fbpx

Nélkülözhetetlen TIPPEK a célcsoport meghatározásához

(Online vállalkozás titkok 2.)

Miután eldöntötted, hogy milyen témával szeretnél az interneten foglalkozni, pontosan kell értened azt is, hogy kikből áll a célközönséged.

Gyakori eset, hogy egy online vállalkozónak van egy ötlete, vagy egy már működő weboldala, de ha felteszed a kérdést neki, hogy “Kikből áll a célcsoportod?” akkor a válasz ez: “Mindenkiből!”

Ez pedig nem túl jó stratégia.

Aki ugyanis mindenkinek szeretne segíteni, az valójában senkinek nem fog tudni.

A legtöbb vállalkozás pontosan azért bukik meg, mert hiányzik a fókusz. A vállalkozó nem tudja, hogy valójában kit szeretne elérni, így nem is ér el senkit az üzenete.

Ha viszont pontosabb fókuszt szeretnénk, akkor először pontosan meg kell határoznunk, hogy kikből áll a célcsoportunk.

célközönség meghatározása

Mit jelent a fókusz?

Mondjuk, hogy már kiválasztottad a fő témát, vagyis a fő irányt, amiről a vállalkozásod szólni fog. Már ez is ad egy kis fókuszt a vállalkozásodnak. De ha olyan óriási témákkal szeretnél foglalkozni, mint pl. az utazási, vagy a technológia, ezeken a témákon belül nagyon sokféle célcsoporttal és igénnyel kell számolnod.

Ezért a legtöbb esetben egy jobban körülhatárolt célcsoportra kell szűkítened a fókuszodat.

  • Példa 1. Utazási piac. Néhány célcsoport ötlet: kisgyerekes családok, nászutasok, diákok, nyugdíjasok, extrém kaladok, luxusutakra vágyók, stb.
  • Példa 2. Technológiai piac. Néhány célcsoport ötlet: grafikusok, bloggerek, app fejlesztők, stb.

Kivétel ez alól, ha eleve egy kisebb rés-piacra fókuszálsz, mint például a leendő mozgó büfékocsi tulajdonosok, vagy a Gibson gitárgyűjtők, mivel ezek elég jól körülhatároltak már önmagukban.

Hogyan válassz ki egy ideális célcsoportot? Itt vannak hozzá a legfontosabb szempontok.

Az ideális célcsoport 7 jellemzője

  1. Nagyon pontosan meghatározott
  2. Elég nagy ahhoz, hogy nyereséges vállalkozást lehessen rá építeni
  3. Ismerős számodra ez a célcsoport
  4. Szívesen vagy velük kapcsolatban
  5. Rendszeres kapcsolatot tudsz a célcsoportoddal fenntartani
  6. A célcsoportodnak nyomasztó problémája vagy kielégítetlen vágya van
  7. Elérhető az interneten

A 7 jellemző részletesen:

 1. A célcsoportod nagyon pontosan meghatározott

Minél pontosabban körül tudod írni, hogy kikből áll a célcsoportod, annál könnyebb lesz megragadni a figyelmüket és megoldást kínálni a problémájukra. Egy túl széles a célcsoporttal nem fogsz tudni kitűnni.

Itt egy magyar példa, hogy az óriási fogyókúra piacon belül hogyan lehet egy szűkebb célcsoportra fókuszálni: Szafi Receptek Blog. Célcsoport: nem csak egyszerűen azok, akik fogyni szeretnének, hanem olyan nők, akik otthon készített, egészséges ételekkel szeretnének fogyni.

TIPP: Amikor nevet választasz a brandednek vagy blogodnak, gondold át a jövőbeni céljaidat is! Lehet, hogy a célcsoportod később túl kicsinek bizonyul és szeretnéd kibővíteni. Ezért fontos, hogy a brand /blog nevedet az elején elég tágan határozd meg ahhoz, hogy később legyen lehetőséged bővítésre.

 2. A célcsoport elég nagy ahhoz, hogy nyereséges vállalkozást lehessen rá építeni

Valójában nem szükséges óriási célcsoport ahhoz, hogy pénzt tudj keresni az interneten keresztül.

Kevin Kelly, a Wired magazin szerkesztője. egy 2008-as esszében írta meg a híres elméletét, mely szerint egy alkotónak (legyen az művész, zenész, fotós, videós, előadó stb.) csupán 1000 “igazi rajongóra” van szüksége ahhoz, hogy meg tudjon élni  abból, amit szeret. Az elmélet kihangsúlyozza, hogy az “igazi rajongó” az, aki mindent megvesz, amit létrehozol. Tehát nem 1000 Facebook vagy Instagram követőről van szó. A szerző 1000 olyan rajongóval számol, akik évente átlagosan 100 USD-t költenek nálad. Ebből a jövedelemből már valóban kényelmes életet lehet élni.

Az „1000 igazi rajongó” elméletnek vannak nagy támogatói, és vannak szkeptikusok is, akik azzal érvelnek, hogy „1000 igazi rajongóhoz” igazából nagyságrendekkel nagyobb követőtáborra van szükség.

Én azzal a véleménnyel értek egyet, hogy az elméletben nem a pontos szám a lényeg. Sokkal inkább az a gondolat, hogy ha hosszú távú kapcsolatot tudsz a követőiddel felépíteni, és úgy tudod kialakítani az üzleti modelledet, hogy ne csak egyszeri, hanem visszatérő vásárlóid legyenek, akkor egy kisebb célcsoportból is lehet jövedelmező vállalkozást építeni.

 3. A célközönséged ismerős számodra

Ha szeretnéd megkönnyíteni magadnak a feladatot, hogy valós problémával rendelkező célcsoportot találj, akkor olyan célcsoportot válassz, ami ismerős számodra.

 4. Szívesen állsz velük kapcsolatban

A legsikeresebb online vállalkozások nem csak a pénzről szólnak. A pénz jó dolog. Viszont közben olyan embereknek tudsz segíteni, akikkel szívesen töltesz együtt időt, akkor lelkesen és motiváltan fogsz reggelente ébredni. Ez pedig a szabadságnak egy fontos szintje az életben.

 5. Rendszeres kapcsolatot tudsz a célcsoportoddal fenntartani

A rendszeres kommunikáció több szempontból is fontos. Egyrészt ezen keresztül fogod tudni megismerni a célcsoportodat, másrészt így tudsz olyan kapcsolatot építeni a közönségeddel, amivel valódi rajongóiddá válnak.

6. A célcsoportodnak nyomasztó problémája vagy kielégítetlen vágya van

Az internetes pénzkereséshez valójában 3 dologra lesz szükséged:

Egy jól meghatározott célcsoportra, amelyiknek van egy égető problémája vagy vágya, és hogy létre tudj hozni a problémájukra egy olyan megoldást, amire a leginkább vágynak. Minél inkább tudatában vannak a problémának, annál könnyebb elérni a célközönségedet.

 7. A célcsoportod elérhető az interneten

Az interneten keresztül költséghatékonyan és földrajzi korlát nélkül tudod elérni a célcsoportodat. Ezen kívül az internet rengeteg automatizálási lehetőséget rejt magában, ezzel pedig időt tudsz magadnak felszabadítani.

Hogyan történik valójában a célcsoport meghatározása?

Mielőtt megijednél, hogy mindent tudnod kellene a célcsoportodról ahhoz, hogy el tudj kezdeni pénzt keresni az interneten, szeretnélek megnyugtatni, hogy ez távolról sincs így.

A célcsoportod és az igényeik meghatározása sokkal inkább egy hosszú távú folyamat, mint egy egyszeri feladat.

Az elinduláshoz valójában egy hipotézisre van szükséged arról, hogy kikből fog állni az ideális célcsoportod, és milyen problémákkal küzdenek. Ebben sokat segít, ha saját magad is ismered a célcsoportod problémáit. Az ötletedet és a célcsoportodat pedig út közben fogod tudni ezt a legjobban tesztelni és pontosítani.

Ebben a bejegyzésben az online vállalkozó 7 legfontosabb készségét soroltam fel. Talán nem meglepő módon az első rögtön a “piackutatás”, ami például a célcsoportod megismerését jelenti.

Milyen készségek kellenek egy online vállalkozás indításához 2019-ben? Ez a 7 „skill” nélkülözhetetlen lesz

Itt pedig 3 konkrét piackutatási módszerről, és néhány konkrét példáról olvashatsz:

Hogyan teszteld a vállalkozási ötleted, mielőtt időt és pénzt veszítenél vele?

Látni fogod, hogy a célcsoportod megismeréséhez szerencsére nem lesz szükséged bonyolult technikákra. Ezek mind olyan egyszerű módszerek, amit bárki sikerrel tud használni.

A lényeg inkább a szemlélet, amivel nekiállunk az internetes pénzkeresésnek. Ahelyett, hogy hipotézisekre építenénk a vállalkozásunkat, jobban járunk, ha minél jobban megismerjük a célcsoportunkra és megkérdezzük őket, hogy pontosan mire vágynak.

Összefoglalás

A vállalkozás elindításának fontos része a témád és a célcsoportod kiválasztása, különösen, ha egy nagyobb piacon szeretnél elindulni, ahol sok, különféle célcsoporttal és igénnyel kell számolnod. Akkor tudsz a legjobban segíteni embereknek a vállalkozásoddal, ha nem akarsz egyszerre mindenkinek megoldást kínálni, mert ez lehetetlen.

Ha viszont ki tudsz választani magadnak egy olyan célcsoportot, ami ismerős számodra,  és akikkel szívesen dolgozol hosszú távon, és időt és energiát fektetsz abba, hogy minél jobban megismerd a közönségedet és az igényeit, akkor olyan jövedelmező vállalkozást hozhatsz létre, amit lelkesen és örömmel fogsz építeni.

 

Olvasd el ezt is:

Gyors ÚTMUTATÓ – Jó blog téma kiválasztása (Online vállalkozás titkok 1. )

 

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé.