Fedezd fel az online pénzkereséshez és a szabadabb élethez vezető utat a LÉGY A SAJÁT FŐNÖKÖD! könyvvel ⟹

Landing transparent

TÖLTSD LE AZ ONLINE VÁLLALKOZÁS ÚTMUTATÓT

Kövesd a bevált lépéseket a vállalkozásod megtervezéséhez és építéséhez

Hogyan tervezd meg a blogod megjelenését?

Emberként van egyéniségünk, ami teljesen megkülönböztet minket másoktól.

Hasonlóképpen hozzánk egy márkának is egyedi arcra van szüksége a piacon.

Ezt az egyediséget a brand vizuális megjelenése, vagyis az arculat is közvetíti. 

Hogyan tervezzük meg a márkánk megjelenését, ha nem vagyunk profi grafikusok?

Ez szerencsére nem jelent teljesíthetetlen feladatot, ha néhány alapelvre odafigyelünk.

 

 

Nemrég estem túl a Viszlát TaposóMalom arculatváltásán, ami számos tanulsággal szolgált számomra is. Mivel a VTM közösségen belül sokan állnak neki egy első brand vagy weboldal megtervezésének, ehhez szeretnék most néhány hasznos infót megosztani segítségképpen.

Először is nézzük meg, hogy mit is jelent az arculat pontosan?

Az arculat

Kezdjük két fogalom, a márka és az arculat tisztázásával.

A márkánk – vagyis a brand – az, ahogy a piac látja a vállalkozást.

A márkánk arculata pedig azt a szándékot fejezi ki, ahogy mi szeretnénk, hogy lássák a márkánkat.

Az arculat az, amivel a legfontosabb üzeneteinket közvetíteni tudjuk. Egy erős márkához pedig jól átgondolt, határozott üzenetek kellenek. Az arculat tehát nem csak egy nagyvállalati hóbort. Egy egyszemélyes, most induló blognál, online vállalkozásnál ugyanolyan fontos. Ezért fontos a tudatos tervezés.

A jó tervezés kiterjed minden olyan vizuális elemre, melyek üzenetet közvetítenek.  Milyen elemekre gondolok? Nyilván minden vállalkozásnál fontos a logó, a webdesign, de ilyen elem lehet a névjegykártya, az alkalmazottak egyenruhája, vagy egy étterem esetén még az étlap is.

Hogyan indul el egy kezdő? Avagy az én első arculatom története …

Lassan 2 éve indítottam el a blogomat. Kezdetben személyes pénzügy témáról írtam, de az elején még csak halvány elképzeléseim voltak arról, hogy kinek és mit fogok csinálni.

Ezért arculat szempontból is egy „Viszlát TaposóMalom 1.0 verzióval” indultam. Én terveztem az induláshoz az arculatot, a logot, a színeket az akkori legjobb tudásom és kezdetleges terveim szerint.

2 év viszont hosszú idő. Időközben a közönségemet is jobban megismertem, ami sokat segített az irány pontosításában. Emiatt viszont egyre inkább azt éreztem, hogy az arculatom már nem kommunikálja azokat az üzeneteket, és értékeket, amit képviselek.

Mondjuk, hogy kinőttem.

Ráadásul hajlamos vagyok a színekkel és betűtípusokkal kísérletezi, ez egy letisztult márka fő ellensége. (Mentségemre szolgáljon, hogy bár soha nem volt nagy érzékem a színekhez és a vizuális tervezéshez, a Canva szoftverbe teljesen beleszerettem, ennek is köszönhető a sok kísérletezés)

Ez év elején kiderült, hogy szükségem lesz egy új weboldalra, így végre rászántam magam az arculatom frissítésére is. Ezt viszont már nem egyedül csináltam, hanem egy profi grafikussal, Bálint Brigittával dolgoztam együtt, aki a MandalaDesign tulajdonosa.

A célom röviden egy sokkal határozottabb és dinamikusabb arculat és webdesign kialakítása volt.

Ilyen volt…

 

Ilyen lett!

 

Brigi segítségével már sokkal tudatosabban terveztük meg az arculatot, hogy még egységesebb és egyedibb legyen.

Megkértem őt, hogy segítsen nekünk, hogy kezdőként hogyan induljunk el, és mire figyeljünk az arculatunk kialakításánál.

Bálint Brigitta tanácsai következnek!

A legjobb tanácsok arculattervezéshez egy profi grafikustól – kezdőknek is!

Arculattervezésnél nem csak a színek, betűk, stílusok összhangját harmóniáját kell figyelembe venni, hanem magát a megrendelő tevékenységét, személyiségét is, odafigyelve arra, hogy egy egységet alkosson.

Akkor sikerül erős arculatot létrehozni, ha a vizualitásban sikerül képviselni az adott márka külső és belső jegyeit is egyaránt. Egy jó arculat

  • képviseli azt az értékrendet, filozófiát, üzenetet, amit a vállalkozás a külvilág, vagy az ügyfélköre felé kommunikálni szeretne
  • segít abban, hogy a márka pozícionálni tudja önmagát a piacon, egyedi és jól megkülönböztethető legyen
  • hosszabb időre is magával ragadja azt, aki szemléli
  • mindig, mindenhol felismerhető
  • és természetesen a szemnek is élményt nyújt

Az arulat megtervezésénél a legfontosabb döntéseink a színek és betűtípusok kiválasztása, valamint a logó megtervezése.

Nézzük meg ezeket ez elemeket részletesebben!

A színek

A vizuális kommunikáció alapköveinek tekinthetők, hiszen a színek jelentéssel bírnak, szavak nélkül is kommunikálnak. Képesek hangulatokat, érzéseket kiváltani, bizalmat erősíteni, sőt ha az alternatív gyógyászat színterápiájára gondolunk, még a kedélyállapotra, egészségre is befolyást gyakorol.

Ha ilyen nagy jelentőségűek, akkor miért ne alkalmaznánk az arculatunk kialakításánál is ezeket a hatásokat?

Forrás: kinyomozhatatlan eredet

 

  • A kék a stabilitást, a hűséget és nyugalmat sugározza, mindemellett gondolkodásra késztet, csökkenti a pulzusszámot és a percenkénti lélegzetvételt.
  • A sárga boldogságot, optimizmust, fiatalságot áraszt, melegérzetet kelt, élénkít, felszabadít, jókedvre ösztönöz és frissítőleg hat. Zöldes árnyalatait választva serkenti az agyi tevékenységet.
  • A zöld a sikert, a növekedést, a reményt, a gyógyulást fejezi ki, nyugtatólag hat az idegrendszerre, csökkenti a vérnyomást, tágítja az ereket, kiegyensúlyoz és biztonságot kelt.
  • A fekete erőt, professzionalizmust és a rejtélyt jelent, túlzásba vitt alkalmazása depresszív, lehangoló, álmosító.
  • A fehér a tisztaságot, ártatlanságot fejez ki, benne van a béke, a fiatalság, az egyszerűség és mindezek mellett frissítően hat.
  • A piros maga a szenvedélyt, a tűz, dinamizmus és intenzitás, melegérzetet kelt, élénkít, serkent, izgatottságot vált ki.
  • A bíbor vagy lila a méltóságot, a spiritualitást, és a luxust képviseli, misztikus, méltóságteljes és mögöttes tartalmat sejtet. Ha túl sok van belőle, elszomorít.
  • A rózsaszín a nőiesség, a jóság, igazság, törődés, nyugalom és kifinomultság színe, vidámságot kelt.
  • A narancssárga energiát, vidámságot, melegséget közvetít, vidámabbá teszi a szemlélőt.
  • A barna kényelmet, stabilitást, egyszerűséget és a konzervatív értékeket közvetíti.

A színek helyes használata

Itt a színkeverés alapjait kell elsősorban elsajátítani és a színkört tanulmányozni.

Alapszabály, hogy a színkörön az egymás mellett elhelyezkedő színek harmonizálnak, az egymással szemben elhelyezkedők pedig kontrasztot képeznek.

Színek konfliktusa akkor keletkezik, ha a színpalettába színellentéteket válogatunk. Óvatosan alkalmazva két ellentét szín meg is állná a helyét, de ha hozzákapcsolódik egy harmadik, vagy negyedik is, ugyanilyen jegyekkel, ez már konfliktust okoz.

Bea arculatánál például a piros kapott hangsúlyos szerepet, ami az erő, a határozottság, magabiztosság háttérinformációit hordozza, de megjelenik benne a szenvedélyesség, melyet a munkája iránt érez.

Merész elgondolásnak számít a piros mellett a zöld alkalmazása és együttes használatát nem is szokták javasolni, hiszen erős ellentétet képez. Azonban a helyes tónus és árnyalat megválasztásával és óvatos alkalmazásával olyan egyediséget és brand jelleget is kölcsönöz a Viszlát Taposómalom weboldalának, amivel megvalósul az arculat egyik fő kritériuma a megjegyezhetőség és az egyediség. Nem mellesleg pedig a zöld szimbolizálja a növekedést, a fejlődést, a vitalitást.

A logó

Az arculat főszereplője minden esetben a logó, ami a kutatások szerint mindössze 10 másodperc alatt 5-7 komoly „vizuális lenyomatot” képez az emberben. Köztudott, hogy az első benyomás mennyire fontos, hiszen az üzlet, vagy vásárlás további sikeressége, vagy bukása is múlhat rajta.

Milyen a jó logó?

  • Tükröznie kell a vállalkozás tevékenységét
  • garantálnia kell, hogy jól beazonosítható legyen a piacon
  • képviselnie kell az adott márka arculati színeit.

A logó legyen vektorgrafikus, ami élfinomított vonalakból és görbékből áll. Ezek megőrzik élességüket és minőségüket akkor is, ha lekicsinyítjük, vagy felnagyítjuk az alakzatot, az ilyen módosítások nem mennek a minőség rovására. Az ilyen logók Adobe Illustrator programmal készülnek.

Mivel a logó változatos felhasználásra készül, fontos hogy minden méretben jól mutasson és az arányokra is érdemes hangsúlyt fektetni. Mindig a márkanéven legyen a nagyobb hangsúly, a grafikai elemeknek nem szabad ezt elnyomniuk!

Az arculati színek alkalmazása a logóban elengedhetetlen, de mindemellett az is hogy a logó monokróm verzióban, tehát egy-egy szín használatával, vagy fekete-fehérben is jól mutasson.

Példák

A fentieket figyelembe véve nézzünk egy jó és egy rossz példát az olimpiák történetéből!

Azt hiszem már első ránézésre is kitűnik, hogy ez az a logó, aminél a lehető legtöbb hibát elkövették az alkotók.

A 2012. évi londoni nyári olimpiai játékok logója nem csak zsúfolt és olvashatatlan, de kicsit ügyetlen és furcsa is. Számomra nem sugall semmit sem a sportokról, az érzésről, hangulatról, de még London nevezetességeiről sem.

A jó példák ezzel szemben a Naganoban megrendezett téli olimpiai játékok logója, ahol az olimpia színeit használva egy nagyon dinamikus, szemet gyönyörködtető és kifejező logót sikerült alkotniuk, ami nem mellesleg az összetartozást is jelképezi.

Ugyanilyen jó példa az 1964-es nyári olimpia logója, ami az egyik személyes kedvencem, hiszen letisztultsága és egyszerűsége mellett csodálatosan képviseli az olimpiát is és Japánt, a felkelő nap országát. Tipikus példa arra, hogy a „kevesebb, néha több”.

A Viszlát Taposómalom logója a tipografált logók közé tartozik, ami különleges motívumokat, szimbólumokat nem tartalmaz. Az egyszerűségében rejlik a nagyszerűsége és az örökérvényű igazságot is magában hordozza: a kevesebb, néha több.

Bea meg szerette volna őrizni az általa alkotott, régi logót, ami összenőtt a tevékenységével, és már elindult vele a brandépítés útján.

Ezt alapul véve csak egy apró módosítás történt, illetve áthangoltuk az arculati színeket alkalmazva.

 

 

A betűk és a tipográfia

A betűk elsődleges feladata az információ közvetítés, de sok esetben design funkciót is betöltenek és a színekhez hasonlóan szintén hatással vannak a tudatunkra, érzéseinkre.

A tipográfia alkalmazásával, – mely a szöveges tartalmak megformálást, a szöveg és kép együttes elrendezését, tervezését is jelenti-, felkelthetjük a figyelmet, navigálhatjuk az olvasót és kiemelhetjük a lényegi mondanivalót. Ehhez számos fonttípus, betűkészlet közül válogathatunk, sőt ezeket egymással keverhetjük is.

A legfőbb típusok között a talpas és talpatlan betűtípusokat, melyeket Serif és Sans Serif néven találsz. A talpas, Serif fontokat általában nyomtatott anyagoknál érdemes választani, míg a talpatlan Sans Serif betűkészleteket a weboldalak szövegezésénél.

Kiemelésre a kézírásjellegű, a kalligrafikus fontokat és a díszfontokat érdemes elsősorban megemlíteni.

Elsősorban a díszes, vagy kézírás jellegű fontoknál szokott problémát jelenteni az olvashatóság, erre mindig érdemes odafigyelni. Bármennyire is szép és tetszetős egy font, ha nem kellően hatékony az információátadás tekintetében.

Milyen betűkészletet válasszunk?

Mivel az arculat, az üzenet, a célcsoport nagymértékben befolyásolja, hogy milyen betűkészletet érdemes választanunk, így viszonylag nehéz olyat javasolni, ami jolly jokerként megállja a helyét.

Jól használható betűkészlet példaként a Bea által is használt Montserrat fontkészletet javasolnám, ami kb. 8 féle változatot tartalmaz ugyanebből a betűtípusból, az egészen légiesen könnyű vonalvezetéstől, a markáns és erős, fékövér készletig. Így nem csak a címsorok, de akár a szövegtörzs kialakítására is alkalmas.

A címsorokhoz jó választás lehet még a Fat Cow készlet, mely kereskedelmi célra is felhasználható és ingyenes.

Sokkal könnyebb dolgom van akkor, ha azt kell meghatároznom, hogy milyen betűtípusokat kerüljetek és lehetőségeitekhez mérten semmilyen online, vagy offline anyagon ne használjatok. Ezek sokkal inkább ellenszenvet váltanak ki az emberekből, mint amennyire azt sokan gondolják. Ráadásul a stílusosság és modernitás ismérveit sem hordozzák, mert az idők során elkoptak, elcsépeltté, unalmassá váltak.

Ilyen fontkészlet a Papyrus, a Bradley Hand, a Comic Sans, a Courier, az Arial, vagy a Trajan.

Fat Cow betűkészlet.  Forrás: 1001fonts.com

Hogyan kezdj neki az arculatod megtervezésének?

Akár egyedül vágsz bele az első arculatod megtervezésének, akár grafikussal dolgozol együtt, ebben a sorrendben érdemes haladnod az egyes lépésekkel:

1. lépés – Fő üzenetek

Először is fontos, hogy határozd meg a márkaképed, illetve hogy mik azok az üzenetek, amit az arculatoddal közvetíteni szeretnél!

Ezek a kérdések segíthetnek meghatározni a fő üzeneteidet:

  • Mi a missziód? Mi a miérted?
  • Kikből áll a célközönséged?
  • Mik azok az értékek, amiket a márkáddal ki szeretnél fejezni? Ha a márkád egy személy lenne, milyen tulajdonságai lennének? Milyen lesz a márkád hangja?
  • Miben szeretnél más lenni a piacon?

Ezek azok az elemek, melyek meghatározzák a márkádat. Ezért fontos, hogy mielőtt nekiállnál arculatot tervezni, gondold át ezeket a kérdéseket!

2. lépés – “Moodboard”

Fontos, hogy egységes irányelveket határozzunk meg, amelyek minden arculati elemnél érvényesülnek, összeköti őket. Ezáltal egy állandó képet közvetítenek majd a márkádról. Ennél a lépésnél döntenünk kell a színekről, a betűtípusokról, a stílusról.

Legegyszerűbb ezeket az irányelveket egy “moodboardon” összefoglalni, ahol egyben láthatod,  hogy az általad kiválasztott színek, betűtípusok és logó hogy működnek együtt a gyakorlatban.

Ezt elkészítheted kezdetben saját magad, de a legjobb megoldás hosszú távra azért az, ha megbízol vele egy profi grafikust, aki az 1. pont alapján megtervezi neked az arculatod alapjait.

Moodboard példa: Viszlát Taposómalom

3. lépés – Logó, és a többi arculati elem

Ha meghatároztad a fő irányelveket, ennek alapján érdemes nekiállni a logó, a webdesign, a közösségi médiában használt képeink stb. megtervezésének.

Ha van már logód, érdemes ezt alapul venni az arculat kialakításánál, vagy apró módosításokkal hozzá igazítani.

Sokszor előfordul, hogy az anyagi keret csak egy logó terveztetését engedi meg, a színek, az arculat kialakítása pedig csak későbbi időpontban történik.

Ilyenkor a logót javasolt fekete-fehérben elkészíttetni, hiszen úgy könnyebben illeszthető a későbbiekben a színekhez.

Extra TIPP-ek

  • Színek kialakításához használj színpaletta generátort, vagy nézegesd meg a színpaletta lelőhelyek kínálatát! Ehhez nagyszerű hely a Colourlovers weboldal, ahol mások által készített színpaletták mellett a sajátodat is elkészítheted, vagy a Colorschemedesigner oldalt, ahol a színkeveréshez kapsz nagyon jó segítséget a színkör segítségével.
  • A fontkészletek kiválasztásánál figyelj arra, hogy tartalmazza az összes ékezetes betűtípust, és ha nem szeretnél pénzt áldozni rá, akkor ingyenesen, szabadon felhasználható legyen. Javaslom, hogy a DaFont oldalon, vagy a Google Fontok között nézz szét, ez két nagyon jó lelőhely és szinte biztos, hogy rátalálsz majd olyan fontkészletre, ami elnyeri a tetszésed.
  • Az arculatodhoz hozzátartoznak azok a képek is, melyeket a címlapon, vagy a blogodban használsz. Ha nem állnak rendelkezésre saját, profi fotók, használj olyanokat, melyek szabadon felhasználhatóak. Számos olyan oldal van, ahol nagyon jó minőségű, témák szerint csoportosított fotókat találsz, ilyen például a Pexels, a Pixabay, a Freeimages vagy az Unsplash.

 

Olvasd el ezeket a bejegyzéseket is:

Blog készítés kezdőknek 15 lépésben

Hogyan lehet egy bloggal pénzt keresni?

 6+1 TOP Online Pénzkeresés lehetőség a tudásoddal 2020-ban

Kategóriák

SZIA, PAULÁNYI BEA VAGYOK. 

A küldetésem segíteni azoknak, akik hozzám hasonlóan nagyobb szabadságot szeretnének elérni egy saját online vállalkozás felépítésével. Tudj meg többet arról, hogy mit csinálok!

Legújabb bejegyzések:

Csatlakozz a

VTM Bootcamp képzési programhoz!

Untitled design (28)
Untitled design (29)
Untitled design (30)

Gyakorlati képzések és kurzusok

Jól követhető vállalkozásépítési lépések

Támogató és motiváló közösség