fbpx

7 lecke a sikeres vállalkozói gondolkodásmódról

30 Shares

Mi a legfontosabb, amire szükséged lesz, ha sikeres vállalkozóvá szeretnél válni?

A válasz: a vállalkozói gondolkodásmód.

Hiába találtál rá a legjobb üzleti lehetőségre, hiába ismered a legjobb marketing eszközöket, ha nem vállalkozóként gondolkodsz, nem fogsz hosszú távú sikereket elérni.

A jó hír, hogy ki tudjuk magunkban fejleszteni a vállalkozói hozzáállást. Ebben a posztban a legfontosabb 7 leckét gyűjtöttem össze, ami segíteni fog neked az első, vagy következő lépés megtételében.

 

 

Nemrég múlt egy éve, hogy eldöntöttem, online vállalkozásba kezdek. Egy bloggal indítottam, ami lassan 8 hónapos. 8 hónap egy vállalkozás életében rövid idő, és igazából nekem is még csak most kezd összeállni az irány. Mégis, ebben a néhány hónapban nagyon sokat tanultam, nemcsak az online vállalkozásokról, hanem a vállalkozói gondolkodásmódról is.

Nem ez az első vállalkozásom, ezért fejben már valamennyire „edzetten” álltam neki az építkezésnek. Nem ért váratlanul, hogy minden nap van valami új kihívás. Viszont még a korábbi tapasztalatokkal együtt sem volt könnyű elindulni, talán mert korábban soha nem csináltam még hasonlót sem.

Ezért nagyon megértelek, ha lelkesen, de tele kétségekkel és kérdésekkel állsz neki a saját vállalkozásodnak.

Amikor ma már sikeres vállalkozókkal beszélgetek, mindig előjön, hogy a kezdeti nehézségek legyőzéséhez, és egy vállalkozás felépítéséhez a megfelelő gondolkodásmód nélkülözhetetlen.

A jó hír az, hogy ez a gondolkodásmód elsajátítható, és rá tudjuk állítani az agyunkat a vállalkozói hozzáállásra. Össze is gyűjtöttem 7 dolgot, amit én a legfontosabbnak tartok, hogy megtanuljunk. Nagy örömmel osztom meg ezeket veletek, és remélem, 1-2 gondolat segít az elindulásban és a következő lépés megtételében.

 1. Legyél teljesen elkötelezett!

Amikor vállalkozás indításán gondolkodsz, vagy már építed a vállalkozásodat, akkor ezt jó okkal teszed. Lehet, hogy a munkádat nem szereted, és szeretnéd kiváltani, esetleg plusz jövedelemforrást szeretnél, vagy egyszerűen csak máshogy szeretnél pénzt keresni, hogy több időt tölthess a családoddal. Bármi is legyen az okod, azért indultál el, mert van egy célod, és teljesen megérdemled, hogy ezt el is érd.

Viszont ehhez teljesen elkötelezettnek kell lenned a célod irányába.  Szükséged lesz arra az attitűdre, hogy mindent beleadsz. Nem feltétlenül az időre gondolok, hanem arra, hogy eldöntötted, bármi történik, akkor is megcsinálod. Sokan elbizonytalanodnak már az elején, vagy útközben, hogy “Elég jó vagyok én egy vállalkozáshoz?” vagy  “Nekem való ez egyáltalán?”  Ez a gondolkodás megakadályozza, hogy teljesen elkötelezett legyél.

Ha elindultál ebbe az irányba, akkor feltételezem, hogy volt egy nyomós okod erre. Ha elég fontos számodra ez az ok, ez már választ is ad arra, hogy neked való-e a vállalkozás. Amikor elbizonytalanodsz,  az eredeti célra emlékezz vissza, amiért elindultál.

A teljes elkötelezettségről olvashatsz ebben az interjúban:

Hogyan lettem multialkalmazottból coworking és oktatási központ tulajdonos?

 2. Fogadd el, hogy a kudarc az út része

Sokan azt gondolják, hogy elsőre mindennek sikerülnie kell,  és mindenáron igyekeznek elkerülni a sikertelenséget. Ezért mielőtt bármit is csinálnának, „agyontanulják” magukat, vagy el sem indulnak, mert így biztosan elkerülik a kudarcot.

Pedig a kudarc a sikerhez vezető út természetes része. A félreértés pedig valószínűleg onnan jön, hogy sokan azt gondolják, hogy egyetlen esélyük van. Egyetlen vállalkozási ötlet, egyetlen próbálkozás.

Vállalkozási ötlet rengeteg van, és nincs olyan, hogy az egyetlen tökéletes ötlet. Olyan ötletek vannak, amelyek jó eséllyel működni fognak, de hogy neked valóban működik-e, az csak a gyakorlatban fog kiderülni. Ezért válassz ki EGY ötletet a jó ötleteid közül, és indulj el vele minél előbb. Ha nem jó az ötlet, vagy neked nem működik, derüljön ez ki minél előbb, hogy kiválaszthasd a következő ötletedet. Ez nem kudarc, sokkal inkább piackutatás és tanulás.

