fbpx

8 online vállalkozási modell – Melyik illik hozzád a legjobban?

25 Shares

Tanácsadó, coach, blogger, vlogger, e-book, online tréning szerző, webáruház tulajdonos, stb. Rengeteg online vállalkozási lehetőség létezik, de nagyban különbözik az az életstílust, amit rajtuk keresztül meg lehet valósítani. Mielőtt elkötelezed magad egy vállalkozási ötlet mellett, érdemes megismerni a leggyakoribb vállalkozási modelleket és hogy mi jellemzi őket.

digitális vállalkozási modellek

 

Egy korábbi bejegyzésemben arról írtam, hogyan válaszd ki az online vállalkozásod témáját, hogy sikeresen és hosszú távon is örömmel tudd építeni. A bejegyzésben 4 szempontot soroltam fel:

  • személyesen is lelkesedj a téma iránt
  • legyenek meg vagy tudd megszerezni a szükséges készségeket
  • a témához kapcsolódjon üzleti lehetőség, vagyis rajtad kívül legyen elég ember, akit érdekel a téma
  • lehessen olyan üzleti modellt hozzákapcsolni, ami illeszkedik az elképzelt életstílusodhoz
A teljes bejegyzést itt találod: Milyen témában vállalkozzak? 4 lépéses útmutató a legjobb témád kiválasztásához

Most az utolsó pontról, az üzleti modellekről és a rajtuk keresztül megvalósítható életstílusról lesz szó bővebben. Ezt sokan nem veszik figyelembe, amikor vállalkozást indítanak, és egyszer már én is elkövettem ezt a hibát, amikor saját gyártásba kezdtem és webáruházat indítottam. Ez a vállalkozási forma ugyanis messze nem járt azzal a szabadsággal, amit el szerettem volna érni. A terméket nagyon szerettem,  a webáruházzal járó logisztikai szervezést viszont egyáltalán nem, így gyorsan eladtam a részesedésemet. Egyszerűen ez a modell nem volt nekem való.

Ezért a saját tapasztalatom alapján is azt mondom, hogy a vállalkozás indítás témát érdemes az életstílus irányából is alaposabban megnézni.

A legtöbben ugyanis azért szeretnénk vállalkozni, hogy azt az életet élhessük, amit mi szeretnénk. Itt van néhány cél, amit az elmúlt napokban hallottam olyan olvasóimtól, akik vállalkozni szeretnének: „Szeretnék minden évben 1 hónapot lakókocsival utazgatni Európában a gyerekeimmel”, „A spanyol tengerpartra szeretnék költözni.” „Szeretnék egy vidéki házat nagy kerttel, ahol tavasztól őszig kertészkedhetek”.

Egy kötetlenebb életstílushoz nagyon jól illik egy egyszemélyes online vállalkozás építése, sokkal inkább, mint egy sok alkalmazottat foglalkoztató „cégbirodalom létrehozása”

Viszont az online vállalkozásokon belül többféle forma létezik, és a formák között jelentős különbségek vannak abból a szempontból, hogy milyen gyorsan lehet pénzt keresni velük, mennyire van határa a jövedelmednek, mekkora hely és időfüggetlenséget tesz lehetővé, mennyire függ a jövedelem a befektetett időtől (aktív vagy passzív jövedelem).

Érdemes a modelleket egy kicsit tanulmányozni, és az alapján dönteni, hogy a te életstílus elképzeléseidnek melyik modell vagy modellek felelnek meg a leginkább.

8 online vállalkozási modell

 1. Szabadúszó szakértő (coaching, marketing tanácsadás, mentorálás, SEO kivitelezés, webfejlesztés, stb)

Ennél a modellnél valaki azért fizet neked, hogy a tapasztalatodhoz, szakértelmedhez hozzáférjen. Ilyenkor a szakértőként személyesen te nyújtod a szolgáltatást. Ha szimpatikus ez a modell, de most nem vagy még szakértő semmilyen területen, vannak olyan témák, ahol viszonylag rövid idő alatt szakértővé válhatsz.

Példák: profiseo.hu (SEO), gabormarton.hu (coach), szendreiadam.hu (pénzügyi coaching)

Interjúk:

Hogyan cseréltem le a multis állásomat 10 weboldalra (SEO)

Hogyan csinálj a hobbidból sikeres vállalkozást? (online értékesítési rendszerek építése)

Miért volt nehéz otthagyni a multis karriert és elindulni vállalkozóként? (coach)

Mivel jár ez a modell?  A szabadúszó az idejét cseréli pénzre és az elvégzett szakértői munkájáért kap pénzt óránként, projekt alapon, vagy rendszeres díjként. Ez aktív jövedelemszerzési forma, szemben pl. egy e-könyvvel, amit egyszer megírsz és utána nagyon sokszor el tudod adni, vagyis passzívabb forma.

Kezdésnek viszont ez az egyik leggyorsabb és legegyszerűbb pénzkereseti forma. Nem igényel komolyabb befektetést, de az ügyfélkör kiépítése az elején időt kell szánni. Sokan ezzel kezdik, és utána továbblépnek egy passzívabb jövedelemszerzési forma irányába, ahogy az interjúkban is olvashatod (pl. infotermék, tagsági oldal)

2. Médiavállalkozó – Tartalom + közönség modell (blogger, vlogger, podcaster)

Itt a médiavállalkozó az általa közzétett tartalomból generál jövedelmet. Ha a tartalom népszerűvé válik, és nagy közönséget vonz, akkor cégek, akiknek ez a közönség értékes, az oldaladon keresztül hirdetéseket helyezhetnek el, amiért a médiavállalkozónak fizetnek.

A legkézenfekvőbb jövedelemszerzési forma a reklámjövedelem (Google hirdetések vagy egyedi megállapodás alapján) illetve a szponzorált tartalom. Itt a fő kihívás, hogy a hirdetésből származó jövedelem nehezebben tervezhető (pl. változó algoritmusok miatt), és viszonylag sokáig tart, mire jelentősebb pénzt lehet keresni hirdetésekkel. Egyéni megállapodások esetén pedig egyszerre kell tartalmat gyártani és hirdetőkkel/szponzorokkal tárgyalni.

Példa: chasingfoxes.com,  flamencoportal.hu, PamKutya

Interjú: Érdemes-e blogot indítani a magyar piacon? Interjú az első Zrt.-vé alakult bloggercsapattal

Mivel jár ez a modell?  Rendszeres tartalomgyártás, blog esetében általában heti több alkalommal. Egy jelentősebb közönség felépítése éveket is igénybe vehet, ezért nem a leggyorsabb modell jövedelemszerzés szempontjából.

Van egy kevésbé ismert jövedelemszerzési forma médiavállalkozóknak, ez az affiliate marketing. Ezt a „munkát” valószínűleg már most is csinálod családtagokkal, barátokkal, és ha van blogod, akkor talán a követőiddel is, hiszen ajánlasz nekik olyan dolgokat, amikben te hiszel. Az affiliate marketing gyakorlatilag ezt jeleni. Olyan termékeket és szolgáltatásokat ajánlasz a követőidnek, amelyeket kipróbáltál, és úgy gondolod, hogy a követőidnek is segíthet. Ha a te ajánlásodon keresztül vásárolnak a partneredtől, akkor te jutalékot kapsz a vásárlás után. Ez a vásárló számára nem drágítja a terméket, sőt, ha komolyabb forgalmat tudsz a partneredhez vinni, akkor a követőid számára még kedvezményeket, bónuszokat is elérhetsz. Témától és célcsoportodtól függően ajánlhatsz fizikai vagy digitális termékeket, szolgáltatásokat, platformokat, stb.

Példa: friedcoffee.com, makingsenseofcents.com, smartpassiveincome.com

3. „Tréner” – digitális/Infotermék (pl. online tréning, ebook)

A „tréner” valamilyen speciális probléma megoldásában segít. Infotermékek esetén a jövedelem itt már nem a ráfordított időtől függ, hiszen itt egy egyszer létrehozott terméket értékesítünk sokszor az interneten keresztül (passzív jövedelem). Ez sem 100%-ban passzív jövedelem, hiszen a terméked promóciójával lesz később is munkád, de a folyamat nagymértékben automatizálható, ezzel időt tudsz felszabadítani magadnak, miközben a jövedelmed a befektetett idődtől függetlenül növekedhet.

Példa: szendreiadam.hu (Pénzügyi szabadság tréning), otthonfa.hu (Önismereti tréningek),

Mivel jár ez a modell?  Egy e-könyv vagy online képzés létrehozása komoly munka, de gond nélkül megvalósítható. A tanár feladata a képzése létrehozása mellett a képzés marketingje is, hogy legyenek vevői.  Gyakori módszer érdeklődők és vásárlók szerzésére a hirdetés vagy a tartalommarketing (blog, podcast, vlog, közösségi média), ami viszont időt igényel. Vannak trénerek, akiknek a képzését folyamatosan meg lehet vásárolni, és vannak, akinél évente 1-2 időszakban vásárolható meg a képzés.

A tréner modell is jól kombinálható az affiliate marketinggel. Trénerként pl. egy blogon keresztül felépíted a bizalmat és megmutatod, hogy mikor és milyen termékeket/szolgáltatásokat vegyen igénybe a hallgatód a problémája megoldására. Ehhez még saját termékre sincs szükséged, ha megtalálod és ajánlod a hallgatód számára a legjobb megoldásokat.

4. Tagsági oldalak

A tagsági oldalak gyakran nagy hasonlóságot mutatnak az online képzésekkel, de sok szempontból különböznek is. Itt a tagok rendszeres (éves, havi) fizetés ellenében férnek hozzá az exkluzív tartalmakhoz, képzésekhez, fórumhoz.

példa: Tudástár Klub,  reflexionyoga.com,

Mivel jár ez a modell? Ennek a jövedelemszerzési formának nagy előnye, hogy kiszámítható és rendszeres jövedelmet generál, viszont sokkal nagyobb elkötelezettséggel jár, mint pl. egy képzés létrehozása, hiszen folyamatosan új értéket kell „szolgáltatni” a tagok megtartásához.  Ráadásul egy tagsági oldalnál az egyik legfontosabb érték a közösség, aminek az építése szintén komoly elkötelezettséget jelent.

