Fedezd fel az online pénzkereséshez és a szabadabb élethez vezető utat a LÉGY A SAJÁT FŐNÖKÖD! könyvvel ⟹

Landing transparent

TÖLTSD LE AZ ONLINE VÁLLALKOZÁS ÚTMUTATÓT

Kövesd a bevált lépéseket a vállalkozásod megtervezéséhez és építéséhez

Hogyan teszteld a vállalkozási ötleted?

Kezdő vállalkozók sokszor megakadnak a vállalkozási ötletnél.

Gyakran van ötletük, néha több is. Viszont tartanak tőle, hogy az ötlet nem lesz jövedelmező.

Ebben a bejegyzésben körbejárjuk az életképes ötlet felismerésének és tesztelésének az alapjait.

piackutatás

 

A témának különleges aktualitása van. Az elmúlt héten egy kérdőívben arról kérdezetem az olvasóimat, hogy vállalkozóként vagy kezdő vállalkozóként jelenleg milyen a kihívásokkal néznek szembe. A kérdés így hangzott:

Mik jelenleg a legfőbb nehézségek számodra, ha az online vállalkozásod elindítására vagy építésére gondolsz?

A válaszok nyilván attól is függnek, hogy ki hol tart a vállalkozásának az építésében. Más problémákkal szembesülünk az indulásnál, és másokkal néhány év elteltével.

 

Összességében rendkívül értékes válaszokat kaptam! Most 1-1 jellemző választ szeretnék kiemelni:

1. A vállalkozást tervezők válaszai főleg az elindulás körüli bizonytalanságokról szólnak. Jellemzően az ötlet megtalálására vagy kiválasztására vonatkoznak. Példa:

Az ötletkezdeményeim közül melyek ígéretesek, melyekkel érdemes foglalkozni és melyekkel nem. Milyen módszerekkel tudom ezt meghatározni. Milyen olcsó praktikus piackutatási módszerek vannak?

2. A régebb óta vállalkozók között viszont vannak, akik úgy tűnik, nem életképes ötlettel indultak el. Példa:

Évek óta van weblapom meg boltjaim. De senki nem reagált rá.

Ez a bejegyzés most elsősorban kezdő vállalkozóknak szól. Ha te is ide tartozol, talán pont az az egyik félelmed, hogy senki nem fog senki reagálni rá. 

Vajon működni fog az ötletem?

Ha hasonló félelmeid vannak, nem vagy egyedül.

Sok vállalkozó indul el azzal a bizonytalansággal, hogy vajon működni fog-e az ötlete. Mert mi van, ha mégsem, miközben pénzt és éveket fektetünk valami olyannak az építésébe, ami eleve életképtelen ötlet volt?

Szerencsére vannak módszerek, amivel a bizonytalanságot és kockázatot csökkenteni tudjuk.

Ez a piackutatás lényege és célja. Valójában a piackutatás a vállalkozás építés legelső és legfontosabb szakasza. Sajnos sokan mégis átugorják ezt a szakaszt.

Ennek az alapjait szeretném körbejárni ebben a bejegyzésben, ami nagy segítségedre lehet az elindulásnál, és a vállalkozásod építésében is.

 Mi is az a vállalkozási ötlet?

Kezdjük azzal, hogy tisztázzuk, mit is jelent egy vállalkozási ötlet.

Nagyon leegyszerűsítve a vállalkozási ötlet egy megoldás valaki problémájára.

Néhány egyszerű példa:

  • Kisgyerekes anyukaként csak nagy nehézségek árán sikerült a gyermekedet bilire szoktatni. Végül találtál egy módszert, ami neked bevált. Feltételezed, hogy vannak más, hozzád hasonló anyukák, akiknek nagy segítséget jelenthet ez a módszer, és szeretnél erre az ötletre egy vállalkozást létrehozni.
  • Imádsz fotókat készíteni, és saját fotós vállalkozást működtetsz. Felfedeztél egy szoftvert, ami neked sokat segített a saját vállalkozásod elindításában és fejlesztésében. Az ötleted lényege, hogy ennek a szoftvernek a használatát fogod megtanítani fotós vállalakozóknak.
  • Találtál egy módszert, amely nagy súlyfelesleg leadásában is hatékony. Az az ötleted, hogy segítesz másoknak is elérni az ideális súlyukat a saját tapasztalataid megosztásával.

Ha van egy kezdő ötleted, innen két lehetőséged van:

  1. Nekiugrasz az ötleted megvalósításának, feltételezve és reménykedve, hogy lesznek, akiket érdekel az ötleted, és vásárolni fognak tőled.
  2. Vagy, mielőtt nekiállsz az ötleted megvalósításának, először időt fektetsz a tesztelésbe és tervezésbe. Ha azt látod a tesztek alapján, hogy nem életképes ötleted, akkor új ötletet keresel, vagy az összegyűjtött információk alapján finomítod az ötletet.

Melyik utat válaszd? Javaslom, hogy először beszéljünk még arról, hogy mi is a vállalkozó feladata. Utána könnyebb lesz választani.

Mi a vállalkozó feladata?

Én úgy látom, hogy sokan azt gondolják, hogy egy jó vállalkozó mindent tud. Éles szemmel meglát egy lehetőséget, és pontosan tudja, hogy kinek és mire lesz szüksége. Lecsap a lehetőségekre, és a bevezetésig titokban tartja az ötletét, nehogy „lenyúlják”. És persze sikeressé válik. Ha nem, akkor ez a vállalkozással járó “természetes kockázat”.

Valójában a legsikeresebb vállalkozók nem hagyatkoznak a szerencséjükre. Az ötleteikre hipotézisként tekintenek, és a döntéseik előtt információkat gyűjtenek. Ezek vagy megerősítik, vagy megdöntik a hipotézisüket.

Egy vállalkozó ugyanis nem jós, és senki nem várhatja el tőle, hogy mindent előre tudjon.

Pat Flynn szerint “A vállalkozó jövedelme valójában annak a mellékterméke, hogy a vállalkozó milyen jól szolgálja a közönségét. A legjobban viszont akkor tudja szolgálni őket, ha pontosan tudja, hogy kik ők, min mennek keresztül és mire van szükségük ahhoz, hogy cselekedjenek. „

Ahhoz, hogy pontosan értsük, hogy kikből áll a közönségünk, min mennek keresztül, és mire van szükségük, sokkal több információkra van szükségünk, mint amennyivel az ötletünk születésekor rendelkezünk.

Szóval ha elfogadod azt, hogy nekünk, vállalkozónak az a feladatunk, hogy minél jobban megértsük a közönségünket, az ötleteinket pedig folyamatos teszteljük, módosítsuk és fejlesszük, és ehhez magtanulsz néhány egyszerű piackutatási módszert, akkor sokkal jobban fogod tudni szolgálni a közösségedet.

Ezzel nagyban csökkentheted a vállalkozással járó kockázatot is, és így sokkal élvezetesebb lesz az egész vállalkozási utad, mert rengeteg fölösleges terhet leveszel a saját válladról.

Mit lehet elérni piackutatással?

Természetesen nem lehet előre teljes biztonsággal megmondani, hogy egy ötlet sikeres lesz-e vagy sem, mivel ez a megvalósítástól is függ. Fontos lesz pl. a weboldalad, a kommunikációd, a hitelességed, stb.  Szerencsére ezeken a tényezőkön menet közben javíthatsz.

Ugyanakkor ha nem jó az ötleted, akkor a legprofibb online taktikák sem fogják életképessé tenni az ötletedet.

Egy kis előzetes piackutatással és teszteléssel viszont olyan ötlettel tudsz elkezdeni dolgozni, ahol a legjobb esélyed van a sikerre.

 3  egyszerű tesztelési módszer

A vállalkozásunk építése során sok mindent tesztelhetünk  előre.

Most 3 olyan egyszerű módszert ismerhetsz meg, amit az ötletkezdeményeid tesztelésére használhatsz. Én ugyanezt csináltam végig a blogom indítása előtt, és így indítanám a következő vállalkozásomat is.

Javaslom, hogy ismerd meg, és kezdd el használni őket:

 1. Van-e már sikeres szereplő a piacodon, aki hasonló megoldást kínál a problémára, mint amit te tervezel?

Ez az első teszt mindennél jobban mutatja, hogy a piac létezik, a probléma létezik, és az emberek hajlandóak fizetni is a megoldásért.

A versenytársaktól gyakran megijedünk, és sokszor pont ezért vetjük el az ötletünket. Induló vállalkozóként én is beleestem ebbe a hibába. Pedig a versenytárs valójában egy jó dolog, mert letesztelte előtted a piacot! Ráadásul nem is feltétlenül versenytárs, mert nagyon sok együttműködési lehetőség is kialakítható más szereplőkkel.

 2. Fórumok, közösségi média, blogok

Nézd meg, hogy vannak-e fórumok, közösségek, blogok, vlogok az adott témában és olvass bele ezekbe a tartalmakba. Vannak olyan kérdések, melyek gyakran felmerülnek? Mik azok a problémák, amelyek az embereket aktívan foglalkoztatják? Felmerül-e a probléma, aminek a megoldásában te segíteni szeretnél? Léteznek-e rá már megoldások?

Itt persze nem csak külső szemlélőként vehetsz rész a beszélgetésekben, hanem beszélgetést is kezdeményezhetsz a témáról és a problémáról.

 3. Interjúk, kérdőívek

Ha pontosan szeretnéd érteni a problémát, és hogy mi lenne az ideális megoldás a közönséged számára, ennek a legegyszerűbb módja,  ha megkérdezed a közönséged tagjait. Ez történhet interjú formájában, vagy kérdőívvel. Én a kettőt együtt javaslom, ebben a sorrendben.

Interjú

Legalább 3 interjút csinálj olyan emberekkel, akik ideális tagjai lehetnek a célcsoportodnak. Az interjúk történhetnek személyesen, telefonon vagy Skype-on keresztül.

Hol találhatsz interjúalanyokat?

  • Ha saját magad is tagja vagy a célcsoportodnak, akkor szinte biztos, hogy ismersz másokat is hasonló problémával.
  • Jó megoldás lehet az is, ha kapcsolatokat építesz fórumokon, közösségi médiákon keresztül, akiket később felkérhetsz az interjúra.
  • Tovább tart, de ideális eset, ha elkezded építeni a saját közösségedet (blog vagy pl. Facebook csoport formájában), és a saját közösséged tagjait kéred fel interjúra.

 

Kérdőív

Ennek a lényege, hogy írásos formában küldöd el a kérdéseket, és írásban kapsz választ is a kérdéseidre.

  • Technikailag a legegyszerűbb, ha egy ingyenes kérdőív szoftverrel csinálod meg a kérdőívet. Én a surveymonkey.com oldalt használtam a korábban említett kérdőívben. Ilyenkor csak a linket kell elküldened azoknak, akiket szeretnél megkérdezni. A válaszadás anonim és a szoftver összesíti számodra a beérkezett válaszokat.
  • Esetleg még emailen keresztül is elküldheted a kérdéseket. Ilyenkor nem lesz anonim a válaszadás, ami valamennyire torzíthatja a válaszokat.

Példák

Nézzünk meg konkrét példákat vállalkozási ötlet tesztelésére. Én minden ötletemet piackutatással indítom, így most 2 korábbi vállalkozási ötletem tesztjét, illetve a viszlattaposomalom.hu elindításánál hasznát piackutatást fogom megmutatni.

1.  példa – lullaberry.hu

A lullaberry.hu webshopot egy barátnőmmel indítottuk 2011-ben, amikor a gyermekeink nagyjából 1 évesek voltak.  Nem volt konkrét ötletünk, ezért összeírtunk 8-10 lehetséges ötletet. A kiválasztott ötlet a barátnőmtől származik, akinek jó szolgálatot tett a terhessége alatt egy külföldön vásárolt kismama bandázs.

Az ötletünk az volt, hogy divatos, mintás bandázsokat foguk gyártani, ami praktikus, pénzt és időt lehet vele spórolni a terhesség alatt és után is.

Először 10 személyes interjút csináltunk kismamákkal, illetve védőnőkkel, hogy megértsük a kismamák öltözködésével kapcsolatos problémákat. Az interjúk alapján összeállítottunk egy kérdőívet, amit elküldtünk újabb kismamáknak. Az ezekből származó infok alapján eldöntöttük, hogy elindítjuk a vállalkozást.

Mivel fizikai termékről volt szó, amit ráadásul saját magunk gyártattunk, legyártottunk néhány mintadarabot, amit odaadtunk kismamáknak tesztelésre. A visszajelzések alapján addig módosítottunk a szabásmintán, ameddig már úgy tűnt, hogy szinte tökéletes a forma.

Valójában az ötletünk tesztelése a termékteszttel együtt nem tartott tovább, mint 2-3 hónap, tehát még sok időnk sem ment el vele. Én később eladtam az üzlettársamnak az üzletrészemet, de a vállalkozási ötlet máig kiállta az idők próbáját.

2. példa –  szabadúszó közvetítő portál

Erről a vállalkozási ötletemről és a tesztről már korábban is írtam ebben a posztban:

Milyen témában érdemes vállalkozni? A TOP 10 online piac

Az ötletem tesztelésére személyes interjúkat csináltam kis- és középvállalkozókkal, illetve szabadúszókkal. Ezután az ötletet elküldtük egy ismerősöm több ezer fős email listájára néhány kérdéssel tesztelés céljából.

Mivel ez egy nagyobb kutatási projekt volt, a személyes interjúk lebonyolításába bevontam egy piackutató ismerősömet, akivel korábban együtt dolgoztam.

Ez a példa azért érdekes, mert több hónap kutatás után végül elvetettem ezt az ötletet, annak ellenére, hogy az amerikai piacon számos vállalkozás működik sikeresen hasonló szolgáltatással (pl Fiverr.com).

Egy ismert magyar online vállalkozó nem sokkal ezután elindított itthon egy vállalkozást ezzel az ötlettel. Nagyon kíváncsi voltam, mit fog kihozni ebből, úgy, hogy ő nyilván profi marketing kampányt tudott mellé rakni.  Kb. 1,5 év telt el azóta, és nem működik az öltet ebben a formában, ezért teljesen új modellt indítanak majd.

Ez jól mutatja, hogy bár ötleteket érdemes más piacokról gyűjteni, de tesztelni kell a saját piacunkon, mielőtt belevágunk, mivel piac és piac között nagy különbségek lehetnek.

Példa 3 –  viszlattaposomalom.hu

Itt pontosan azt a 3 módszert használtam, amit fönt felsoroltam. Mivel eredetileg a személyes pénzügyek volt a blogom fő témája, a kezdeti kutatásaim is erre vonatkoztak.

Az ötlet, hogy személyes pénzügyek témáról indítsak blogot, az amerikai piacról származik. Az ötletem lényege, hogy a pénzügyi tudatosság javításával rengeteg személyes probléma megelőzhető és elérhető egy sokkal szabadabb élet – én is ennek köszönhetem, hogy búcsút mondhattam a taposómalomnak. Azt láttam, hogy ehhez az ötlethez egy blog nagyon ideális kiindulás pont, és sok sikeres vállalkozás nő ki egy hasonló ötletből az angol nyelvű piacokon. Így teszteltem az eredeti ötletemet:

  1. Először is megnéztem, hogy van-e már sikeres hazai szereplő ebben a témában hasonló ötlettel. Találtam néhányat (pl. kiszamolo.hu, szendreiadam.hu).
  2. Ezután megnéztem, hogy ebben a témában vannak-e aktív fórumok, Facebook csoportok és hogy milyen problémák jönnek elő gyakran. Itt szintén azt láttam, hogy vannak közösségek ebben a témában.
  3. Én azt az utat választottam, hogy először elkezdtem építeni a saját közösségemet a téma köré, és már a saját közösségemen belül folytattam a piackutatást. Az első néhány hónap beszélgetési során sok kérdést kaptam az online vállalkozás indítás témával kapcsolatban.

 

Ezért januárban hoztam egy nehéz döntést, és a blogom fókuszát áttettem az online vállalkozás indítás témára. Az interjúkat és a kérdőíveket már ebben a témában folytattam.

Interjú

A váltást követően az email feliratkozóimnak küldtem egy felkérést, hogy ki vállalna Skype-on keresztül egy 20-30 perces interjút velem. 1-2 nap alatt meglett a tervezett 10 interjúalanyom. Volt olyan nagyon kedves olvasóm, aki eljött hozzám vidékre az interjú miatt, hogy Skype helyett személyesen, egy kávé mellett tudjunk beszélgetni.

Ezek a személyes vagy Skype interjúk felbecsülhetetlen értékűek! Volt a fejemben egy hipotézis arról, hogy mi a probléma, és mi lehetne a megoldás.

A hipotézisemet sikerült megerősíteni az interjúkkal, de rengeteg új szempontot kaptam hozzá, amire nem gondoltam korábban, illetve találtam új problémákat is.

Kérdőív

Több kérdésből álló kérdőívet a múlt héten készítettem a termékötletem tesztelésére. Ehhez a surveymonkey.com ingyenes szoftvert használtam. Itt a kitöltéshez csak a linket kell elküldeni emailen, vagy megosztani pl. Facebookon keresztül.

20-30 kitöltött kérdőívvel terveztem 1-2 hét alatt, és 2 nap alatt lett 22 kitöltött kérdőívem, amiből a legfontosabb kérdéseimre választ kaptam.

Ha szeretnéd megnézni a kérdőívemet és szívesen kitöltenéd te is (amit nagyon köszönök :), akkor itt éred el: ViszlátTaposóMalom kérdőív

Még egyszer a vállalkozási ötlet teszteléséről…

A piackutatás és a vállalkozási ötletünk tesztje a vállalkozás építés legelső és legfontosabb része.

A vállalkozási ötlet megvalósításának neki lehet ugrani, vagy előtte tesztelni, és csak akkor nekiállni a megvalósításnak, ha jó eséllyel életképes az ötleted.

A fenti 3 teszt módszer valójában nem kerül semmibe, csak az idődet kell befektetni. Cserébe viszont pénzt és hónapokat, éveket tudsz velük megtakarítani. Nem beszélve a bizonytalanságról, és a kockázatról, amit csökkenteni tudsz a segítségükkel.

A piackutatás akkor is nagy segítségedre lehet, ha úgy érzed, a vállalkozásod a mostani formájában nem működik. Ilyenkor ezekkel a módszerekkel újragondolhatod az ötletedet, az alapoktól. Elképzelhető, hogy egy kis módosítással még működőképessé tehető az eredeti ötleted. Ha pedig nem, akkor sok tapasztalattal gazdagabban tudsz nekiállni egy új, működőképes ötlet keresésének és tesztelésének.

 

Olvasd el ezeket a bejegyzéseket is:

Online vállalkozás beindítása 2019-ben – lépésről lépésre útmutató

Milyen készségek kellenek egy online vállalkozás indításához 2019-ben? Ez a 7 „skill” nélkülözhetetlen lesz

Kezdő Online Vállalkozó Fókusz Útmutató

 

Kategóriák

SZIA, PAULÁNYI BEA VAGYOK. 

A küldetésem segíteni azoknak, akik hozzám hasonlóan nagyobb szabadságot szeretnének elérni egy saját online vállalkozás felépítésével. Tudj meg többet arról, hogy mit csinálok!

Legújabb bejegyzések:

Csatlakozz a

VTM Bootcamp képzési programhoz!

Untitled design (28)
Untitled design (29)
Untitled design (30)

Gyakorlati képzések és kurzusok

Jól követhető vállalkozásépítési lépések

Támogató és motiváló közösség