Érezted már úgy, hogy…
- túl sok a csatorna, platform, közösségi média, az idő pedig túl kevés?
- mindenhol ott kellene lenned egyszerre, de ez rengeteg időt igényel?
- nem használod ki az összes csatornát az üzeneteid átadására?
Valójában egyáltalán nem szükséges, hogy minden platformon, csatornán, közösségi médián ott legyél. Ez különösen igaz az elején.
Ebben a bejegyzésben szeretnék neked segíteni az elinduláshoz szükséges egyetlen fő csatornád kiválasztásában.
A rendszeres tartalomgyártás az egyik legjobb marketing stratégia, amivel a közönségedet építheted. Ehhez szükséged lesz egy platformra, amin keresztül megoszthatod az üzeneteidet és a tartalmaidat a közönségeddel.
Bár több platform is létezik, az elején egyetlen fő platformra érdemes fókuszálni.
Ha ugyanis egyszerre szeretnél mindenhol jelen lenni, és minden lehetséges formában megpróbálsz kommunikálni a közönségeddel, egyik formában sem leszel képes kiemelkedő tartalmakat létrehozni.
Nem kell tehát mindent egyszerre csinálnod. Mindig csak egy lépést kell tenned.
Később persze bővítheted a csatornák számát, amin keresztül kommunikálsz a közönségeddel. Ennek viszont csak akkor jön el az ideje, amikor már teljesen magabiztossá válasz az első platformon.
Az elinduláshoz tehát egyetlen csatornát válassz! Ehhez ismerd meg először is a három fő platformot és a jellemzőiket!
A blog
A blog, vagyis az internetes kommunikáció írásos formája, régóta velünk van.
Blogot indíthatsz un. blogplatformokon, mint pl. a blog.hu vagy az angol nyelvű Reddit. Ha viszont a céljaid között szerepel a jövedelemszerzés is, akkor egy saját WordPress weboldalon futó blogot érdemes indítanod. Így az oldalad és a funkciók később rugalmasan növekedhetnek az üzleteddel együtt.
A blog előnye
A blog nagy előnye, hogy
- az írott tartalom könnyen megosztható
- sokan előnybe részesítik az írott tartalmakat a többi formával szemben.
- az írott tartalom létrehozása az audio- vagy videotartalmaknál kevésbé időigényes
- sokkal könnyebb a szerkesztési és az utómunka, emiatt kisebb technikai tudást igényel.
A blog hátránya
A blog hátránya, hogy
- az írott tartalmat nehezebb más platformokon is megjelenteni
- vannak olyan emberek, akiket írott anyagokkal nem tudunk elérni, mivel nem szívesen olvasnak
- a minimális elindulási feltételek miatt sok blog létezik szinte bármelyik témában.
Ez utóbbitól viszont nem érdemes megijedni, hiszen a sok átlagos minőségű blog közül könnyű kitűnni egy kiemelkedő minőségű bloggal. Emiatt a magyar piacon is bőven van még lehetőség blogindításra.
Aki más platformon kommunikál a közönségével, általában az is használ írásos kommunikációt, például a hírleveleiben vagy a közösségi média posztokban.
Podcast
A podcast az internetes kommunikáció hangalapú formája, amit audióblognak is nevezhetünk. Itt egyszerűen arról van szó, hogy írott blogbejegyzések helyett hangfelvétel formájában tesszük közzé a tartalmaidat rendszeres időközönként.
A podcast előnye
A podcast műfaj legfőbb előnye bármelyik más műfajhoz képest, hogy
- igazi bensőséges kapcsolat alakulhat ki a hallgató és a podcaster között az emberi hang hatására
- a magyar piacon a podcast műfaj áttörés előtt áll, tehát bőven van még hely minőségi csatornák előtt
- a hallgató nincs helyhez kötve
- a hangfájlt a hallgatók egyszerűen letölthetik a mobiltelefonjukra, és más tevékenységek közben is hallgathatják.
Emiatt sokan, akiknek egyébként nem lenne idejük rendszeresen ingyenes tartalmakat fogyasztani, kutyasétáltatás vagy autóvezetés közben, konditeremben, futás, vagy akár mosogatás közben is képezhetik magukat, vagy szórakozhatnak. Ezzel sok elvesztegetettnek tűnő holtidők alakítható át hasznos tanulási idővé.
A podcast hátránya
Hátránya, hogy
- vizuális információk átadásához nem elég a hang
- vannak emberek, akik nem szeretik az audiotartalmakat.
- a bloghoz képest nehezebb elindulni egy podcastcsatornával, mivel kicsit több technikai feltétele van. Ezek viszont gyorsan megtanulhatók.
Videó
Az emberek általában nagyon szeretik a vizuális, mozgókép-tartalmakat, ezért egy YouTube-ra feltöltött videó nagyszerű kommunikációs lehehtőség.
A videó előnye
A videós tartalom egyik legnagyobb előnye, hogy
- könnyen átalakítható például podcast-adássá,
- a videó leiratát közzéteheted írott bejegyzésként
- a videó rövidebb részleteit könnyen megoszthatod a közösségi médiában.
A videó hátránya
Hátránya, hogy
- egy videó megnézése nagyobb fókuszt igényel a néző részéről
- más tevékenység közben nehezebb videót nézni
- egy videó elkészítése nagyobb előkészületet igényel: figyelni kell a világításra, a megjelenésre stb.
- egy profi videó elkészítése idő- és költségigényes lehet
- ma már egy mobiltelefon segítségével bárki elindíthat egy videócsatornát. Ezért ez a platform is könnyen telítődhet.
Válaszd ki a fő platformodat!
Mindhárom műfajnak megvannak az előnyei és hátrányai. Ezeket érdemes mérlegelni, illetve a döntésnél érdemes még néhány fontos dolgot figyelembe venni. Ezt a 3 kérdést tedd fel magadnak, mielőtt kiválasztanád a fő platformodat!
1. Hol keres tartalmat az avatarod?
Hol keres a leginkább tartalmakat az avatarod, vagyis a közönséged egy ideális tagja ? Milyen formában fogyaszt a legszívesebben tartalmakat a témáddal kapcsolatban ?
Érdemes tehát átgondolni, hogy pontosan kit szeretnél elérni, és mi jellemző a célközönségedre.
- Ha a célközönséged tagjai például reggelente ingáznak a munkába, ez jó podcast hallgatási időszak lehet számukra.
- A fiatalokat egyre nehezebb írott tartalommal elérni, helyette szívesen néznek videókat.
- Ha a célközönséged szakemberekből áll, akkor lehet, hogy hozzájuk viszont az írott tartalom passzol a leginkább.
Ott próbálj találkozni a közönséged tagjaival az interneten, ahol ők vannak!
2. Te milyen módon kommunikálsz a legszívesebben?
Az én tapasztalatom és véleményem, hogy a leggyorsabban egy bloggal lehet elindulni.
Sokan vannak viszont, akik nagyon szenvednek, ha például írniuk kell. „Nem szeretek írni.”
Ha nem szeretsz írni, akkor ne a blogot válaszd fő csatornádnak! Olyan kommunikációs formát kell választanod, ami lelkesít, és amit szívesen csinálsz, különben hosszú távon nem fogsz kitartani a tartalomgyártás mellett.
3. Melyik platform a legjobb az üzeneteid átadására?
Érdemes a platform kiválasztását a témád oldaláról is megközelíteni.
- Folyamatokat szeretnél majd megtanítani sok kis részlettel? Erre egy blogbejegyzés nagyon alkalmas lehet.
- Azt szeretnéd megmutatni, hogy hogyan csinálsz meg valamit lépésről lépésre a gyakorlatban? Ehhez viszont nincs szükség sok apró részlet bemutatására? A videó nagyon alkalmas platform erre. Ilyen témák lehetnek a kreatív vagy mozgással kapcsolatos témák.
- Kapcsolatot szeretnél építeni a közönséged tagjaival? Motiválnád őket, formálnád a gondolkodásmódjukat? A podcast nagyon alkalmas műfaj erre.
Gondold át tehát, hogy a közönséged, a témád, de leginkább neked személy szerint melyik platform a legideálisabb. Lehet, hogy ezt csak akkor tudod meg, ha kipróbálod magad blogírás közben is, és elkészítesz néhány podcast adást, vagy videót?
A lényeg, hogy egyetlen platformot válassz, és kötelezd el magad mellette hosszú távon!
Később kiegészítheted más csatornákkal is. Ezzel viszont érdemes várni egészen addig, amíg teljesen magabiztossá válsz az első platformodon.
Olvasd el ezeket a kapcsolódó tartalmakat is:
Hogyan készíts WordPress blogot 5 egyszerű lépésben?
Kezdő Online Vállalkozó Fókusz Útmutató
Tartalompiramis – Milyen bejegyzésből mennyit írj a blogodon?