Egy vállalkozás ugyanis egy tanulási folyamat, ahol elmélet helyett csak a gyakorlatban lehet a legtöbb dolog megtanulni. Nem baj, ha valami nem működik. A cél az, hogy kipróbáljunk dolgokat és ahol kell, javítsunk rajta. Néha csak kis dolgokat kell módosítani, néha elő kell venni egy új ötletet.

Készítsd fel az agyadat erre: nem leszel holnapra sikeres. Mielőtt eléred a sikert, lehet, hogy sok kudarcon kell keresztülmenned. Könnyebb ezt elfogadni, ha megnézed néhány ma már sikeres ember útját. Látni fogod, hogy a legtöbben sok elutasítson, kudarcon mentek keresztül a siker előtt. Ez segít neked is elfogadni a kemény munkát, és megtanulni a türelmet, kitartást.

Itt egy nagyon inpsiráló interjú kudarcról és sikerekről:

Hogyan csinálj a hobbidból sikeres vállalkozást?

Sokat segíthet az is, ha olyan vállalkozási ötletet választasz első ötletnek, amibe nem kell több millió forintot befektetni. Én ezért vagyok nagy híve a kis költséggel elindítható online vállalkozásoknak, mert legalább azt a terhet leveszi rólad, hogy egy lakás árát kockáztatod.

Ötletekért olvasd el ezt a bejegyzést:

7 TOP vállalkozási ötlet kevés pénzből, amit az interneten el tudsz indítani

 3. Ne ijedj meg a versenytársaktól!

Vannak, akiket az tart vissza a vállalkozás indításától, hogy a magyar piac nagyon kicsi. Ahol pedig elég nagynak tűnik, ott már túl sok a versenytárs.

A piac méretéről csak annyit, hogy már 100 elkötelezett követővel is lehet pénzt keresni, néhány ezer követővel pedig már nagyon tisztességes jövedelmed lehet. Ennyi követőt találni pedig a magyar piacon sem tűnik lehetetlennek, ugye? Ennek ellenére fontos előre megvizsgálni, hogy várhatóan lesz-e piaca az ötletednek.

Ami a versenytársakat illeti, róluk teljesen máshogy érdemes gondolkodnunk. Ha csinálsz egy kis piackutatást a választott témádban, és azt látod, hogy sok versenytárs van a piacodon, akkor felmerülhet benned, hogy lekéstél erről az ötletről. De nem így van.

Igazából a versenytárs jó dolog és óriási előnyei vannak, ha nem elsőként lépsz a piacra. Ha azt látod, hogy vannak prosperáló versenytársak egy adott piacon, ez mindennél jobban mutatja, hogy van piaca az ötletednek. Másrészt, meg tudod nézni, hogy hol vannak rések a piacon, amit a versenytársaid nem csinálnak elég jól, és tudsz magadnak találni egy saját megkülönböztetett pozíciót, amivel kitűnhetsz.

Harmadrészt, ha nem pont ugyanazt csinálod, mint a versenytársaid, akkor többféle módon is együttműködhetsz velük.

 4. Értéket teremts, ne számokat kergess!

A tradicionális és az online vállalkozás az alapokat tekintve nem különbözik egymástól. Mindkettőben emberek számára hozunk létre értéket, amivel segítünk nekik elérni a céljukat. Cserébe kompenzációt kapunk, ami lehet pénz, de ugyanúgy lehet ajánlás, megosztás stb.

Egy online vállalkozás könnyebb olyan szempontból, hogy sokszor minimális költséggel elindítható, és jól automatizálható. Viszont hátránya, hogy nem találkozol az emberekkel fizikailag, ezért könnyű beleesni a csapdába, és csak a számokat látni emberek helyett. Elkezdeni like-okat, darabszámokat, konverziós arányt üldözni, és elfeledkezni az emberekről, akik a darabszámok mögött vannak.

Pedig egy online vállalkozás is az emberi kapcsolatokról szól. Minél jobb emberi kapcsolatokat tudsz felépíteni, annál könnyebb lesz a következő lépést megtenni, és annál több örömöt fog a vállalkozásod okozni. Én ezért vagyok nagy híve a tartalommarketingnek a “nyomulós” online értékesítési folyamatok helyett, mert sokkal inkább az emberi kapcsolatokról szól, mint a konverziós rátákról.

  5. Ne hasonlítsd az indulásod valaki célba éréséhez!

Könnyű elbizonytalanodni, ha azt látod, hogy valaki mennyire sikeres, közben pedig te még az első lépésekben is bizonytalan vagy. Persze, fontos, hogy láss igazi nagy siker sztorikat, ami megerősíti, hogy érdemes komoly víziókkal is elindulni, de ne engedd, hogy más sikere elbizonytalanítson.

Fontos tudatosítani magunkban, hogy mások sikerei előtt is rengeteg pici elvégzett munka van. Ahogy Lao-Ce kínai filozófus mondta:

„Az ezer mérföldes utazás is egyetlen lépéssel kezdődik.”

Szóval ne hasonlítsd magad senkihez, hanem készülj fel a munkára! Határozd meg, hogy mi a következő lépés, és csak ennek a feladatnak a megvalósítására koncentrálj! Közben bátran ünnepeld meg a kicsi sikereket is, mint pl. ha kiválasztottad a domain neved, elindítottad a weboldaladat, vagy az első ember feliratkozott az email listádra. Ezek óriási mérföldkövek!

A másik, amitől érdemes óvakodni, az a tökéletességre törekvés.

Nyilván a te weboldalad vagy a bejegyzésed először nem lesz olyan, mint azé, aki ezer éve ezzel foglalkozik.  Ötletekért, inspirációért érdemes megnézni, hogy mit csinálnak mások, de ne hasonlítsd magad máshoz! És főleg, ne várj addig, ameddig valami tökéletessel tudsz előállni. Az “elég jó” verzió is megfelel az indulásnál!

Sokan nem szívesen állnak ki valamivel, ami nem tökéletes. Viszont egy vállalkozónál a tökéletességre törekvés pont ellentétes a sikeressé válás természetes folyamatával. Ugyanis mi, vállalkozók ötleteket tesztelünk. Minél gyorsabban kiderül, hogy valami nem működik, annál gyorsabban tanulhatunk belőle és módosíthatunk az irányon. Ehhez pedig nem kell tökéletes logo, weboldal, blogbejegyzés, stb.

Az “elég jó” pont elég jó!

6. Együtt könnyebb!

A vállalkozás magányos sport. Ezért fontos, hogy hasonlóan gondolkozó emberek között legyél és építs kapcsolatokat olyanokkal, akik hasonló úton vannak, mint te. Így támogatni tudnak téged az úton, ahogy te is tudsz segíteni másoknak.

Csak azzal, hogy látod, senkinek nem nyílegyenes a vállalkozói útja, könnyebben tudod kezelni a saját nehézségeidet, ha pedig látod, hogy mások sikereket érnek el, ez erőt ad neked is. Nem utolsó sorban ötleteket, visszajelzést kaphatsz olyanoktól, akik friss szemmel néznek rá a vállalkozásodra.

Konferenciák, workshopok, Facebook csoportok –mind olyan lehetőségek, ahol hasonló úton lévő emberekkel találkozhatsz.

Csatlakozz például az ÉLJ TÖBBET facebook csoportunkhoz, ahol sok hozzád hasonló lelkes és motivált emberrel találkozhatsz!

 7. Kerüld el a túlterheltséget!

A túlterheltség a félelmek után a második ok, amiért sok kezdő vállalkozó feladja. Ez leggyakrabban  információ túlterheltséget jelent.

A megoldás: a Just in Time Learning – vagyis mindent a maga idejében tanulj, különben az információdömping  lebéníthat és nem fogsz előre haladni. Csak olyan információt fogyassz, amire a következő fontos lépéshez szükséged van, és amit azonnal tudsz használni.

Sok csillogó tréning, konferencia, webinár, stb fog veled szemben jönni. A legtöbb információra viszont nem lesz szükséged az adott szakaszban. Ezek nemcsak fölösleges kiadások,  de lassítják a haladásodat is.

Válj nagyon tudatossá abban, hogy mikor milyen tudás megszerzésébe fektetsz időt és energiát. Ebben sokat segít, ha találsz 1-2 olyan “térképet” (könyv, blog, mentor, képzés formájában), ami lépésről lépésre mutatja az utat a következő célodig.

Záró gondolatok

Ha úgy érzed, hogy a fentiek között van, ahol még fejlődnöd kell, akkor Te meg én sok mindenben hasonlítunk egymásra. Én is sok kétséggel és kérdéssel küzdök minden nap. Most például szeretnék Podcastet indítani, ami persze borzasztóan félelmetesnek tűnik egyelőre. Viszont tudom, hogy a félelem az ismeretlentől a vállalkozói út része, ezért mindenképpen csinálni fogom.

Szóval a kétségek talán soha nem tűnnek el teljesen, de én azt látom, hogy minden egyes lépéssel egyre erősebbek leszünk fejben, ezért egyre könnyebb megtenni a következő lépést. Talán a legjobb úgy felfogni a vállalkozóvá válást, mint egy tanulási folyamatot. És élvezni a haladást, mint egy utazás közben.

 

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé.