fbpx

Milyen témában vállalkozzak? 4 lépéses útmutató a legjobb témád kiválasztásához

20 Shares

A vállalkozásod témájának kiválasztása az első és az egyik legnehezebb döntés. Egy jól kiválasztott témával öröm lesz éveken keresztül dolgozni, egy rosszul kiválasztott témával viszont vagy pénzt nem tudsz keresni, vagy kiégsz idő előtt. 

Miben érdemes vállalkozni? Milyen témával foglalkozzak? Sokan elcsúsznak ezen a kérdésen, ezért most ennek a kérdésnek a megválaszolásához szeretnék adni egy kis segítséget. 

 

Mielőtt elindítottam a viszlattaposomalom.hu-t,  több hetet töltöttem a megfelelő téma kiválasztásával, ami akkor nagyon frusztráló volt. Magyar nyelven kevés anyagot találtam az online vállalkozás indításáról, angol nyelven pedig elvesztem a rengeteg információ között.

Van, akinek könnyebb a helyzete, és pontosan látja már az elején a témáját. Például, ha eddig párkapcsolati tanácsadóként dolgoztál, és ezt a tevékenységedet szeretnéd az interneten keresztül is támogatni, akkor kézenfekvő, hogy a weboldalad témája a párkapcsolat lesz.

Aki viszont nulláról induló vállalkozó, mint amilyen én voltam egy évvel ezelőtt, és nincs vállalkozási ötlete, annak valószínűleg néhány napra, de akár néhány hétre is szüksége lehet ahhoz, hogy kiválassza a témáját! Ma hálás vagyok azért, hogy rászántam erre a kérdésre az időt, és javaslom neked is, több szempontot is vegyél figyelembe azon kívül, hogy lehet-e pénzt keresni egy adott témával.

Nekem sokat segített, hogy találtam egy jól követhető 4 lépéses útmutatót, ami végigvezetett azokon a szempontokon, ami egy hosszú távon is működőképes vállalkozási téma kiválasztásához fontos.

Feltételezem, hogy te is hosszú távra tervezel és pénzt is szeretnél keresni az online vállalkozásoddal, ezért megosztom veled ezt az útmutatót. Remélem, lerövidítem neked a témaválasztáshoz szükséges időt.

Mit értünk témaválasztás alatt?

Először is tisztázzuk, hogy mit fogunk pontosan kiválasztani. A téma annak a területnek az általános megjelölése, amiről a vállalkozásod szólni fog. Egyelőre a célunk a téma nem túl leszűkített meghatározása úgy, hogy legyen mozgástered benne, de azért legyen egyértelmű, hogy miről fog szólni.

Jó példák: autó, fitnesz, belsőépítészet, egészséges táplálkozás, vállalkozás, kötés-horgolás, stb.

 1. lépés – Írj össze minden lehetséges témát!

Első lépésként írj össze minden lehetséges témát, ami eszedbe jut! Legyen minimum 12, de legjobb, ha 20-30 témát is megjelölsz. A következő 4 szempont segít a témák összegyűjtésében. Később ezek lesznek a szempontok, melyek segítségével a győztest kiválasztjuk.

1. szempont – Személyes érdeklődés és szenvedély

Sokszor hallani, hogy kövesd a szenvedélyed és arra építs vállalkozást. Ez nagyon igaz, hiszen ha nincs meg a személyes érdeklődésed egy téma iránt, amivel egyébként a napjaid nagy részét tölteni fogod éveken keresztül, nehéz kitartani és meghozni érte az áldozatokat. Csak a szenvedély viszont kevés. Ha pénzt is szeretnél keresni a vállalkozásoddal, akkor olyan értéket kell tudod előállítani, amit az emberek akarnak, és amiért hajlandóak pénzt fizetni.

  • Ha csak az üzleti lehetőség alapján választasz, akkor nehéz sokáig motiváltnak maradni.
  • Ha csak a szenvedélyed alapján választasz, akkor nehéz lesz a témával pénzt keresni
  • Meg kell tehát találni a szenvedélyed és az érték közös keresztmetszetét.

Ez természetesen személyiség kérdése is. Vannak, akiknek elég motiváló csak az, ha találnak egy nagyszerű üzleti lehetőséget, a téma kevésbé számít. A legtöbb embernek viszont szüksége van arra, hogy érdekelje a vállalkozás témája.

Kérdések:
Téged milyen témák érdekelnek? Mi az, ami unalmas számodra? Kikkel, milyen csoportokkal azonosítod szívesen magad? Ez alapján írd össze azokat a témákat, melyek személyesen érdekelnek!

2. szempont – Szakértelem és készségek

Ha mások számára értéket szeretnél létrehozni, valamiben jónak kell lenned, vagy valamilyen témában információ-központtá kell válnod, hogy idővel szakértőként tekintsenek rád.

Fontos kérdés, hogy mit csinálj, ha nagyon érdekel egy téma, de még csak egy kicsit vagy benne szakértő.  Sokan követi azt a tanácsot, hogy az interneten keresztül “Csinálj úgy, mintha már profi szakértő lennél”. Ez nem jó tanács.

Egyrészt nagyon sok ilyen „hamis” szakértő van a piacon. Közöttük igazi színfolt lehetsz, ha őszintén felvállalod, hogy te még nem tudsz mindent, viszont a célod, hogy egyre többet tudj a témáról és a tudásoddal segítsd a követőidet.  Ebben az esetben idővel úgy is válhatsz szakértővé, hogy a követőiddel “mintatanulóként” megosztod a fejlődésed lépéseit, vagy lehetsz információ-központ, aki szakértőket kérdez és von be.

A „Csinálj úgy, mintha szakértő lennél” tehát nem jó taktika, és nem is szükséges. Helyette nézd meg, hogy miben vagy már most szakértő, vagy melyik témában lehetnél “minta-tanuló” vagy információ-központ. Hol állsz a lenti skálán ezekkel a témákkal?

 

Kérdések:
Van-e olyan szakértelmed, melyre vállalkozást lehet építeni? Mi az, amiben már most jó vagy, illetve idővel jó lehetsz? Írd össze ezeket is, mint lehetséges témákat!

3. szempont – Üzleti lehetőség

Talán eszedbe jutott, hogy ott lenne érdemes üzleti lehetőségeket keresni, ahol még nincs versenytárs, és ahol elsőként te tudsz megjelenni. Ez ritkán van így. Valószínűleg oka van annak, hogy még senki nem ért el sikereket egy adott témában. Vagy nincs ott üzleti lehetőség, vagy nehéz vállalkozást építeni rá.

A legjobb üzleti lehetőségek azokban a témákban vannak, ahol már vannak sikeres versenytársak. Hiába vagy lelkes egy téma iránt, ahhoz, hogy üzleti lehetőség is legyen benne,  kell egy olyan probléma, amire az emberek megoldást keresnek. A legjobb lehetőségek pedig a nyilvánvaló problémák környékén találhatóak. Értéket pedig úgy tudsz teremteni sok versenytárs között, ha jobban megérted a célcsoportod problémáit, hatékonyabb megoldást kínálsz rájuk.

Kérdések:
Mi az, ami szerinted nem jól működik a környezetedben, a világban? Van valami, ami téged zavar, vagy amire keresed a megoldást? Mekkora csoportot érinthet az adott probléma?
Te mit gondolsz, lehet üzletet építeni a téma köré? Keress bizonyítékokat! Ha az adott témában vannak blogok, platformok, magazinok, vállalkozások, akkor ezek egyértelmű bizonyítékok.

4. szempont –  Az ideális vállalkozás olyan, amelyik beleillik az életstílus-tervedbe

Ez az egyik kedvenc témám, mert valószínűleg több millió forintot spóroltam  azzal, hogy valaki pár éve felhívta erre a fontos szempontra a figyelmemet. De követtem is már el ilyen hibát , amikor saját termék gyártásába kezdtem és webáruházat indítottam, és nem gondoltam bele, hogy mit is szeretnék valójában elérni egy vállalkozás indításával.

Ma már nagyon figyelek erre, és hiába van sok vállalkozási ötletem, amivel pénzt lehetne keresni, ha nem illeszkednek az életstílus-tervembe, és nem lehet helytől és időtől függetlenül építeni, nálam kiesnek a szűrőn.

Kérdések:
Nálad mi a szűrő? Hogyan néz ki számodra az ideális vállalkozás? Milyen életet szeretnél magadnak 5-10 év múlva? Az egyes témákra milyen üzleti modellt lehetne építeni? Ezek a részletek mind befolyásolni fogják, hogy milyen életet tudsz a vállalkozásoddal megteremteni:
1. Mennyire gyorsan kell/szeretnél pénzt keresni a vállalkozásoddal?
2. Mekkora számodra az ideális cégméret? Mekkora jövedelmet szeretnél?
3. Milyen erőforrásokra van szükséged hozzá? Saját magad fogod tudni finanszírozni, vagy be kell hozzá vonnod befektetőket? Ha igen, könnyen lemondasz a céged fölötti teljes kontrollról a bevont tőkéért cserébe?
4. Szükséged lesz alkalmazottakra? Mennyire kiszervezhetőek a feladatkörök?
5. Kell rendszeresen utaznod, konferenciákra járnod?
6. Kik lehetnek az ügyfeleid az adott témában? Szívesen dolgozol majd velük?
7. Hogy néznek ki a versenytársak az adott témában? Tudnál velük együttműködni?
8. Hajlandó vagy rendszeresen tartalmat gyártani az adott témában (írott, video, audio)? Kész van az adott témával foglalkozni éveken keresztül? Saját magad, külső segítséggel vagy alkalmazottakkal?
9. Mennyire vagy hajlandó énmárkát építeni és a saját sztoridat, személyiségedet hozzáaddni a vállalkozásodhoz? Kész vagy arra, hogy a magánéletedet láthatóvá tedd bizonyos mértékig?
Mik azok a témák, melyek várhatóan illeszkednek a tervezett életstílusodhoz? Ezeket írd hozzá a lehetséges témákhoz!

2. lépés – Rangsorold a lehetséges témákat

A poszt elején azzal indítottunk, hogy írj össze minimum 12, de inkább 20+ lehetséges témát a fenti szempontok segítségével. Rendszerezd a témáidat egy ilyen egyszerű táblázatban, és jelöld meg, hogy az adott témára melyik szempont igaz.

Blog témaválasztás

 

3. lépés – Miben érdemes vállalkozni? Így válaszd ki az ideális témát!

Az, hogy valami jó vállalkozási téma-e, a gyakorlatban derül ki. Viszont nagy valószínűség szerint számodra ideális a téma, ha átmegy mind a 4 szűrőn:

 

ideális vállalkozási téma választása

 

4. lépés – Indulj el a legjobb témáddal! Ha kell, később módosíthatsz!

Ha szerencséd van, akkor az egyik téma egyértelmű győztes lesz.

Előfordulhat az is,  hogy még nem vagy 100%-ig biztos a témádban, vagy nem tudsz választani 2 téma között. Indulj el a legjobb témáddal, és ha kell később is módosíthatod!   Sokan belekerülnek ebbe az út elején vagy közben, de ez egyáltalán nem tragédia. Sok ma már sikeres online vállalkozás módosított irányt út közben. Csak hogy egy nagy nevet említsek, eredetileg az Instagram is teljesen más témában indult, itt pedig elolvashatod, hogy én hogyan és miért módosítottam a blogom témáját:

ESETTANULMÁNY- Merre tovább ViszlatTaposoMalom.hu?

Természetesen próbáld a legkörültekintőbben kiválasztani a témádat, de ne ragadj le hónapokra a témaválasztásnál! Indulj el a legjobb témáddal, mert csak a piac fogja megmondani, hogy valóban jól választottál-e. Ha nem, semmi gond,  módosíts az irányon!  A megszerzett tapasztalatod nem fog elveszni. Ha pedig megfogadod a tanácsomat, akkor kicsiben kezded a vállalkozásod, jelentős tőkebefektetés nélkül, így anyagi kockázatot sem vállalsz egy témamódosítással.

Még egyszer összegezve: ne kövesd el ezeket a hibákat!

Itt van néhány gyakori hiba, amit emberek elkövetnek, amikor témát választanak:

  • Ne válassz egy témát csak azért, mert mások pénzt keresnek vele, de hosszú távon nem fogod örömmel csinálni a vállalkozásodat
  • Ne válassz olyan témát, ami téged nagyon lelkesít, de rajtad kívül nagyon kevés más embert érdekel.
  • Ne válassz olyan témát, amiről nagyon keveset tudsz vagy alig van benne személyes tapasztalatod.
  • Ne válassz több témát egyszerre, és a témád legyen elég jól körbehatárolt!

 

Olvasd el ezeket a bejegyzéseket is: 

8 online vállalkozási modell – Melyik illik hozzád a legjobban?

Sikeres vállalkozási ötletek külföldről, amivel könnyen elindulhatsz itthon is

7 lecke a sikeres vállalkozói gondolkodásmódról

 

Iratkozz fel a hírlevelemre, hogy el tudjam küldeni neked a következő bejegyzéseket is!

 

 

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé.