fbpx

Hogyan válaszd ki az Online Vállalkozásod TÉMÁJÁT?

A vállalkozásod témájának kiválasztása az első és az egyik legnehezebb döntés. Egy jól kiválasztott témával öröm lesz éveken keresztül dolgozni, egy rosszul kiválasztott témával viszont vagy pénzt nem tudsz keresni, vagy kiégsz idő előtt.  Sokan elcsúsznak ezen a kérdésen. Gyakori kérdés kezdő vállalkozóknál, hogy melyik legyen az a terület, téma, amivel foglalkozzanak. 

online vállalkozási ötlet

Mielőtt elindítottam a viszlattaposomalom.hu-t,  több hetet töltöttem a megfelelő téma kiválasztásával, ami akkor nagyon frusztráló volt. Magyar nyelven kevés anyagot találtam az online vállalkozás indításáról, angol nyelven pedig a bőség zavarával találkoztam.

Feltételezem, hogy te is hosszú távra tervezel és később pénzt is szeretnél keresni az online vállalkozásoddal, ehhez viszont szilárd alapokra lesz szükséged. Ennek a bejegyzésnek a célja, hogy időt és pénzt spóroljak neked, és segítsek neked pénztermelő témát választani.

Mit értünk témaválasztás alatt?

A téma annak a területnek az általános megjelölése, amiről a vállalkozásod szólni fog. Egyelőre a célunk a téma nem túl leszűkített meghatározása úgy, hogy legyen mozgástered benne, de azért legyen egyértelmű, hogy miről fog szólni.

Jó példák: autó, fitnesz, belsőépítészet, egészséges táplálkozás, vállalkozás, kötés-horgolás, stb.

Van, aki pontosan látja már az elején a témáját. Például, ha eddig párkapcsolati tanácsadóként dolgoztál és ezt a tevékenységedet szeretnéd online jelenléttel támogatni, akkor kézenfekvő, hogy a weboldalad témája a párkapcsolat lesz.

Aki viszont kezdő vállalkozó és nincs vállalkozási ötlete, annak valószínűleg néhány napra, de akár néhány hétre is szüksége lehet ahhoz, hogy kiválassza a témáját! Ez teljesen rendben van: a tervezés a vállalkozó munkájának az egyik legfontosabb része, és később sokszorosan megtérül az ebbe fektetett idő.

Írj össze minden lehetséges témát!

Első lépésként írj össze minden lehetséges témát, ami eszedbe jut! Legyen minimum 12, de legjobb, ha 20-30 témát is megjelölsz. A következő 4 szempont segít a témák összegyűjtésében. Később ezek lesznek a szempontok, melyek segítségével a győztest kiválasztjuk.

1. Személyes érdeklődés és szenvedély

Sokszor hallani, hogy kövesd a szenvedélyed és arra építs vállalkozást. Ez nagyon igaz, hiszen ha nincs meg a személyes érdeklődésed egy téma iránt, amivel egyébként a napjaid nagy részét tölteni fogod éveken keresztül, nehéz kitartani és meghozni érte az áldozatokat. Csak a szenvedély viszont kevés. Ha pénzt is szeretnél keresni a vállalkozásoddal, akkor olyan értéket kell tudod előállítani, amit az emberek akarnak, és amiért hajlandóak pénzt fizetni.

  • Ha csak az üzleti lehetőség alapján választasz, akkor nehéz sokáig motiváltnak maradni.
  • Ha csak a szenvedélyed alapján választasz, akkor nehéz lesz a témával pénzt keresni
  • Meg kell tehát találni a szenvedélyed és az érték közös keresztmetszetét.

Ez természetesen személyiség kérdése is. Vannak, akiknek elég motiváló csak az, ha találnak egy nagyszerű üzleti lehetőséget, a téma kevésbé számít. A legtöbb embernek viszont szüksége van arra, hogy lelkesedjen a vállalkozása témájáért.

Te hova tartozol a lenti skálán? Szükséged van arra, hogy a téma érdekeljen, vagy számodra elég motiváció, ha üzleti lehetőséget látsz valamiben?

 

Ha fontos számodra a téma, téged milyen témák lelkesítenek? Mi az, ami unalmas számodra? Kikkel, milyen csoportokkal azonosítod szívesen magad? Ez alapján írd össze azokat a témákat, melyek személyesen érdekelnek!

2. Szakértelem és készségek

Ha mások számára értéket szeretnél létrehozni, valamiben jónak kell lenned, vagy valamilyen témában információ-központtá kell válnod. El kell érned, hogy idővel szakértőként tekintsenek rád személyesen, vagy a cégedre.

Fontos kérdés, hogy mit csinálj, ha nagyon érdekel egy téma, de még csak egy kicsit vagy benne szakértő.  Sokan követi azt a tanácsot, hogy az interneten keresztül “Csinálj úgy, mintha már profi szakértő lennél”. Ez nem jó tanács.

