Egy online vállalkozást lényegesen kevesebb tőkével el lehet indítani, mint egy hagyományos vállalkozást.
Zéró befektetéssel itt sem érdemes számolni, hiszen szükségünk lesz néhány fontos eszközre.
Jó eszközökkel viszont hamarabb érhetünk el eredményeket. Ezért ezekre érdemes nem költségként, hanem befektetésként tekinteni.
Mégis mekkora befektetésre készülj fel, ha online vállalkozásba kezdenél?
A bejegyzésben arra a kérdésre kapsz választ, hogy mennyi pénzt tegyél félre az online vállalkozásod elindítására.
Mennyi pénz szükséges egy pénztermelő blog /online vállalkozás elindításához?
Mennyit tegyél félre, mielőtt belevágsz ebbe a projektbe?
El lehet indulni befektetés nélkül, teljesen ingyenes eszközökkel?
Ezek gyakori kérdések online vállalkozást tervezők körében.
Mielőtt a pontos költségeket megbeszélnénk, induljuk ki abból, hogy egy kezdő online vállalkozó az elindulásnál általában még sok bizonytalansággal küzd.
Van egy lelkesítő ötlete, ami arra ösztönzi, hogy belevágjon egy online vállalkozásba. A fejében viszont még sok a kétség:
- Fog az ötletem működni? Fogok vele egyáltalán pénzt keresni?
- Mi van, ha nem működik? Akkor elvesztek minden befektetett pénzt?
Nagyszerűen összefoglalta ezt az érzést egy kedves válaszadó az egyik kérdőívemben:
“Ha nagy valószínűséggel tudnám, hogy egy ötletemnek van piaca, fizetőképes kereslet is van rá és a piac is megfelelően nagy, akkor pénzt, energiát és időt fektetnék bele. De addig, amíg nem látom, hogy milyen esélyei vannak egy ötletnek, addig nem merem a forrásaimat beáldozni.”
Ismerős esetleg az érzés?
Az elindulással és a költségekkel kapcsolatos bizonytalanságok 2 gyakori esetet eredményeznek:
1. Ingyenes megoldások mindenáron
Sok kezdő online vállalkozó a lehető legkisebb befektetéssel próbál elindulni, ezért mindenhol az ingyenes megoldásokat keresi.
Bár ingyenes eszközökkel elindulni vonzó lehetőségnek tűnhet, valójában az ingyenes vagy túl olcsó eszközök egy idő után visszaütnek. A rövid távon olcsó megoldások hosszú távon általában a legdrágábbak.
2. Tökéletes megoldások mindenáron
A másik véglet, amikor egy kezdő online vállalkozó rögtön az elején tökéletes megoldásokkal szeretne elindulni: egyedileg tervezett weboldal, grafikus által tervezett logó, profi szövegíró által írt bejegyzések.
A magas minőséggel nincs semmi baj akkor, amikor már biztosak vagyunk az ötletünkben. Ha pl. van egy jól működő hagyományos vállalkozásunk, amit az interneten szeretnénk népszerűsíteni, akkor indokolt, hogy teljesen egyedi arculatba, weboldalba és profi tartalmakba fektessünk.
Ha viszont még csak most indulunk, akkor érdemes a költségeinket alacsonyan tartani.
Meg kell tehát találnunk az arany középutat.
Akkor mégis, mekkora befektetésre készüljünk? Mik azok az eszközök, amikre mindenképpen szükség van az elinduláshoz?
A bejegyzés célja, hogy világosan lásd, mire lesz feltétlenül szükséged az elinduláshoz, és mennyi pénzt tegyél félre ehhez.
Lehetséges vállalkozást indítani zéró befektetéssel?
Kezdjük azzal, hogy létezik-e egyáltalán vállalkozás 0 befektetés mellett.
Ha kilépsz az online világból a hagyományos vállalkozások világába, akkor azt fogod látni, hogy mindegyik vállalkozás elindításához tőkebefektetésre volt szükség. Ez lehet egy üzlethelyiség felépítése vagy bérlése, raktárkészlet beszerzése, eszközök megvásárlása.
Egy hagyományos vállalkozás esetén fel sem merül az ingyenes vállalkozásindítás lehetősége. Teljesen természetes, hogy egy vállalkozó valamekkora pénzügyi kockázatot vállal az ötlete elindításával. Még a legkisebb egyszemélyes vállalkozásnak is szüksége van befektetésre – legyen ez akár csak egy létra és egy festőhenger, vagy egy hordozható masszázságy.
Ha az interneten szeretnénk vállalkozást indítani, valamekkora befektetésre akkor is szükség van. Ebben az esetben viszont az elindulás költségei lényegesen alacsonyabbak, mint egy hagyományos vállalkozás esetében. Az alacsony induló költségekért cserébe általában az időnket fektetjük be az elején.
Az online vállalkozások szépsége pont ez: Minimális pénzügyi kockázat mellett az időnk befektetésével építhetünk fel online jövedelemforrásokat.
Az elindulásnál viszont érdemes a költségeinket alacsonyan tartani, és csak azokba az eszközökbe befektetni, melyek feltétlenül szükségesek.
El lehet-e bukni az online vállalkozás elindításába befektetett pénzt?
Megbeszéltük tehát, hogy lényegesen kisebb befektetésre lesz szükségünk egy hagyományos vállalkozáshoz képest. Viszont ezt sem szeretnénk kockáztatni.
Ezért felmerülhet a kérdés: Mi van, ha nem működik az ötletem? Akkor elveszítem a befektetett pénzt?
Nézzük meg, hogy hogyan kockáztatjuk a befektetett tőkénket egy hagyományos és egy online vállalkozás esetén!
- A legtöbb hagyományos vállalkozás esetében a megvásárolt eszközök csak az adott ötlet céljára használhatók. Ha pl. nem jön be a masszázs vállalkozás ötlete, a masszázságyat nem igazán tudod másra használni, legfeljebb el tudod adni.
- Ezen kívül vannak olyan online vállalkozási formák is, ahol nemcsak, hogy magasabbak az elindulási költségek, de ha az ötlet nem jön be, komolyabb veszteség érhet. Ilyen pl. egy webáruház, ahol az elinduláshoz raktárkészlet szükséges, vagy egy egyedi szoftver fejlesztése is. ami szintén nagyobb tőke befektetését igényli az elindulásnál. Ha arra kényszerülsz, hogy feladd az ötleted, a szoftver vagy raktárkészlet a nyakadon maradhat.
A “szakértő” típusú online vállalkozások viszont- mint amilyet én is építek a Viszlát Taposómalommal – máshogy működnek. Itt a tudásunkat/tapasztalatainkat/ információkat csomagolunk ” termékké” valamilyen formában: szolgáltatást nyújthatunk, online képzéseket vagy e-könyvet hozhatunk létre.
Az ilyen vállalkozásoknál a kezdeti befektetések általában újrahasznosíthatók. Ha tehát az eredeti ötletünk mégsem működne úgy, ahogy terveztük, vagy közben rájövünk, hogy mégsem ezzel szeretnénk foglalkozni, akkor a eszközeinket használhatjuk tovább egy újabb ötlethez.
Az elinduláshoz szükséges eszközeink ugyanis témafüggetlenek. Így valójában nem tudjuk elbukni a befektetéseinket.
Nézzük meg pl. a tárhely költségét. A tárhely bérlés megkerülhetetlen befektetés egy online vállalkozás elindításánál, hiszen a blog vagy weboldalunknak biztonságos helyen kell futnia. Ez a befektetés viszont nincs témához kötve. Ha az egyik ötleted nem működik, a tárhelyen nyugodtan indíthatsz egy másik weboldalt egy másik ötlettel.
Velem pontosan ez történt: elindítottam a blogomat személyes pénzügy témában, majd 6 hónappal később elindultam egy új témával, az online vállalkozásindítással. A módszereimen kellett valamennyit módosítani, de ugyanazokkal az eszközökkel dolgoztam tovább, mint a korábbi témámnál, sőt, az addig felépített közönségem is velem maradt.
Egy online vállalkozás esetén a költségek tehát nem csak alacsonyabbak, de annak a kockázata, hogy teljesen elveszítsd a befektetett pénzt, kicsi.
Beszéljük is meg ezek után, hogy konkrétan milyen eszközökkel és befektetéssel számolj!
Milyen eszközökbe fektess az online vállalkozásod elindításához?
A szolgáltató vagy információs online vállalkozások esetén (ahol nincs fizikai termék) valójában 3 eszközre lesz szükséged az elinduláshoz. Ezek a következők:
- tárhely + domain
- weboldal sablon
- email marketing szolgáltató
Ezek nélkül nem érdemes online vállalkozást indítani, ha a célod egy hosszú távon is jövedelmező vállalkozás elindítása. Ezek egyszerűen nélkülözhetetlenek.
Nézzük meg mindhármat részletesebben, a várható költségekkel együtt!
#1 Tárhely
A tárhely egy nagy teljesítményű szerver, amin keresztül az oldalad elérhető a nap 24 órájában állandó rendszerfelügyelet mellett. A tárhelyszolgáltató kiválasztásánál két fontos szempontot érdemes szem előtt tartani:
- a szerverek teljesítményét és
- az ügyfélszolgálat minőségét.
