Fedezd fel az online pénzkereséshez és a szabadabb élethez vezető utat a LÉGY A SAJÁT FŐNÖKÖD! könyvvel ⟹

Landing transparent

TÖLTSD LE AZ ONLINE VÁLLALKOZÁS ÚTMUTATÓT

Kövesd a bevált lépéseket a vállalkozásod megtervezéséhez és építéséhez

Mi a blogolás és hogyan állj neki?

A blogolás közel 30 éves múltra tekint vissza és nagy utat tett meg idáig.

Eredetileg a személyes blogok gondolatok, vélemények megosztására szolgáltak, mára viszont sok cég számára a blogolás az egyik leghatékonyabb marketing eszközzé is vált.

Sőt, a blogolás időközben egy önálló vállalkozási formává is kinőtte magát: blogot sok különféle témában indíthatunk és blogolással többféle módon is kereshetünk pénzt. Így egy időtől és helytől független online vállalkozást hozhatunk létre, ami nagyon ideális vállalkozási ötlet gyereknevelés, utazás vagy akár egy főállás mellett is.

Ismerd meg a blogolás alapjait, előnyeit, hátrányait és néhány nélkülözhetetlen tanácsot a blogolás elkezdéséhez!

Mi a blogolás?

Mi a blogolás? A blogolás jelentése

A blogolás szűkebb értelemben egy írás közzététele az interneten, tágabb értelemben viszont bármilyen más formátumú tartalom (fotók, hang, videó tartalom) online megjelenítése.

A legkönnyebben akkor érthetjük meg, hogy mi a blog, ha úgy tekintünk rá, mint egy weboldalra, amin valaki a személyes véleményét tapasztalatait, az aktuális eseményeket oszt meg. A blogolás annyiban más tehát egy egyszerű weboldalnál, hogy itt rendszeresen frissül a tartalom, a hangnem sokkal közvetlenebb és az olvasókkal kétirányú beszélgetés történik. A blogok ugyanis lehetővé teszik, hogy az olvasók hozzászóljanak a bejegyzésekhez, ezért a népszerűbb blogok köré egész közösségek épülnek.

Ma a legkülönfélébb témában több millió blog létezik: vannak pl. politikai, zenei, gasztro, üzleti, fitnesz, divat stb. blogok. Ezek nagy változatosságot mutatnak a formájukat illetően is: egy utazási blog pl. nagyrészt fotókat tartalmaz, miközben egy szakmai blog inkább szöveges.

Az írott blogok mellett létezik video blog (vagyis vlog) műfaj is, ami a YouTube térnyeréséve mára különösen népszerűbbé vált. Az audio blogokat pedig podcast néven ismerjük.

A blogolás története – A személyes blogoktól az online vállalkozásig

A blogolás közel 30 éves múltra tekint vissza. Érdemes megismerni a legfőbb mérföldköveket, amin keresztül eljutottunk a ma létező 600 millió blogig! (Forrás:  blog.hubspot.com)

  • 1994 – Justin Hall links.net címmel először hozott létre weboldalt, ami valójában egy linkgyűjtemény volt. A New York Times magazin őt tekinti a személyes blog atyjának.
  • 1997 – megszületett a weblog kifejezés
  • 1998 –  Elindult az Open Diary platform, ami lehetővé tette, hogy a közösség tagjai egymás munkájához hozzászólhassanak.
  • 1999 –Elindult a Blogger platform, és ebben az évben használták először a weblog rövidítéseként a blog nevet. Innen egyre több platform születik.
  • 2002 – Megjelent a Technorati, az első blog keresőmotor, illetve a Mommy Bloggers platform, amin anyukák blogolnak és segítenek egymásnak a gyerekneveléssel kapcsolatban.
  • A Newsweek magazin azt ebben az évben azt jósolja, hogy a blogok hamarosan átveszik a hagyományos médiák helyét.
  • A Google Adsense születése mérföldkő a blogolás történetében, mivel ezzel a bloggereknek megnyílik a lehetőség, hogy hirdetések elhelyezésével keressenek pénzt a blogjukkal. Innen kezd a blogolás vállalkozássá válni, és a bloggerek egy kis része már nem hobbi célból blogol, hanem ez az elsőszámú jövedelemforrásuk.
  • 2003 – Elindul a WordPress
  • 2005 – Elindul a YouTube. Érdekesség, hogy eredetileg videós társkeresőnek indult azzal a céllal, hogy a társkeresők videókon keresztül tudjanak egymásnak a  bemutatkozni)
  • 2006 –Új mikroblogolási lehetőségek születnek, mint pl. Twitter
  • 2009 – A Julie & Julia – Két nő egy recept c. film egy gasztrobloggerről szól, aki egy blogban számol be a főzési élményeiről. Ez volt az első film volt, ami a blogolásról és egy blogger sikereiről szól, és sokakat ösztönözött egy saját blog elindítására.
  • 2012 – Elindul a Medium platform.
  • 2021 – A becslések szerint 2021-ben már 600 millió blog van az interneten és 2020-es adatok szerint 31,7 millió aktív blogger. (Forrás: websitesetup.org)
Julie & Julia – Két nő, egy recept c. film. Forrás: port.hu

A blogolás tehát nagy utat tett meg az elmúlt 3 évtizedben:

  • Hobbi blogolásból –  aminek a célja eredetileg gondolatok megosztása volt egy személyes blogon keresztül –  komoly üzleti lehetőséggé nőtte ki magát.
  • Ma a vállalkozások nagy része marketing eszközként használja a blogot, és gyakran kiszervezik a blogírást szabadúszó szövegíróknak vagy cégeknek, akik a blogot helyettük vezetik.
  • A blog viszont mára egy bárhonnan végezhető, nagy szabadságot adó önálló vállalkozási formává is nőtt. Blogvállalkozóként a magyar piacon is sokan teremtenek már főállású, vagy akár több milliós havi jövedelmet. A nemzetközi piacokon viszont nem ritka az egyszemélyes kis blogból létrejött, évi több millió dolláros jövedelmet termelő online vállalkozás.

A blogolás alapjai

A blogolás valójában egyszerű: csak egy platform szükséges hozzá, amin keresztül a tartalmainkat megjeleníthetjük az interneten. Erre többféle lehetőségünk is van

Blog platformok

A kész platformok blog szolgáltatók,  ahol nekünk csak annyi a feladatunk, hogy regisztráljuk és a tartalmainkat közzétegyük. Ilyen platformok pl. a Blogger.com vagy a Blog.hu.

Előny: a platformok esetén nincs szükség saját weboldal létrehozására, csak egy regisztrációra és máris kezdheted közzétenni a tartalmaidat. Tehát gyorsan  juthatsz ingyenes felülethez, ahol általában a platform segít eljutni az olvasóikhoz.

Hátrány: ezek egyszerű rendszerek, ahol a bloggernek korlátozott kommunikációs lehetőségei vannak az olvasóinkkal. Nem tudunk pl. email listát építeni, ezért ki vagyunk szolgáltatva a rendszernek a jövőbeni olvasóinkat illetően.

A blog platformok nagyon ideálisak akkor, ha kizárólag a saját örömünkre és nem vállalkozási céllal szeretnénk blogolni. Én azt javaslom, hogy ha csak egy kicsi esély is van arra, hogy később szeretnél blogolással pénzt keresni, akkor ne blog platformon indulj, hanem hozz létre egy saját blogoldalt, ami a saját domain neved alatt működik.

WordPress

Saját blogot szerencsére könnyen indíthatunk egy WordPress blog készítésével.

A legelterjedtebb tartalomkezelő rendszer a WordPress, amivel statikus oldalakat (pl. a Bemutatkozás vagy Kapcsolat oldal) és blogbejegyzéseket is létrehozhatunk. A blogbejegyzéseink a blogunkon a közzétételük sorrendjében jelennek meg, hasonlóan a Facebook hírfolyamához, de külön oldalon.

Előny: minimális költséggel akár saját magad létre tudsz hozni egy egyszerű WordPress blogot és később is rugalmasan alakíthatod, fejlesztheted a blogoldaladat.

Hátrány: alapszinten el kell sajátítanod a weboldalkészítéshez szükséges technikai lépéseket, ez azonban könnyebb, mint gondolnád és gyorsan bele lehet jönni. Ma már ingyenes WordPress tanfolyamokat is találsz magyar nyelven is az interneten.

Egyéb tartalomkezelő rendszerek (CMS)

Léteznek egyéb tartalomkezelő rendszerek is (pl. Drupal, Joomla). A WordPress használata azonban könnyebb ezeknél és később is rugalmasabban fejleszthető, úgyhogy jelenleg a WordPress-nél nincs jobb megoldás.

Mi a különbség a blogolás és egy hagyományos weboldal között?

Gyakran felmerül kérdésként, hogy weboldalt vagy blogot hozzunk-e létre.

Bár korábban ez a két forma jobban elvált, sokan szinonimaként használják a blogoldal és a weboldal kifejezést. Ennek az oka, hogy a legtöbb vállalkozás mára mindkettőt használja: a weboldalak többsége tartalmaz blogot, miközben egy bloghoz ugyanúgy kapcsolhatunk fix oldalakat, mint egy weboldalhoz.

Mégis mi a különbség a kettő között?

  • A blogoldalak folyamatosan új tartalmakkal bővülnek (pl. a főző blogok új receptekkel, a fitnesz blogok új gyakorlatokkal) és általában lehetővé teszik az olvasóknak a hozzászólást az oldalon vagy a közösségi médiákkal történő összekötésen keresztül.
  • Eközben a hagyományos weboldal oldalakon általában örökzöld vagy csak ritkán változó tartalmakat találunk. Céljuk inkább az egyoldalú információnyújtás (pl. egy szolgáltatás leírása, bemutatkozás, kapcsolatfelvétel)

Mindenesetre mára az a legjellemzőbb, hogy valaki egy weboldalt hoz létre, aminek egy nagyon fontos része a blog.

A blogolás előnyei

A blogolásnak rengeteg előnye van – kezdve ott, hogy egy nagyon élvezetes, kreatív tevékenység, egészen addig, hogy egy fő jövedelemforrássá is kinőheti magát. Nézzük a legfontosabb előnyeit:

  • Keresőoptimalizálás: a keresőmotorok (pl. a Google) nagyon szeretik a friss, részletekbe mentő tartalmakat, ezért a blogolás nagyszerű eszköz arra, hogy az emberek a keresőmotorokon keresztül megtalálják a weboldalunkat.
  • A közönség informálása, tanítása: a blogbejegyzések nagyon alkalmasak arra, hogy az olvasók naprakészek maradjanak egy adott témát illetően, ezen kívül tippekkel, tanácsokkal tudod őket segíteni. Minél hasznosabb tartalmakat találnak az blogodban, annál valószínűbb, hogy visszatérő látogatóid lesznek és előbb vagy utóbb pénzt is költenek nálad.
  • Kapcsolatépítés: a blog nemcsak arra alkalmas, hogy megmutasd a szakértelmedet vagy hitelességedet egy adott témában, hanem arra is, hogy kapcsolatot építs a közönséged tagjaival. Ezeknek az interakcióknak a során megismerhetnek és létrejöhet irányodba a szükséges bizalom ahhoz, hogy tőled vásároljanak.
  • Alacsony költségek: egy blog indítása és működtetése minimális költséggel jár. Minimálisan egy domain foglalásra (kb. 2000 Ft) és egy tárhelyre van hozzá szükséged (kb. 1000 Ft/hó)
  • Többféle jövedelem lehetősége: egy blog nagyon alkalmas arra, hogy közönséget építs vele. Miután alaposan megismerted a közönséged vágyait, problémáit, sokféle módon tudsz jövedelmet szerezni a blogoddal vagy a blogod segítségével.
  • Nagy szabadságot tesz lehetővé: mivel a blogolást bármikor és bárhol csinálhatod, nagyszerű vállalkozási ötlet család, utazás vagy akár főállás mellett is.

A blogolás hátrányai

Akkor vagyunk korrektek, ha a blogolás hátrányairól is beszélünk, szóval következzen egy rövid lista a hátrányokról is:

  • Időigényes: Egy blog sikere részben azon múlik, hogy folyamatosan tudunk-e értéket adni új bejegyzéseken keresztül, amiért az olvasóknak megéri visszatérni. Ehhez ma már nem elég jó tartalmat írni, hanem kiemelkedő tartalmat kell nyújtani. A kiemelkedő tartalmak elkészítése viszont időt igényel. Ezért a blogolás és egy blogvállalkozás csak azoknak való, akik hosszú távon is elkötelezettek és készek időt fektetni a tartalmak létrehozásába.
  • Nem egy gazdagodjunk meg gyorsan lehetőség: A blog sikere a köré felépített közönségen múlik. A blog beindítása és a közönség építése viszont nem megy egyik napról a másikra. Sokan irreális elvárásokkal vágnak bele egy blog építésébe, gyors pénzügyi eredményeket remélnek és ezért idő előtt feladják. A sikerhez viszont türelem és kitartás szükséges. Lehet, hogy az eredmények lassabban érkeznek, de nagyon stabil jövedelemforrásokat lehet felépíteni egy blog segítségével.
  • A kiemelkedő jövedelemhez nem elég írni: Korábban a pénzkereséshez elég volt csak tartalmakat készíteni és hirdetéseket elhelyezni az oldalon. Ezzel a módszerrel viszont nehéz hosszú távon is stabil jövedelmet építeni. Ma a bloggerek sokkal inkább szolgáltatások vagy digitális termékek értékesítésén keresztül keresnek pénzt.

Blogolás elkezdése

A blog indítása valójában egy egyszerű folyamat, miután kiválasztottál egy jövedelmező blog témát, és tudod, hogy kinek szeretnél írni.

1. Hozd létre a blogot

Ez történhet blogplatformokon, amennyiben hobbi céllal írnál. Ha viszont pénzkeresés céllal indítanád a blogod, akkor mindenképpen érdemes létrehozni egy saját WordPress oldalt.

2. Adj hozzá tartalmakat

Amikor felállt a blogod, akkor a következő lépés, hogy rendszeresen új tartalmakat adj az oldaladhoz, amivel a vállalkozásodat építheted. Ehhez fontos, hogy elsajátítsuk a sikeres blog írás lépéseit, amivel ütős bejegyzéseket hozhatunk létre.  Sokat segít egy tartalomnaptár elkészítése, amiben pl. 3 hónapra előre látod, hogy mikor milyen bejegyzést fogsz közzétenni.

3. Népszerűsítsd a tartalmaidat

Egy nagyszerű bejegyzés semmit sem ér, ha nem jut el a célközönségedhez. A blog sikere a minőségi tartalmakon túl attól is függ, hogy mennyi emberhez sikerül vele eljutnod, ezért érdemes tisztában lenni a látogatószerzés módszereivel. Itt nagy szerepe van a keresőoptimalizálásnak, a közösségi médiáknak, az email lista építésnek, a kapcsolataidnak más bloggerekkel, online vállalkozókkal.

4. Kezdj el pénzt keresni

Ha nem egy már létező vállalkozás támogatására indítottál blogot, akkor a blog nagyon alkalmas arra is, hogy 0-ról felépíts egy helytől és időtől függetlenül működtethető online vállalkozást.

A pénzkeresés bloggal többféle módon történhet. Kereshetsz pénzt személyes szolgáltatások nyújtásával (pl. coaching, tanácsadás) vagy digitális termékek létrehozásával (pl. online képzések), vagy akár más vállalkozások termékeinek ajánlásával is (affiliate marketing).

 

Blogolás egyszerűen – A sikeres blog 5 titka

Végezetül néhány hasznos tipp, amire érdemes figyelni, ha belevágnál a blogolásba:

1. A tökéletes idő a blogod elindítására MOST van

Lehet, hogy még azért nincs blogod, mert úgy érzed, nem vagy még kész az elindulásra. A valóság viszont az, hogy egyetlen ma már sikeres blogger sem érezte késznek magát a blogolásra az elején. Én sem, sőt, néhány napig alig aludtam a blogom kiélesítése előtt, annyira féltem a bizonytalanságtól.

Minden ma már sikeres blogger hosszú utat tett meg, mire elért oda, ahol most tart. Valójában csak menet közben tudod megtanulni, hogy hogyan is kell a blogolást jól csinálni és hogyan tudsz ebből pénzt keresni. Szóval minden nap, amikor nem indulsz el, azt jelenti, hogy később kezded el megtanulni, ami a sikeredhez szükséges.

2. Tudd, hogy kinek írsz

A sikeres blogok egyik legnagyobb titka, hogy a blogger az olvasónak ír és nem saját magának. Ehhez viszont pontosan kell tudnod, hogy miről és kinek szól a blogod.

Ha még nem találtad meg a tökéletes témát és célközönséget, ne aggód. Sokan vannak, akik elindulnak egy témával és menet közben jönnek rá, hogy mivel is szeretnének pontosa foglalkozni és kinek szeretnének írni. Én is ide tartozom: először pénzügyekről írtam, majd 6 hónappal később kezdtem el a blogindítás témával foglalkozni.

Fontos viszont, hogy indulj el valamivel és kezdj el emberekkel kapcsolatot építeni a blogodon keresztül.

Ez az útmutató nagy segítségedre lehet, ha még blogtémát keresel:

3. Tekints a blogodra vállalkozásként

Hacsak nem hobbi céllal blogolsz, az blogolást tekintsd úgy, mint egy komoly startup lehetőséget, mert valójában az is.

Ne tévesszen meg, hogy minimális pénzbefektetéssel el lehet indítani, mert valójában nagyon komoly jövedelemlehetőséget rejt. A blogolással ugyanis már messze nem csak egy kis kiegészítő jövedelmet lehet elérni hirdetéseken keresztül, mint korábban.

Ezért érdemes az első naptól kezdve vállalkozóként viselkedni, mert a blogindítással blogvállalkozóvá is válsz! A nehézség itt az, hogy miközben más típusú vállalkozásoknál valaki fele tartanod kell a határidőket (az ügyfeleid fele), itt senki nem fog szólni neked, hogy nem dolgozol elég keményen. Egyedül a te felelősséged lesz, hogy mikor és mennyi tartalmat teszel közzé, ezeket eljuttatod-e emberekhez és milyen módszerrel kezdesz el pénzt keresni.

4. Rendszeresség

Az előző ponthoz kapcsolódik a rendszeresség kérdése.

Nem az a lényeg, hogy milyen sokat írsz, sokkal inkább az, hogy mennyire magas ezeknek a tartalmaknak a minősége és mennyire rendszeres, amit csinálsz. A rendszerességet ugyanis a Google is nagyra értékeli, az olvasóidnak pedig a megbízhatóságodat és állandóságodat fogja mutatni.

A sikeres blogok mind rendszeres időközönként jelentetnek meg új, hasznos tartalmakat.

5. Először a látogatottság, utána a pénzkeresés

A sikeres blogok és az online pénzkeresés egyik legfontosabb titka, hogy érkeznek-e látogatók, érdeklődők az oldalunkra.

A ma sikeres bloggerek úgy érték el a sikereiket, hogy először komoly munkát fektettek be a közönségük építésébe és utána kezdtek el belőle pénzt keresni. Szóval közönségépítés először, pénzkeresés utána. Bár lehet, hogy az 1. számú célod a pénzkeresés, készülj fel arra, hogy időt és munkát kell először befektetned, mielőtt learathatnád a munkád gyümölcseit.

Az emberi természet viszont olyan, hogy mindent gyorsan szeretnénk, az üzleti sikereket is. Ha viszont blogolással szeretnél üzletet építeni, akkor az egyik legnagyobb titok, ami a sikerhez elvezet, az a türelem és a kitartás.

A blogolást  bárki gyorsan és minimális költséggel elkezdheti és egy sikeres blog nagyon sok lehetőséget megnyithat számunkra.

A sikerhez azonban nem elé csak alkalmanként közzétenni néhány írást. Ma már kiemelkedő tartalomra, rendszerességre és a célcsoportot illetően lézerfókuszra lesz szükség ahhoz, hogy rendszeresen legyenek olvasóid, akik hűségesen látogatják és olvassák a blogodat.

Cserébe a türelmedért és a kitartásodért a blogod segítségével egy rugalmasan működtethető online vállalkozást építhetsz akár gyereknevelés vagy utazás mellett, de akár a szabadidődben, melléktevékenységként a főállásod mellett is. Ráadásul rengeteg téma közül választhatunk, így mindenki megtalálhatja azt, amivel szívesen foglalkozna akár évek múlva is.

Ha pedig írás helyett szívesebben beszélnél írás helyett, egy videó blog vagy egy podcast csatorna indítása szintén nagyszerű lehetőségek a közönségépítésre és egy online vállalkozás megalapozására.

Olvasd el ezeket a kapcsolódó bejegyzéseket is:

Blog készítés kezdőknek 15 lépésben

Online pénzkeresés bloggal: Így keresd meg az első forintodat az interneten

Miről írjak a blogomban? 10+1 tipp, hogy soha ne fogyj ki új ötletekből

 

Kategóriák

SZIA, PAULÁNYI BEA VAGYOK. 

A küldetésem segíteni azoknak, akik hozzám hasonlóan nagyobb szabadságot szeretnének elérni egy saját online vállalkozás felépítésével. Tudj meg többet arról, hogy mit csinálok!

Legújabb bejegyzések:

Csatlakozz a

VTM Bootcamp képzési programhoz!

Untitled design (28)
Untitled design (29)
Untitled design (30)

Gyakorlati képzések és kurzusok

Jól követhető vállalkozásépítési lépések

Támogató és motiváló közösség