikus tartalmak, a tartalmuk ritkán módosul.

Ezek az oldalak lesznek fontosak az induláshoz:  jogilag kötelező oldalak (impresszum, illetve a adatkezelési tájékoztató, amennyiben email listát is építesz). A kötelezően megjelenítendő elemek attól is függenek, hogy magánszemélyként vagy cégként hozod létre az oldaladat, és mivel nem vagyok jogi szakértő, kérlek, hogy ennek nézz utána.

Rólam oldal – ez fontosabb, mint gondolnád. A blog ugyanis egy elég személyes kommunikációs forma és sok látogatód szeretné majd tudni, hogy ki van az oldal mögött és mi a célod a blogoddal. A szöveges bemutatkozásod mellett érdemes akár egy fotóst is megbízni, hogy legyen rólad néhány professzionálisabb – de természetes! – fotó. Semmiképpen ne használj nyaralós fotókat. Ne feledd, hogy olyan blogot szeretnénk indítani, amivel később pénzt is tudsz keresni, ennek megfelelő fotót tegyél fel az induláshoz is.

15. Email lista építés

Sok ma már sikereses blogger elmondja, hogy ha újra csinálhatná, rögtön az indulásánál elkezdene email listát építeni. Sok induló blogger kihagyja ezt és csak később kezdi  el. Miért kezdj email listát építeni az első naptól kezdve? Két fő ok:

1. A feliratkozóid azok, akik bíznak benned annyira, illetve érdekli őket a téma annyira, hogy megadják az email címüket. Ők a legelkötelezettebb olvasóid.

2. Miközben a közösségi média algoritmusok változhatnak (nemrég pont változott az FB algoritmusa), nem tudhatod, hogy a követőidnél mikor és hogyan fogsz megjelenni a hírfolyamokban. Az email listád viszont a tiéd, és mindig kapcsolatba léphetsz a feliratkozóiddal emailen keresztül.

Vannak magyar nyelvű hírlevél szolgáltatók, ahol ingyen tudsz elindulni. Vannak nagyon jó nemzetközi szolgáltatók, pl. a mailchimp.com, amit én is használtam már korábban.  Én a ConvertKit rendszert választottam profi bloggerek ajánlása alapján és nagyon nem bántam meg, hogy nem egy ingyenes rendszerrel indultam (ami általában csak addig ingyenes, ameddig egy bizonyos forgalmat el nem érsz).

A ConvertKit sokkal több, mint egy hírlevél szolgáltató, gyakorlatilag mindent megtanítanak, amit az email marketingről tudni lehet és adják hozzá az eszközöket is. Nézd meg a ConvertKit nyitóoldalán a demo videót, ha tudsz angolul.

Bármelyik szolgáltatót is választod, amire figyelned kell, az az új GDPR szabályozás. Amikor írok majd az email marketingről, kicsit részletesebben is foglalkozok ezzel a kérdéssel.

Záró gondolatok…

Nagy vonalakban ez az a minimum, ami szükséges a blogod induláshoz és a szilárd alapokhoz. Ha most azt gondolod, hogy ez rengeteg feladat és fogalmad sincs, hogy meg tudod-e ezeket csinálni, hidd el, tudom, hogy mit érzel. Viszont nem kérdés, hogy meg tudod csinálni! És mindig csak a következő 1 lépésre kell koncentrálnod.

Én soha nem csináltam még ehhez hasonlót sem, és mindenre találtam megoldást, igaz, néha sokat kellett keresnem. Ezért szeretnék segíteni neked lerövidíteni ezt az időt azzal, hogy megosztom az eddigi tapasztalataimat. Szeretnélek bátorítani, hogy kezdj hozzá minél előbb!

Sok hirdetést látni, hogy 5 perc alatt kész a blogod, és már indulhatsz is vele. Igen, így is lehet indulni, de kérdés, hogy érdemes-e? Az én tapasztalatom, hogy érdemes rászánni az időt és mindezeket megcsinálni még a blog indulása előtt, mert ha jól összerakod az alapokat, akkor később  az idődet már szinte csak a tartalomra és az olvasóidra tudod fordítani.

Olvasd el ezt is:

Érdemes-e blogot indítani a magyar piacon? Interjú az első Zrt.-vé alakult bloggercsapattal

Hogyan lehet egy bloggal pénzt keresni?

Hogyan válassz PÉNZTERMELŐ témát kezdő bloggerként?

Te hol tartasz a blogod elindításával? Ha van kérdésed, vagy valamiről szeretnél több infot, írd meg hozzászólásként vagy emailben!

 

 

 

One Response
  1. 2018-10-18

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé.