Fedezd fel az online pénzkereséshez és a szabadabb élethez vezető utat a LÉGY A SAJÁT FŐNÖKÖD! könyvvel ⟹

Landing transparent

TÖLTSD LE AZ ONLINE VÁLLALKOZÁS ÚTMUTATÓT

Kövesd a bevált lépéseket a vállalkozásod megtervezéséhez és építéséhez

Blog írás kezdőknek – ütős blog bejegyzés 5 lépésben

Tudod, hogy mit jelent a blogolás, mennyi előnnyel jár. Ezért blogot szeretnél indítani.

Azt is tudod, hogy a blogírás milyen sokat lendíthetne a vállalkozásodon.

Kiderítetted azt is, hogy mi a blogkészítés legjobb módja.

Viszont fogalmad sincs, hogy hogyan állj neki a blogírásnak. Ismerős az érzés?

Szeretnélek megnyugtatni: mindenki valahol itt kezdte. A ma már nagyon sikeres bloggerek is.

A jó hír az, hogy a blog írásának van egy jól bevált formulája. Ha ezt követed, sokkal egyszerűbb lesz már az első bejegyzésedet is megírni. Innen pedig már csak gyakorlás kérdése: minél többet írsz, annál jobb leszel benne. Akkor kezdhetjük?

 

Blog írása űtmutató

 

Először is feltételezem, hogy kiválasztottad már azt a nagyobb blog témát, amivel kapcsolatban bejegyzéseket szeretnél írni, illetve az  is tudod, hogy kinek fogsz írni.

Ebben a posztban pedig megmutatom neked a blog írás folyamatát lépésről lépésre.

Ezzel olyan ütős bejegyzéseket írhatsz, amit az emberek szívesen fognak olvasni, és visszatérnek az oldaladra újabb tartalmakért.

Blog írása 5 lépésben (összefoglaló)

#1 Téma kiválasztása

#2 Cím és vázlat

#3 Blogbejegyzés írása

#4 Szerkesztés

#5 Illusztráció

Most nézzük meg a blog írás lépéseit részletesebben!

Blog írás,  Lépés #1:  Válaszd ki a bejegyzésed témáját!

Ehhez először is jó, ha tisztázzuk a blog írás célját.

A blog az online kommunikáció egy nagyon személyes formája, a célja pedig az, hogy értéket adj vele az olvasóidnak. A blogod szerzőjeként 1 feladatod van: az olvasóidat szolgálni. Minél jobban ismered őket, annál értékesebb tartalmakat tudsz számukra létrehozni.

A másik, amit fontos tudni a jó témaválasztáshoz, hogy ma az interneten információ dömping van, és nagyon keményen meg kell küzdeni az emberek figyelméért. Amikor az olvasód találkozik a bejegyzéseddel, néhány másodperc áll rendelkezésedre, hogy megragadd a figyelmét ahhoz, hogy végigolvassa az írásodat. Ha ez nem sikerül, továbbmegy.

Ennek tükrében itt van néhány hasznos tipp, hogy hogyan válassz olyan témát, amire felkapják az olvasóid a fejüket!

 

 

Tipp #1. Kutass egy kicsit!

Derítsd ki, hogy a témádon belül milyen kérdések érdeklik leginkább az olvasóidat. Nézd meg a Google keresőben a témádban legnépszerűbb bejegyzéseket, olvasd el a hozzászólásokat. Keress fórumokat, facebook csoportokat. 

Ha van a blogodon email feliratkozási lehetőség, kérdezd meg a feliratkozóidat, hogy miről olvasnának szívesen.

Minél inkább arról tudsz írni, ami az embereket foglalkoztatja, annál könnyebb lesz a figyelmüket megragadni.

Tipp # 2. Kölcsönözz profiktól!

Van egy trükk, amit én is gyakran használok: „kölcsönözz” a profiktól. A kölcsönzés itt nem másolást jelent, hanem ötletek gyűjtését. Nézd meg, hogy azok, akik hasonló témáról és célcsoportnak írnak, miről írnak és melyek a legsikeresebb bejegyzéseik. Én magyar, de főleg angol nyelvű blogokat gyakran nézegetek ötletekért.

Tipp # 3. Olyan témáról írj, ami számodra is izgalmas!

A lelkesedés ragadós. Ha te lelkes vagy egy téma iránt, akkor az olvasód is az lesz. Viszont ha téged nem igazán érdekel a téma, ez át fog menni az írásodon keresztül.

Tipp # 4. Gyűjtsd össze az információkat!

Nézz meg több forrást, és gyűjts ötleteket, adatokat a választott témádhoz. Nézd meg, hogy milyen szemszögből lehetne a témádat a legjobban megközelíteni. Ha átveszel adatokat máshonnan, mindig ellenőrizd a pontosságukat, és csak hiteles forrásokból vegyél át információkat. Az adatok és az idézetek forrását mindig jelöld meg.

Tipp # 5. Jegyezd fel a saját ötleteidet!

Nyilván neked is lesznek időről időre új ötleteid, hogy miről lehetne bejegyzést írni. Ezeket az ötleteket érdemes feljegyezni valahova, mert gyorsan elszállnak.

 


Blog írás,  Lépés #2:  Írd meg a címet és a vázlatot!

Ha úgy érzed, hogy elég információ áll a rendelkezésedre a bejegyzésed megírásához, kezdj a címmel és írj egy vázlatot.

Ez segít az információkat szervezetten, jól követhető formában átadni az olvasóidnak, neked pedig a fókuszodat a témán tartani. A blog írásánál fontos ugyanis, hogy a lehető legkönnyebbé tedd az olvasóid számára az olvasást. Ehhez jó módszer pl. ha listába vagy lépésről lépésre útmutatóba szervezed a mondanivalódat.

A blogbejegyzés címe

A cím célja, hogy felkeltsd vele az olvasód figyelmét és kattintásra ösztönözd. Mivel ez az első szűrő, nagy jelentősége van, ezért érdemes időt szánni egy izgalmas, vonzó cím kitalálására. Hiába írsz kiemelkedő bejegyzést, ha a címe unalmas, semmitmondó, nem fog az olvasód eljutni a bejegyzésedig.

Kezdj egy munkacímmel, amit később módosíthatsz, ha szükséges. Én általában a szerkesztés végén véglegesítem a címet. Itt van néhány tipp a jó címhez:

Tipp #1 Ébressz kíváncsiságot!

Olyan címet válassz, ami vonzó annyira, hogy az olvasód késztetést érezzen a tovább olvasára. Ha a címmel érzelmet vagy kíváncsiságot tudsz kiváltani, még jobb esélyed van a kattintásra. Gondolj bele, hogy te mire kattintanál rá, viszont kerüld el a kattintásvadász címeket. Ha a címben túlzó az ígéreted, úgyis kiderül, és ezzel a hitelességedet kockáztatod.

Tipp # 2. Figyelj a cím hosszúságára!

Betűközzel együtt 50-60 karakter fog látszani a Google keresőben. Lehet ennél hosszabb a címed, de a legfontosabb kifejezéseket (pl. SEO kulcsszó) rakd előre.

Tipp # 3. Használd a jól működő formulákat!

Jól működnek a kérdés formájú címek (Hogyan….. ? Miért….? Mit…..? ),  a páratlan számokat tartalmazó címek (15 tipp…. ) címek, illetve az érdekes jelzőkkel kombinált címek (pl. egyedülálló, nélkülözhetetlen, tökéletes, ütős, stb)

 

Vázlat

A blog írásnál keretet kell adnunk a bejegyzésünknek, ezért az írásunk általános felépítése így néz ki:  bevezetéssel kezdődik, utána jönnek az információk szervezett formában (pl. bekezdések, lista), majd  konklúzióval/összefoglalással zárul.

A vázlatunk is ezt a felépítést fogja követni. Példának nézd meg azt a vázlatot, ami alapján elkezdtem ezt a bejegyzést írni. Láthatod, hogy később módosítottam a címen és a vázlaton is (rájöttem pl., hogy a SEO témának nem szeretnék egy teljes lépést szentelni ebben a bejegyzésben).

  • Munkacím: Hogyan írj tökéletes blogbejegyzést ?
  • Bevezetés
  • Blog írás lépésről lépésre
    • Bejegyzés témája + kutatás
    • Vázlat
    • Bejegyzés írása
    • Szerkesztés
    • SEO
    • Vízuális elemek
  • Záró gondolatok

 

Tipp az első bejegyzésedhez: 

A blog indításánál az első bejegyzésed témája lehet általánosabb, amivel kicsit felvezeted a témát, vagy amiben leírod a misszódat. Bár nem a legelső bejegyzésem, de itt egy példa erre: Hány éves korban kezdődik az életünk.

 


Blog írás,  Lépés #3: Írd meg a bejegyzésed!

Kezdjük először is egy rossz hírrel, amivel remélem nem foglak megrémíteni. Ma már magyar nyelven sem elég csak blogot írni, hanem kiemelkedő és minőségi tartalmat kell írni ahhoz, hogy megragadd vele az olvasóid figyelmét.  A minőségi tartalmak gyártásához viszont idő kell. Hiába írja néhány magyar szakértő, hogy egy bejegyzést 20-30 perc alatt is meg lehet írni, ez azért nem lesz az a minőség, ami után alig várják az olvasóid, hogy újra halljanak rólad.

Az igazság az, hogy egy minőségi blog írása bejegyzésenként több órát is igénybe vehet, a teljes folyamat (a bejegyzésed témájának a kiválasztásától a szerkesztésen át a publikálásig) pedig több napot, vagy akár egy egész hetet is. Persze ez nem jelent egy hét folyamatos munkát, hanem pihenőkkel együtt.

A jó hír, hogy a „gyártási idő” a gyakorlattal rövidül, a minőség pedig javul. A blog írás tanulási folyamatát viszont nem tudod megúszni.

Hogyan írd meg a bejegyzésed? Szerintem ezek a legfontosabb szempontok az elindulásnál:

Bevezetés

A cím után ez lesz a legfontosabb eszközöd a látogatód figyelmének megragadására. Célja, hogy az olvasód számára kiderüljön, miről szól a bejegyzésed, és érdekes-e neki annyira, hogy tovább olvasson. Ha itt el tudod csábítani, akkor marad, ha nem, akkor nem fogja végigolvasni a bejegyzésedet. Tippek egy jó bevezetőhöz:

Tipp #1. Rövid mondatokat, akár tőmondatokat írj!

A bonyolult, alárendelő szerkezeteket itt mindenképpen kerüld el, és ne terheld velük az olvasódat. A cél itt a figyelemfelkeltés.

Tipp #2. Rövid bekezdéseket írj!

1-3 mondatból álló bekezdéseket írj, mivel itt különösen fontos, hogy átlátható, könnyen emészthető legyen a szöveged.

Tipp # 3. Empátia

Bújj az olvasód bőrébe és az ő szemszögéből írj már az bevezetőben is. Nagyon jó kezdés lehet egy rövid, de erős sztori, amivel azonosulni tud, és amivel érzéseket tudsz kiváltani, vagy egy kérdés, ami az olvasódat is foglalkoztatja.

Tipp. # 4. Image

Sokat segít a figyelem megragadásában, ha bevezetődhöz egy jó képet tudsz kapcsolni, ami figyelemfelkeltő, vagy érzelmeket vált ki.

A blogbejegyzés írása

Vannak, akik egyben megírják az egész bejegyzést, vannak, akik több részletben. Abban viszont általában egyetértenek a sikeres bloggerek, hogy minél többet tudsz írni egy menetben, annál jobb. Minden leállásnál megszakad a gondolatmeneted, és újra fel kell venned a fonalat.

A bejegyzés tagolása

Függetlenül attól, hogy milyen típusú bejegyzést írsz, a blog írásnál fontos, hogy alcímekkel, felsorolásokkal, kiemelésekkel tagold a tartalmadat. Azt tudnod kell, hogy a legtöbb olvasó szkennelve olvas, ráadásul mobilon. Ez azt jelenti, hogy végigfutja a szemével a bejegyzésedet, és a kiemelt információkból próbálja összerakni, hogy megéri-e időt szánni a tartalmadra. Könnyítsd meg számára a gondolatmenet követését jó tagolással.

A bejegyzés hosszúsága

Az ideális hosszúságról mindenfélét lehet olvasni. (900 karakternél többet ma már nem olvasnak el… A Google a min. 2000 karakteres bejegyzéseket részesíti előnybe…,  stb). Az én tapasztalatom, hogy írhatsz nyugodtan hosszabb bejegyzéseket, végig fogják olvasni, ha az minőségi tartalom és segít egy probléma megoldásában.

Minőségi tartalom

Egy jó bloghoz kiváló tartalomra van szükség, mely valódi értéket kínál az olvasóknak, eredeti gondolatokat, valós tapasztalatokat közvetít. Átlagos, felszínes vagy agyonrágott témákkal már nehéz kitűnni az információs zajból.

Ide kapcsolódik a kérdés, hogy mennyi tudást ossz meg ingyenesen a bejegyzéseidben. Sok blog szerzője inkább csak a kérdések felszínét kapargatja a bejegyzéseiben, mintha a valódi megoldásokat a fizetős termékekre tartogatná. Az én véleményem, hogy a piac változik, és felszínes tartalmakkal már nem lehet sokáig hűséges követőket szerezni. Amikor blog írásról van szó, én a nagyvonalú információátadás híve vagyok.

Stílus

Egy blog írásánál az akadémiai oktató stílus helyett sokkal érdemesebb átállni az olvasód oldalára, és támogató, motiváló stílusban írni. A blogok ugyanis pont azért működnek jól, mert a legtöbb ember szívesebben fogad el tanácsokat, információt valakitől, akit ismer, kedvel, és akiben megbízik. A saját stílusod kialakulásához idő kell. A lényeg viszont, hogy ne félj embereknek írni a blogodban, és megmutatni az embert a blogod mögött!

Záró gondolatok (összegzés)

A bejegyzésed lezárásaként érdemes még egyszer kiemelni a legfontosabb gondolatokat, de fontos, hogy itt már ne adj új információt. A záró gondolatoknál újra előjöhet az empátia, és használhatod az összegzést egy kis extra motivációra.

Itt a a helye a “Call to Action”-nek is, ami az olvasóidnak javasolt következő lépést jelenti, attól függően, hogy mit szeretnél elérni a bejegyzéseddel. Pl. Szeretnéd, ha feliratkozna a hírleveledre? Vagy megosztaná a bejegyzésedet? Csatlakozna a facebook csoportodhoz? Letöltene egy ingyenes könyvet? Elolvasna egy következő bejegyzést? Megvásárolna tőled egy képzést, terméket? A blogod írásánál egy ilyen Call to Action-nel zárd le a bejegyzésedet.

 


 

Blog írás, Lépés #4: Szerkeszd a bejegyzésedet!

Az elírások és helyesírási hibák javításán túl itt most többről lesz szó. Sőt, az igazi munka most kezdődik! Ez a lépés különböztet meg ugyanis egy átlagos bejegyzést egy kiváló bejegyzéstől.

A blog írás célja egy olyan kerek “mestermű” létrehozása, amely szinte olvastatja magát, mivel az egyik gondolat vezet a másikhoz.  A szerkesztés egy külön szakma, de van néhány egyszerű alapelv, amit mi is jól tudunk használni már az első bejegyzésünk írásánál is:

Tipp #1 Hagyd pihenni, majd olvasd el újra!

Tedd félre a bejegyzést minimum egy éjszakára, és csak utána állj neki szerkeszteni. Először is olvasd el újra, hogy valóban azt a célt, üzenetet érted-e el a bejegyzéseddel, amit a címmel és vázlatoddal meghatároztál. Ha nem, dolgozd át!

Tipp. # 2. Könyörtelenül tisztogass!

Húzz ki mindent, ami nélkülözhető, ahol elkalandoztál, ami nem a fő üzenetedet támasztja alá, ami fölösleges sztori.  A kevesebb több. Tudom, hogy a blog írása során ez lesz az egyik legnehezebb lépés. Néha a szívem szakad meg, amikor egy nekem kedves sztorit teljesen ki kell húznom. Ilyenkor sokat segít, ha tudatosítom magamban, hogy nem magamnak írom a bejegyzést.

Tipp # 3. Ellenőrizd a tagolást és rövidíts, ahol tudsz!

Tagold a szövegedet rövid bekezdésekre vagy felsorolásba. 1 bekezdés = 3-5 sor. Minél rövidebb mondatokkal dolgozz. Ahol lehet, szüntesd meg az alárendelt, nyakatekert mondatokat. Emelj ki néhány fontos szót, kifejezést félkövérré alakítással, ez nagy segítség lesz a szkennelve olvasóknak.

Tipp # 4. Ellenőrizd a szóhasználatot!

Kerüld el a szóismétléseket és érdemes helyettesíteni vagy törölni az üres szavakat is (pl. nagyon, sok).

Figyelj a szakzsargonra és az idegen szavakra. Emlékezz arra, hogy kikből áll a célcsoportod, akiknek írsz. Egy 20 évesnek máshogy fogsz pl. a közösségi médiákról írni, mint az 50-60 éves korosztálynak. Ahol tudsz, rövidebb és közérthetőbb szavakat használj.

Tipp # 5. Adj linkeket a bejegyzésedhez!

Ha van egy adott gondolathoz kapcsolódó saját bejegyzésed vagy külső bejegyzés, forrás, helyezd el a linket a bejegyzésedben. Ezzel értékesebbé teheted a tartalmadat anélkül, hogy a bejegyzésed túl hosszúvá válna.

Tipp # 6. Olvasd fel hangosan a bejegyzésedet!

Ez a jó blog írásának az egyik titka. Hangos felolvasással ugyanis könnyen tudod ellenőrizni, hogy mennyire kerek a szöveged. Olvastasd el valaki mással is, ha lehet, olyannal, akinek van szerkesztői tapasztalata.

Tipp # 7. Ellenőrizd a helyesírást és az elírásokat!

Egy elírás vagy helyesírási hiba nem túl bizalomépítő. Én Wordben írom a szövegemet és helyesírás- ellenőrzőt használok. Később még mobilon szoktam átolvasni a bejegyzésemet, mert érdekes módon nekem ott jobban kiugranak a hibák. Sajnos még így is mindig marad benne elírás. Megoldás: olvastasd át valakivel, aki friss szemmel látja.

Tipp #. 8. Optimalizálj!

Ha kifejezetten keresőoptimalizálás (SEO) céljából készül egy bejegyzés (a Google találati listájában bizonyos kulcsszavakra a te bejegyzésed minél jobb helyen jelenjen meg), akkor kicsit máshogy érdemes a blog íráshoz hozzákezdeni. Viszont ha nem a SEO a fő célod, akkor is érdemes megnézni a szerkesztésnél, hogy a bejegyzést lehet- e 1-2 kulcsszóra optimalizálni úgy, hogy megmarad a szöveg természetessége. Esetleg a bejegyzésed címét tudod-e úgy alakítani, hogy szerepeljen benne a kulcsszó.

 


Blog írás,  Lépés #5:  Keltsd életre vizuális elemekkel!

A blog írásánál a végső simítás az illusztráció. 2-3 fotó, infografika, videó, vizuális elem elhelyezésével még élőbbé, tagoltabbá és izgalmasabbá teheted a bejegyzésedet.

Használhatsz jó minőségű saját fotókat, de kereshetsz ingyenes stock fotók között is. Ehhez három forrást ajánlok:  Unsplash, Canva, Pixabay

Én minden képet a canva.com oldalon szerkesztek. A bejegyzéseimhez készítek egy kiemelt képet, amin szerepel a bejegyzésem végleges címe. Ezt a képet több méretben is elkészítem, mert a bejegyzésem élesítése után ezeket megosztom a Facebook oldalamon és a Pinteresten. A képeket pedig átlinkelem a bejegyzésemhez.

 

Záró gondolatok

A sikeres blog írás titka a rendszeres és kiemelkedő tartalom. Inkább kevesebbet írj (hetente, vagy az indulásnál akár még ritkábban), de az legyen minőségi.

Ugyanakkor fogadd el, hogy nincs tökéletes bejegyzés és nem is lesz soha. Az indulásnál pedig vállalni kell, hogy az első posztjaink még gyengébbek lesznek. Az én bejegyzéseim is messze vannak még a tökéletestől, de ma visszanézve az első bejegyzéseimet, sokszor csak a fejemet fogom. A ma megírt bejegyzéseimmel pedig valószínűleg ugyanígy fogok érezni egy év múlva.

Olyan ez, mint az autóvezetés – minél többet csinálod, annál jobban fog menni.

Csak fogadd el, hogy ez így van rendjén és vágj bele! Hidd el, lesznek, akik hálásak lesznek már az első, kevésbé profi bejegyzéseidért is!

 

Olvasd el ezeket a bejegyzéseket is:

Sikerformula: Hogyan építs jövedelmező blogvállalkozást? 

Podcast- Hogyan válhatsz magabiztos és hatásos bloggerré? DrPrezivel

Blog létrehozása 15 lépésben

Hogyan lehet egy bloggal pénzt keresni?

 

 

 

Kategóriák

SZIA, PAULÁNYI BEA VAGYOK. 

A küldetésem segíteni azoknak, akik hozzám hasonlóan nagyobb szabadságot szeretnének elérni egy saját online vállalkozás felépítésével. Tudj meg többet arról, hogy mit csinálok!

Legújabb bejegyzések:

Csatlakozz a

VTM Bootcamp képzési programhoz!

Untitled design (28)
Untitled design (29)
Untitled design (30)

Gyakorlati képzések és kurzusok

Jól követhető vállalkozásépítési lépések

Támogató és motiváló közösség