Egyrészt nagyon sok ilyen „hamis” szakértő van a piacon. Közöttük igazi színfolt lehetsz, ha őszintén felvállalod, hogy te még nem tudsz mindent, viszont a célod egyre többet tudni és azt megosztani. Ilyenkor pont az őszinteségeddel tudsz kitűnni a többiek közül.

Ráadásul nem is szükséges, hogy mindentudó szakértő legyél ahhoz, hogy sikeressé válj. Egy adott témában lehetsz úgy is szakértő, hogy többet tudsz vagy több tapasztalatod van, mint a célközönséged, vagy lehetsz információ-központ, aki szakértőket kérdez és von be.

Ilyen őszinte “témagazda” sokkal kevesebb van, mint hamis „szakértő”, viszont közöttük is sok sikeres példával lehet találkozni.  A témagazdákat tekinthetjük úgy is, mint motivált „minta-tanulókat”, aki a teljesen kezdők előtt járnak, és mutatják az utat. Ha egy 10-es skálán mérjük a szakértelmet, ahol az 1-es a teljesen kezdő, a 10-es pedig a profi szakértő, akkor egy 2-3-as szinten lévő „minta-tanuló” nagyon értékes tapasztalokat tud átadni az 1-eseknek.  A teachable.com, a világ egyik vezető online tréning platformja. A statisztikáik szerint a platformon futó több ezer tréning között a legsikeresebbek azok, ahol a trénerek néhány lépéssel járnak a diákok előtt. A trénerek  nem profi szakértők a saját témájukban, de talán pont ezért sokkal jobban értik egy teljesen kezdő helyzetét.

A „Csinálj úgy, mintha szakértő lennél” tehát nem jó taktika, és nem is szükséges. Helyette nézd meg, hogy miben vagy már most szakértő, vagy melyik témában lehetnél információ-központ. Hol állsz a lenti skálán ezekkel a témákkal?

 

Van-e olyan szakértelmed, melyre vállalkozást lehet építeni? Mi az, amiben már most jó vagy, illetve idővel jó lehetsz? Írd össze ezeket is, mint lehetséges témákat!

3. Érték, üzleti lehetőség

Talán eszedbe jutott, hogy ott lenne érdemes üzleti lehetőségeket keresni, ahol még nincs versenytárs, és ahol elsőként te tudsz megjelenni. Ez ritkán van így. Valószínűleg oka van annak, hogy még senki nem ért el sikereket egy adott témában. Vagy nincs ott üzleti lehetőség, vagy nehéz vállalkozást építeni rá.  A legtöbb témára azért lehet vállalkozást építeni, de vannak olyanok, melyekkel sokkal könnyebb dolgozni.

A legjobb üzleti lehetőségek azokban a témákban vannak, ahol már vannak sikeres versenytársak. Hiába vagy lelkes egy téma iránt, ahhoz, hogy üzleti lehetőség is legyen benne,  kell egy olyan probléma, amire az emberek megoldást keresnek. A legjobb lehetőségek pedig a nyilvánvaló problémák környékén találhatóak. Értéket pedig úgy tudsz teremteni sok versenytárs között, ha jobban megérted a célcsportod problémáit, hatékonyabb megoldást kínálsz rájuk, erős márkát építesz.

Ezeket a kérdéseket tedd fel magadnak, amikor témát keresel:

  • Mi az, ami szerinted nem jól működik a környezetedben, a világban? Van valami, ami téged zavar, vagy amire keresed a megoldást? Mekkora csoportot érinthet az adott probléma?
  • Te mit gondolsz, lehet üzletet építeni a téma köré? Keress bizonyítékokat! Ha az adott témában vannak blogok, platformok, magazinok, vállalkozások, akkor ezek egyértelmű bizonyítékok.

4. Az ideális vállalkozás olyan, amelyik beleillik az életstílus-tervedbe

Ez a kedvenc témám, mert valószínűleg több millió forintot spóroltam meg azzal, hogy valaki pár éve felhívta erre a fontos szempontra a figyelmemet, de követtem el már hibát is, amikor saját termék gyártásába kezdtem és webáruházat indítottam.

Ma már nagyon figyelek erre, és hiába van sok vállalkozási ötletem van, amivel pénzt lehetne keresni, ha nem illeszkednek az életstílus-tervembe, aminek a lényege a hely és időfüggetlenség, nálam kiesnek a szűrőn.

Te milyen életet szeretnél magadnak 5 év múlva? fontos, hogy ezt gondold át és ismerd a különböző üzleti modelleket, hogy melyik mennyire támogatja a személyes céljaidat. Mire gondolok? Itt egy jó példa egy interjúból Szász Mátyással:

Fontos jól megválasztani az iparágat. Aki szabadságot akar, ne nyisson éttermet, kávézót, szállodát, építőipari céget és még sorolhatnánk…

Nálad mi a szűrő? Hogyan néz ki számodra az ideális vállalkozás? Az egyes témákra milyen üzleti modellt lehetne építeni? Itt van néhány kérdés, amit érdemes átgondolni.

  • Mennyire gyorsan kell/szeretnél pénzt keresni a vállalkozásoddal?
  • Mekkora számodra az ideális cégméret? Mekkora jövedelmet szeretnél?
  • Milyen erőforrásokra van szükséged hozzá? Saját magad fogod tudni finanszírozni, vagy be kell hozzá vonnod befektetőket? Ha igen, könnyen lemondasz a céged fölötti teljes kontrollról a bevont tőkéért cserébe?
  • Szükséged lesz alkalmazottakra? Mennyire kiszervezhetőek a feladatkörök?
  • Kell rendszeresen utaznod, konferenciákra járnod?
  • Kik lehetnek az ügyfeleid az adott témában? Szívesen dolgozol majd velük?
  • Hogy néznek ki a versenytársak az adott témában? Tudnál velük együttműködni?
  • Hajlandó vagy rendszeresen tartalmat gyártani az adott témában (írott, video, audio)? Kész van az adott témával foglalkozni éveken keresztül? Saját magad, külső segítséggel vagy alkalmazottakkal?
  • Mennyire vagy hajlandó énmárkát építeni és a saját sztoridat, személyiségedet hozzáaddni a vállalkozásodhoz? Kész vagy arra, hogy a magánéletedet láthatóvá tedd bizonyos mértékig?

Mik azok a témák, melyek várhatóan illeszkednek a tervezett életstílusodhoz? Ezeket írd hozzá a lehetséges témákhoz!

Rangsorold a lehetséges témákat

A poszt elején azzal indítottunk, hogy írj össze minimum 12, de inkább 20+ lehetséges témát a fenti szempontok segítségével. Rendszerezd a témáidat egy ilyen egyszerű táblázatban, és jelöld meg, hogy az adott témára melyik szempont igaz.

Blog témaválasztás

 

Így válaszd ki az ideális témát!

Az, hogy valami jó vállalkozási téma-e, a gyakorlatban derül ki. Viszont nagy valószínűség szerint számodra ideális a téma, ha átmegy mind a 4 szűrőn:

 

ideális vállalkozási téma választása

 

Indulj el a legjobb témáddal! Ha kell, később módosíthatsz!

Ha szerencséd van, akkor az egyik téma egyértelmű győztes lesz.

Előfordulhat az is,  hogy még nem vagy 100%-ig biztos a témádban, vagy nem tudsz választani 2 téma között. Indulj el a legjobb témáddal, és ha kell később is módosíthatod!   Sokan belekerülnek ebbe az út elején vagy közben, de ez egyáltalán nem tragédia. Sok ma már sikeres online vállalkozás módosított irányt út közben. Csak hogy egy nagy nevet említsek, eredetileg az Instagram is teljesen más témában indult, itt pedig elolvashatod, hogy én hogyan és miért módosítottam a blogom témáját:

ESETTANULMÁNY- Merre tovább ViszlatTaposoMalom.hu?

Természetesen próbáld a legkörültekintőbben kiválasztani a témádat, de nem ragadj le hónapokra a témaválasztásnál! Indulj el a legjobb témáddal, mert csak a piac fogja megmondani, hogy valóban jól választottál-e. Ha nem, semmi gond,  módosíts az irányon!  A megszerzett tapasztalatod nem fog elveszni, és ha megfogadod a tanácsomat, akkor kicsiben kezded a vállalkozásod, jelentős tőkebefektetés nélkül, így anyagi kockázatot sem vállalsz egy témamódosítással.

Még egyszer: ne kövesd el ezeket a hibákat!

Itt van néhány gyakori hiba, amit emberek elkövetnek, amikor témát választanak:

  • Ne válassz egy témát csak azért, mert mások pénzt keresnek vele, de hosszú távon nem fogod örömmel csinálni a vállalkozásodat
  • Ne válassz olyan témát, ami téged nagyon lelkesít, de rajtad kívül nagyon kevés más embert érdekel.
  • Ne válassz olyan témát, amiről nagyon keveset tudsz vagy alig van benne személyes tapasztalatod.
  • Ne válassz több témát egyszerre, és a témád legyen elég jól körbehatárolt!

 

Olvasd el ezeket a bejegyzéseket is: 

Érdemes-e blogot indítani a magyar piacon? Interjú az első Zrt.-vé alakult bloggercsapattal

Hogyan lehet egy bloggal pénzt keresni? 

Blog létrehozása 15 lépésben

Iratkozz fel a hírlevelemre, hogy el tudjam küldeni neked a következő bejegyzéseket is!

 

 

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé.