Ebből a bejegyzésből megtudhatod, hogy milyen előnyei vannak, ha többféle bejegyzéstípust is használsz a blogodban, miért érdemes előre meghatározni a különböző bejegyzéstípusok arányát, és hogyan állhatsz neki a saját piramisod kialakításának.
Ha követed egy ideje már a blogom, akkor észrevehetted, hogy általában heti 1 új blogbejegyzést írok, amihez már több, mint három éve tartom magam.
A következetesség és a rendszeresség ugyanis a sikeres blog egyik kulcsa.
Arról is olvashattál a blogomon, hogy tettem egy nagy nyári fogadalmat:
mostantól szigorúan tartalomnaptár szerint fogok dolgozni, amivel a hatékonyságomon és a bejegyzéseim minőségén is javítani szeretnék.
A tartalomnaptár gyakorlatilag egy terv, amiben több hónapra előre meghatározzuk, hogy milyen gyakorisággal, pontosan melyik napokon jelennek meg majd a bejegyzéseink, és miről szólnak majd.
Bármiről szóljon is a blogunk, a fő témánkon belül sok mindenről írhatunk. Az én blogom fő témája például az online vállalkozásépítés, de ezen belül írhatok többek között a vállalkozási ötlet kiválasztásáról, a különféle online marketing módszerekről, a vállalkozói gondolkodásról, és még nagyon sok mindenről.
Miután meghatároztuk, hogy miről is szeretnék a következő bejegyzéseinkben írni, el kell döntenünk, hogy milyen formában szeretnénk írni az adott kérdésről. A bejegyzéseknek ugyanis többféle formája is létezik, amik közül választhatunk. Ebben a korábbi bejegyzésemben részletesen is írtam az egyes blogbejegyzés típusokról és jellemzőiről,
Itt most csak példaként említek 3 gyakori típust:
A „Hogyan… „ típusú bejegyzések
Az ilyen típusú bejegyzésekben egy konkrét kérdésre, probléma megoldására adunk részletes választ. Az ilyen bejegyzések gyakorlati szempontból foglalkoznak egy kérdéssel, sok esetben lépésről lépésre bemutatva a folyamatot, példákkal, a szükséges eszközökkel együtt.
Saját példa: Hogyan lehet egy bloggal pénzt keresni?
Esettanulmány
Ezekben a bejegyzésekben egy elméleti dolgot gyakorlati példákkal, saját tapasztalatokon keresztül mutatunk be. Én szívesen dokumentálom esettanulmányok formájában, hogy nekem hogyan sikerült valami, vagy miért nem sikerült, hiszen ebből az olvasóim is tanulhatnak. Saját tapasztalaton kívül egy ügyfél vagy versenytárs példáját is használhatjuk.
Saját példa: Hogyan értem el havi 73 ezer megtekintést a Pinteresten, és hogyan érheted el te is?
Interjú
Értéket adhatunk a blogunkon keresztül úgy is, hogy egy szakértőt vagy egy tapasztalattal rendelkező személyt megkérdezünk egy adott témáról.
Saját példa: Érdemes-e blogot indítani a magyar piacon? Interjú az első Zrt.-vé alakult bloggercsapattal
Egy adott kérdést tehát többféle módon is feldolgozhatunk a blogunkon.
Amikor a bejegyzéseink formájáról döntünk, fontos figyelembe venni, hogy az olvasóink nem egyformák.
Vannak, akik jobban szeretik a számokat, adatokat, és vannak, akik inkább az elgondolkodtató, kreatív írásokat szeretik. Könnyű belátni, hogy ha minden bejegyzésünkben csak számokról beszélünk, akkor egy idő után elhagynak minket azok, akik például valaminek az elméleti hátteréről olvasnak szívesebben.
Ha tehát izgalmas blogot szeretnénk építeni, amivel többféle olvasót is érhetünk, akkor érdemes többféle bejegyzéstípust használni, és ezt a tartalomnaptárunk elkészítésénél is figyelembe venni.
Jogosan merülhet fel viszont a kérdés, hogy milyen típust milyen arányban használjunk. Erről fogunk a továbbiakban beszélni.
Milyen bejegyzés típust milyen arányban használj?
Érdemes tudatosan megtervezi az arányokat, vagyis előre meghatározni egy egészséges egyensúlyt a különféle bejegyzéstípusok között.
Ha ugyanis nincs egyensúly, és például mindig csak a személyes dolgaidról írsz, az olvasóid hiányolni fogják a témával kapcsolatos hasznos információkat.
Ha viszont csak „Hogyan…” típusú bejegyzésekből áll a blogod, akkor nehezen tudsz kitűnni a hasonló témájú blogok közül. Ilyenkor ugyanis pont az „ember” marad ki az írásaidból, vagyis te, akihez az emberek kapcsolódni tudnak. Az emberek ugyanis embereket követnek szívesen, így fontos, hogy saját magadat is megmutasd a blogodon keresztül.
Nem létezik viszont mindenki számára tökéletes válasz arra a kérdésre, hogy milyen arányban használjuk az egyes bejegyzéstípusokat.
Minden téma más, minden közönség más, és minden blogger máshogy szeretné megmutatni magát.
Kiindulásként érdemes megismerni, hogy tapasztalt bloggerek milyen arányban használják az egyes bejegyzésípusokat, és a tapasztalataikat figyelembe venni a saját arányaink kialakításánál.
Én Pat Flynn tapasztalataiból indultam ki annak idején, aki egy bejegyzésében piramisként ábrázolja az általa használt arányokat.
“Hogyan…” bejegyzések és esettanulmányok
Pat Flynn a legnagyobb arányban esettanulmányokat és „Hogyan…?” típusú bejegyzéseket ír.
Az emberek általában azért olvasnak blogokat, mert segítséget és megoldásokat keresnek egy problémára. Így nem meglepő, hogy a legtöbb sikeres blognál szintén a „Hogyan … „ típusú bejegyzések vannak többségben.
Az ilyen típusú bejegyzések ráadásul jól építik a blogger szakértői státuszát, és segítenek kiemelkedni a témával foglalkozó hasonló blogok közül. Az esettanulmányok, saját példák pedig bizonyítják, hogy a blogger nem csak elméletben beszél, hanem a gyakorlatban is csinálja, amiről ír.
Pat Flynn tanácsa, hogy ha most még hiányoznak az ilyen típusú bejegyzések a blogunkról, egyszerűen kezdjük el csinálni, amiről beszélünk, a tapasztalatainkról pedig készítsünk esettanulmányt.
Analitikus és kreatív írások
Pat Flynn blogján a következő kategóriába azok a bejegyzések tartoznak, amit a jobb, illetve a bal agyféltekés gondolkodású emberek számára ír. A bal agyféltekére az analitikus gondolkodás, a jobb agyféltekére pedig a kreatív gondolkodás jellemző.
Inkább az analitikus gondolkodású embereknek szólnak a jövedelemriportjai, a kreatív gondolkodásúaknak pedig például a design-ról vagy például az emberi kapcsolatokról szóló bejegyzései.
A Hogyan… típusú bejegyzésekkel együtt ezek az írások adják a blogja magját.
Hírek, vélemények
Ezen kívül rendszeresen ír a témájával kapcsolatos fontos hírekről, aktualitásokról. Ezek a bejegyzések friss információkkal látják el az olvasókat, miközben mutatják a szerző tájékozottságát is a témában.
A vélemény típusú posztok ugyanakkor lehetőséget adnak arra, hogy a blogger egy adott témában állást foglaljon. A határozott vélemény fontos jellemzője egy vezetőnek, ezért ezek a posztok segítenek kitűnni a többi blog közül.
Figyelembe kell venni ugyanakkor, hogy ezek a bejegyzések idővel veszítenek a hasznosságukból. Ezért – bár ezek is fontosak – érdemes a nagyobb fókuszt az időtállóbb „Hogyan…” típusú bejegyzésekre fordítani. Ezek ugyanis hosszú időn keresztül hasznosak maradnak, és akár a keresőkből is képesek folyamatosan új látogatókat bevonzani.
Termékleírások, termékvélemények
Pat Flynn a vélemény és hírek típusú bejegyzésekkel hasonló arányban ír az általa használt termékekről. Ezekben a bejegyzésekben affiliate lineket is elhelyez, amin keresztül a jövedelme nagy része keletkezik.
Azoknak, akik szintén affiliate marketing módszerrel szeretnének pénzt keresni, azt tanácsolja, hogy ne vigyék túlzásba a termékajánló bejegyzéseket. A piramis jók mutatja, hogy az ő írásai között a termékajánló bejegyzések szintén csak egy kis %-ot tesznek ki.
Személyes bejegyzések
Végül, még ennél is kisebb arányban saját magáról is ír a blogján. A kis arány ellenére ezek nagyon fontos bejegyzések, mivel a tapasztalatai szerint is ezeken az írásokon keresztül tudnak hozzá az emberek leginkább kapcsolódni. Ezek az írások a kezdetektől segítenek neki kitűnni a hasonló blogok közül, így fontos szerepük van a márkaépítésben is.
Sok olyan blogger van, akik szeretne teljesen arctalan maradni, és még egy fotót sem szeretne kitenni magáról az oldalára. Az is lehet persze, hogy ezek a bloggerek azt gondolják, rájuk személy szerint úgysem kíváncsi az olvasó.
Pedig ez nem így van. Az emberek szeretik tudni, hogy a blog mögött nem csak egy blogger, hanem egy valódi ember áll, akiben bízhatnak, és akivel kapcsolatba léphetnek.
Érdemes tehát néhány olyan bejegyzést is betervezni a következő tartalomnaptárunkba, amin keresztül jobban megismerhetnek az olvasók.
Az én piramisom…
Mivel nem létezik mindenki számára ideális tartalomterv és arányok, ezért én korábban azt tűztem ki célul, hogy a fenti piramishoz hasonló arányban kezdek el bejegyzéseket írni. Ezt követően a visszajelzések alapján módosítottam az arányokon.
Ma a piramisom nagyjából így néz ki:
“Hogyan…” bejegyzések és esettanulmányok
A legnagyobb arányban én is „Hogyan…” típusú bejegyzéseket írok. Ezekben az írásokban gyakran azokat a kérdéseket válaszolom meg, amik az olvasóim vagy a VTM Bootcamp tagok részéről felmerülnek.
Példa: Könyvből Üzlet – Hogyan segít a könyvírás új ügyfelekhez eljutni?
Interjúk, gondolkodásmód bejegyzések
A piramisom 2. szintjén interjúkat készítek, illetve a vállalkozói gondolkodásmóddal kapcsolatos bejegyzéseket írok.
A „Hogyan…” bejegyzésekkel együtt ezek a bejegyzések adják a blogom legfontosabb részét.
Példa: Létezik-e Életfeladat és hogyan lehet rátalálni? Interjú Kárpáti Boglárkával
Vélemény, terméktapasztalatok
Ezt követik kiegészítő jelleggel a személyes véleményemet illetve a terméktapasztalatokat tartalmazó bejegyzések.
Példa: Hogyan válj azzá az emberré, aki félelem nélkül változtat az életén? (Könyvajánló)
Személyes bejegyzések
Végül a legkisebb arányban magamról és a saját életemről írok.
Példa: Kinek való a digitális nomád életstílus? Mi egy hétre kipróbáltuk…
Az utóbbi időben kevés személyes információt vagy véleményt osztottam meg, és ennek a hiányáról és fontosságáról írtam is a blogom 3. évének az összefoglalójában.
Hogyan állj neki a piramisod kialakításának?
Nincs tehát olyan piramis, ami mindenki számára ideális lenne, viszont érdemes tudatosan kialakítani a számodra legjobb arányokat.
Ezért azt javaslom neked is, hogy próbálj ki többféle bejegyzéstípust, kísérletezz velük, figyelj a visszajelzésekre. Ezek segíteni fognak az arányok meghatározásában.
Ahogy fejlődik a blogod, és egyre nagyobb tapasztalatod lesz, egyre jobban látod majd a számodra és a közönséged számára is ideális arányokat. Az én piramisom például most is változások előtt áll, mivel bizonyos témákkal – például interjúkkal és a vállalkozói gondolkodásmód témával – a podcast csatornámon fogok nagyobb arányban foglalkozni.
Arra viszont érdemes figyelni, hogy a bejegyzéseid nagy részét időtálló bejegyzések tegyék ki, illetve hogy a saját hangod, személyiséged is átjöjjön a bejegyzéseken keresztül.
Ezzel rögtön kitűnhetsz a hasonló, gyakran arctalan blogok közül.