Vannak olcsó tárhelyek, azonban van egy szint, ami alatt nem lehet minőségi szolgáltatást nyújtani. Ezért nem érdemes csak az ár alapján a legolcsóbb szolgáltatót választani.
A magyar piacon több minőségi helyi szolgáltató is van. Én a Websupport tárhelyszolgáltatót választottam kb. 3 évvel ezelőtt ajánlás alapján, és azóta is elégedett vagyok a szolgáltatásukkal. Nem a legolcsóbb tárhely, viszont könnyen kezelhetők a felületei, az ügyfélszolgálat gyors, segítőkész és jók a szervereik.
A tárhelyen kívül szükséged lesz még egy domain névre, ami az oldalad egyedi címe az interneten (pl.: viszlattaposomalom.hu). A domain név foglaltságát a legtöbb tárhelyszolgáltatónál le tudod ellenőrizni, illetve itt le is tudod foglalni.
Milyen költséggel számolj?
Az elinduláshoz valószínűleg elég lesz egy 1 GB-os tárhely, aminek kb. bruttó 1000 Ft/hó a költsége.
Saját domain név regisztráció: kb. 2400 Ft/2év.
Olvasd el ezt is:
Hogyan készíts WordPress blogot 5 egyszerű lépésben?
#2 Weboldal sablon
Többféle tartalomkezelő rendszer létezik, ezek jelenítik meg gyakorlatilag egy adott weboldal tartalmát. Az egyszerű használata és továbbfejleszthetősége miatt én a WordPress ingyenes tartalomkezelő rendszert használom, és ezt ajánlom másoknak is.
Egy szép WordPress oldalhoz viszont szükséged lesz egy sablonra, ettől függ ugyanis, hogy a weboldalad tartalma vizuálisan hogyan jelenik meg a látogatóidnak.
Sokféle sablon létezik.
Vannak ingyenesen letölthető sablonok, vannak drágább prémium sablonok, és vannak un. oldalépítő rendszerek (pl. Divi, Elementor), melyekkel teljesen egyedi oldalt hozhatsz létre. Egy egyedi oldal létrehozása időigényesebb és költségesebb folyamat, ezért az elinduláshoz nem javaslom.
Nem könnyű eligazodni és dönteni a több 1000 elérhető sablon között, és a költségek is széles skálán mozognak. Segítségképpen megkértem 4 webfejlesztőt, hogy ajánljon néhány kedvező árú sablont az elinduláshoz. Az erről szóló bejegyzést itt olvashatod:
A legjobb WordPress sablonok kezdőknek
Röviden összefoglalva: az elinduláshoz és az ötleted teszteléséhez egy jó minőségű ingyenes vagy egy kedvező áru fizetős sablont javaslok.
Milyen költséggel számolj?
Egy sablon a választásodtól függően 0-100.000 Ft közötti éves költséget jelenthet. Ehhez jön még hozzá a webfejlesztő költsége, ha nem saját magad készíted el az első oldaladat.
Én egy 39 USD-os sablonnal indultam, és magam készítettem el az első oldalamat. Így kb. 12.000 Ft költségem volt vele az elindulásnál.
#3 Email marketing szoftver
Hiába a sok nagyszerű közösségi média felület, az email a mai napig a legbiztosabb és leghatékonyabb kommunikációs csatorna, amin keresztül közönséget és bizalmat tudunk építeni.
Ha szeretnél többet tudni arról, hogy miért fontos az email marketing, olvasd el ezt a bejegyzést:
Hírlevél Küldés Útmutató – Hogyan építs hűséges közönséget emailen keresztül?
A hatékony email marketinghez szükségünk lesz egy olyan email- vagy hírlevélküldő szoftverre, amely alkalmas email listák építésére, biztonságos tárolására, illetve nagy mennyiségű email kiküldésére.
- Több olyan egyszerűbb szoftver létezik, melyeket ingyenesen tudsz használni egy bizonyos feliratkozószámig. Ilyenek pl. az angol nyelvű MailChimp, a MailerLite vagy a magyar nyelvű Listamester.
- Vannak olyan rendszerek, melyek összetettebb, automatizált folyamatokat is képesek lebonyolítani. Ilyen automatizált folyamatokra az elején kevésbé, de hamarosan szükséged lehet. Ilyen például a magyar nyelvű Salesautopilot, amit gyakran ajánlanak szakértők, mivel mindent tud, amit el tudsz képzelni. Viszont sokan nem boldogulnak a használatával egyedül, ezért szakember bevonása szükséges a folyamataik összerakásához.
Én a ConvertKit email marketing rendszert használom közel 3 éve, és az egyik legjobb döntés volt, amit az elindulásomkor meghoztam. A használata egyszerű, és egyedül képes vagyok bármilyen automatizált folyamatot beállítani. Külön kiemelném a cég hatalmas tudásbázisát, amivel a felhasználókat segíti. Egyetlen hátránya, hogy angol nyelvű, így ezt a rendszert angolul tudóknak javaslom.
A hírlevél szoftver kiválasztása véleményem szerint az a befektetés, ahol érdemes kicsit előre tekinteni, és olyan szolgáltatót választani, ami hosszú távon is megfelelő lesz számodra. Egy email lista költöztetése ugyanis jár kockázattal és nem is könnyű feladat.
Milyen költséggel számolj?
Egy hírlevél szoftver/email marketing szolgáltató költsége: 0-10.000 Ft/hó
Mennyi pénzt tegyél félre az elinduláshoz?
Ez a 3 eszköz, amire az elinduláshoz szükséged lesz, nem kerül vagyonokba.
Ha szeretnél egy számot, hogy nagyságrendileg milyen befektetéssel tervezz az elindulásnál, akkor én minimum 100.000 Ft-ot mondanék. Ez elég arra, hogy az induló eszközeidet kompromisszumok nélkül beszerezd, és néhány hónapig ebből fizesd, mielőtt elkezdesz pénzt keresni az interneten. Utána az eszközeidet már finanszírozhatod az online bevételeidből.
Ha nagyon szűkösen kell tervezned, akkor 20-30 ezer forintból is el lehet indulni, bár ez már néhány kompromisszumot feltételez.
Ha viszont van lehetőséged rá, tegyél félre többet a vállalkozásod elindítására! Ez leveszi a nyomást rólad, hogy gyorsan kelljen pénzt keresned, mivel így tovább finanszírozhatod az elindulásod utáni időszakot.
Ami fontos: Kerüld el a csillogó tárgyakat!
A három eszközön kívül valójában nincs másra szükséged az elinduláshoz.
Ne tévesszen meg, hogy rengeteg más eszközzel, szolgáltatással fogsz találkozni, illetve sok ígérettel, hogy ezek minden problémádat egyszeriben megoldják. Ne vegyél meg semmit, ameddig nem lesz rá valóban szükséged!
Nagyon gyakori, hogy valaki a tényleges munka helyett, ami egy online vállalkozás elindításához kell, újabb eszközöket vásárol, és attól várja a növekedést. Én is találkoztam már nem egy emberrel, aki sok pénzt költött olyan weboldalra, és olyan eszközökre, amiket soha nem használt utána.
Ha tehát jól szeretnéd a rendelkezésedre álló pénzeszközöket használni, akkor nagy fegyelemre lesz szükséged. Itt is a ‘Just-in-Time' elvet érdemes szem előtt tartani:
Mindig csak a következő lépéshez szükséges eszközökbe érdemes befektetni.
Mibe fektess még az elején, ha gyorsabban szeretnél haladni?
Megvannak az eszközeid, amivel technikailag el tudsz indulni az interneten.
Hogyan tovább? Ez ugyanis még nem jelenti azt, hogy elindult a vállalkozásod. Csak egy weboldal és egy blog önmagukban ugyanis nem fognak pénzt hozni. A szolgáltatásod vagy terméked az, ami pénzt fog termelni neked, ezt pedig meg kell tanulni létrehozni, és meg kell találnod hozzá a vevőidet is.
Hogyan lehet az interneten pénzt keresni? Hogyan állj neki a közönségépítésnek? Milyen lépésekkel haladj? Hogyan állj egyáltalán neki az egésznek?
Ezekre egyedül nem is olyan könnyű megtalálni a választ. Ha pedig lehetséges, akkor túl sokáig tart. (Tudom, mert én is így indultam, és 6 hónapig csak próbálkoztam reményvesztetten.)
A 3 eszköz mellett a legnagyobb eredményt azzal érheted el, ha egy bizonyítottan működő módszer szerint állsz neki a vállalkozásod építésének.
Ha ugyanis egy rendszer szerint haladsz, ahol mindig tudod, hogy mi a következő lépés, ezzel rengeteg időt és pénzt meg tudsz takarítani, és az eredményeket is sokkal gyorsabban érhetsz el, mintha mindent kipróbálnál, ami éppen szembejön.
Mivel nekem is egy ilyen módszer segített, ezért létrehoztam egy képzési és tagsági rendszert VTM Bootcamp néven. Kattints ide és nézd meg, hogy miről szól ez a tagság és hogyan segíthet neked a céljaid elérésében: VTM Bootcamp