5. Rendezvény (néhány fős mastermind találkozó, webinár, tábor, konferencia, stb.

A szervező egy rendezvényt hoz létre, a látogatók pedig jegyet vásárolnak a rendezvényre. Itt nem kell feltétlenül 3000 emberre gondolnod, a lényeg, hogy hasonló gondolkodású embereket hozz össze. Ez lehet egy kisebb workshoptól kezdve egy több napos táborig sok minden, egy adott fizikai helyen vagy akár az interneten (pl. webinár).

Példa: Otthonfa Önismereti évindító nap, Marketing Expo

Mivel jár ez a modell?  A rendezvény jellegétől és méretétől függően a rendezvényszervező egyedül vagy egy csapattal szervezi az eseményt. Egy egyórás workshop szervezése egy helyi étteremben nyilván egyszerűbb, viszont egy nagyobb rendezvény szervezése rengeteg tervezést, logisztikai feladatot és előzetes befektetést jelent (helyszín, előadók, világítás, hangosítás, stb. Mindenesetre bármekkora az esemény, a jegyeket el kell adni, ami összetett marketing feladat.

6. Kézműves (ékszer, bútor, poló, stb).

A kézműves saját maga készít/készíttet fizikai termékeket, és utána e-kereskedelem eszközeivel értékesíti őket közvetlenül a vásárlóinak a saját webáruházában vagy egy online piactéren

Példa: lullaberry.com (ezt a márkát és a webáruházat egy barátnőmmel indítottuk 2010-ben, a terméket mi terveztük és gyártattuk), vadjutka.hu,  folqa.hu

Mivel jár ez a modell?  Sok különféle feladattal, melyeket össze kell hangolni. Design, gyártás/gyártatás, raktározás, marketing, megrendelések kezelése, küldés, ügyfélszolgálat. Sok feladatkört ki lehet szervezni, vagy automatizálni.

7. E-kereskedő

Hasonlóan a kézműveshez, az e-kereskedő fizikai termékek kereskedelmével foglalkozik a saját webáruházán, vagy valamelyik online piactéren keresztül. Viszont ahelyett, hogy saját maga gyártaná a termékeket, mások termékeit értékesíti az e-kereskedelem eszközeivel.

Példák: crazyshop.hu

Mivel ár ez a modell?  Az e-kereskedő néha úgy tudja szervezni a munkát, hogy a termék fizikailag nem kerül hozzá. Ő csak a termék értékesítését végzi az interneten keresztül, a raktározást és kiszállítást más végzi (dropshipping program példa). Más esetekben a teljes folyamatot az e-kereskedő végzi.

8. Szoftverfejlesztő/mérnök (app, szoftver, IT rendszer, stb)

A „mérnök” szoftver eszközök fejlesztésével segít az ügyfelei problémájának a megoldásában. Pl. app-ok, szoftverek, IT rendszerek.

Példák: adioma.comsalesautopilot.huteachable.com 

Mivel jár ez a modell? A mérnök talál egy problémát és létrehoz egy szoftveres megoldást a probléma megoldására. Ehhez vagy saját programozói tudás szükséges, vagy egy programozó csapat irányításának a képessége, illetve az, hogy nagyon pontosan értse azt a feladatkört és problémát, aminek a megoldásában a szoftver segíti a felhasználót. A szoftver használata lehet egyszeri vagy havidíjas. Ez az üzleti modell általában komoly ügyfélszolgálati háttér kiépítését igényli.

Melyik modellel kezdj?

Fontos még tudnod, hogy a legtöbb vállalkozás a fejlődése során több modellt is használ párhuzamosan és több jövedelemforrást épít ki. Egy szakértőnek pl. lehet a weboldalán keresztül bevétele személyes tanácsadásból, online tréningekből, VIP tagsági előfizetésből, stb.

Most, hogy már ismered az online vállalkozási modelleket, melyiket érzed a legjobbnak az indulásodhoz? A kérdés csak az indulásodra vonatkozik, arra az első modellre, amit a legjobbnak találsz kezdésnek.

Nincs jó vagy rossz válasz. A legtöbb téma esetén több modell is használható, és amit most választasz, azt bármikor módosíthatod, ha úgy látod, hogy van számodra jobb irány. Később pedig, ahogy fejlődik a vállalkozásod, új modelleket is elindíthatsz mellette.

Záró javaslatom: kezdő vállalkozóként kezdj kicsiben és egy minél egyszerűbb modellel (pl. szabadúszó szakértő, blogger, kisebb rendezvények szervezője, dropshipping) és apró lépésekkel haladj a vállalkozásod építésével. Ismerd meg minél jobban a piacodat, mielőtt nagyobb fejlesztésekbe kezdenél!

 

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé.