Érdemes-e blogot indítani a magyar piacon? Interjú az első Zrt.-vé alakult bloggercsapattal

Battay Máté és Tóth Patrik a Business & Café üzleti blog és a Golden Brothers Zrt. tulajdonosai. 4 év alatt az egyik legsikeresebb magyar bloggercsapattá váltak, ma saját médiaügynökségük van. Néhány hónapja jártam egy képzésükön. A tapasztalataik, piacismeretük óriási érték volt nekem, mint kezdő bloggernek. Ezért most megkértem őket, hogy meséljenek a blogger életformáról, a saját sikerük titkáról és arról, hogy érdemes-e még elindulni bloggerként a magyar piacon.

Hogy kerültetek a blogolás közelébe?

(Máté) 2014-ben jött az ötlet. Nagyon érdekes élethelyzet volt és szerintem ez sokat elárul arról is, hogy miért érdemes bloggernek lenni. Én egyetemre jártam és tudományos pályára készültem, de nem nagyon tudtam, hogy mit szeretnék kezdeni az életemmel. Egyszer felhívott Patrik barátom, hogy neki most véget ért egy vállalkozása és szeretne valami újba fogni. Vállalkozóként rengeteg tapasztalata gyűlt össze, én viszont egész életemben írni akartam, szóval segítsek már neki.

Úgyhogy amikor Patrik megkérdezte, hogy akarok-e blogolni, az lett volna a logikus válasz, hogy igen, de rögtön azt mondtam, hogy nem. És pontosan azért, ami a legtöbb embernek a kifogása szokott lenni a blogolással szemben, vagyis hogy ezt tinédzser lányok szokták csinálni az amerikai filmekben. Aztán megbeszéltük, hogy ez nem így van, és a blogolás igenis lehet értékteremtés a digitális térben.

Hol tartotok most?

(Patrik) Elég izgalmas volt az elmúlt 4 év. Nagy világcégekkel tudtunk együtt dolgozni bloggerként, főleg szponzorált tartalom vagy különböző média és marketing munkák kapcsán. Ahogy halmozódtak az ismeretek, ebből lett a Golden Brothers Zrt. médiaügynökségünk.

Úgyhogy bloggerként indultunk, most már médiavállalkozók vagyunk. Nagyon büszke vagyok rá, hogy a blogger karrierünk megkoronázásaként októberben TEDx előadók leszünk Veszprémben, ahol erről az útról fogunk mesélni, illetve azokról a kockázatvállalásokról, melyekre mindenkit buzdítok és amin mi magunk is átestünk. Úgyhogy én a Zrt-t mérföldkőnek tekintem, a TEDx-et pedig egy koronának az egészre.

A bloggerség egy különleges életforma, miben egyedi?

(Máté) Most a szigorú szülő szól belőlem. Mi sok blog indulásánál működtünk együtt és az emberek azt hiszik, hogy a bloggerség szabadság, de valójában ez egy élvezetes rabság.

Sokan esnek abba a hibába, hogy a szabadságot, ami ezzel jár, összekeverik azzal, hogy itt nem szükséges hozzá fegyelem és alázat. Igenis, rengeteg energiát kell ebbe beletenni.

Azt hiszem, hogy Hemingway mondta azt, hogy egy jó író mindig figyel és raktároz, és a jó blogger is ilyen. Nem azért kell figyelni, hogy amit látsz, azt egy az egyben leírd, hanem azért, hogy ezeket az ismereteket szintetizálva értéket teremts majd az olvasóid számára.

Minek köszönhetitek a sikereteket?

(Máté) Pontosan ennek a fegyelemnek és alázatnak. Nálunk, amikor kellett, mindig ott volt a tartalom minden egyes reggel 6-kor. Ha fáradtak voltunk, akkor fáradtak voltunk. Ha betegek voltunk, akkor betegek voltunk, de ott volt. És szerintem ez az, ami igazán fontos.

Amikor ez megvan, akkor megérkezik a várva várt jutalom is, és az ember mindent megkap. Mi szerettünk volna luxusautókkal közlekedni, ezt megkaptuk. Évekig jártunk az ország összes nagy zenei fesztiváljára. Bebarangoltuk az országot, minden menő üzleti rendezvényen ott voltunk. Igazából mindenhez hozzájutottunk, amit csak szerettünk volna.

Ezt bármelyik blogger elérheti a saját területén, csak az a fegyelem kell hozzá, hogy kitartóan csinálja, amit csinál. Aztán pedig érkezik a jutalom, ami kicsúcsosodhat valami olyanban, mint sok gasztro bloggernek a tv-s szereplés, főzőműsor, vagy nekünk pl. a média és marketingügynökségünk.

A jutalmak nyilván nem azonnal esnek be az ajtón, mert nekünk is benne volt 1-1,5 év munkánk, mire az első kampányunk megérkezett. De ha megvan a szenvedély, akkor ez nem is munka, hanem maga a folyamat is egy élvezetes úttá válik.

Mi adja az erőt a kitartáshoz?

(Máté) Vannak nehéz pillanatok, de ilyenkor nagyon sokat ad szerintem az az álom, amiért az ember elkezdte csinálni. Nekünk az nagyon sokat segített, hogy tudtuk, ezek a fiatal srácok, lányok várják, hogy kapjanak valamit. És az a legjobb érzés, amikor kap az ember egy emailt, hogy „Nagyon szépen köszönöm, hogy csinálod, tudjál róla, hogy van értelme, nekem megváltoztatta az életemet, vállalkozásba fogtam, végre el mertem kezdeni csinálni, amit szerettem volna a ti bátorításotokra”.

Még egy dolog nagyon sokat számított. Az, hogy mi csapatban dolgoztunk. Ez kulcseleme volt a sikerünknek, mert egy idő után meg tudtuk osztani a feladatokat. Később tovább bővült a csapat, és folyamatosan bővül még mindig.

Geszti Péter mondta nekünk egy interjúban, hogy azért jó, ha az ember környezetében vannak mások, mert nem csak az anyagi terheket tudja megosztani, hanem a pszichológiai terheket is, és talán ebből van a legtöbb. Mert pénz az valahogy mindig jön, de a lelki rész nagyon sokat számít. Hogy az ember valakinek el tudja mondani, nem csak a rossz részét, de jó, ha tudsz valakivel osztozni az örömökben is.

Ezért mindenkinek javaslom, hogy legyen egy „mentora” – ez lehet egy férj vagy barát is -, aki az elején lektorálja az anyagokat, később pedig együtt örül vagy sír a bloggerrel.

Hogy néz ki a magyar blogger piac? Van-e még hely rajta új bloggerek számára?

(Patrik) Hely az van és mindig is lesz. Csak ne várjunk már tovább, mert most már a kizárólag írott platform azért szűkül. Nem azért mert nincs felvevőpiac vagy mert nincs magára a platformra igény, hanem mert az emberek – főleg a fiatalok –  egyszerűen elmennek olyan irányokban, amit írott formában már nem lehet átadni.

A figyelem egyre inkább szűkül. 2014-ben még átlagosan 1,5 percet töltöttek egy tartalommal az emberek, ez lement mostanra 10-30 másodpercre. Ilyen szinten lecsökkent az emberek fókuszáltsága, figyelme. Ez azt jelenti, hogy ha egy hosszabb blogposztban gondolkodunk, akkor nagyjából 10-30 mp időtartamunk van arra, hogy átadjuk azt, amit szeretnénk.

Úgyhogy van hely még.  Én azt látom, hogy ha valaki bloggerként több millió Ft-ot akar keresni, akkor a magyar piacon még nagyjából 200-250 hely van. Mi összefoglaltunk nagyjából 10 témát, amivel ma Magyarországon még be lehet futni.

Mi ez a 10 téma?

(Patrik) Először is az üzleti világ. B2B kommunikációban elképesztő hiány van. Kialakultak „monopol” szereplők, ilyen pl. a Business & Café is, vagy a minner.hu, akiknél elképesztő energia sűrűsödött össze. Viszont igény lenne több szereplőre. Ugyanis attól, hogy valaki olvas egy Business & Café-t vagy egy minner.hu-t, még egy harmadikat is el fog olvasni.

Ez a piac nagyon erős, mert itt rendkívül sok piaci szereplő van. Ha egy üzletembert elérsz, akkor valójában egy céget érsz el, mely több 10 millió vagy 100 millió Ft fölött diszponál, és a költési hajlandósága is sokkal magasabb. Ha már a sikerünkről volt szó, akkor az egyik eleme, hogy mi ebben az iparágban indultunk.

Az üzleti világon kívül is vannak nagyon értékes célpiacok, szegmensek: az egészséges táplálkozás reneszánszát éli, és a korcsoportja elképesztő módon kiszélesedett. A gasztro, az egészséges táplálkozás, a testünkkel való foglalkozás, az utazás nagyon jó téma tud lenni.

Nagyon jó szegmens az IT és internetes szektor. A pénzügyi vonal, akár üzleti, akár egyének segítése is kifejezetten izgalmas tud lenni.

A lifestyle szintén reneszánszát éli, itt viszont fontos lesz, hogy az Instagram be tudjon csatlakozni. A szponzorok is egyre nyitottabbak, a divat, életmód kategóriában. Vagy ott van például a blogazin jelenség, amikor a blogon magazin típusú tartalmak jelennek meg.

Kiknek javasoljátok, hogy karriert indítson bloggerként?

(Patrik) Én annak javaslom, aminek a fejében legalább már megfogalmazódott, hogy milyen jó lenne, hogyha írhatna. Vagy ha a számítógépén van legalább egy naplója. Vagy annak, aki az Instagramon hosszú bejegyzéseket ír a kép alá. Jó példa erre Máté, aki mindig szeretett volna írni, csak nem talált platformot erre.

Aki csak azért akar blogger lenni, mert látja a sikereket és a csillogást, annak nem javaslom. Mindenképpen kell egy eredeti indíttatás ahhoz, hogy a blogger ki tudjon teljesedni.

Hogyan és mennyit lehet blogírással keresni?

(Patrik) Önmagában egy blogger nem keres pénzt. Attól hogy valaki leül hétfő, kedd és szerda reggel, és pötyög, abból nem lesz pénz.

Viszont ott van valaki, aki hétfő reggel leül, megírja a blogposztját. Kedden beteszi egy releváns Facebook csoportba, ahol elindulnak a kommentek, elkezdik megosztani. Majd szerdán elküldi egy cégnek, hogy nézd meg, 1500-an nézték meg csak ezt az egy blogposztomat, milyen jó lett volna, ha ebben megjelensz reklámozónak, mert valószínűleg át tudtam volna küldeni 100-150 főt az oldaladra, és ez ennyi bevételt tudott volna neked termelni. Itt már érdekes kérdés, hogy ő egy blogger-e, vagy egy üzletember.

Én azt gondolom, hogy vállalkozóként kell tekintenünk a blogunkra is. Több hazai sikertörténetet is tudok erre mondani.  Ott van pl. Szafi, aki blogger, mégis idén milliárdos forgalmat realizált. Vagy ott van az Online Katapult, akik online megoldásokról blogolnak, és idén 70-100 millió Ft közötti árbevételt realizáltak.

Mi kb. 10 módszert adtunk át a képzésünkön, hogy mivel lehet még pénzt keresni. Nagyon fontos megérteni, hogy a blog egy eszköz, nem maga a cél. Legyen egy nagyobb magasztos célunk, és akkor a blog rögtön csak egy platform lesz ahhoz, hogy ezt a célt elérjük. Ez lehet egy materiális cél, de lehet az is, hogy szeretnék az ügynökségembe becsatornázni minél több ügyfelet. Vagy hogy szeretnék minél több terméket eladni, mint mondjuk a Szafi Fitt.

És hogy mennyire lehet komoly pénzt keresni a blogoláson keresztül? Erre az a válaszom, hogy milliárdokat is lehet keresni, itt a magyar piacon.

Mi legjobb tanácsotok azoknak, akik elindulnánk bloggerként?

(Máté)

Először is: Induljanak el végre!

Sokan túl sokat gondolkodnak azon, hogy hogyan kezdjék el. Egyszerűen kezdjék el! A tökéletes pillanat soha nem fog elérkezni. Az sem nem baj, ha még nem tudja a témát, vagy nem találja el elsőre. Semmi nem történik. Akkor regisztrál majd még egy blogot vagy elindít még egy facebook oldalt.

Az a tapasztalat, amit a blogolással meg lehet szerezni, megfizethetetlen. Megtanulsz írni, megtanulsz szerkeszteni, jogtiszta képeket szerezni, stb. Bármilyen eredményt elérsz, akkor azt a későbbiekben tudod majd hasznosítani. Nem egy olyan bloggert ismertem, akinek utána egyetemi diplomát írni már gyerekjáték volt, mert hozzá volt szokva, hogy szöveget írjon.

Középhaladó TIPP: a videó.

El kell kezdeni videóban gondolkodni, mert mondjuk az írott blog az egy zseniális eszköz, de 5 éven belül mondjuk már nem lesz elég. Nekünk is rengeteg sóhajtozás volt, mert nem szeretek szerepelni, meg introvertált vagyok, de nincs mese, el kellett kezdeni.

Haladó TIPP: a tartalom stratégia, amihez tartani tudja magát az ember.

Nekünk az első ilyen komolyabb tartalomstratégiánk a „Keressük a siker titkát” interjúsorozat volt. Megbeszéltük Patrikkal, hogy ha a fene fenét eszik, akkor is összehozunk 10, de legalább 8 interjút december 31-ig, és addig küzdöttünk, ameddig ez nem lett meg. Visszafelé számoltunk, hogy ha dec. 31-én fog megjelenni az összefoglaló anyagunk, akkor októberben el kell indítani az interjúsorozatot. És onnantól nem volt pardon. Volt, hogy el kellett menni az interjú miatt Szegedre, vagy Klapka Gyuri bácsi csak hétköznap reggel tudott fogadni minket.

Viszont a tartalomstratégia gyakorlottabb bloggerré tett bennünket, megalapozta a kapcsolati tőkénket és a blogunk hírnevét is. Egy olyan showműsort kell behozni a tartalomba, aminek a legjobb eszköze szerintem az interjú.

 

Olvasd el ezt is:

Hogyan lehet egy bloggal pénzt keresni?

Blog létrehozása 15 lépésben

Szeretnél többet megtudni a blogírásról? Érdekel, hogy hogyan tudsz saját blogot indítani, vagy a meglévő blogodat fejleszteni? Írd meg hozzásként, hogy mi érdekelne!

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé.